Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:04

Wat betreft geheel on topic op het artikel. Ik vraag me werkelijk af of een paard op die manier denkt. Oh die vent op mijn rug verveelt mijn, doet mij misschien wel een beetje pijn, laat ik maar over die hindernis springen. Ik denk dat iemand zo kundig (als dat hij zichzelf vindt), ook met normaal gelijk aanrijden op de hindernis, het paard eroverheen had gescheept. Blijf het een vreemde benadering vinden van het probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:29

Elisa2 schreef:
Als ze schrikken en ze willen daarbij op mij springen of over mij heen lopen krijgen ze gewoon een tik, want mijn ruimte is mijn ruimte ongeacht wat er gebeurd. Dat is ook wat een goede leider zou doen, daarnaast haal je ze ook uit het gedrag. Ik hoef ook geen kopstoten als ze opgewonden zijn.

Het is natuurlijk fijn als je zelf nooit gevaarlijke situaties hebt meegemaakt met een schrikkend paard, dat zegt dan wellicht ook voldoende over de ervaring.

Het is precies wat Denise zegt, zo zacht als kan en zo hard als het moet als het noodzakelijk is.

Ach kom op, je zoekt altijd wat..........

Het zegt meer over de basis opvoeding van paarden als ze op je springen.

En een goede leider tikt helemaal niet als ze schrikken en te dicht op elkaar komen. Dat zie je vooral als maar een deel schrikt bijvoorbeeld. En dan komt er vaak wel een waarschuwing, maar 99% van de tijd tikt een paard niet gelijk naar een ander paard zonder waarschuwing of echte reden. Schrikken is natuurlijk gedrag en daarvoor straffen ze elkaar niet.

En echt iedereen met paarden heeft er weleens tussen gestaan of wat meegemaakt. Maar ervaren mensen kunnen ook situaties voorkomen of zien aankomen............

Maar een paard springt normaal niet op je. Ik zie ze wel zelfs tijdens het schrikken nog alle moeite doen om elkaar niet zinloos te raken, of bijv een ander dier, een boom etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:38

denisesilver schreef:
Wat betreft geheel on topic op het artikel. Ik vraag me werkelijk af of een paard op die manier denkt. Oh die vent op mijn rug verveelt mijn, doet mij misschien wel een beetje pijn, laat ik maar over die hindernis springen. Ik denk dat iemand zo kundig (als dat hij zichzelf vindt), ook met normaal gelijk aanrijden op de hindernis, het paard eroverheen had gescheept. Blijf het een vreemde benadering vinden van het probleem.

En hij moet beter nadenken dat hij een voorbeeld functie heeft. Als hij vindt dat hij door zijn ervaring gepaste dwang en geweld kan gebruiken, weet hij dat minder ervaren mensen dat anders gaan gebruiken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:42

Die merrie die me onder de voet heeft gelopen, rende ook dwars door het draad heen. Dat zag ze op zo’n moment gewoon echt niet. Wie weet heeft bij die de PPID ook wel bijgedragen aan het gedrag.

Een goede leider, als we het dan over een paard hebben als leider, zal waarschijnlijk mee gaan rennen van het “gevaar” weg, lijkt me. Maar misschien zie ik het scenario fout voor me.

Je moet ook ergens beginnen met de basisopvoeding. Soms kan je in de korte tijd dat je ze hebt, nog niet wijsgemaakt hebben wat wel en niet mag, respect voor de persoonlijke ruimte, etc., op het moment dat er iets gebeurt.

Eens wat betreft Voorn. Ik ben er ook heel allergisch voor als mensen daarop antwoorden “Je moet niet alles overnemen.” Als iemand een clinic geeft, mag je hopen dat je de dingen die je leert mee naar huis moet kunnen nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 12:43

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Als ze schrikken en ze willen daarbij op mij springen of over mij heen lopen krijgen ze gewoon een tik, want mijn ruimte is mijn ruimte ongeacht wat er gebeurd. Dat is ook wat een goede leider zou doen, daarnaast haal je ze ook uit het gedrag. Ik hoef ook geen kopstoten als ze opgewonden zijn.

