Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 23:36

Gisteren kwam ie binnen met ‘uw paard is ambetant.’ En ik zonder nadenken: ‘welke?’ :+
Manlief: ‘ :roll: Joy was een klier!’
Joy had besloten dat mijn man wel sneller kon maaien want verse grasjes. :+

En Joy is zo’n paard dat beleefd kan klieren. Even duwen met die neus en dan uit je ruimte gaan en onschuldig kijken… :+

Het is gewoon echt weer zo’n freak accident…. Als je dit zou willen proberen heb je misschien een schaafwond…. Maar alle uitzonderlijke omstandigheden samen en je moeder belt wie er op de oprit gebloed heeft. := (ze staan op de wei naast mijn moeder nu dus heb hun oprit onder gebloed. :+ en altijd met een paard dat normaal braaf is hè. :x we hebben dit recent nog met Joy gedaan exact hetzelfde… zelfde situatie. Kan het niet tellen hoe vaak we dit al gedaan hebben. En dan ineens zit je op spoed en ook weer: handschoenen hadden geen verschil gemaakt… er heeft zoveel kracht over gegaan dat handschoenen gewoon mee gescheurd waren. (En trek die dingen dan maar eens uit. Het shirt er ronduit wikkelen was al heel voorzichtig. := )

In het ziekenhuis had hij het wel over een glazen kast nu je het zegt…

Yavanna

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:40

Jemig Kathleen, idd, wat een mafketel die Sam. Het is dat hij zoveel krediet bij je opgebouwd heeft, anders in de frikandellen _O- ( grapje natuurlijk )
Je stallen worden erg mooi, de kleurkeuze is ook geweldig mooi.
En ieder nadeel heb zijn voordeel, op zijn Cruijfs. Heel veel beterschap weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:49

Terugkomend op het gesprek van Chris over het hengst zijn van Joy. Hij had het over de grootte en dat er weinig liefhebbers voor zouden zijn.
Hoe is de bloedlijn van Joy? Is deze interessant?
Ik kan me namelijk voorstellen dat als ik een grote hoge merrie zou hebben dat Joy ,die ik erg sound vindt, kan zorgen voor een kleiner en mooi sound paardje.
Ik ben er wat laat mee, en ik wil zeker zijn expertise niet in twijfel trekken, alleen zijn er volgens mij wel mensen die graag wat kleiner fokken. Dus niet eens E maar gewoon niet zo hoog en groot.
Dus wellicht dat hij toch interessant kan zijn. Hoe kijk jij daar tegen aan?
En ik vind Joy wel echt een hengst worden nu en ben benieuwd hoe ver dat gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 10:33

pien_2010 schreef:
Terugkomend op het gesprek van Chris over het hengst zijn van Joy. Hij had het over de grootte en dat er weinig liefhebbers voor zouden zijn.
Hoe is de bloedlijn van Joy? Is deze interessant?
Ik kan me namelijk voorstellen dat als ik een grote hoge merrie zou hebben dat Joy ,die ik erg sound vindt, kan zorgen voor een kleiner en mooi sound paardje.
Ik ben er wat laat mee, en ik wil zeker zijn expertise niet in twijfel trekken, alleen zijn er volgens mij wel mensen die graag wat kleiner fokken. Dus niet eens E maar gewoon niet zo hoog en groot.
Dus wellicht dat hij toch interessant kan zijn. Hoe kijk jij daar tegen aan?
En ik vind Joy wel echt een hengst worden nu en ben benieuwd hoe ver dat gaat.

Ik denk dat Chris vooral denkt in grote sportpaarden. 1,68 is ‘een kleintje’ daar.
Ik vermoed net als jij dat Joy door zijn maat juist gebruikt kan worden door mensen met grote paarden die bv eentje van 1,60 willen fokken voor zichzelf ipv 1,75.

