Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:06

Hier de paarden aan huis, dus ik verzorg ze iedere dag. Dat is voor mij echt een ontspanningsmoment. Qua trainen heb ik een A-pony met wie ik horse agility doe, dat is een maandelijkse competitie dus de laatste week van de maand train ik bijna elke dag omdat ik dan de deadline voel aankomen :') Maar aan het begin van de maand staat hij ook wel eens een week stil. Mijn grote paard is nu net 4, daarmee doe ik ook grondwerk en langzaam ben ik hem aan het beleren. Ik probeer me eraan te committeren dat ik hem 3x per week doe op vaste dagen, waarvan 1x les. En "straks" wil ik ook gaan rijden op die vaste dagen. Ik ga wel lekker op die structuur. Ik ga overigens meestal 's avonds als de kinderen op bed liggen, maar ik heb goede verlichting dus dat is prima.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:36

DJZ schreef:
Interessant om te lezen :)

Ik moet iedere dag, aangezien ze in eigen beheer staan pp 14 kilometer van huis. Het is afhankelijk wat voor dienst(en) ik die week heb. Ik werk in de horeca, dus ergens tussen 7:00 en 1:30 moet ik een 8 uurs dienst draaien, 5x in de week... Meeste diensten die ik draai zijn 10-18, 11-19 of 12-20.. Als ik 10 uur of eerder moet beginnen, ga ik na werktijd naar de paarden. Als ik 11 uur of later moet beginnen, ga ik voor die tijd.
De paarden lopen 24/7 buiten, kunnen naar binnen als ze willen en hebben 24/7 hooi tot hun beschikking, dus ik hoef maar 1 keer per dag.
Met de dagelijkse klusjes ben ik tussen de 30 en 45 minuten bezig. Afhankelijk van weer, tijd en energie ben ik 2 tot 4 keer per week wel echt aan het werk met de 2 grote en de kleine pak ik vaak tussendoor even.

Op mijn vrije dagen ga ik vaak eind van de ochtend er heen en doe ik klusjes waar ik de andere dagen niet aan toe kom. Dit varieert van tuig poetsen tot nieuwe palen slaan/draad spannen/waterbakken uitschrobben/bak aanharken/ hooi plekken schoonmaken, weide onderhoud, enz.

Ik heb nu 2 winters achter elkaar niks met de paarden gedaan. Vorig jaar geen motivatie, dit jaar was het mij veel te nat, in combinatie met veel werken :o

Ik quote mezelf even en wat een verandering is er geweest in de afgelopen 2 jaar :')
Het werk is het zelfde gebleven, alleen nu werk ik zo goed als altijd van 17:00-1:30. Heel af en toe een dienst vanaf 15:00 tussendoor.
Ook zijn de paarden verhuisd van locatie en staan ze nu 24/7 op gras. Daardoor heb ik nu veel meer tijd om met de paarden iets te doen :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:15

Paarden op eigen land in eigen beheer op 1 km van de deur af.

1 Pre en 1 draver met schuilstal, verharding, zandpaddock, tracksysteem en weitjes
2 trekpaarden met hun eigen schuilstal, verharding, zandpaddock, tracksysteem en weides.
1 kat, 10 kippen, 3 cavia's.

Beide groepjes hebben een hooiruif waardoor we eens per week een baal hooi erin schuiven. Water wordt opgevangen met regenwater, maar we zijn in blijde verwachting van wateraansluiting.

Dagelijks:
Uitmesten, kippen, katten en cavia's eten en drinken geven, eitjes rapen, moestuin water geven.
+- 1 uurtje werk.

Wekelijks: Hooi halen en in de ruiven vullen
Mestkar wegbrengen
diverse klusjes (omheiningen, maaien, paddocks slepen, ...)
Jaarlijks: Maaien, voordroog laten leveren, bemesten, ...

We zijn pas een jaar geleden begonnen met bouwen, dus er zijn nu nog altijd variabele "werkjes" als verbetering.

Mijn man en ik wisselen elkaar tijdens de week af, op mijn dagen probeer ik ook een paard te rijden of te longeren.
In het weekend halen we hooi, brengen we de mest weg, doen de extra klusjes, mesten extra grondig uit.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:52

Ik moet 7 dagen per week heen om de stal te doen, in de winter komt hier de paddock bij en in de zomer het weiland (paddock dagelijks en weiland wekelijk uitmesten en elke dag de waterton bijvullen). Ik train hem zo'n 4-5 keer per week, dus gemiddeld ben ik 15-20 uur per week op stal. Ik kan gelukkig vroeg beginnen op mijn werk waardoor ik wel fulltime werk maar toch op tijd vrij ben, als ik dan alleen even ga mesten ben ik met avond eten weer thuis. Met rijden ga ik liever na het eten heen zodat ik niet op tijd sta, dan ben ik meestal rond een uur of 21.00 weer thuis. Het is veel, maar voor mij is dit mijn hobby/sport en therapie in 1 :D Ik heb bewust geen groot sociaal leven omdat ik dat hiermee niet kan combineren (en ook niet zou willen).

tessluvsdla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:45

Ik heb jammer genoeg geen eigen paard/pony, maar heb wel een prima weekje als het aan mij ligt

Ik doe vooral paardrijden in het weekend.
Op zaterdag heb ik les, in de ochtend, en ga ik meestal mee met mijn vriendin naar haar verzorg pony (en mijn misschien verzorg pony) daar ben ik vrijwel de hele middag, en ik eet ook erg vaak bij haar. :P

Zondag is ook weer een pretje. Ik ga vaak ook s'zondags mee naar de pony's, en ben daar ook weer vrijwel de hele dag. :) en verder heb ik eigenlijk niet veel in de week.

doei :)