Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:03

Maar goed dat mensen naar het paard kijken en niet naar de ruiter :+

Hier hebben we ook gewoon een duidelijk beleid bij de paarden. Ik wil best de tijd nemen voor ze als ze iets eng vinden etc maar bij gevaarlijk of ongewenst gedrag krijgen ze gewoon een tik, dat doen ze bij elkaar immers ook en dat veel harder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 00:43

palousa_boy schreef:
Maar goed dat mensen naar het paard kijken en niet naar de ruiter :+

Hier hebben we ook gewoon een duidelijk beleid bij de paarden. Ik wil best de tijd nemen voor ze als ze iets eng vinden etc maar bij gevaarlijk of ongewenst gedrag krijgen ze gewoon een tik, dat doen ze bij elkaar immers ook en dat veel harder.

Dat moet je voorkomen. Als ze gevaarlijk worden, heb je het al te ver laten komen. Snap bij paarden van anderen dat je die niet gaat trainen, maar elkaar een tik geven gaat wel heel anders dan mensen die uit onkunde en frustratie een tik moeten uitdelen. Gaat ook wel wat aan vooraf meestal en kan ook een andere reden hebben.

Hier delen ze ook weleens ene tik uit of zie ik ze goed waarschuwen, maar dat is niet omdat eentje bang is of gevaarlijk is. Als er iets spannend is reageren ze heel anders met elkaar, als ze al allemaal reageren.

DP, met je eens. Ik vind de stoelzit ook heel opvallend en ik vind het ook heel vreemd op dat niveau. Maar je mag niks zeggen, want Gal heeft een aanhang die alles prachtig vinden.
Ik vind sws ook het achterover hangen wat je heel veel ziet storend. Maar er is vast iemand die dat goed onderbouwd kan uitleggen waarom het nodig is bij de topsporters.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 01:05

Laat ik het zo zeggen

Ik kijk naar mensen die de ruiter in het positieve willen veranderen en niet het paard.

Ik ben na mijn keizersnede mijn hele lijf kwijtgeraakt en ben dat weer gaan aanpakken. Ik wist waar ik zoeken moest.

Ook weet ik dat ik vroeger genoeg fouten gemaakt heb, teveel doorgevraagd heb door instructie en missen van eigen kennis. Ik sprak dus vanuit mezelf waar ik nu op let als ik een les van iemand zou willen. Uit die lessen pak ik verschillende dingen op die voor mij passend zijn op wat ik wil.

Ik ken in iedergeval maar 1 instructeur die al mijn paarden zo aan het lopen heeft en alledaagse kijkend naar het paard.

Ik kan ook heel goed met hem sparren over de andere inzichten enzo

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:43

De reden van gevaarlijk gedrag boeit mij in het moment zelf niet. Ze hebben hun voeten niet te lichten. Dat is bij mij echt een basis principe. Mochten ze ergens pijn hebben of in verstrikt zijn geraakt moet ik ze kunnen helpen zonder gevaar voor eigen leven.

Ik denk dat die stoelzit komt door oa hoe groot de paarden lopen en de hoeveelheid lossigheid in de rug. Dan ga je jezelf schrap zetten om het uit te kunnen zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:05

Elisa2 schreef:
Mensen gaan vaak pas leren als ze eigen paarden gaan rijden. Hetzij van een ander, hetzij van zichzelf. En dat is prima, ieder heeft zijn eigen leerweg. Er zijn steeds meer mensen die mooie en inspirerende voorbeelden kunnen geven. Denk maar aan Featherlight of Tristan Trucker. Dat was er vroeger allemaal niet en wij hebben het ook gered. Ik zie het dus niet allemaal heel negatief in.

Ik sprak een bekende (totaal-niet-paardenmens) die haar dochter, die net een jaar op de manege reed, deze zomer naar een horsmanship cursus stuurde. En zelf ging ze dan ook maar mee kijken
_/-\o_ _/-\o_ Ik heb haar de hemel in geprezen. Werd via de manege ergens anders aangeboden. _/-\o_

Wat zou dát mijn leercurve hebben kunnen verkorten zeg! Dan gaat de wereld vooruit hoor. Dat kind komt straks een jaar of 10-20 eerder uit, waar ik nu ben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 09:11

Oh wat goed zeg! En ook van die manege dat ze dat toch aanbieden ook al is het via/ via.