Het is natuurlijk fijn als je zelf nooit gevaarlijke situaties hebt meegemaakt met een schrikkend paard, dat zegt dan wellicht ook voldoende over de ervaring.

Het is precies wat Denise zegt, zo zacht als kan en zo hard als het moet als het noodzakelijk is.

En een goede leider tikt helemaal niet als ze schrikken en te dicht op elkaar komen. Dat zie je vooral als maar een deel schrikt bijvoorbeeld. En dan komt er vaak wel een waarschuwing, maar 99% van de tijd tikt een paard niet gelijk naar een ander paard zonder waarschuwing of echte reden. Schrikken is natuurlijk gedrag en daarvoor straffen ze elkaar niet.

En echt iedereen met paarden heeft er weleens tussen gestaan of wat meegemaakt. Maar ervaren mensen kunnen ook situaties voorkomen of zien aankomen............

Maar een paard springt normaal niet op je. Ik zie ze wel zelfs tijdens het schrikken nog alle moeite doen om elkaar niet zinloos te raken, of bijv een ander dier, een boom etc.

Paarden kunnen heel goed op je springen zodra ze schrikken of in paniek raken. Ligt echt geheel aan het type paard.
Als jouw theorie zou kloppen dan zouden er ook nooit paarden verongelukken die schrikken, in paniek raken en dan vol ergens in of tegenaan lopen...was het maar zo mooi.

Maar als jij wilt geloven dat zulke dingen aan basis opvoeding liggen. Helemaal prima..zegt genoeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:49

Ik denk dat er wel verschil zit tussen gewoon schrikken en echte paniek. Maar zie niet altijd alles en iedereen meedoen. Ook niet in grote weides met meerdere paarden. Kan ook liggen aan de onderlinge verhoudingen.

Je moet ergens beginnen, maar eigenlijk is er dan al "ergens" iets mis gegaan met de basis. Paarden horen in een kudde van elkaar te leren en als we als mensen wat van ze willen, moeten we vanaf de start een goede basis meegeven.

Als dat ontbreekt ga je daaraan werken, maar dan is het altijd verstandig om daar 1 op 1 sessies voor te nemen, of evt wel bij de rest, maar wel dat ene paard echt te werken.

Precies dat wat je zegt over Albert Voorn. Het is een deel van het overbrengen van je kennis en ervaring om dat op zo een manier te doen dat mensen je goed begrijpen en weten wat ze er zelf mee kunnen. Hij heeft het zelf een paar jaar geleden over de intelligentie bij veel paardenmensen en daardoor vaak gebrek aan ontwikkeling. Prima, maar als je dat weet en je wil mensen wat leren is het aan jou om daar wel rekening mee te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:53

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Maar ze zitten niet in een natuurlijke situatie. Vaak zijn ze beperkt in hun beweging. Vorige week liep ik met twee jonge paarden door de paddock naar de stal. We doen dit elke dag, vorige week was er iets, geen ide wat. Beide paarden schrikken. Ik ben gewond aan mijn hand dus ik laat ze los gezien ze toch nergens heen konden behalve de weide. Maar reken maar dat het nipt was om niet tussen ze te zitten. Ze ontweken inderdaad elkaar. :+ Mijn paard sprong van me weg maar het andere dier dat hier staat van iemand anders had echt díe prioriteit niet.

Ik mis vaak wel de realiteit van elke dag met meerdere paarden werken die je niet altijd zelf opgevoed hebt in dit soort topics. Hel recent nog in een eigen topic…
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-06-25 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:54

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de BoktRegels voldoet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:56

Wauw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:58

Ayasha schreef:
Maar ze zitten niet in een natuurlijke situatie. Vaak zijn ze beperkt in hun beweging. Vorige week liep ik met twee jonge paarden door de paddock naar de stal. We doen dit elke dag, vorige week was er iets, geen ide wat. Beide paarden schrikken. Ik ben gewond aan mijn hand dus ik laat ze los gezien ze toch nergens heen konden behalve de weide. Maar reken maar dat het nipt was om niet tussen ze te zitten. Ze ontweken inderdaad elkaar. :+ ik was in dat moment van paniek niet hun prioriteit. Mijn paard sprong van me weg maar het andere dier dat hier staat van iemand anders had echt díe prioriteit niet.

