Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:19

Fijn toch SunnyDayss, dat lekker oefenen tot het goed voelt om over te gaan op de volgende stap!

Wat goed Koend dat je aanvoelt dat er soms wat mentale rustpauzes nodig zijn, en de tijd geeft om het te verwerken, daar pluk je op de lange termijn zeker de vruchten van! Vindt het altijd wel grappig te merken dat ze dan een paar dagen later denken van 'Oh, dit ken ik al, geen probleem'.

Goed toch Waidida, alles op zijn tijd, een goed bevestigde basis is altijd een fijn startpunt.
Leuk om te horen dat jullie mooie complimenten kregen, en ja, die bevestiging krijgen over je paard is altijd heel fijn!

Hier gaat de hengst heel goed, dat is al opstappen en wegrijden, we rijden max. 10-15 minuten nu.
Dit doen we 2 á 3 keer in de week. Voor de rest is hij lekker vrij of doen we wat grondwerk.

Zoals ik al dacht was de merrie niet erg onder de indruk van het zadel :+
Heb wat gehangen, en haar wat laten lopen tijdens het hangen, dat voelde heel goed aan, en ging ook heel goed.
Dus besloten om het gewoon te proberen, en ben toen gaan zitten.
We hebben 3 rondjes door de baan gestapt, en toen vond ik het meer dan genoeg voor haar.
Ben super trots op haar, we gaan lekker verder met grondwerk en herhalen dit een aantal keer. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Jolienn

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:04

Leuk dat er nog wat nieuwe mensen binnen druppelen! Goed bezig allemaal. Volgens mij heeft iedereen de positieve flow weer te pakken.

Zelf had ik even een dipje. Zelf niet fit geweest, en merrie gaat niet zo lekker op rust. Die draait echt op routine op dit moment. Haar rustdagen zijn op het moment dus "light" werk. Alleen aan halster kort longeren of wat grondwerk oefeningen. We moesten even opnieuw wat afspraken maken :Y)

Vrijdag hadden we weer les, en wauw. Ze is haar dipje te boven hoor. Jeetje wat liep ze lekker! Af en toe een pasje terug maar dan weer 2 naar voren. Ze valt makkelijk weg over de buiten schouder, dus daar zijn we nu lekker mee aan de slag. Ook een begin gemaakt (mede daardoor) met wijken. Lekker aan het recht richten. Instructrice was erg tevreden, ik/we kregen zelfs een klein applausje *D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:09

Ik zou afgelopen maandag me eerste les met Reus hebben. Ik ging ruim optijd opzadelen en had het zo gepland dat ik nog 15 min aan de hand kon instappen. Maar het opzadelen ging alles behalve soepel.
Ik wou het hoofdstel in doen maar hij protesteerde enorm. Ik dacht dat ik misschien zenuwachtig was zonder dat ik het zelf door had en hij dat aanvoelde. Dus gewoon door toen werd hij echt heel fel en ging met ze hoofd zwaaien ik kon een kopstoot net ontwijken.
Uiteindelijk toch hoofdstel in met super veel moeite over zijn hoofd gekregen. dus toch even kijken of het in de mond zat. Daar reageerde hij niet op, toen linker oor ook niet, bij rechter ook extreme reactie.... na heel wat moeite kom ik uiteindelijk zien dat hij een lelijke bijt wond achter zijn oor had. Dus alles weer af en Reus vrij tot het hersteld is. Helaas was me instrutrice er al dus was mijn bijna 2 jarige de pineut en hebben we een les aan het halster met hem gedaan hahaha.

De bijt wond was van mijn merrie die kreeg 3 dagen later haar veulen en was heel boos.Afbeelding
Afbeelding

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:05

Oh wat gaan een hoop van jullie al lekker zeg! Ik zie al best veel oortjes-foto’s voorbij komen. Leuk om te lezen dat iedereen het op z’n eigen manier doet, maar ook dat er veel nagedacht wordt over hoe dat dan is.

Wij deden vandaag een training: kennismaken met de trailer. Als veulentje of jaarling heb ik hem al wel een keer of 3 op de trailer gezet meen ik, maar verder nooit doorgepakt. Dat werd ook tijd vond ik. Nu is Buck enorm van het onderzoeken, dus ik schatte in dat hij het vooral interessant zou vinden.
Omdat ik zelf nogal veel te stellen heb met zijn moeder op het moment, doet mijn verzorgster momenteel eigenlijk alles met hem. Ik help wel, maar met twee mensen die toch verschillend zijn in hun hulpen, was het ook vrij ingewikkeld voor hem soms.
Ze liepen dus samen naar de trailer en binnen 5 minuten stond hij er helemaal in :Y) Afbeelding

Hij vond het zo gezellig dat ie er steeds weer in wilde en ik de trailer dus maar weggehaald heb vanwege de afleiding die het gaf. Het duurt vast niet lang voor we alles ook dicht kunnen doen denk ik hahaha.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:16

Hier helaas ook weer even een dipje. Ik merk dat hij hoog in zijn spanning gaat ervan. Hij briest elke halve minuut door het leidsel dat aan de neusring vast zit en toont over het algemeen veel en duidelijke signalen dat hij het gewoon echt niet leuk vindt. Aan een halster is alles overigens wel helemaal prima.