Ik denk zelf dat die stoelzit heel erg te maken heeft met de tegenwoordige zadels, als je kijkt naar wat voor een fauteuils dat zijn geworden met enorme wrongen en gedwongen diepe zit.

En gevaarlijk gedrag bij paarden is natuurlijk niet altijd te voorkomen, het blijven schrik/ vluchtdieren dus in hun schrik doen ze soms domme dingen. En daarnaast weten zij niet wat gevaarlijk is als ze daar in niet eerst opgevoed zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:34

Ook als ze heftig schrikken of iets heel eng vinden, lopen ze nog steeds niet over ons of elkaar heen. En ze gaan zeker niet zomaar lopen trappen. Ik zie echt weleens een beentje als waarschuwing gaan, maar daar gaat echt wel wat aan vooraf of er is een duidelijke reden voor. Ik ben me ervan bewust dat ik soms hele domme dingen doe en risico's neem, maar echt lelijk uithalen is als er veel basis mist. Onze mini shet merrie deed dat 3jr geleden behoorlijk, maar ons, de andere paarden en de honden, maar kan je ombuigen en gebeurt nu echt niet meer.
Vh weekend moesten we een wond verzorgen en gaf ze een waarschuwing. Dat is dan ook geheel logisch.

Als ze schrikken, schrikken ze, maar dat is toch geen reden om ze een tik te geven? Zie ik ook niet gelijk als gevaarlijke situatie.

Maar goed, daarom staan ze ook aan huis en niet meer in pension. Had een hengst die wel op de wei mocht, maar gezien werd dat hij eerst een knal kreeg voor ze hem uit de wei haalden........Hij deed echt niks. Maar was hun idee over een hengst. Die moest je de baas zijn. Tja......Daarna altijd zelf eruit gehaald tot we daar weg waren.

Er wordt voor teveel dingen een smoes verzonnen of goed gepraat, omdat mensen niet beter weten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:37

Bij gevaarlijk gedrag mag een tik uiteraard. De frequentie is daarbij belangrijk. Als je bv. wekelijks in zo een situatie terecht komt, mag je best even achter je oren krabben hoe dat komt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:46

Hm, ik heb anders nog steeds littekenweefsel in mijn lies van een paard dat met haar hysterische hengstige gedrag over me heen is gelopen. Dat was er niet een waar de basis bij ontbrak, eerder een die de basis vergat als haar hormonen gingen vliegen.

Ik ben ook al eens klemgezet tegen een stalwand. Niet met kwade bedoelingen. Gewoon lomp gedrag, waarbij wel de basis ontbrak. Op zo’n moment kan ik niet anders, als het paard op de normale vraag om te gaan geen voet verzet, of juist tegen gaat hangen. Zo zacht als kan, en zo hard als moet. Je kan heel veel op een rustige manier aanleren, en met slaan leer je imo niks aan. Maar nood breekt wet in sommige gevallen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:36

Het is hier vooral bij jonge paarden die hier pas net staan bijvoorbeeld, de historie maakt me dan eigenlijk niet uit maar als ze hier nog een goede 2 jaar staan dan heb ik liever dat ze gewoon respect hebben, spelen doen ze maar met elkaar.

Als ze ergens bang voor zijn of schrikken is dat prima en ook geen reden voor een mep maar doelbewust met de bek open mij aan proberen te vallen, dat accepteer ik echt niet. De kunst is dan om te zorgen dat jij hem eerder raakt dan dat hij bij jou is :+ je ziet het helaas niet altijd van tevoren aankomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:15

Als ze schrikken en ze willen daarbij op mij springen of over mij heen lopen krijgen ze gewoon een tik, want mijn ruimte is mijn ruimte ongeacht wat er gebeurd. Dat is ook wat een goede leider zou doen, daarnaast haal je ze ook uit het gedrag. Ik hoef ook geen kopstoten als ze opgewonden zijn.

Het is natuurlijk fijn als je zelf nooit gevaarlijke situaties hebt meegemaakt met een schrikkend paard, dat zegt dan wellicht ook voldoende over de ervaring.