Ik mis vaak wel de realiteit van elke dag met meerdere paarden werken die je niet altijd zelf opgevoed hebt in dit soort topics. Hel recent nog in een eigen topic…

Welk eigen topic?

Ik heb hier niet alles vanaf veulen hoor. En door de jaren heen ook paarden gehad die echt basis opvoeding miste.
En veel les gegeven waar je toch nog meer problemen van alledag tegenkomt bij mensen. Maar juist dan zie je wel wat in de basis mist en wat mensen al jaren wordt aangeleerd en wijsgemaakt.

Ik snap de schrikreactie je beschrijft en zal spannend zijn, maar zoals je zegt, ontweken ze je wel. Net als ze 99% van de tijd elkaar ook gewoon ontwijken.

Dat er soms iets kapot gaat door de beperkte ruimte is wel logisch. Maar als paarden genoeg ruimte en uitwijkmogelijkheden hebben En hun omgeving goed kennen, valt dat vaak ook weer mee.

Maar goed, de paarden roepen.........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:02

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de BoktRegels voldoet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:08

superpony schreef:
Ayasha schreef:
Maar ze zitten niet in een natuurlijke situatie. Vaak zijn ze beperkt in hun beweging. Vorige week liep ik met twee jonge paarden door de paddock naar de stal. We doen dit elke dag, vorige week was er iets, geen ide wat. Beide paarden schrikken. Ik ben gewond aan mijn hand dus ik laat ze los gezien ze toch nergens heen konden behalve de weide. Maar reken maar dat het nipt was om niet tussen ze te zitten. Ze ontweken inderdaad elkaar. :+ ik was in dat moment van paniek niet hun prioriteit. Mijn paard sprong van me weg maar het andere dier dat hier staat van iemand anders had echt díe prioriteit niet.

Welk eigen topic?

Ik heb hier niet alles vanaf veulen hoor. En door de jaren heen ook paarden gehad die echt basis opvoeding miste.
En veel les gegeven waar je toch nog meer problemen van alledag tegenkomt bij mensen. Maar juist dan zie je wel wat in de basis mist en wat mensen al jaren wordt aangeleerd en wijsgemaakt.

Ik snap de schrikreactie je beschrijft en zal spannend zijn, maar zoals je zegt, ontweken ze je wel. Net als ze 99% van de tijd elkaar ook gewoon ontwijken.

Dat er soms iets kapot gaat door de beperkte ruimte is wel logisch. Maar als paarden genoeg ruimte en uitwijkmogelijkheden hebben En hun omgeving goed kennen, valt dat vaak ook weer mee.

Maar goed, de paarden roepen.........

Nee eentje ontweek mij. De andere heb ik ontweken anders had ik op de grond gelegen in het beste geval.

Mijn wauw was op hoe je jezelf als alwetend neer zet tov mensen die gewoon discussiëren. Zelfs adviseert meer aandacht aan de paarden te besteden… dat is niet meten met twee maten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 13:15

Ik ga er maar gewoon niet op in..de jaloezie druipt er al jaren vanaf vanachter een leeg anoniem profiel..

Precies wat jij zegt Ayasha, als je met veel verschillende en jonge paarden werkt en die zijn niet allemaal van jezelf dan kom je toch echt wel een boel situaties tegen. Waarbij voor mij veiligheid voor mezelf toch echt wel voorop staat.
Als ze een keer schrikken en er gaat een siddering door ze heen en dat is het.. helemaal fijn. Kun je ze makkelijk doorheen praten.. het wordt lastiger bij onverwachte grote reacties en situaties.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:21

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Paarden kunnen heel goed op je springen zodra ze schrikken of in paniek raken. Ligt echt geheel aan het type paard.
Als jouw theorie zou kloppen dan zouden er ook nooit paarden verongelukken die schrikken, in paniek raken en dan vol ergens in of tegenaan lopen...was het maar zo mooi.

Maar als jij wilt geloven dat zulke dingen aan basis opvoeding liggen. Helemaal prima..zegt genoeg.

Kijk, en het is gewoon zielig dat je dat laatste zinnetje moet gebruiken. Het zegt helemaal niks.

