Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:39

paardjebont schreef:
DDDara, wat ondzettend leuk! Fijn dat het zo goed ging!
roosa, wat gaat het snel! elke keer als ik lees ben jij alweer verder met Jack! Hij ziet er uit als een fijn paard!

Ik weet niet zo veel van paarden beleren (lees: ik weet dat een paard beleerd wordt, en dat je rustig aan moet doen, maar meer ook niet.) en vroeg me af jullie een oud zadel gebruikte voor het inrijden (dat wel paste natuurlijk) of dat jullie direct een nieuw zadel aanschafte? Ik denk dat optie 1 logischer is, maar hoe doen jullie dat?

Wij hebben een zadel met verwisselbare boom. Toevallig deze week consult gehad, nieuwe boom omdat die andere krap begon te worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:42

Waidida schreef:
paardjebont schreef:
DDDara, wat ondzettend leuk! Fijn dat het zo goed ging!
roosa, wat gaat het snel! elke keer als ik lees ben jij alweer verder met Jack! Hij ziet er uit als een fijn paard!

Ik weet niet zo veel van paarden beleren (lees: ik weet dat een paard beleerd wordt, en dat je rustig aan moet doen, maar meer ook niet.) en vroeg me af jullie een oud zadel gebruikte voor het inrijden (dat wel paste natuurlijk) of dat jullie direct een nieuw zadel aanschafte? Ik denk dat optie 1 logischer is, maar hoe doen jullie dat?

Ik doe oud zadel dat wel oké past voor het hangen en zitten. Maar vanaf er gereden wordt komt er een goed zadel, maar wel nog eentje uit de budget range of tweedehands. Later als die goed doorgereden is kijken we verder.
Maar ik heb al gemerkt dat het van persoon tot persoon af hangt. Miest ik de countrymill binnen haalbare afstand hebben dan ging ik daar voor het jong paarden plan waar je een zadel kan huren voor 1 euro per dag.

Ik heb dit traject inderdaad gedaan. Kort voor zadelmak maken (dec) bij CM een tweedehands kentaur uitgezocht en daarmee zadelmak gemaakt. Afgelopen mei terug geweest voor controle en toen was ze al een boommaat gegroeid. Dus kon ik het zadel mooi inruilen voor een andere en heeft deze periode me +/- €120 gekost.

Nu heb ik een albion revolution monoblad met aanpasbaarheid tot 2 boommaten begreep ik. Zo’n adjust tree systeem. Dus kan ze voorlopig in groeien. Alleen deze is niet vanuit het jonge paarden traject.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 13:45

DDDara schreef:
Mannen zeggen altijd idiote dingen...... :')

_O- _O-

Gefeliciteerd met je knappe paard Sam!

@Jolienn - wat een leuk paard heb je eraan! Super makkelijk ook over dat sprongetje. Jou paard had destijds een nare wond toch?

@DDDara - je had prachtig weer voor je eerste buitenritje. Wat moet jij hebben genoten!

Ik heb nooit geweten dat CM een jonge paarden traject heeft. Ik heb begin augustus een afspraak om mijn zadel (hoop ik) pas te maken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:30

Wat fijn DDDara!

Hier een mooi veelzijdigheidszadel op de kop getikt met verwisselbaar kopijzer van Kent and Masters maar helaas past hij niet fijn op mijn beide jonkies. Oude dressuur zadel van mijn fokmerrie past goed op haar dochter en redelijk op de andere. Die is ook aanpasbaar maar moeten stiksels losgehaald worden, dus daar zoek ik nog een zadelmaker voor. Dat jonge paardenprogramma voor zadels klinkt wel fijn.

Ik heb afgelopen week voor het eerst zelf op mijn stippel gezeten en wat rondjes gestapt :D .

Afbeelding

paardjebont

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:50

Saams, klinkt als een goede deal. Waidida, dat klinkt logisch, er lijkt wel een hoop denkwerk in te zitten! bedankt voor de andwoorden, ik heb weer wat geleerd!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:03

Wauw Eef-Bam super hoor!
Leuke spikkel heb je.

