[VOLG]Er komt een nieuwe pony! Update: gearriveerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toscadepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:31

Wat een leuk beestje! Ik vind het ook echt goed van je dat je zulke paarden opvangt! Het lijkt alsof je daar een mooi plekje hebt met een groot loopgebied voor de paarden! :j Nog veel succes met honey en de andere paardjes!

Lusitana

Re: [VOLG]Er komt een nieuwe pony! Update: gearriveerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:52

Dank je wel. Ja, ik ben heel gelukkig dat de paarden op het land mogen lopen waar het huis op staat, want theoretisch huur ik alleen het huis en een beetje grond daaromheen.
Maar de eigenaar wil dat het gras laag blijft, dus de paarden doen hem een gunst.
Het enige probleem is water, daar dat uit putten komt en het water niveau in de grond is enorm gezakt. Nu hebben ze het zo aangepast dat de paardendrinkbak een eigen put heeft en het huis van tweeandere putten profiteert, waarvan de ene groter en dieper is, dus als één leeg is, heeft de ander nog wat. Met de grote droogte afgelopen jaren is het best spannend geweest, want zonder water kan ik hier niet leven. gelukkig heeft het inmiddels voldoende geregend en is het weer een beetje op peil. Maar helemaal terug komt het niet want er zijn inmiddels veel meer huizen B&B´s etc gekomen, die allemaal water wegtrekken natuurlijk.
Maar goed, zolang ik water heb, vind ik alles best.
Ik ga zo nog wat nieuwe videos op youtube zetten.

Honey is inmiddels gewoon niet bang meer van de andere paarden en die laten haar met rust, hoewel Olímpio vanmorgen wel even liet merken dat ze niet te dicht bij hem moet komen. Iets dat ik niet had verwacht.
De groep is een beetje vaag in leiderschap, meestal viel het uitelkaar in de twee oude heren en "de rest", maar nu heeft Honey zich aangesloten aan één van de oude heren en wel degene die altijd als eerste naar binnen gaat, Vincent. Zij volgt onmiddelijk en omdat ze overdag ook bij Vincent loopt is ze eigenlijk automatisch hoog in rang en ze heeft dat wel degelijk door. Ze gaat niet aan de kant voor de andere paarden, inclusief Gandhi, die altijd de baas wil spelen over nieuwelingen, omdat hij graag wil stijgen in rang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 17:54

Pocotó heeft zich opgedrongen bij Honey en na uitgebreid lichamelijk onderzoek wederzijds, heeft Honey besloten dat ze geen bedreiging is en hebben ze de hele middag samen opgetrokken. Nu ben ik benieuwd hoe dat morgen gaat,of ze dan Vincent achterna gaat,zoals het de laatste tijd ging, of dat ze met Pocotó (ook een merrie, voor die het niet weten) op zal trekken.

Het trieste einde van het verhaal is hoe dan ook dat Gandh alleen blijft. hij hangt er ene beetje bij, maar mag net te dichtbij komen.
Maar hij jaagt zelf nieuwelingen na, dus ja, dan kun je niet verwachten dat ze vriendjes worden. Hij wat dat betreft echt een drol. Kijk, met Chico (die overleden is) was hij automatisch vriendjes, want die was er al toen hij kwam en Gandhi was ook nog maar een veulentje.

Ik denk dat ik het "maatje zoeken voor Gandhi" maar opgeef. Hij heeft immers wel al gezelschap.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 06:35

Jammer voor Gandhi, maar klinkt alsof Pocoto en Honey samen ook leuk voor ze is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 20:31

Nou goed nieuws, want sinds gisteren zit Gandhi in het groepje van de merries en zo is het weer een drietal zoals het was met de pony die overleden is.
Daar nog geen goed foto´s van omdat het steeds zwaar bewolkt is, maar wel een leuke foto van de dames samen:
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 07:04

Grappig hoe die dynamiek steeds verandert :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:29

Ja, en ik heb alles op video! https://www.youtube.com/@equineshelterpt6786
Ik heb het nooit eerder vastgelegd, maar het was best fascinerend hoe ze in twee weken tijd van nieuweling naar hoog in rang en de plek van Chico is gegaan en hoe ze bescherming van het grootste paard, Vincent, waar niemand bij komt heeft gezocht, ook al had hij niet echt interesse in haar. Hij tolereerde dat hij een schild was.
En gisteren zag ik hoe Honey tussen Gandhi en Pocotó schoof om hem uit de buurt van Pocotó te houden, ze heeft haar gewoon opgeëist en is totaal allang niet meer bang van hem. Ik heb vorige week dit vast kunnen leggen:
https://www.youtube.com/watch?v=XBYful4qaPY

