De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 15:27

Na een paar dagen gewenning vond ik het vandaag eens tijd om wat te doen....
Afbeelding
Afbeelding
Lars en Sally vandaag zetten we ons beste beentje voor.... of niet...
Afbeelding

Nee ik heb Lars even kort en rustig gelongeerd. Hij deed het super en had er zin in. Linksom gaat hem wat beter af dan rechtsom maar het begin van training is weer gemaakt na zijn heftige tijd. We gaan dus rustig weer opbouwen. Hij lijkt er zelf ook klaar voor te zijn.

Ik wilde ook een poging doen om Sally aan de longeerlijn te zetten maar het contact gaf eigenlijk direct al spanning opbouw. Dus besloten met deze stap nog even te wachten en eerst te beginnen met freestyle oefeningen. Hier leek ze zelf ook zin in te hebben. En wauw wat kan Sally toch waanzinnig gaaf bewegen.

Lars genoot echt van de 1 op 1 aandacht en bleef maar kroelen en knuffelen. Ook bij Sally merk ik steeds dat ze graag contact wilt maar niet op een fysieke manier maar zoekt me wel steeds op en blijft dicht in mijn buurt.

Ik hoop dat Sally steeds meer stapjes gaat maken, zeker met Lars erbij die juist echt heel erg van het fysieke contact houdt. Sally vond het ook super interessant dat ik met Lars aan het longeren was en hem borstelde en kroelde. Ze stond er elke keer bijna jaloers bij te kijken. Dus wie weet wat deze match nog meer voor positiefs gaat brengen. Onderling doen ze het heel goed. Ze liggen ook geregeld bij elkaar in de wei te slapen (ik kan ze 24/7 volgen op de camera) en ogen samen ontspannen.
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 18:14

Het gaat super, ik blijf het herhalen maar ik ben echt trots op beide paardjes hoe ze het doen.

Ze knuffelen samen,
Afbeelding
Afbeelding
het eten samen gaat goed,
Afbeelding
ook het hooi delen is geen probleem meer.
Afbeelding
Afbeelding
Ze worden echt maatjes.

Gisteren mocht mijn zoon (8) kort weer wat rondjes op Lars maken. Gewoon in stap. Hij genoot weer volop van zijn vriendje en ook Lars deed het weer super relax.
Afbeelding
Afbeelding

Met Sally hebben we vrijdag weer wat freestyle gedaan. Sally genoot hiervan en deed het fantastisch en ontspannen.
2 filmpjes van het freestyle met Sally
https://youtube.com/shorts/Ryk7AdQSOB8?feature=share

https://youtube.com/shorts/ZqbxBuXuIrQ?feature=share

Ook mijn zoon doet het vele malen beter dan gehoopt. Hij zei altijd, ik wil wel helpen met verzorgen maar poepies scheppen, echt niet! Maar vanaf dag 1 dat Lars hier op de wei staat helpt hij hard mee inclusief poepies scheppen! Hij vind heerlijk om mee te helpen, buiten bezig te zijn en 100 en 1 vragen op mij af te vuren. Vragen over poepies en vliegen als vragen over niet paard gerelateerde onderwerpen maar hij is zo ontspannen dat hij overal over na kan denken.
Afbeelding
Afbeelding
Hij vind het ook leuk om na het harde werken nog even lekker samen een tennis spelletje te doen of even voetballen samen. Sally vind dat reuze interessant en kijkt enthousiast toe wat wij aan het doen zijn, het liefst zou ze mee doen.
Afbeelding

Het is echt genieten op deze manier!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Salinah op 10-05-25 18:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Muga

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:19

Wat ziet dat er fijn uit! Ik ben al heel lang een stille meelezers maar kan het nu niet laten om toch even tw reageren. Ziet ernaar uit dat ze heel ontspannen zijn.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:45

Ook ik ben een stille meelezer en vind Sally een erg leuke en mooi stevig gebouwde pony.