Saaams dat is wel een mooie formule zo.n jonge paarden traject bij CM.

DDDara wat zal jij genoten hebben!
Dat wil ik ook. :j

Wat zadels betreft ik heb bij jack een oud kn zadeltje er op gegooid.
Ding past voor geen meter maar zit niemand op en singel ook niet strak aan.
Heb nog een oud hulsenbosje die kan ook nog,maar denk als ik echt ga zitten dat ik het zadel van muis pak.
Jack heeft een lastige rug.
Vrij recht.
Ik denk dat ik voor hem ook in de albions moet zoeken die zijn volgens mij wat voor rechte ruggetje.
Iemand nog tips voor zadels voor rechte rug?
Wil nog niet aan een maat zadel voor hem.
Ik denk dat hij vreselijk gaat uitzwaren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:06

Knappe stippel!

Zadels heb ik zoveel liggen, maar het enige wat een beetje lekker ligt is het jaren '80 zadeltje wat ik ooit bij mijn eerste paard heb gehad. Denk dat ik dat er maar eens om ga knopen binnenkort. Vooralsnog krijg ik haar de volte op gestuurd met het longeren <<) :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:03

Ik heb voor Reus van af het begin meteen de zadelmaker erbij gehad daar heb ik een goed passend 2dehandsje gekocht.

Hier inmiddels maandag al mijn 2de buitenrit gemaakt dit keer een stap rit wil dat hij leert dat het buiten fijn is en niet dat er altijd gecrost moet worden en dat het ook niet altijd vermoeiend is. Gewoon samen genieten!
Voor vandaag staat er weer een boswandeling op de planning, ik vind het nu te heet om te rijden. En morgen en vrijdag is het weer wat minder heet, dan ga ik een keer gewoon rijden en een stap ritje buiten doen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:20

Wat super DDDara.
Top paardje hoor!

Ik kan mij niet heugen dat ik ooit zo.n droogkloot gehad heb.
Al de merrietjes die ik in handen heb gehad zat toch wel een beetje leven in en wat misstapjes.
Maar Jack spand de kroon.
Die heeft echt nog geen stap verkeerd gezet,laat alles toe wat een lief dier.
Beetje traag is ie,maar dat komt wel.
Vandaag aan de dubbele long wat gestuurd.
Het intresseerd hem echt geen jotta wat je aan hem knoopt.
Ben gewoon gaan zitten na het werk.
Paar secondes er weer af,snoepie erin en klaar.
:')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:27

Zijn blik is ook echt geweldig, alsof hij denkt "zucht, ja vrouw je doet maar, zolang ik achteraf mijn snoepje maar krijg"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:36

Ahhhh, dat ziet er fijn uit en hij heeft echt een mooie uitstraling.

Ik dacht bij de eerste foto's nog, handig zo een beetje in de schaduw werken :) Heb ook boompjes rond de bak, maar die doen er nog wel een paar jaar over om schaduw te geven :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:48

Jack lijkt inderdaad heel braaf zo, heerlijk! Hij heeft inderdaad een mooie uitstraling :j

Superpony ik heb de bomen bij de bak juist weggehaald, teveel rommel in het zand in de herfst :')

Dddara Reus doet het ook al braaf! Fijn dat het nu beter gaat en hij geen last meer heeft van de snee

Kwa zadel heb ik er hier verschillende liggen dus ik kijk gewoon wat het beste past. Op Valegro gebruik ik nu Raven’s zadel omdat zij toch niet gereden word tot haar veulen afgespeend is…

Hier eerste selectie gereden voor regio kampioenschappen! Knappe Valegro deed het allemaal zo braaf <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:06

Haha, leuke foto's. Lekker bezig.

Ja, bomen hebben ook nadelen. Maar we hebben al overal bomen en zitten ook aan een bosrand, dus blad hebben we sws, zeker met wind.

