Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 20:48

Vandaag voerbakken geschuurd en geverfd. Morgen de drinkbakken aan pakken, stiefvader helpt ondertussen met het traliewerk

Afbeelding

Kan inmiddels weer wat typen dus eens kijken of ik mijn blog af gewerkt krijg.

De pups hebben het ondertussen zwaar:

Afbeelding

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:24

Netjes hoor!

Schuren jullie het eerst nog helemaal kaal of doe je meteen iets van Hammerite er op...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 10:29

Het wordt geschuurd en daarna komt er speciaal spul op. Manlief heeft het gehaald dus geen ide welk type verf het is. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 11:22

Manlief heeft voor het eerst Sam gekapt. :D
Sam heeft mijn man zijn geduld getest en mijn man Sam zijn zenuwen want Sam is extreem gesteld op zijn vaste routine en in Sam zijn hoofd klopte het niet dat mijn man hem deed. :+

Rêve is ook gekapt en mijn man bromde ‘die heeft nu al een ambetante buik voor onder te staan.’ (Rêve is erg rond geribt, voor een drachtbuik is het nog te vroeg. :)) )
Dus ik: ‘als alles goed gaat wordt dat thans alleen ma erger vanaf nu eh.’
Manlief: ‘ja ik weet het ma kijk hoe scheef ik moet staan.’

Dat mijn man breed in de schouders is helpt ook niet natuurlijk. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:15

Ik denk dat hij dan toch zo'n opstapje moet bouwen ergens O:)

Kan paardlief er op staan als hij wil bekappen. En paard beneden voor jou om makkelijker op te stappen.
Moeten ze alleen wel extreem braaf blijven staan natuurlijk :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:23

Ik zie jou man al staan naast/onder Rêve. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 14:41

petraaken schreef:
Ik zie jou man al staan naast/onder Rêve. :')

Rêve met de oren plat diep beledigd dat ze moet luisteren gezien ik haar vast heb. _O-
Haar meest oprechte ‘ik hoop dat je beseft wat ik voor jou over heb op dit moment.’ Blik. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:30

Die blik had je man ook denk ik :=
Lijkt me niet een klus om naar uit te kijken, zo'n grillige madam bekappen....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 16:30

pmarena schreef:
Die blik had je man ook denk ik :=
Lijkt me niet een klus om naar uit te kijken, zo'n grillige madam bekappen....

Meer bij Sam dan bij Rêve eigenlijk. Rêve is makkelijker met kappen dan Sam en Sam mag je dan ook nog eens niet corrigeren want dan flipt hij helemaal. Waar je Rêve misschien eens op de bil of schouder kan tikken van ‘schei uit.’ Moet je met Sam rustig blijven… letterlijk braaf aaien of de problemen beginnen pas. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:32

Ik bekap zelf, zowel mijn eigen paarden als wat paarden van vrienden.
Bij die etterbakjes gebruik ik op de moeilijke voeten (meestal achteraan) graag een lickit. Zijn ze lekker mee bezig en plots kunnen ze hun voet wél op de staander laten liggen ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 16:38

Duhelo schreef:
Ik bekap zelf, zowel mijn eigen paarden als wat paarden van vrienden.
Bij die etterbakjes gebruik ik op de moeilijke voeten (meestal achteraan) graag een lickit. Zijn ze lekker mee bezig en plots kunnen ze hun voet wél op de staander laten liggen ...

Sam heeft het vooral met nagelen. Voor zijn pees moet hij op ijzers blijven. We hebben zonder geprobeerd maar dan wordt de pees ook dik zonder belasting.

We vermoeden dat hij inmiddels wat artrose ontwikkeld heeft en combineer dat met een paard dat pijn heeft als ie een ander ziet kreupel lopen en we vermoeden dat de trilling van het nagelen voor hem ongemakkelijk is. Puur kappen is geen probleem maar de ijzers nagelen vereist veel ‘shhh tis goed Sammie.’

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:56

Ohja, dat kan goed zijn ja.