Fijn dat het met Lars zoveel beter gaat en dat er met Sally veel vooruitgang is!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 17:09

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:20

Ach wat lief!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:21

Salinah schreef:
Dit zijn toch dingen die het beste te laten zien zijn met een filmpje. Sally en haar "onzichtbare halstertouwtje".

https://youtube.com/shorts/DA6PcOuvhq0? ... FqdnpJCDPB

Ik krijg helaas de melding dat ik met mijn account geen toegang heb tot YouTube voor mobiel. Vreemd, want ik heb gewoon de app op mijn mobiel staan

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:45

thequeensmum schreef:
Salinah schreef:
Dit zijn toch dingen die het beste te laten zien zijn met een filmpje. Sally en haar "onzichtbare halstertouwtje".

https://youtube.com/shorts/DA6PcOuvhq0? ... FqdnpJCDPB

Ik krijg helaas de melding dat ik met mijn account geen toegang heb tot YouTube voor mobiel. Vreemd, want ik heb gewoon de app op mijn mobiel staan

Wat vreemd idd.
Ik zal het linkje nog een keer posten, wie weet werkt het dan wel.

https://youtube.com/shorts/DA6PcOuvhq0? ... b5gs1pg3vV

Dit is mijn account op YouTube
https://youtube.com/@paardje-allegaartj ... 3itqlVVuXO

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 19:20

Vandaag zou eigenlijk de hoefsmid komen voor Lars maar ze belde af na een ongelukje gisteren met paard. Ze ligt een paar dagen in de kreukels. Dus ik had wat meer oningevulde tijd op de wei.

Dus 30 minuten een snuffel en zoek spelletje gedaan met Sally en Lars om mij heen. Ik zit zelf aan de rand van de weide op de grond. Zodat ze nog niet achter mij door kunnen. Maar ze wel bij me kunnen komen. Foto's zijn screenshots van de camera.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sally kent dit al omdat ik dit vaker met haar gedaan heb maar voor Lars was het duidelijk iets nieuws. Nadat even had staan toe kijken wat Sally aan het doen was kwam hij toch ook maar eens kijken. En hij vond het erg leuk.
Afbeelding
Ik vind het voor Lars ook een goede oefening omdat ik merk dat hij "moeite" heeft met zelfstandig eten zoeken/grazen. Hij kiest nogal snel voor het hooi ipv rond gaan lopen op zoek naar gras en laat geknoeide restje van zijn muesli altijd liggen. Ik zie hier overigens wel verbetering in.

Dit was dus een leuke ontspannen oefening voor beide.
Afbeelding
Sally probeer ik tussendoor te aaien en contact te maken. Je ziet in het filmpje dat ze in het begin snel spanning opbouwt bij het contact. (Sorry hij duurt best lang en dan heb ik al wat versneld en maar stukjes van verschillende filmpje aan elkaar gezet want in totaal ben een halfuurtje met ze bezig geweest) halverwege het filmpje zie je een paar keer dat als ik haar hoofd aanraak zij meteen haar hoofd begint te schuren tegen Lars aan. Op het eind mag ik haar een paar keer goed aanraken terwijl ze wel ontspant.

https://youtu.be/0JLqzwsmisk?feature=shared

Afbeelding
Afbeelding
Al met al zo lekker samen bezig geweest.
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 16:03

Vrijdag heeft mijn zoon geoefend om met Lars aan de hand te wandelen. Omdat de hoefsmid zou komen kon hij even niet op Lars.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar dit was zo ook al genoeg nieuwe dingen voor hem om te leren.

