Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:13

Allemaal bedankt voor de reacties, ook via PB!
Helaas, ik was bezig met een afspraak te maken om te bezichtigen, maar intussen verkocht.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:11

Fly_high schreef:
Veel paarden die via zo'n veiling worden aangeboden zijn al afgeschreven geweest, ik bedoel die goedkopere paarden op ESHA site etc. Moet je wel rekening mee houden.

Helemaal gelijk hoor! Daarom altijd goed kijken wat er op de keuringsrapporten staat (en of die er wel bijzitten). Maar dat geldt voor elk paard wat je wil kopen. Staan er genoeg op waar ik echt geen geld voor zou geven, maar je kan er ook regelmatig echt wat leuks vandaan halen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:48

Kwam op Facebook nu ook weer iemand voorbij die opgelicht was door de bekende handelaar met bloedtesten..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:16

goldenarrow schreef:
Fly_high schreef:
Veel paarden die via zo'n veiling worden aangeboden zijn al afgeschreven geweest, ik bedoel die goedkopere paarden op ESHA site etc. Moet je wel rekening mee houden.

Helemaal gelijk hoor! Daarom altijd goed kijken wat er op de keuringsrapporten staat (en of die er wel bijzitten). Maar dat geldt voor elk paard wat je wil kopen. Staan er genoeg op waar ik echt geen geld voor zou geven, maar je kan er ook regelmatig echt wat leuks vandaan halen.

Ja het is in die zin net zoals gewone advertenties in de lagere prijsklasse, kan wat leuks zijn maar het blijft gokken. Moet je echt goed scherp blijven in ieder geval :o

Ik ken iemand die een zgn onbeleerd paard heeft gekocht op deze manier, dier bleek dus wel bereden te zijn geweest maar onvoorspelbaar en gevaarlijk ohz vanwege een lichamelijk gebrek. Heel sneu voor het paard uiteraard :\

Op bokt is er ook een tijdje terug een topic geweest over een veilingspaard dat medisch gezien van alles mankeerde, zo'n sympathieke schimmel was dat.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 23-05-25 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:30

Fly_high schreef:

In de zin van?

Mijn nichtje heeft een fijn paard via een veiling gekocht, ook vooraf gereden. Alleen dat was zo'n dier wat bij de toppers helemaal uitgetest en tot het uiterste is gedreven en volgens deze mensen dus het hogere niveau niet aankon of iig niet op die jonge leeftijd/dat tempo.

Uiteindelijk een super fijn dier geworden die ze wel eerst heeft moeten oplappen met rust geven, behandelen voor maagzweren etc.

Voor dat geld kun je nu niet eens een groen dier kopen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:34

Ik heb net een post geschreven ;) Die kreupele schimmel op bokt was van ESHA, dat niet-maar-wel-zadelmak paard volgens mij ook ESHA maar misschien Youhorse (?) zou het moeten vragen.

Als je vooraf mag kijken/rijden is het ook anders dan ongezien kopen uiteraard.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:45

En ze zullen op die veiling waar je niet mag rijden vast nog duur zat zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:24

Zonnetje81 schreef:
Fly_high schreef:

In de zin van?

Mijn nichtje heeft een fijn paard via een veiling gekocht, ook vooraf gereden. Alleen dat was zo'n dier wat bij de toppers helemaal uitgetest en tot het uiterste is gedreven en volgens deze mensen dus het hogere niveau niet aankon of iig niet op die jonge leeftijd/dat tempo.

Uiteindelijk een super fijn dier geworden die ze wel eerst heeft moeten oplappen met rust geven, behandelen voor maagzweren etc.

Voor dat geld kun je nu niet eens een groen dier kopen.

Maagzweren behandelen is anders echt duur. Met een scope en daarna medicatie ben je zo €1.000 verder. Daarna moet je nog hopen dat ze ook daadwerkelijk weg zijn en de behandeling is aangeslagen, anders ben je nog niet klaar. Sommige laten zich heel slecht behandelen en zijn zelfs chronisch.

Dus of dat nou zo'n goede deal is? Het is echt een groot risico.

Al dat geld van het oplappen (tijd/rust kost natuurlijk ook geld) had je ook bij een ander gezond paard kunnen leggen, waarmee je 'direct' aan de slag kunt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:30

Dat klopt maar uiteindelijk hebben ze er wel een super fijn rijpaard aan voor de normale ruiter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:38

En je kan er ook veel voldoening uithalen een paard weer goed te krijgen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:45

Maar je moet het juist zo bekijken, ook voor dat geld kon ze dus geen paard kopen wat zo fijn was. Dat heeft nog flink extra geld gekost.
Dat is net als dat mensen een groen dier kopen vanwege het geld en dan moeten investeren in het beleren en alle begeleiding daarna. Als je dat bij elkaar telt hadden ze vaak wel dat beleerde dier kunnen kopen.