Ik gebruik bij artrose paarden graag mijn haaks slijpertje om te vijlen. Ervaring is dat ze ook dat gerasp niet zo leuk vinden. Het genagel vindt mijn merrie ook niet fijn idd.

Heb je al eens plakijzers overwogen? Wel de bescherming van ijzers, niet het geklop van het nagelen, een setje (zeker als die niet vaak over het verharde gaat) kan je vaak meerdere keren herleggen ook.

Toch maar even die lick-it uittesten hoor, vaak zijn ze daar ook zo mee afgeleid dat ze minder "meekrijgen" van het nagelen (en bij die gevoelige durf ik er een paar uur voordien wel even een pijnstiller in te duwen. Haalt het randje er een beetje vanaf.)

De steunvoet op een rubber pad / dik stuk tapijt / balance pad zetten kan het ook een stuk fijner maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 19:59

Duhelo schreef:
Ohja, dat kan goed zijn ja.

Ik gebruik bij artrose paarden graag mijn haaks slijpertje om te vijlen. Ervaring is dat ze ook dat gerasp niet zo leuk vinden. Het genagel vindt mijn merrie ook niet fijn idd.

Heb je al eens plakijzers overwogen? Wel de bescherming van ijzers, niet het geklop van het nagelen, een setje (zeker als die niet vaak over het verharde gaat) kan je vaak meerdere keren herleggen ook.

Toch maar even die lick-it uittesten hoor, vaak zijn ze daar ook zo mee afgeleid dat ze minder "meekrijgen" van het nagelen (en bij die gevoelige durf ik er een paar uur voordien wel even een pijnstiller in te duwen. Haalt het randje er een beetje vanaf.)

De steunvoet op een rubber pad / dik stuk tapijt / balance pad zetten kan het ook een stuk fijner maken.

Raspen vindt hij idd ook niet fijn maar mijn man kent hem en probeert zijn voet dan al wat te stabiliseren en doet het zo ver mogelijk zoveel mogelijk tussen zijn benen dat de Koot en kogel echt steun hebben. Vermoeiender voor mijn man maar Sam reageert dan wel minder. :(:)
Hij heeft dan ook nog keiharde hoeven wat natuurlijk goed is maar niet als ze dat getril niet leuk vinden. :(:)

Wat gebruik jij? Zou bv hem op duivelsklauw zetten al helpen? Hoewel hij zo niet onzuiver loopt dus echt nodig heeft hij het voor zijn dagelijkse leven niet.

Plakijzer hebben we het wel al over gehad. :j er was een reden waarom dat niet ging of niet voldoende zou zijn voor Sam maar moet even na vragen wat. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:11

Plakijzers worden vaak bij een peesblessure “afgeraden” opdat die stroever zijn. Vooral op verharde wegen verlies je dat doorglijmoment en gaan ze stroef stoppen bij het neerkomen. Vooral in draf geeft dit een behoorlijke impact op de pezen.
Bij een genezen blessure en paard die niet vaak op de weg komt (en dan vooral draaft) is dit risico imo verwaarloosbaar.

Duivelsklau is een prima ondersteuning ja! Zeker in combinatie met kurkuma.

Voor het beslaan gebruik ik een reguliere pijnstiller. Die pilletjes voor honden, ik ben nu de naam even kwijt. 275 mg en een kwartje is voldoende voor een paard van 500 kilo.

Bekijk eens een kleine haakse slijper van xworks. Ik heb er gewoon een schuurschijfje korrel 40 op om de zool op te schonen en randjes weg te vijlen, maar je hebt ook metalen schijfjes die de wand kunnen vijlen ook.
Dit spaart mij zoveel lijfklachten en zo goed als alle paarden laten het toe (een arabiertje niet, en mijn draver vindt het ook niet top). Maar als de rest na wat gewenning vinden het prima. (Wel even opletten hoe je hem houdt, het geeft een behoorlijke luchtstroom en de eerste keer onder hun buik vinden ze niet zo plezant :+.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 23:09

Ah daarom misschien dat mijn man zei van niet omdat Sam ook al heel plat staat met onder geschoven hiel (zo hebben we hem gekregen helaas. Er is in 15 jaar niks van de hiel af gehaald en die groeit niet) dus Sam zijn ‘veer’ is al vrij beperkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:08

Previcox bedoel ik!

