[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boyca

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:11

Wat een hel!!

Is er niet iemand in de buurt die met de zorg van je paarden kan helpen zodat er bij jullie wat rust komt ?
Heel veel sterkte en ik hoop dat t gauw allemaal beter gaat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:10

Ik kan niet anders dan jullie een dikke knuffel te wensen..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:00

<3
Dank jullie. We zijn inderdaad best wel pechvogels wat dat betreft. Tel je zegeningen zegt mijn oma altijd. Dus dat doen we dan maar.
De paarden uit handen geven durven we echt niet meer. Dan moet er wel heel wat aan de hand zijn. Ik denk dat het meer stress dan rust geeft. En wie we dan zouden moeten vragen is ook wel een punt wat dat betreft. :=

Intussen zijn we weer wat aanvallen verder en begonnen aan een derde medicijn, dus dat betekent 2x per dag 3 verschillende medicijnen in de hoop de boel op de rit te krijgen. Ook zijn we doorverwezen naar een medisch expertisecentrum zodat een heel team neurologen zich erover kan buigen om mee te denken over hoe nu verder en hoe hier grip op te krijgen. Die belden al heel snel en daar kunnen we binnen een week terecht.
Het is allemaal nogal wat. Maar het wordt ook bloedserieus opgepakt door iedereen. Dat is geruststellend en verontrustend tegelijk.

Verder geneest Manari goed. Het is afwachten wat de littekens straks gaan doen.
De wei hebben we even gesplitst zodat een deel met de harde regen wat rust krijgt en niet wordt stukgelopen. Het heeft al erg geleden onder de extreme natheid van vorig jaar.
Voor de rest is er weinig ruimte voor andere dingen, of om me veel met de paarden bezig te houden. Het loopt zoals het loopt.
Ik mag wat de paarden betreft niet klagen. Manari dreigt te vervetten, maar Muzanna is super op gewicht. Voor de rest zitten ze ondanks alles goed in hun vel. Manari lijkt voorlopig genezen van ongein uithalen.

Afbeelding
Maar dit… mijn hart <3 (Een denkbeeldige lasso werpen vanaf de rug van Muzanna.)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:01

Ze zien er goed uit!

Komen de epilepsie problemen van jullie kindje door die val op school? Wat een pech :(

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:45

Jeetje Jorieke, even bij gelezen en hemel, is het bij jullie ooit eens een keer klaar. Allemachtig.
Ik hoop echt dat jullie kereltje binnenkort weer de oude is, maar wat een staartje heeft deze duw door een klasgenoot gekregen zeg.
En Manari, tja, dat doet ze geen 2e keer meer, wat een doos. Is er nog geen auditie geweest voor Bathorse, waarin ze de Joker mag spelen?
Ik kan vanuit hier niet heel veel doen, dan je alleen een dikke virtuele knuffel geven :knuffel: :knuffel: :knuffel:

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:26

Pfff Jorieke, wat een verhaal weer. Altijd een stille meelezer, maar wat jullie nu weer voor jullie kiezen krijgen… zeker met betrekking tot jullie zoon.
En ik snap dat dit voor jullie het minst belangrijke is, maar is het met grote zekerheid te zeggen dat alle neurologische klachten (dus zijn aanvallen/epilepsie) veroorzaakt zijn door de duw van zijn klasgenootje? Zo ja, dan zou ik jullie toch aanraden om eens advies in te winnen hierover, bijvoorbeeld bij een letselschade advocaat oid. Je weet niet wat voor invloed deze aanvallen op langere termijn gaan hebben voor zijn toekomst.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 13:58

Dank voor het meedenken en alles. +:)+

Hoewel de eerst aanval lijkt te zijn uitgelokt door de duw en resulterende val op het hoofd was er op scans geen trauma zichtbaar en ook geen epileptische activiteit of afwijking (aangeboren of door trauma) in een specifiek hersengebied. Dat betekent dat het niet hard te maken is dat het is veroorzaakt door de duw en val hoewel deze de eerste aanval dus vermoedelijk wel heeft uitgelokt. Bewijs dat echter maar. Er waren behalve andere kindjes geen getuigen van het voorval.
Vanwege het gegeneraliseerde beeld (geen specifiek deel van hersengebied of (genetisch) aanlegfoutje of trauma gedetecteerd) is een specifieke oorzaak niet te achterhalen. Dat de duw het heeft uitgelokt wéét ik, maar juridisch of zelfs medisch hard maken is een ander verhaal. Nog los van de vraag of ik dat gedoe überhaupt zou willen. De aanleg (predispositie) zat er waarschijnlijk al.