Elk paard schrikt anders en dat staat echt los van ras, maat, geslacht.

Dit zegt alleen genoeg dat je zelf heel weinig ervaring hebt in echte kuddes lezen en begrijpen. Je weet alleen wat je hebt geleerd of nu de laatste jaren van internet haalt.
En het zijn altijd dezelfde smoesjes die mensen gebruiken voor hun eigen onkunde. En die worden vaak ook nog algemeen geaccepteerd, want zo zijn er meerdere en gelijke zoeken elkaar. Dat is makkelijker dan echt leren en ontwikkelen.

Als jouw eigen paarden zo reageren, zegt dat inderdaad genoeg aan je basis opvoeding. Of je moet meer tijd met ze doorbrengen. Zo belangrijk is Bokt niet.

Nou, je weet het wel allemaal heel goed te vertellen Superpony. Maar wat Elisa vertelt klopt toch gewoon, dus waarom deze strijd om te doen alsof jij beter weet hoe een paard schrikt dan Elisa? Jullie zeggen nota bene allebei dat verschillende paarden hun eigen soort schrikreactie kunnen geven.
In het algemeen is het wel zo dat je bij een paard het beste de leiding kunt nemen zodat ze niet vergeten dat je er ook nog bent. Dat is niet iets om het over oneens te zijn volgens mij. Bij sommige paarden moet je wat duidelijker leiding nemen dan bij anderen. Het ene paard is banger dan de ander en sommige zijn wat zelfstandiger. Ze moeten je kunnen vertrouwen en daarom moet er wel lijn zitten in hoe je met ze om gaat. Daarbij blijft je eigen veiligheid het belangrijkste van alles.

Over Albert Voorn heb ik geen mening, ik vond de medaille in Sydney wel zeer verdiend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:25

Ook jij maakt fouten, superpony. Geloof het of niet. Dat Elisa dat laatste zinnetje plaatst is jammer, dat jij er nog een persoonlijke aanval bovenop doet helemaal. “Dit soort” topics moeten altijd uitmonden op zoiets.

De een doet iets op zijn manier, de ander op een andere manier. Zolang daar geen lichamelijk of mentaal letsel mee gemoeid is, hoor je mij niet. Dat is inclusief een corrigerende tik wanneer nodig.

Wat Ayasha zegt helemaal mee eens. De meeste mensen hebben niet de luxe een paard van geboorte af aan mee te maken. Sommige zijn zo idioot een verwaarloosde pony te kopen, die nog veel uitleg nodig heeft. En dat gebeurt zeker 1 op 1, maar de dagelijkse zaken gaan gewoon door, en dan kunnen er voorvallen zijn waarbij eenmalig harder dan gewild ingegrepen moet worden voor lijf behoud. Zulke dingen kunnen ook voorvallen met paarden die je al jaren kent en fantastisch zijn opgevoed. Je kan paarden nog zo goed lezen, maar iedereen mist weleens een signaal. Zelfs paarden missen soms signalen van elkaar. Iedereen maakt fouten. Dat geeft niet, als je maar zelfreflectie toont, en je hand in eigen boezem steekt in plaats van een vinger te wijzen naar wie dan ook.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:33

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren niet op de persoon

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:57

denisesilver schreef:
Ook jij maakt fouten, superpony. Geloof het of niet. Dat Elisa dat laatste zinnetje plaatst is jammer, dat jij er nog een persoonlijke aanval bovenop doet helemaal. “Dit soort” topics moeten altijd uitmonden op zoiets.

De een doet iets op zijn manier, de ander op een andere manier. Zolang daar geen lichamelijk of mentaal letsel mee gemoeid is, hoor je mij niet. Dat is inclusief een corrigerende tik wanneer nodig.

Wat Ayasha zegt helemaal mee eens. De meeste mensen hebben niet de luxe een paard van geboorte af aan mee te maken. Sommige zijn zo idioot een verwaarloosde pony te kopen, die nog veel uitleg nodig heeft. En dat gebeurt zeker 1 op 1, maar de dagelijkse zaken gaan gewoon door, en dan kunnen er voorvallen zijn waarbij eenmalig harder dan gewild ingegrepen moet worden voor lijf behoud. Zulke dingen kunnen ook voorvallen met paarden die je al jaren kent en fantastisch zijn opgevoed. Je kan paarden nog zo goed lezen, maar iedereen mist weleens een signaal. Zelfs paarden missen soms signalen van elkaar. Iedereen maakt fouten. Dat geeft niet, als je maar zelfreflectie toont, en je hand in eigen boezem steekt in plaats van een vinger te wijzen naar wie dan ook.