Ondergeschoven hielen zijn een moeilijk probleem. Die naar achter brengen en soft tissue opbouw is een ramp, ik heb hier ook zo eentje lopen.
Plakijzers kunnen hierbij wel helpen, gewone ijzers zet je voet en je hiel vast en maakt die nog smaller, omdat die ook niet meer meebewegen. Kunststof zet nog altijd uit als de voet landt waardoor er meer beweging is in die hiel.
Doordat die ook enigszins meegaan heb je meer vering en wel opbouw van soft tissue (alhoewel dat bij probleemgevalletjes alsnog minimaal is hoor.)

Het zou een kwestie zijn van proberen, voor hetzelfde geld loopt die als een tierelier ... of niet :+

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:30

Vervelend van je vinger, gelukkig geneest het wel goed(?).
Ook leuk om die foto van Pretty te zien. Hoor je ook nog wel eens van de andere dieren die tijdelijk met Joy hebben gestaan?
Is Reve recent nog gescand op dracht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 12:45

E4D schreef:
Vervelend van je vinger, gelukkig geneest het wel goed(?).
Ook leuk om die foto van Pretty te zien. Hoor je ook nog wel eens van de andere dieren die tijdelijk met Joy hebben gestaan?
Is Reve recent nog gescand op dracht?

Ja daar twijfel ik inmiddels dus wat aan of het goed geneest. :x

Hoor nog wel van de haflinger en van Sky, die doen het beide erg goed. :j
Met de rest ben ik buiten Leo natuurlijk het contact verloren eigenlijk.

Rêve wordt op 27 mei gescand voor de hartslag maar gezien haar gedrag naar Gamiro…. := laten we zeggen dat we nu pas zien wat hormonale Rêve in houdt, :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 16:05

Dokter gemaild met foto’s zoals gevraagd na mijn uitleg en die zegt dat ik me geen zorgen moet maken dus hopelijk zegt ze dat vrijdag ook nog. :+
Pootje goed dik in gepakt en Joy en mezelf afleiding gegeven.
Afbeelding

Ik maakte me zorgen om het zwarte/de donkere verkleuring.
Vraag me ook nog steeds af hoe ze onder die knoopjes gaan raken. :+

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:09

dat zwarte gaat nix meer worden das buitenkant van je velletje dat valt er straks vanzelf af

aardig naaiwerkje zo

sterkte

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 16:13

Maar daar zit wel wat onder toch? :+ dat wordt geen open stuk zeg maar?

Kijk ik ben nog nooit genaaid waar ik het kon zien… :') dit is een nieuwe ervaring. := ik ben niet zo gek van nieuwe ervaringen. :=

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:08

Als de randjes donker worden is dat niet direct een probleem. Dat is vaak zo aan de randen. Daaronder moet het wel goed vastgroeien.
Zo lang het maar niet rood en pussig wordt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:13

Ayasha schreef:
Maar daar zit wel wat onder toch? :+ dat wordt geen open stuk zeg maar?

Kijk ik ben nog nooit genaaid waar ik het kon zien… :') dit is een nieuwe ervaring. := ik ben niet zo gek van nieuwe ervaringen. :=

ja hoor zit ook een stukje huid onder alleen buitenste stukje is nu zwart dus dat valt er straks af, volgend laagje neemt zijn taak over

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:39

Ziet er heftiger uit dan het lijkt denk ik. Maar heb je geen mesistran of aloe vera wat je er op kunt smeren? Ik ben er een van snel gaan smeren, weet alleen niet of je al mag. Maar ik snap je hoor. Ik zou er ook niet blij van worden als ik het zo zou zien.
Heb je er nog veel pijn aan of valt dat mee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:43

Pijn valt goed mee. Als ik wil buigen trekt het flink tegen maar dat zijn ook de draadjes natuurlijk. Weet niet hoe bestand het is tegen buigen dus ik ‘push’ het ook niet zeg maar. :=