Intussen zijn we een voor ons belangrijke mijlpaal gepasseerd: 2 weken aanvalsvrij.
Dat het met een hoeveelheid medicatie moet worden bewerkstelligd waar ook de neurologen zenuwachtig van worden is uiteraard reden voor aanvullend onderzoek dus gaat er een 24/7 EEG volgen om gedurende 24 uur de hersenactiviteit te monitoren. Daarnaast gaat er meer bloedonderzoek gedaan worden en een neuropsychologisch onderzoek omdat de medicatie ook de nodige bijwerkingen en gedragsveranderingen teweeg heeft gebracht. Het is eigenlijk net of kind een jaar terug in de tijd is gegaan met veel dingen.

Al met al alsnog pittige kost.

Manari geneest onderwijl goed. Ik ben dik tevreden met hoe de littekens/wonden eruit zien momenteel, vergeleken met hoe erg het was. We gaan zien hoe zichtbaar het zal blijven al zullen de weggebrande stukken huid niet spontaan gaan terug groeien uiteraard.
Dierenarts was vol complimenten over de paarden en zeer over ze en over ons plekje te spreken. Vond ze ook qua karakter erg fijn al vond hij het minder leuk dat de tot dan súperbrave Manari op het moment dat hij haar een klopje op de hals gaf bij vertrek razendsnel “een Manari” uithaalde en de thermometer uit zijn koffer griste. :=

Dan is er nog een fokkerij nieuwtje:

Afbeelding
Onze Eli wordt papa. <3

Maar misschien niet het soort fokkerij nieuwtje waar in dit topic op gehoopt wordt. :)) :')
Dat is meer een misschien ooit… als ik ooit nog eens contact krijg met die Duitse fokker die een hengst heeft waar ik nog heel graag een veulen van had gehad. :')
Maar ja, iets met andere prioriteiten…

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 18:57

We hebben de maand niet vol mogen maken, want de achtbaan is nog niet voorbij. Kind is niet meer aanvalsvrij. Zo blijft het op en neer gaan.
Wat zet zo’n achtbaan je aan het denken. Over alles eigenlijk. Vooral als je dan weer wakker ligt omdat je niet meer uit de waakstand komt. Dan gaan er behoorlijk wat hersenspinsels en gedachtes door je heen.
Voor nu richten we ons op het vervolgtraject van deze hele medische molen en ik verwacht na de meest recente aanvallen afgelopen dagen dat het weer in een stroomversnelling gaat.
Onvoorstelbaar wat is dit heftig en al ben je er eigenlijk behoorlijk ondersteboven van je moet door en je gáát door.
Maar ik word er letterlijk grijs van… mijn lieve möpke… ik weet dat het erger kan, maar alsnog wens je dit je ergste vijand niet toe. |(

Paardjes gaan goed. Ze staan met dit weer graag in de stal in de schaduw te rusten om dan af en toe te gaan grazen en het er vooral zodra de zon ondergaat van te nemen. Dan komen ook de vuurvliegjes tevoorschijn, maar heb ze nog niet goed op de camera kunnen vastleggen.
Af en toe laat Muzanna wat van haar eten staan. Ik denk dat ze zich verzadigd voelt van het gras. Ze zweten gelukkig niet met dit weer. Wel een voordeel van Tekes. En bovenop de “berg” waait het ook eigenlijk vrijwel altijd. Dat scheelt ook veel.
Afbeelding
Afbeelding

Ik verwacht eigenlijk dat het hierdoor weer even stil zal vallen mijnerzijds. Het vergt fysiek en mentaal allemaal nogal wat.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:02

Arm kind, arme papa en mama. Ik heb met jullie te doen :knuffel:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:26

Vreselijk lijkt me dit voor je, zo machteloos.
Zou mijn kleine mupke bijna in bubbeltjesplastic gaan inpakken en met een helmpje naar de opvang sturen..

Heel veel sterkte :(:)

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:28

Knuffels voor jullie :(:)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:25

Zó bizar waar jullie doorheen gaan. Echt niet te beschrijven. Heel veel sterkte :knuffel:

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 19:38

Ik reageer een later moment uitgebreider. Ik wil alleen even melden dat ik jullie berichten lees en op prijs stel dat jullie zo meeleven. Het is bizar hoeveel pech een gezin kan hebben…
De paarden gaan nog steeds goed, ondanks de hevige regen. We geven hooi bij in de stal. Daar maken ze gretig gebruik van tijdens het schuilen. Ook tijdens de hitte trouwens.