Zulke 'koopjes' zijn goed voor mensen die zelf handig zijn en genoeg geld achter de hand om het medische enzovoorts aan te pakken. Niet voor de gemiddelde minder ervaren koper en zelfs bij ervaren kopers zijn er best wat die beter wat meer uit kunnen geven ipv 1 naar die staat toe te willen brengen. Omdat ze of het budget niet hebben voor de training of medische deel of de ervaring missen om het probleem te herkennen bijvoorbeeld. Daar zie je best veel voorbeelden van laatste jaren, mensen wijken af van eisen door budget en komen thuis met een dier dat heel veel investering vraagt. Niet de beste matches

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:49

Als je dit paard zou moeten kopen als ie het werk onder druk wel aan kon was ie een ton waard geweest.
Ze heeft voor het gemaakte geld wel een afgericht dier op niveau en voor dat geld had ze er zo eentje ook niet kunnen kopen. Het is maar hoe je het bekijkt. En inderdaad een achteraf verhaal.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:09

Zij had toevallig geluk dan, maar heeft ook een hoop risico genomen. Achteraf is altijd makkelijk praten dat het zo'n wijs besluit was en ze voor weinig een super goed paard heeft. Ze had in het ergste geval ook voor weinig een chronisch ziek dier kunnen hebben, of kunnen verongelukken ermee.

Ik bedoel inderdaad dat een goede deal dat soms helemaal niet is als je dan kijkt hoeveel je er eigenlijk nog in moet investeren. Dan kan je in heel veel gevallen beter het geld dat je anders extra uitgeeft aan behandelingen en begeleiding bij het aankoopbedrag van een gezond en gereden paard leggen.

Vooralsnog ben ik van mening dat iemand die één paard heeft voor de hobby beter een gezond en fijn gereden paard met wat minder talent kan aanschaffen, dan een wat goedkopere met een heel (medisch/rijtechnisch) verhaal en veel talent. Uiteindelijk hoef je, je brood er niet mee te verdienen en wil ik na het werk gewoon lekker plezier kunnen maken en geen volledige rituelen moeten uitvoeren of zorgen dat de maan en de sterren in de juiste volgorde staan om veilig een leuk rondje te kunnen rijden.

Paardrijden is een dure hobby. Dan moet je er wel plezier van hebben.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-05-25 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:10

Mag ik mensen wat filmpjes sturen van een paard dat we bezichtigd hebben?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:47

Sws is alles achteraf super makkelijk zeggen :))

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:48

Je kan ook een miskoop doen na 3x kijken.
Sommige paarden veranderen compleet als je ze verplaatst.
Dus iedereen moet doen waar ie zich fijn bij voelt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:58

Ik zou zelf juist eerder voor een projectje gaan dan een kant en klaar paard met compleet abc erop. Juist dat samen leren en groeien maakt het imo zo mooi!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:01

Uiteindelijk gaat het erom wat iemand wil. Er zijn ook mensen die het leuk vinden rijtechnische/medische problemen op te lossen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:07

Je moet het alleen wel kunnen. :+ Om het ook leuk voor het paard te maken dan. En vaak ook voor de eigenaar, veel denken het leuk te vinden maar het valt dan toch tegen. Maar ook waar de eigenaar zegt het leuk te vinden, maar waar het voor het paard niet leuk is.

Mensen overschatten zichzelf graag in wat ze aan kunnen. Niet alleen qua projecten, maar ook qua kwaliteit bijvoorbeeld. Of karakters. En met projecten of groene dieren is toch vaker het budget de reden dat ze daarmee thuiskomen danndat ze het echt wilden. Dan hadden ze juist een eisenlijst voor paard met meer ervaring, braaf en noem maar op.

Samen groeien kan je met elk paard. Maar ze hoeven ook niet volledig groen te zijn om te kunnen leren. Ik heb het juist over volledig groen gehad die door onervaren mensen of mensen die het niet kunnen gekocht worden ipv een paard die al wat ervaring heeft. Dat kan dus ook net paar jaar ouder zijn die wat gezien heeft maar nog lang geen schoolmeester is.
Medische projecten opknappen leuk vinden, geen probleem. Als je maar het budget ervoor hebt en de kennis om überhaupt ongemak te herkennen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:40

MarjanB schreef:
Kwam op Facebook nu ook weer iemand voorbij die opgelicht was door de bekende handelaar met bloedtesten..