Of juist voor C pony’s waar ze een D uit willen proberen te halen. Dus hoewel ik Chris begrijp vanuit zijn perspectief (Jeanette rijdt liefst 1.70+ ) denk ik dat als hij zich wat bewijst zijn stokmaat niet perse een dealbreker zal zijn. Niet iedereen wil grote sportpaarden. Ik zoek zelf consequent naar hengsten in Joy zijn maat om Rêve haar stokmaat te behouden maar die vind je niet veel met kwaliteit en ik kan niet de enige zijn lijkt me.
Heb nu 1 Duitse gevonden maar die past niet met Rêve. Die heeft dezelfde ‘minpunten’ als Rêve zelf

Langs moeder kant is hij paard gefokt. Pretty (Reve haar moeder) was Erik x Zaïre x Ivanhoe

Ismir was Berber/sbs en ook paard. Je dacht echt niet ‘oh pony’ als je Ismir zag :=

Dus ik denk dat hoewel veel mensen Chris zijn mening zullen delen er ook markt is voor een goede E. Ze verkopen goed in NL dus lijkt me dat men ze ook zou willen kunnen fokken. Maar nu is het een klein paard met een D combineren en hopen dat ie E wordt van wat ik lees op Bokt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:35

We denken er hetzelfde over. Ik hou niet van die grote warmbloed paarden. Terwijl Joy vind ik erg goed gelukt. Ik hou wel van wat body in combinatie met sierlijk gaan en mooi exterieur.
Voor mij heeft Joy dat allemaal. Ik vind hem sound en dat vind ik niet gauw van een paard. Sound daarmee bedoel ik dat voor mij het plaatje klopt.
Ik hou nl ook van paarden die wat gehard zijn en wat bij de pony staan. Zie mijn merens in het verleden, Joy en anderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 11:39

Ik ook, Rêve heeft dat ook bv. Denk dat het berber bloed daar toch mee speelt. Ik denk ook dat die types de komende tijd nog populair gaan worden nu alles zo hopeloos smal en breekbaar gefokt wordt. Hoe vaak lees je op FA hier op Bokt dat ze meer body willen bv.

Dus nee denk niet dat Joy perse onpopulair zal zijn. Het zal er vooral van af hangen hoe hij gaat copen met zijn hormonen. Heb er nu een weekje over kunnen denken en ik moet wel zeggen dat hij sneller terug ‘rust’ vond zowel op wedstrijd als bij Chris. Had hem sneller weer zover dat hij gewoon bij mij was. (Dat staat niet op film maar toen er een merrie binnen kwam was hij eigenlijk heel snel weer oké. Op wedstrijd panikeerde hij even maar had hem binnen 5 minuten zo ver dat ik hem de proef door kreeg. Een zestal weken geleden had ik daar echt wel langer voor nodig voor hij stopte met onder me uit rennen.)

Zolang hij die evolutie verder zet is het oké. Wordt hij steeds moeilijker ja dan gaan we moeten nadenken… wellicht chemisch castreren om zeker te zijn dat het ook echt zijn hormonen zijn want hij is dominant en Rêve vertoonde dat gedrag ook het eerste jaar. Nog erger ook.

Is hij dan veel kalmer weten we het zeker én krijgt hij ook niet de kans om slechte gewoontes aan te leren gezien castreren ook best in het najaar gedaan wordt ivm de verzorging enzo. Dus heb er wel over na gedacht als het niet zou lukken dan wordt hij chemisch gecastreerd om te ‘over bruggen’ tot de ballen er af kunnen. Maar ik wil wel diepvries rietjes van hem zouden we castreren. :o :o
Nu daar hebben we ook al iemand voor die dat wil doen voor ons en ook de kosten kennen we. Dus daar is ook al over nagedacht. :D

Er zijn wel ‘plannen B,C,D enz’ maar uiteindelijk moet je hem ook de kans geven om zelf te leren copen met zijn hormonen en instinct. Hij wordt nu ‘overvallen’ door zijn hormonen… hij moet natuurlijk ook gewoon leren om daar mee om te gaan. Ik kan hem zo goed mogelijk begeleiden maar het is toch aan hem of hij er mee om kan of er te veel stress van krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-25 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:47