Het is precies wat Denise zegt, zo zacht als kan en zo hard als het moet als het noodzakelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:50

Mooie uitspraak, maar zo lang de term 'noodzakelijk' zo ruim als kan geïnterpreteerd wordt, hebben "onze" paarden daar niet echt iets aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:55

Ter verduidelijking dan, bij voorkeur sla ik ze niet en nooit en gelukkig is het ook niet vaak nodig. Alleen in situaties waarbij het gevaarlijk wordt voor mij en harder ingrijpen noodzakelijk is dan doe ik dat. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:57

Mijn merrie toen die jong was rende in paniek ook over je heen.
Heb mijn vriend nog eens weggeroepen toen hij groot in het poortje bleef staan onder het mom, laten zien dat je niet weg gaat dan komen ze niet over je heen.

Zij wel, bij dazen was er blinde paniek.
Nu niet meer. Nog wel paniek, maar die kan ze reguleren als je bij haar bent.
En bij die softie is dan niet met een tik gegaan.

Maar kan me voorstellen dat je bij een ander paard echt even groot in moet komen.

Maar als dat dan is voor lijfsbehoud is dat maar zo.
Maar net wat Gini zegt, als dat een wekelijks gebeuren is dan moet je idd eens afvragen war het mis gaat.

Maar dat is anders dan een paard dat niet ergens langs wil zonder dat er gevaar is, niet over een balkje wil oid.
Dan is dat niet nodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:16

Elisa2 schreef:
Ter verduidelijking dan, bij voorkeur sla ik ze niet en nooit en gelukkig is het ook niet vaak nodig. Alleen in situaties waarbij het gevaarlijk wordt voor mij en harder ingrijpen noodzakelijk is dan doe ik dat. :)

Mijn bericht was geen oproep tot verantwoording. Sorry als dat zo overkwam.
Maar ik denk gewoon dat het percentage tikken uit oprecht gevaar voor het menselijke lijf maar een fractie is van het totaal aantal tikken die uitgedeeld worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 16:19

Ik ben bang dat je daar weleens gelijk in kunt hebben..

En geen probleem, op Bokt is het sowieso handig om het zo duidelijk mogelijk beschreven te hebben. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:49

Er is ook nog potentieel gevaar. Jonge hengst hier heeft eergisteren een tik gehad met de rubberen pannelikker waar ik de slobber mee uit de emmers haal. Hij kwam vrij bruut in mijn ruimte en wil meteen zijn hoofd in de bak steken (die in de hoek staat dus hij staat tussen mij en de uitgang.)
Dit is een uitzonderlijk braaf paard die normaal echt weet dat hij moet wachten tot ik weg stap want dat leert hij al vier jaar. Dit eis ik van al mijn paarden omdat ik al gezien heb hoe gevaarlijk het kan worden als paarden denken dat ze zich eten kunnen toe eigenen. Heb al meer dan 1 persoon strompelend uit de weide/stal weten komen door een paard dat besloot dat het voer van hem/haar was.

Omdat hij zo braaf is zeg ik eerst: ‘Joy, neen!’ En zet mijn hand tegen zijn borstkast wat normaal zijn signaal is voor ‘achteruit graag’.
In plaats duwt hij nog wat dichter bij bolt de hals en hij ‘zet’ zich. Je ziet die houding veranderen ook al deed hij niet veel anders maar die hals er op zetten is waarschuwing genoeg voor mij, ik weet dat ik even niet meer alleen met ‘mijn Joy’ bezig ben maar met Joy de hengst (nog steeds braver dan gemiddeld maar klaar voor discussie.) en toen heeft ie het vlakke deel van de spatel op de neus gehad. Dát trok zijn aandacht en hij ging achteruit en dachten zoals gewoonlijk. Dan krijgt hij ook meteen een ‘ja. Goedzo.’

Heb met die spatel met dezelfde uithaal op mijn eigen voorhoofd getikt om te voelen hoe hard zo’n ding aan komt (had wel het verstand om m eerst af te spoelen manlief keek nu al raar. :+ )
Pijn heeft dat niet gedaan maar het maakt wél een klappend geluid.

Was ik in reëel gevaar op het moment dat ik tikte? Nee.
Ga ik in reëel gevaar komen als ik hem niet dóe reageren op die momenten? Ja.

Joy is zo ontzettend braaf omdat hij altijd consequent verteld is vanaf dag 1 wat de regels zijn. Maar Joy is 4 nu…. Heel af en toe (was nu ff 2e keer denk ik ) wil ie opportunistisch zijn.