Haar wintervacht is volop in de maak en ze glimt tegen je op. Ik zal zien of ik foto´s kan nemen alsde zon schijnt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 17:01

Nou ze hadden net een intiem moment, Gandhi en Honey en ik heb het kunnen filmen. Maar voordat ik het op youtube zet, hebben jullie vast een preview.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er nog één in een hartje, maar vond deze zo leuk omdat de wind net met de voorlok van Gandho speelt, zoda hij een leuke kuif heeft!

Dieselpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:50

Wat een leuke pony is Honey! En leuk hoe het steeds veranderd in de groep met de dynamiek.

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 01:14

Aww wat een mooie foto's. Prachtige pony's.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:31

Wat fijn dat ze haar plekje heeft gevonden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:39

Dank jullie wel.
Ze is ook eindelijk van de gevolgen af van de prikkelplanten die ze in haar oude wei had. De eigenaresse had, voordat ze op transport ging, bijna alle distelseraf gehaald, maar ze had er nog een paar in haar oorhaar, en ze had kleverige strepen over haar hoofd en lichaam.
Nu is ze glad en glimt ze tegen je op.

Ik heb ook filmpjes op Tiktok gezet (Paardentehuis in Portugal)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 07:51

Fijn dat ze de prikkels kwijt is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 19:00

Grappig, ze stond net achter het huis bij de omheining en de honden aan de andere kant. Dingo (hond) en Honey waren allebei even nieuwsgierig naar elkaar en er werd flink gesnuffeld. De andere hond vond het maar niks en blafte. Niet dat het indruk maakte op Honey of Dingo.
Kort daarna was er ook nog één van mijn katten die de aandacht trok van Honey. Hij was aan haar kant, maar hupte toch maar snel naar de veilige kant toen haar neus wel heel dichtbij kwam.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 20:28

Nou, alles gaat eigenlijk zijn gangetje wel en het is duidelijk dat Honey naar boven is geklommen in rang en nog maar net onder Vincent zit die nog altijd het recht neemt om als eerste de stalgang op te gaan als ze naar binnen mogen.
En vandaag liet ze zien dat ze precies de rol van Chico, de overleden pony, heeft overgenomen!

Vincent komt vaak als laatste aansjezen als ze naar binnen mogen, maar wil dan wel meteen vooraan staan en jaagt daarvoor Gandhi weg als die in de buurt staat. En dan ontstaat er een soort schijngevechtje. Ik weet niet of jullie wle eens capoeira kijken, maar daarbij is het niet de bedoeling dat je elkaar raakt, en dat gaat tussen Gandhi en Vincet ook zo. Er worden kwaaie gezichten getrokken (Gandhi wint dat, die zijn oren verdwijnen helemaal en hij opent de mond) en de konten naar elkaar toegedraaid om te trappen. Maar let wel, meestal trappen ze niet eens en als ze het al doen, is het in de lucht.
Maar vandaag had Vincent een inschattingsfout gemaakt en raakte per ongeluk Gandhi tegen zijn achterbeen.
Nou, die werd helemaal dol en als een soort rodeo paard trapte hij tollend en bokkend naar Vincent terwijl hij gilletjes slaakte die je kon uitleggen als schelden. Vincent bokte terug en was echt niet van plan om plaats te maken, maar af en toe schoot hij wel opzij om klappen te omzeilen.

En ik maar wachten tot Gandhi een keer uitgeraasd was, want zo was het niet veilig voor mij om het hek van de stalgang te openen. Ik stond achter een hek dat daar haaks op staat met twee blaffende honden bij me die het allemaal helemaal te gek vonden, die opwinding.