Of het luxe is of niet, wij hebben een opfok met ruim 40 jonge paarden die niet van ons zijn en nooit van ons zullen zijn. Deze willen we toch wel gewoon wat mee willen kunnen doen als dat nodig is (enten bijvoorbeeld).
We zien bij een paar helaas wel dat er bij de opfok waar ze vandaan komen, helemaal niets mee gedaan is en daar kom je dus ook gewoon niet bij in de buurt. Daar proberen we dan langzaamaan naartoe te werken maar ze hebben duidelijk een achterstand vergeleken met anderen die wel een soort basis meegekregen hebben.

De laatste die mij hier bijna ondersteboven liep omdat hij schrok van de hond aan de andere kant van de heg.
Het minder spannende verhaal is dat hij opzij sprong, ik mezelf tegen hem op afstand probeerde te houden waardoor ik toevallig net een stapje te ver deed in in de greppel belandde :+
Moet ik hem daarvoor dan op zn kop geven omdat ik mezelf ik de greppel duw? Hij sprong iig niet bovenop me.
Dit was hetzelfde paard wat mij met de bek open aan probeerde te vallen maar dat was dus een hele andere situatie.

Het schrikken straf ik hem niet voor, dat was gewoon pech, de aanval heeft hij gewoon een veeg uit de pan voor gekregen en hij heeft het daarna ook niet meer gedaan, sterker nog, nu staat hij gewoon rustig te dutten als je een knoop uit zn manen probeert te halen bijvoorbeeld.

Ik bedoel maar, je hebt schrikken en schrikken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:07

Ik ben ooit omver gelopen omdat ik het paard vast had dat ik wilde rijden.
3 meter rechts daarvan liep een ander paard.
En nog weer 3 meter verder naar rechts liep een dragende merrie.

Die piepte naar de middelste.
En die middelste en die ik vast had sprongen uit een reflex synchroon naar links.
Alleen die domme tweebener deed dat niet :+

Mijn knie is helaas weken dik geweest want ging echt lomp.

En dat paard was liever dan lief. Zou zoiets nooit expres doen.
Maar je zag aan heel die reactie dat ze verwacht had dat ik ook opzij zou springen.

Heeft uiteraard niet op haar donder gehad.

Juist veel met paarden doen en je komt de meeste uitzonderingen op de regel tegen.
Een paard loopt je niet om

Totdat die ene..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:20

Zolang zulke situaties per paard anekdotisch blijven is er ook absoluut geen probleem. Als je iedere maand omver gelopen wordt dan schort er ofwel iets aan de opvoeding van het paard ofwel aan de kunde van de mens. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:28

Ja precies dat :j

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:35

Ik ken Albert Voorn niet zo goed, maar een tijd terug was er een podcast met zijn zoon (ik denk dat ze no contact zijn) waarin je toch ook duidelijk merkte dat dat geen gewoon persoon is. Was 2 man en een paardenkop voor de geïnteresseerden.

Verder zie je inderdaad in alle levels van de sport dingen gebeuren waarvan je denkt, wat hoop je hiermee nu eigenlijk te bereiken?

Ik ben zelf ook wel van het zachte maar heb ook wel geleerd om kordaat te zijn met een jonge ruin die gebouwd is als een tank en nog niet zo veel respect had voor mensen :,) en hier ook, het gaat allemaal goed. Tot het niet meer goed gaat. Ik ben het eens dat fysieke straffen enkel kunnen als er risico bij komt kijken. Maar het woordje "NEE" kent hij toch ook wel heel goed hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 08:35

Ik zal die podcast eens opzoeken, ben nu toch wel benieuwd..geen contact met zoon vind ik best heftig en kan ook wat zeggen over een persoon.