Eens hoor! Ik ben bij mel echt voor haar karakter gevallen (en ik heb een zwak voor paarden die zo intelligent zijn en dan mij uitkiezen). Maar echt... Ik zou zo graag willen dat ze niet zon fijntjes breekbaar poppetje was :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 11:54

Ja voor mij is het nu echt de evolutie wat ‘op volgen’. Wordt hij makkelijker of juist moeilijker… als hij moeilijker wordt dan zie ik het hengst houden somber in. Dan wordt hij daar zelf ook gewoon ongelukkig van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:01

Verstand van hengsten heb ik niet. Wel zag ik mijn broer die een fok hengstje had. Als er gereden werd dan werd er niet gebruld , dan mocht gewoon niet. En het hengstje deed dat niet en met een uhuh als het hengstje aanstalten maakte was dat klaar.
Hij had tevens twee halsters. Eentje voor dagelijks gebruik en een totaal andere als hij aan de hand moest dekken. Met halster.een liep hij rustig naar de poetsplaats en was.gewoon een gemakkelijk paardje.
Maar.als.mijn broer met het "dek" halster aankwam, dan was hij echt de man en hengst. Piafferend en brullend (dat mocht alleen met dat halster) liep hij dan naar de merrie en dekte altijd vlotjes en beleefd.

Ooit was een boer aan de overkant aan het prullen met een jong hengstje die zijn merrie moest dekken. Dat lukte glad niet en mijn broer had lol. En ja hoor, de boer kwam hulp halen , "of zijn hengstje wilde dekken in het zicht van de knaap". "Dat is goed" zei mijn broer " maar dan haal jij morgen de mestopslag gratis leeg, want je praat hier wel over een goed gekeurde dekhengst met volle papieren en een prachtige lijn". _O-

Zo gezegd zo gedaan. Dus hengstje danste naar de merrie onder brullen, dekte, de jonge knaap wist wat hij moest doen de volgende keer en het was win-win.
Het hengstje van mijn broer was een volle arabier en net zo groot als Joy en dekte regelmatig. Ik geniet enorm van dat soort gebeurtenissen en verhalen. Hahahaha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 12:11

Wij corrigeren aan de hand ook als hij brult. Onder het rijden zeg ik ook meestal ‘eh-eh!’ Of ‘neen!’ En zet hem iets harder aan het werk of geef een ophouding ala ‘hey! Opletten!’. En
Zodra hij stil is wordt hij beloont. Ik heb geen ide hoe je ze anders brullen moet af leren. :=

Thuis is hij echt de rust zelve. := nooit zo’n rustig geduldig paard gehad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:14

Wellicht is het een fase. Ik weet ook niet hoe je het anders zou moeten doen Kathleen.
Hoe gaat het met je vinger/ hand?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 12:18

En hij komt van een vocale moeder dus die heeft het hem ook geleerd natuurlijk. :roll: als Rêve op wedstrijd aan kwam wist ook het hele terrein het en met Joy was Rêve ook heel vocaal. :=

Eh hand doet nu wel pijn nu de verdoving uit gewerkt is. Vinger valt al bij al mee gelukkig. :j
Ga straks kijken wat de fysio zegt. Ik denk dat het vooral flink gekneusd is.
Hoop stiekem dat de apotheker die geholpen heeft in het begin van het jaar er vandaag niet is want moet zo verband halen. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:24

Met hulp van Lauren Sam en Rêve naar hun respectievelijke bestemmingen gekregen zonder extra brokken. := Rêve moest wel weer even een punt maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:19

Spoiler:
Afbeelding

Mooi roze!! *\o/* *\o/* *\o/*
Mán wat een schijtplek. Raakte in paniek zodra ik de draadjes voelde trekken. :o

Je ziet wel mooi dat het blauwe op mijn hand dus niet van de wonde komt. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:14