Maar wil beschutting en wat minder inkijk. Doe geen gekke dingen, maar hoef ook niet de hele tijd bekeken te worden.
En als windbreker is het wel echt fijn. Maar vind het ook mooi en dan moet ik de nadelen maar accepteren.

Ik wens jullie allemaal verder veel succes. Ben echt klaar met Bokt en zal alleen nog dikke buiken bijhouden en dan is het wat mij betreft ook klaar.

Veel plezier allemaal en geniet van de jonge paardjes.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 23:36

Fijn dat Valegro het zo braaf deed. Die bokfoto, hilarisch.

Fijn zo nuchter paard, Rosa.

Ik wist ook niet dat CM zon jonge paarden traject heeft, wat goed zeg.

Ik ben gelukkig geslaagd voor een zadel voor Rio. Hopenlijk kan ze daar een tijdje mee vooruit. Het is een Custom Icon Star geworden.

Ik heb er vanavond voor het eerst op gezeten, voelde zo goed! *\%/*

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 23:44

Hier ook een custom, heerlijke zadels! :j ik heb een alpha

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:39

Wat gaan jullie weer lekker allemaal!

Hier vrijdag voor het eerst echt in me eentje met Reus op buitenrit geweest, dat ging geweldig! Gister ochtend nog even gereden. Maar begon wat te twijfelen over me zadel, ik vond de zweet plekken er onder wat apart dus heb voor zaterdag de zadelmaker weer besteld!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 00:23

Ik heb het laatste deel gelezen en wat gaan sommige hard zeg!

Ik ga zeer traag, maar goed!

Ze was echt nog baby en is net 4 jaar.

Hier was ze 3,5 en nog zo speels
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft eigenlijk best wat kwaliteit, maar juist doordat ze zoveel kwaliteit heeft wordt ze soms wat onzekerder. Ik heb er dus voor gekozen om haar nog een periode op het land te geven en dan weer op te pakken. Ze is momenteel sterker en kent haar lijf.

Vanaf hier kan het dus heel snel gaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanuit hier kunnen we dus verder bouwen en komt het vanzelf helemaal goed met haar!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 07:56

Hier gaat het ook echt heel lekker! Al was ik woensdag met Reus gaan wandelen en toen bleek het net iets drukker dan dat het normaal is in ons bos. Normaal kom je wel is een fietser tegen of 2 maar dit keer bleven ze van beide kanten komen, een scoot mobiel een fiets met een kar er achter opa's en omatjes met helmpjes op Reus vond het iets te veel van het goede. De staart ging om hoog hij begon te snurken en het werd een soort piaff..... maar toen ze voorbij waren ontspande hij zich weer en liep hij keurig mee.

Gister zou het een mooi dag worden de wind op buienradar viel mee dus ik dacht mooi moment om te gaan rijden. Maar eenmaal gezadelt begon het echt hard te waaien en in het bos (waar ik woon) kan dat soms een best angstaanjagend geluid geven. De lantaarnpalen langs de bak begonnen te klapperen en ratelen Het hele bos schudde en kraakte. Maar ik was al klaar om te gaan rijden dus had ik besloten dat alles wat we voor elkaar kregen voor die dag al goed zou zijn. In het begin was hij echt gespannen maar ik had me voor genomen zelf de hele tijd ontspannen te blijven (wat soms best een uitdaging is). Hij schoot 2 keer weg maar ik besloot gewoon door te rijden als of er niets aan de hand was en er niets kon gebeuren. En toen kreeg ik echt zo een heerlijk ontspannen paard. We hebben aan een super ontspannen teugeltje de hele bak door kunnen stappen draven en galopperen! Zo trots op mijn Reus

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:11

Wat heerlijk dat je toch met Reus gegaan bent.
Het helpt altijd al om in zo’n situatie de verwachting nog lager te leggen en dan gaat het vaak heel fijn juist.

Hoe gaat zijn afvaljourney?

Afgelopen dinsdag zijn wij gaan oefenen op ander terrein. Pensionstal in de buurt verhuurd hun rijbaan.