Afbeelding
Afbeelding

In de middag is de hoefsmid geweest voor Lars. Hij is nu ijzerloos :)

Afbeelding

Mijn zoon heeft daarbij ook een lesje gehad met een echte paarden hoef, hoe een hoef er van binnen uit ziet.
Afbeelding

Met Sally hadden we weer freestyle gedaan. Dit deed ze weer heel goed. De coach van mijn zoon (en tevens freestyle instructrice) merkt zo goed dat ze hier heel gevoelig voor is en het echt goed probeerd te doen. Ze maken echt mooie stappen en ik leer er een hoop van. Freestyle is voor mij nog een nieuw iets dus het is super interessant om meer over te leren. Ik heb er filmpjes van gemaakt maar die moet ik nog uitzoeken en uploaden. Mijn zoon was jarig dus een druk weekend.

Daarna nog een super mooie stap met Sally. Sally liet zich (met wat afleiding) borstelen terwijl ze volledig los stond.

Afbeelding

Geen touwtjes, geen handen op haar halster. Gewoon een worteltje als afleiding en doen. Haar linkerkant hals, borst, rug en bil liet ze toe.

Afbeelding
Afbeelding

Maar toen het voorbeen aangeraakt werd, was het duidelijk een stapje te ver.

Afbeelding

Ze gaf even een flinke piepjengel (verder niets) en liep met een boos gezicht weg. Daarna nog even los contact gemaakt om het toch positief af te sluiten.

Het was een lekkere ochtend en middag bij de paardjes met veel mooie en leerzame momenten.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:04

Lars glimt wel echt als een spiegel zeg!

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:08

Leuk om je update te lezen! Lars glimt inderdaad enorm, en Sally gaat ook zichtbaar vooruit. Komt Lucy op termijn ook naar de wei, of blijft die op de pensionstal staan?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 20:33

@gerlindie,
Ja Lars is echt heel erg aan het glanzen. Krijgt ook appels door zijn vacht heen. :)

Yubine schreef:
Leuk om je update te lezen! Lars glimt inderdaad enorm, en Sally gaat ook zichtbaar vooruit. Komt Lucy op termijn ook naar de wei, of blijft die op de pensionstal staan?

Ja zowel Sally als Lars doen het echt super goed nu. Het is inderdaad wel het idee dat Lucy op termijn ook komt aansluiten op de wei. Wanneer dat zal zijn weet ik nog niet. Ze was echt wel even flink over haar toeren toen Sally weg ging. Maar ik mis dat gekke spruitje wel hoor. Ik zie haar nu een stuk minder want met 2x per dag naar de wei om Lars en Sally te verzorgen en alles daar op orde houden naast het gezin, red ik het een stuk minder om ook nog naar Lucy te gaan.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 21:20

Even een kleuren vraagje, dit keer over Sally

Het viel me al op maar dacht er niet zo over na maar nu valt het me heel erg op, dus toch een vraag waard vind ik. Ik heb totaal geen achtergrond van Sally dus ik weet ook niet uit elke kleur ouders ze komt en met welke kleur ze geboren is.
Afbeelding
Gezien Sally's kleur dacht ik altijd dat ze een appel of blauw schimmel zou zijn. Ze heeft nog zoveel donker grijze vlekken op haar lijf en donkere benen.
Afbeelding
Dan zou ik verwachten dat ze zwart of in elk geval donker geboren is.

Maar nu ze vrijwel volledig uit de wintervacht is zie ik steeds meer vos kleurige vlekjes over haar hele lichaam komen.
Afbeelding
Zou dit dan betekenen dat ze een vliegenschimmel is en mogelijk vos kleur geboren is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Of kan het ook andere oorzaken hebben?

Iemand die hier iets over kan vertellen?