Nu kan je stellen dat geen enkel paard grenzen mag verleggen maar met een jonge hengst aan het begin van zijn reis om zijn gedrag te balanceren tov wat zijn hormonen hem in geven ben ik toch net wat strenger dan met mijn 20 jarige ruin.

Heb ik nu mijn paard onterecht overbodig een tik gegeven?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:04

Nope, maar dat wist je zelf ook wel.

Overigens tik ik mezelf om datzelfde te weten te komen ook wel eens met de zweep. Is ook niet zo traumatisch eigenlijk. Vind ik wel prettig om te weten voor ik dat ding gebruik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:19

pol013 schreef:
Nope, maar dat wist je zelf ook wel.

Overigens tik ik mezelf om datzelfde te weten te komen ook wel eens met de zweep. Is ook niet zo traumatisch eigenlijk. Vind ik wel prettig om te weten voor ik dat ding gebruik.

Ja, maar het was dan ook een reactie op dat er niet alleen getikt wordt bij gevaar. Maar potentieel gevaar moet imo ook gewoon mee genomen worden. Als tikken enkel oké is bij realistisch gevaar. Op het moment dat ik tikte was ik nog niet in gevaar. Hij ging die avond echt niet escaleren en dat wist ik toen ik hem de tik gaf. Maar ik wist ook dat het mogelijk een aanzet was. Dus dan moet je beslissen… kijk ik het aan of reageer ik meteen? Er zijn momenten/paarden (Sam bv) die ik niet getikt zou hebben maar nogmaals tegen de borst geduwd zou hebben of ik zou de neus weg geduwd hebben omdat ik weet dat Sam drie dagen bang is van eender welke tik en dat voor hem al een aardige ‘ingreep’ is. Bij Joy (of Rêve) op dat moment de neus weg duwen is in gaan op de ‘discussie’ en ik wil geen discussie over simpele regels.

Pannelikker was de 1e keer voor mij dus dat wilde ik testen. :+ maar ik heb mezelf bv ook geleerd om op mijn laars te tikken met de zweep als iets meer reactie vereist is. Het geluid doet veelal meer dan een tik. Is alleen ellende als je een keer zonder chaps of laarzen rijdt. :’) d

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:22

Onterecht en overbodig zou ik de tik niet noemen. Je zou wel - puur filosofisch en achteraf pratend natuurlijk - je kunnen afvragen of die tik echt absoluut de enige tool was die het gewenste resultaat oplevert. Waarmee ik de tik in kwestie niet veroordeel, laat ik dat duidelijk stellen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:52

Ik heb ooit een kitten mijn lieve nieuwsgierige en soms hardleerse ruin zien corrigeren toen hij te opdringerig werd. Duidelijk met een nageltje, paard was echt even ontdaan, maar probeerde toch snel nog een keer. Alleen een blik was voldoende. Ik gebruik het vaak als voorbeeld straf met juiste dosering en timing heel effectief zijn en geen trauma hoeft op te leveren.

En ik weet het nog zo goed omdat ik het toevallig op film heb. Probeer het ergens te uploaden.

Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-06-25 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:59

Het artikel waar dit topic mee begon gaat alleen niet over het corrigeren van ongewenst gedrag maar over het gebruiken van straf juist om het gewenste gedrag te bereiken. Een paard dat weigert om te springen is niet levensgevaarlijk, een paard dat niet springt, springt gewoon niet :+

Best een verschil t.o.v. opdringerige paarden en bijtende honden :o Terwijl het best wel de norm blijft in de springsport dat weigering -> zweepgebruik / "corrigerende tik".

Denk dat het best makkelijk is om het met elkaar eens te zijn dat ongewenst (en potentieel gevaarlijk) gedrag wel gecorrigeerd moet worden. Het omgaan met paarden die slechts niet doen wat jij als ruiter wilt dat ze gaan doen is imo iets meer gevoelig onderwerp.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:04

Nou, zelfs gebruik van straf (P+ en P-) voor afleren van ongewenst gedrag staat ter discussie her en der.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:11

Gini schreef:
Onterecht en overbodig zou ik de tik niet noemen. Je zou wel - puur filosofisch en achteraf pratend natuurlijk - je kunnen afvragen of die tik echt absoluut de enige tool was die het gewenste resultaat oplevert. Waarmee ik de tik in kwestie niet veroordeel, laat ik dat duidelijk stellen.