Olímpio, Pocotó en Honey stonden op afstand braaf te wachten.
Honey vond het op een gegeven moment wel genoeg, ik denk dat ze gewoon wel een keer naar binnen wilde. Hoe dan ook, ongeacht de motivatie, ze ging er gewoon tussen staan!
Geen van beide wilden haar raken natuurlijk en zo was het accuut opgelost.
Er kwam nog een nagilletje van Gandhi om te laten blijken dat hij het er nog steeds echt niet mee eens was, maar ik kon veilig het hek open doen, wat ik dan ook deed terwijl ik een paar keer "Braaaaaaf Honey" herhaalde om te laten blijken dat ik doorhad wat ze had gedaan.

Maar Chico deed dat dus ook altijd, zo tussen vechtende partijen gaan staan. Ik vond het best byzonder. Van een nieuw erbij gekomen pony merrie had ik dat niet direcht verwacht, maar gezien haar plek in de groep inmiddels is het ook weer niet vreemd.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:01

Wat fijn dat ze steeds meer haar plekje heeft gevonden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:30

Ze heeft mij ook goed uitgeprobeerd in deze weken, hoor. Vorige week heeft ze naar me gehapt omdat ze vond dat haar eten niet snel genoeg kwam, dus ik heb even een flinke schreeuw gegeven en sindsdien doet ze een stap naar achteren als ik met voer kom, dus ze leert snel en heeft begrepen dat ze mij niet kan commenderen. Ze heeft me ook al bijna omver geduwd bij het zadels passen en toen moest ik ook optreden, maar daarna gedroeg ze zich voorbeeldig. Dus het gaat in stappen, maar ze leert dat ze mij niet kan intimideren. Iets wat ze wel bij gelegenheid probeert.
De eigenaresse had ook wel gezegd dat ze "ondeugend" was. Ik zie het niet als ontdeugend, het hoort allemaal bij het leren waar grenzen liggen en die moet je dan ook wel aangeven.

De eigenaresse is van plan begin volgende maand langs te komen. Ze is ernstig ziek, dus ik weet niet of dat door gaat, maar ik zal zeker verslag doen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:19

Klinkt als een leuke pony hoor, ik houd wel van dat soort merries!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 22:43

Ik ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 18:26

Ik wilde nog even wat melden om haar speciale karakter te laten zien dat zoveel lijkt op dat van Chico, wiens plaats ze echt helemaal inneemt.

Een tijdje geleden had ik Pocotó, de andere merrie, op het stuk aan huis grazen. Ze komt daar graag en voor mj is het handig, zodat het gras en onkruid/bloemenpracht niet te hoog wordt.
enfin, op een gegeven moment moest ze weer naar het land en ik wees dus naar het hek en ze ging er opaf en eenmaal dor het hek,in een drafje langs de omheining. Iets verder stond Gandhi te grazen en Honey stond dichter bij de omheining.
Gandhi heeft een ontsteking in het elleboog gewricht en was daar behoorlijk kreupel op (inmiddels niet meer).
Honey bekijk de situatie zo eens en ze vond het gedraaf van Pocotó verdacht en ging onmiddelijk op Gandhi af om hem te beschermen! Ze stond eerst voor hem en plakte zich toen bijna aan hem zij aan zij, zodat ze dezelfde kant op keek als hij. Ze snapte dat hij niet zo hard weg zou kunnen rennen, en was bereid voor hem te vechten!
Toen Pocotó ging grazen en er dus niets an de hand bleek, ging Honey naar haar toe en bij haar grazen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:56

Wat leuk zeg, deze nieuwe merrie. Ben je er al achter of ze extra gangen heeft?
Wat fijn dat ze de rol van Chico heeft ingenomen. Hij zal nooit uit je hart gaan maar dit is wel erg leuk hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:23

Eerlijk gezegd heb ik haar nog niet bereden en "in het wild" heb ik vooral stap en draf gezien. Pas de afgelopen tijd is ze ook aan het galopperen. Ze is helemaal vrij en blij nu.
Maar ik verwacht wel dat ze extra gangen heeft, wegens haar ras (Garranos zijn ook 5 gangers). Ik houd je op de hoogte.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:57

Ik heb gangenpaarden, die laten het gewoon in de wei al zien. Ze worden ook niet bereden.
Ik hou wel erg van die typische karakters, ze maken het leven net wat leuker :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 20:55

Zeker weten, ik heb ze ook liever niet te doorsnee... :+

wendy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:56

Hey! Ik lees dit topic nu en ik ben heel nieuwsgierig hoe het nu gaat daarzo!
Wat mooi dat je dit trouwens doet voor deze paarden :)