(Mijn vorige paard was ook een schimmel (bruin geboren) maar die kreeg net als in zijn jongere jaren (werd pas latere leeftijd echt wit wit en heeft heel lang appels gehad) zwarte vliegen vlekjes door zijn witte vacht)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:46

Yep.. Ik zou inderdaad zeggen: vliegenschimmel, vos geboren. De vliegenschimmelstipjes hebben inderdaad de geboorte kleur. Dus vos.
Huidige kleur zegt niet zoveel over de geboorte kleur

Zie dit bijvoorbeeld:
Afbeelding
Kortom: geboortekleur vos

En dit is ze nu als jaarling:

Afbeelding
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 12:46

Punz schreef:
Yep.. Ik zou inderdaad zeggen: vliegenschimmel, vos geboren. De vliegenschimmelstipjes hebben inderdaad de geboorte kleur. Dus vos.
Huidige kleur zegt niet zoveel over de geboorte kleur

Zie dit bijvoorbeeld:
[ Afbeelding ]
Kortom: geboortekleur vos

En dit is ze nu als jaarling:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Jeetje dat is echt een enorm verschil, wat een toverballen zijn het.
Maar wel leuk om op deze manier toch weer wat over de achtergrond te weten van Sally. Ze geeft het zelf prijs :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:25

Dat is inderdaad zo!
( Het zijn toverballen EN ze geeft zelf iets van haar achtergrond prijs :) )

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 05:53

Vliegenschimmel, bruin geboren zou, denk ik, ook een optie zijn? Ik vind de kleur van de 'vliegjes' ook bij bruin passen en dat zou ook de zwarte benen kunnen verklaren.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 13:52

Selima schreef:
Vliegenschimmel, bruin geboren zou, denk ik, ook een optie zijn? Ik vind de kleur van de 'vliegjes' ook bij bruin passen en dat zou ook de zwarte benen kunnen verklaren.

Ik vind de vlekjes te rood/vos om als bruin te bestempelen. Het is best lastig goed op de foto te zetten want Sally is niet de meeste meewerkende pony whaha maar op deze is denk ik best goed goed te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 18:09

Het gaat nog steeds super met Lars en Sally samen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lars begint echt paard te worden en haalt allemaal (over het algemeen) lieve boeven streken uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een sullig lomp puber paard. Maakt het draad open met zijn mond
Afbeelding
en loopt dan op zijn gemakje naar het hoge gras, gooit en speelt met zijn voerbak als die leeg is, trekt heel graag aan Sally's halster en knabbelt hele plukken van haar staart af
Afbeelding
en galoppeert behoorlijk veel voor een draver. Oke het galop is lomp en Loch en totaal uit balans maar hij heeft er in elk geval wel lol in. Ik moet op dit moment meer opletten wat Lars doet dan voor Sally want Lars is gewoon een speels ding zonder balans en goede remmen :D maar ik vind het heerlijk om te zien dat hij steeds meer los komt en duidelijk geniet.

Sally is weer flink hengstig geweest dus ook dat hebben we weer gehad. Lars vond het maar lastig die tegenstrijdige signalen van opdringerig willen knuffelen en een paar billen in zijn gezicht
Afbeelding
Naar een jengelende zure shaggie ... merries....

Met Sally deze week dus geen gekke dingen gedaan, al heb ik haar wel kunnen borstelen over haar hoofd, hals, borst en een stukje rug aan haar moeilijke kant.

Maar dan ook nog een nieuwtje. Lucy komt volgende week zaterdag ook eindelijk naar de wei toe. Ik wil proberen haar meteen samen met Lars en Sally in 1 wei te plaatsen. Sally en Lars doen het zo goed samen en zijn inmiddels goed aan elkaar gewend dat ik hoop dat Lucy hier probleemloos bij kan aansluiten. Lars is speels wat Sally niet zo is dus voor zowel Lucy als Lars zou dat ook leuk kunnen zijn en tussen Sally en Lucy verwacht ik eigenlijk geen rare dingen meer. Het is dus even afwachten hoe het onderling gaat maar ik kijk er nu al naar uit. Nog een weekje en dan zijn we weer compleet :)

Afbeelding

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:59

Wat mooi dat het zo goed met hun tweetjes gaat. Het zal vast geen probleem zijn om Lucy er bij aan te sluiten. Kunnen Lars en zij mooi spelen samen. Leuke kudde heb je zo!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 22:32