Dat dus. En zo kan ik nog wel voorbeelden noemen waarin ik op het moment reageerde omdat ik dacht dat dat nodig was. Maar waar ik achteraf me echt wel af vraag ‘had ik dat anders kunnen doen?’
Ik heb zulke momenten ook op Bokt zelfs besproken. Momenten waar ik echt wel kon onderbouwen waarom die keuze gemaakt was. Maar OOK een specifiek geval waar ik tot de dag van vandaag nog steeds niet weet hoe ik had kunnen/kan reageren om het probleem op te lossen. Heb in mijn leven twee paarden gehad die me echt wel door de mangen gehaald hebben en eentje nog haalt. Twee paarden die consequent ‘terug duwen.’
Ze delen 50% DNA en zijn van hetzelfde geslacht dus ik denk dat het op het X chromosoom zit want de man uit hetzelfde lijntje is doodbraaf. :+

Die twee hebben me echt wel voor situaties gezet waar ik het niet meer wist/weet. En wanneer ik het besprak, want ik ga wel actief op zoek op zo’n moment kreeg ik dan antwoorden als ‘goh mijn X deed dat ook heb het er nooit uit gekregen.’ :+

Dat voorbeeld past bij het begin ook trouwens;

Merrie ietwat flegmatisch van nature. In de proef is er een lijn met een halt, zodra ik afwent naar die lijn gaat ze in de ankers. Eerst ‘gewoon’ been negeren maar op het einde achteruit stappen als ik been gaf dat ze toch echt nog een paar meter door moest.
De merrie in kwestie is niet vies van steigeren (ook aan de hand van veulen af aan al) om dingen te doen die ze niet mag.
Een jury zegt: geef haar eens een fikse tik…. (Inmiddels zijn we vier weken en meerdere pogingen ook in de les en thuis verder om haar een ‘cue’ aan te leren dat ze snapt dat die halt moet wachten) ik ben eerlijk; ze heeft die fikse tik gekregen. Reactie? Ze houdt halt, draait een oor naar mij en als ik been geef stapt ze achteruit. Ik geef opnieuw been en brom ‘kom op Terror!’ En ze stapt gewoon rustig weg, rest van de proef doet ze alles netjes.

Ik ga een niveau hoger. Denk ‘ze is het beu’, stap gedeelte gaat 1 proef goed. Tweede proef gooit ze opnieuw random een halt er in.

Inmiddels is ze drachtig dus heb het probleem op wedstrijd niet opgelost gekregen. Negeren werkt niet. Door willen rijden werkt niet want ze gaat in de ankers. Straf werkt niet want dan doet ze er een schepje bovenop zoals ik beschreef. Jury zei ‘ja…. Das jammer ik weet het ook niet.’

Nederlandse proef gestart daar was ze zo in de war dat ze de 1e proef stapte maar de tweede gooide ze er ook een halt in. :+

Ik zou haar graag terug uit brengen na het veulen maar vind het zinloos om dat te doen als ik dit niet opgelost krijg.

Is inmiddels 2 jaar geleden en ik pieker nog over de initiële aanpak. :+ Dat was niet correct. Maar wat wél correct geweest zou zijn weet ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-06-25 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:17

Leuk filmje lielle :j

Ayasha.
Ik denk dat een pannelikker een geweldig ding hiervoor is.
Echte slag maak je niet. Een overdosis geluid wel :D

En ja ik vind dat je goed gehandelt hebt.
Zeker bij een jong paard die op een bepaalde leeftijd toch gaat kijken of de grenzen nog precies zo zijn als eerder.

Dit is imo gelijk aan een zachte hap van een ander paard.
Geen pijn, geen blauwe plekken. Maar enkel een gedeukt ego.

Kan het anders. Misschien.
Anderzijds waarom?
Geen mishandeling, maar duidelijkheid.
Direct lik op stuk dus helemaal duidelijk.

Was er gevaar. Nee nu niet.
Maar ga je hier onduidelijk lopen trutten dan wel.

Zoals ik toen mijn hengstje kreeg. Opende de deur en die vloog met de oren plat en mond open naar mij toe.
Ik denk dat hij bij zijn vorige baasjes had geleerd dat je zo wel ruimte kreeg.

Deed hij ook bij andere paarden. En bij sommige werkte dat. Bij andere niet.