Haha Gini, ja dan wordt het een ander verhaal inderdaad. :D

Palousaboy, als je zelf in een greppel belandt door opzij stappen omdat paard schrikt kan paard daar niks aan doen inderdaad Ik straf ook echt nooit voor schrikken an sich (het zijn natuurlijk gewoon vluchtdieren) negeren werkt vaak het beste. Alleen als ze door me heen willen lopen in zo'n situatie dan maak ik wel even duidelijk dat dit niet de bedoeling is. Sommige paarden hebben veel respect voor de ruimte van een ander en sommige erg weinig. Die lomperdjes hebben vaak geen idee dat mensen niet zoveel kunnen hebben. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:51

[qik best heftig en kan ook wat zeggen over een persoon.uote="Elisa2"]Ik zal die podcast eens opzoeken, ben nu toch wel benieuwd..geen contact met zoon vind (quoteElisa2)

Vincent Voorn doet het heel goed, inclusief contact met ouders

Denk dat hij andere voorkeuren heeft in de paardensport, op dit miment achter de schermen succesvol zijn

https://www.horses.nl/springen/eef-nati ... ef-bekend/
Bondscoach Vincent Voorn heeft de ruiters bekend gemaakt die 27 juni van start zullen gaan in de halve finale van de Longines EEF Series in Boedapest. In deze halve finale gaan twaalf landen van start waarvan de beste vijf zich plaatsen voor de finale die in september verreden wordt. Vorig jaar was TeamNL winnaar van de halve finale

Het is gewoon een sympathiek mens, mooie mix van zijn ouders
https://app.springcast.fm/9529/39-vincent-voorn

Edith:
Aanvankelijk stond Albert Voorn bekend om zijn harde aanpak van de paarden die hij trainde. Later heeft hij door toedoen van onder andere Franke Sloothaak geleerd dat het ook anders kan, met zachte hand toch bereiken dat het paard doet wat de ruiter wil.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:43

Gini schreef:
Onterecht en overbodig zou ik de tik niet noemen. Je zou wel - puur filosofisch en achteraf pratend natuurlijk - je kunnen afvragen of die tik echt absoluut de enige tool was die het gewenste resultaat oplevert. Waarmee ik de tik in kwestie niet veroordeel, laat ik dat duidelijk stellen.

Ja die is altijd goed om je af te vragen. Want daar zit vooruitgang. Fijnslijpen. Heel mooi geformuleerd ook.
Deze gedachten moeten je alleen niet verlammen om af en toe gewoon te handelen. Want dat is óók niet goed. Dat is ook wat ze bedoelen met 'streven naar perfectie is de grootste vijand van goed'.
Dus geef die tik met die pannelikker (want; binnen de marges van het redelijke) en vraag je dan af hoe de s ituatie ontstaan is en of het óók anders had gekunnen. Waarbij anders niet perse alleen maar beter is, dat weet je pas als je daar bent)

Lielle: die is briljant. heel illustratief.

Verder zit ik ook met enige verbazing te lezen over paarden die nooit zo erg schrikken dat er iets mis gaat. :wow:
Ik heb echt van die kuiken makke beesten waar ik op mijn dooie gemak tussendoor kuier. Zadel ze vaak gewoon in de groep op. Of bekap er eentje los tussen de rest. Iedere behandelaar valt het op hoe ontspannen en open ze reageren.
Maar anekdotisch.. man man man wat kan het toch gruwelijk mis gaan met paarden. Zowel paarden tov van mij (toevallig 2 keer in 2 weken tijd recent, daarvoor 3 jaar helemaal niks, daarvoor 6 jaar niks, ik ineens bonk tegen de vlakte er was niet eens tijd om na te denken over lijfbehoud). Maar ook paarden zelf die zichzelf zo lomp ergens tegenaan beuken dat er gaten in vallen.
Of laatst voor het eerst: de shetlander die ze letterlijk ondersteboven liepen.
Ik heb mijn wake-up call weer even gehad hoor.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:58

pol013 schreef:
Overigens tik ik mezelf om datzelfde te weten te komen ook wel eens met de zweep. Is ook niet zo traumatisch eigenlijk. Vind ik wel prettig

Er zijn velen die het prettig vinden :+

Leuk filmpje Lielle!