Er stond een 20x60 ring met witte hekjes uit, konden we mooi oefenen. Ze vond het spannend en kruipt dan echt achter de loodlijn maar verder zo braaf gewoon kunnen rond sturen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Saaams op 27-06-25 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:13

Wij zijn ook nog niet verder dan wat longeren, hoofdstel, 3x zadel op en 1x hangen, hoor Dddara. Dus niet druk over maken. Het gaat zoals het gaat. We hebben nog een heel deel aan 2025 te gaan. En dan nog, paard moet nog minimaal 25 jaar mee, dus geen haast.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:15

KletsKoekje schreef:
Fijn dat Valegro het zo braaf deed. Die bokfoto, hilarisch.

Fijn zo nuchter paard, Rosa.

Ik wist ook niet dat CM zon jonge paarden traject heeft, wat goed zeg.

Ik ben gelukkig geslaagd voor een zadel voor Rio. Hopenlijk kan ze daar een tijdje mee vooruit. Het is een Custom Icon Star geworden.

Ik heb er vanavond voor het eerst op gezeten, voelde zo goed! *\%/*

[ Afbeelding ]

Wat super tof *\o/*
Hoe ging het?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:18

Hoe vaak longeren jullie? Ik heb vorig jaar een paard met een peesblessure gehad, dus ik durf eigenlijk Amy maar twee keer per week aan de longe te pakken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:12

denisesilver schreef:
Hoe vaak longeren jullie? Ik heb vorig jaar een paard met een peesblessure gehad, dus ik durf eigenlijk Amy maar twee keer per week aan de longe te pakken.

Ik longeer hooguit 2x per week in de longeerbaan.

Verder wandel ik veel en doe grondwerk

Ook pak ik haar in de grote baan zodat ze veel rechtdoor kan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:14

Sanet schreef:
Wij zijn ook nog niet verder dan wat longeren, hoofdstel, 3x zadel op en 1x hangen, hoor Dddara. Dus niet druk over maken. Het gaat zoals het gaat. We hebben nog een heel deel aan 2025 te gaan. En dan nog, paard moet nog minimaal 25 jaar mee, dus geen haast.

Precies dat is wat ik gisteren in een bericht op mijn fb schreef.

Vele zeggen is ze al 4,
Zeker!

Maar ze loopt nog niet onder het zadel?
Zeker niet, ze heeft als het goed is nog een heel leven voor zich. Voor mij is ze pas 4

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:12

DDDara schreef:
Hier gaat het ook echt heel lekker! Al was ik woensdag met Reus gaan wandelen en toen bleek het net iets drukker dan dat het normaal is in ons bos. Normaal kom je wel is een fietser tegen of 2 maar dit keer bleven ze van beide kanten komen, een scoot mobiel een fiets met een kar er achter opa's en omatjes met helmpjes op Reus vond het iets te veel van het goede. De staart ging om hoog hij begon te snurken en het werd een soort piaff..... maar toen ze voorbij waren ontspande hij zich weer en liep hij keurig mee.

Gister zou het een mooi dag worden de wind op buienradar viel mee dus ik dacht mooi moment om te gaan rijden. Maar eenmaal gezadelt begon het echt hard te waaien en in het bos (waar ik woon) kan dat soms een best angstaanjagend geluid geven. De lantaarnpalen langs de bak begonnen te klapperen en ratelen Het hele bos schudde en kraakte. Maar ik was al klaar om te gaan rijden dus had ik besloten dat alles wat we voor elkaar kregen voor die dag al goed zou zijn. In het begin was hij echt gespannen maar ik had me voor genomen zelf de hele tijd ontspannen te blijven (wat soms best een uitdaging is). Hij schoot 2 keer weg maar ik besloot gewoon door te rijden als of er niets aan de hand was en er niets kon gebeuren. En toen kreeg ik echt zo een heerlijk ontspannen paard. We hebben aan een super ontspannen teugeltje de hele bak door kunnen stappen draven en galopperen! Zo trots op mijn Reus

Knap!
Daar kangeen medaille tegenop!