Jeetje. Ik vind het ongelooflijk. Ik heb vanaf mijn 8 stentot 20 ste intensief op de manege paardegereden. Toen een tijd niet. En toen op oudere leeftijd 21 jaar een of twee paarden gehad (merens die als niet gemakkelijk bekend staan) en ik heb maar een keer echt iets gehad met een merrie manegepaard die me enorm tegen mijn knie had getrapt. Verder nooit met mijn eigen paarden.
Maar jij blijft bezig met brokken maken. Ik vind het echt ongelooflijk. Enfin sterkte en doe ajb voorzichtig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:35

Op de Manege maakte ik ook geen brokken. :=
Heb nu 30 jaar eigen paarden. Echt verzorging nodig hebben is nu de 2e keer. Alleen twee keer kort op elkaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:19

Ayasha schreef:
Heb nu 30 jaar eigen paarden. Echt verzorging nodig hebben is nu de 2e keer. Alleen twee keer kort op elkaar.

Ok. Dan ben ik fout. Ik heb het vaker in mijn hoofd dat je ergens (bijna ) knel zat of touw door de vingers of anderszins net goed gegaan en goed weggekomen. Ik heb jou als een brokkenpiloot in mijn hoofd. Sorry dat dit beeld niet klopt...:o?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:27

Ayasha schreef:

En het is nu ook niet dat jij huis-tuin en keuken paardjes hebt he.
Ik zou niet willen weten hoeveel er dood zouden gebleven zijn met die van u ondertussen _O-

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:50

Of geen vingers meer had…..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:15

GUSTIxBILL schreef:
Ayasha schreef:

En het is nu ook niet dat jij huis-tuin en keuken paardjes hebt he.
Ik zou niet willen weten hoeveel er dood zouden gebleven zijn met die van u ondertussen _O-

Zelf heb ik kinderen en ben altijd voor brave pittige paardjes gegaan. Nooit narigheid mee gehad.
Maar dit was gewoon een ongelukje en het zit in mijn hoofd dat er vaker dit soort ongelukjes waren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:19

Volgens mij heb je gelijk hoor Pien, ze is imo ook wel vaak aan de beurt :=

En de fysio die zich al tandenklapperend afvraagt waar ze de volgende keer weer mee aan komt zetten dankzij de zoete paardenhobby.... en de apotheker die ook denkt van je kan beter gaan dammen denk ik :=

Dat er weer 1 hufterig of lomp gedaan heeft :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:23

Het was ook geen kritiek (bedankt pmarena, want dacht al dat ik fout gelezen had, maar inderdaad dat soort voorbeelden), meer een vaststelling.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:22

Dan denk ik dat jullie idd verkeerde voorstelling hebben :j
Met het soort paarden wat Kathleen heeft, zou 99% dood blijven ipv accidenten hebben.

Het gaat niet om pittige paardjes, maar paardjes die opgegeven zijn ergens anders. Of opgegeven zouden worden.
En ik denk dat de schades, juist met haar kapotte lijf enorm meevallen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:40

GUSTIxBILL schreef:
Dan denk ik dat jullie idd verkeerde voorstelling hebben :j
Met het soort paarden wat Kathleen heeft, zou 99% dood blijven ipv accidenten hebben.

Het gaat niet om pittige paardjes, maar paardjes die opgegeven zijn ergens anders. Of opgegeven zouden worden.
En ik denk dat de schades, juist met haar kapotte lijf enorm meevallen :j

We praten langs elkaar heen! Het is geen kritiek en ik had het niet over reden of oorzaken, laat staan dat bij Kathleen de oorzaak zou liggen. Ik constateerde enkel iets dat ontkent werd en dat toch zo blijkt te zijn volgens een andere bokker. Ik laat het hier wel verder bij, want iets dat voor mij klein was (nl mijn opmerking komende uit bezorgdheid) wordt opeens heel erg groot.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 19:50

Rêve is vandaag drachtig gescand dus hopelijk blijft het vruchtje zitten.

Voel verder totaal geen drang om te reageren op wat besproken wordt. Als er relevant nieuws is zien jullie het wel voorbijkomen.