Ja klopt maar blijkbaar zit het net wat anders in elkaar. Deze mensen waren op de hoogte van moeilijk te rijden kan in de rug zitten en hebben dit op papier gezet en samen ondertekend met de stal en daardoor ook nog wat van de prijs af gehaald. . Dus dat is gevalletje project kopen en leergeld betalen.... Dus in dit geval alsnog netjes opgelost door betreffende stal

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:42

Balou_k schreef:
Mag ik mensen wat filmpjes sturen van een paard dat we bezichtigd hebben?

Ik stuur je pb met mijn nummer kan je altijd via whats app wat sturen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:54

MyWishMax schreef:
Je moet het alleen wel kunnen. :+ Om het ook leuk voor het paard te maken dan. En vaak ook voor de eigenaar, veel denken het leuk te vinden maar het valt dan toch tegen. Maar ook waar de eigenaar zegt het leuk te vinden, maar waar het voor het paard niet leuk is.

Mensen overschatten zichzelf graag in wat ze aan kunnen. Niet alleen qua projecten, maar ook qua kwaliteit bijvoorbeeld. Of karakters. En met projecten of groene dieren is toch vaker het budget de reden dat ze daarmee thuiskomen danndat ze het echt wilden. Dan hadden ze juist een eisenlijst voor paard met meer ervaring, braaf en noem maar op.

Samen groeien kan je met elk paard. Maar ze hoeven ook niet volledig groen te zijn om te kunnen leren. Ik heb het juist over volledig groen gehad die door onervaren mensen of mensen die het niet kunnen gekocht worden ipv een paard die al wat ervaring heeft. Dat kan dus ook net paar jaar ouder zijn die wat gezien heeft maar nog lang geen schoolmeester is.
Medische projecten opknappen leuk vinden, geen probleem. Als je maar het budget ervoor hebt en de kennis om überhaupt ongemak te herkennen.

Dat absoluut! Of toch in ieder geval het budget ervoor uit willen trekken in goede begeleiding te investeren. En dan snap ik dat je met doorsparen net zoveel geld kwijt kan zijn, maar ik vind het zelf ook altijd fijner dat soort kosten te spreiden. Maar goed, ik houd ook wel van jonge paarden, ondanks beperkte kunde rijtechnisch. Ik ben geen VO ruiter zeg maar :+

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:58

Weet niet of het hier mag, maar heeft iemand ervaring met de aankoop van een paard bij stal YAS in Noord-Brabant? Mag ook via pb.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:02

Zoals ik al zei, de ruin die ik eerst had ben ik 3x wezen kijken, maar toen hij eenmaal thuis stond miste ik toch de klik. Die was mega-braaf en kon je iedereen zo op zetten, maar gewoon niet 'mijn' paard. Gamble (de merrie die ik van de veiling heb) heb ik in het begin een paar weken de tijd gegeven om te landen en toen ben ik er, nadat ik haar een paar keer aan de longe gezien had, er gewoon opgegaan. In het begin had ik daar mijn handen wel vol aan, want stilstaan met opstappen kende ze duidelijk niet. Dat gaat inmiddels echt een heel stuk beter. Ze staat nu braaf stil en wacht echt op mijn teken voor we vertrekken. Ze heeft wel even de tijd nodig gehad om haar plekje te vinden. Niet dat ze onrustig was, maar wel wat spanning in het lijf. Dat is er nu echt wel zo goed als uit, ook op vreemd terrein. Laatst zelfs voor het eerst op buitenrit gegaan waarbij ze de hele tijd lekker voorop wilde lopen.

Ik ben echt geen sterruiter. Ik ben gewoon een amateur die het ook leuk vindt om af en toe op wedstrijd te gaan (en gewoon nog in de B rondhobbelt). Ik heb ook niet bijzonder veel lef. Maar ondanks dat ben ik toch ontzettend blij dat ik deze gok genomen heb, want zo'n paard zou ik denk ik via Marktplaats of FB niet voor dit geld hebben kunnen vinden. Maar het is wel belangrijk dat je met de juiste mindset gaat kijken. Dus ALTIJD checken of ze medisch iets mankeren, goed de filmpjes (laten) beoordelen, als het mogelijk is van tevoren een keer kijken en het paard bij thuiskomst ook de tijd geven om te wennen aan al het vreemds wat op hem afkomt. En dat zijn juist dingen die bij elke aankoop van een paard hoort. De meeste probleemgevallen vindt je toch bij mensen die ergens bij bovenstaande punten steken hebben laten vallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:43

Klik is idd weer iets heel anders. :j