We gaan dus even wat meer longeren aan touwhalster en lekker poetsen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:37

Wat vervelend van Reus. Wel fijn dat je de twee jarige had om nog iets mee te doen met je instructrice.
En wat een knap veulen!

Wat fijn dat Buck het zo goed oppakt met de trailer!

En Jolien een inne les met zelf een applaus *\o/*

Hier gisteren voor de tweede keer gehangen/gezeten. Rio pakt het echt goed op allemaal, ben in mijn nopjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 04:42

Ahh wat sneu voor Reus! Hopelijk is het snel genezen

Kletskoekje wat braaf van Rio!

Waidida een dipje. Dat is vervelend maar hoort er natuurlijk ook wel een beetje bij, het kan niet alrijd alleen maar goed gaan helaas!

Knap van Buck met de trailer, altijd fijn als ze goed te laden zijn!

Hier afgelopen weekend Valegro meegenomen naar een oefenwedstrijdje :D
Hij was echt super braaf, keek nergens naar en hij won alletwee zijn proefjes <3
En hij won ook nog High Point in zijn klasse, zo trots op hem

Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:11

De eerste wedstrijd al, goed bezig! Mooi om te zien hoe iedereen lekker met paard/pony aan het werk is

Hoe gaat het met Reus? Is de wond alweer goed aan het helen?

Ik heb de knoop doorgehakt en de ga de pony door iemand anders laten inrijden. Heb nu de keuze om dat thuis te laten doen of dat de pony tijdelijk bij deze persoon gestald wordt. Wat zouden jullie doen?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:27

Goed bezig allemaal.
Idd leuk om te lezen hoe iedereen het doet.

Jackson stond al een poosje te niksen en als ik in de bak ga rijden loopt hij te ijsberen.
Nou hup dan maar, jij ook een paar rondjes aan de slinger.
Lekker getut,en tevreden stond hij er weer bij.
Donderdag komt de tandarts,dat wil ik altijd eerst voor elkaar hebben voor ik met een bitje aan de gang ga.
Ik hoop hem toch wel over 2 maand onder het zadel te hebben,dan kan hij mee met zijn grote vriendin een blokje buiten maken recht toe recht aan.

Dan zet ik hem voor de winter weer weg.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:29

JoannevZ schreef:
De eerste wedstrijd al, goed bezig! Mooi om te zien hoe iedereen lekker met paard/pony aan het werk is

Hoe gaat het met Reus? Is de wond alweer goed aan het helen?

Ik heb de knoop doorgehakt en de ga de pony door iemand anders laten inrijden. Heb nu de keuze om dat thuis te laten doen of dat de pony tijdelijk bij deze persoon gestald wordt. Wat zouden jullie doen?

Ik zou het thuis laten doen.
Zo.n verhuizing is toch ook wel weer wat voor het dier.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:24

kruimellover Super goed ziet het trailer laden er uit, daar heb je toch een hoop profijt van in de toekomst.

Waidida super goed dat je zo naar je paard luistert en soms is helemaal stoppen niet eens nodig maar doet een beetje afwisseling al genoeg.

KletsKoekje Dat ziet er super braaf uit hij lijkt er ook erg relaxt bij dat is een goed teken.

Libera gefeliciteerd met de goede uitslag van de oefenwedstrijd! Jullie gaan meteen voor goud!

JoannevZ Goed dat je de knoop hebt door gehakt. Zelf zadelmak maken is helemaal leuk maar dat moet je echt met volle overtuiging doen anders kan je het beter laten doen. Ik zou het persoonlijk fijn vinden als mijne aan huis zadelmak gemaakt zouden worden, aan de andere kant is het ook erg fijn als ze al weer wat meer van de wereld zien. Dus als je een goede stal/ ruiter hebt die je het laat doen kan je het eigenlijk niet fout doen. Puur waar jij je prettig bij voelt.

roosa klinkt als een goed plan lekker makkelijk en leuk beginnen en zorgen dat het een goede ervaring wordt en dan weer even genieten van wat vakantie!

Met Reus gaat het helaas nog niet zo goed als ik had gehoopt, het is toch een lelijke wond achter zijn oor die nog niet echt lekker wilt helen. En ondetussen staat hij dus op het land en zie ik hem met de dag groeien (in de verkeerde richting :+ ) Dus nu pak ik hem sinds 3 dagen toch maar even om de dag aan het halster om hem dan in de bak/ longeerrondje te zetten om daar zo snel mogelijk het halster weer af te doen en hem dan maar even bloot aan het werk te zetten anders is de rond voor hij weer onder het zadel kan. En dan maar hopen dat die paar tellen aan het halster het wondje niet steeds weer open maken......
Paarden...........altijd wat......... ;(

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:26

Wat vervelend dat de wond zo slecht geneest. Gebruik je ook honingzalf? Heb daar goede ervaringen mee.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:56

Ik gebruik geen zalf, Reus is nog al een aparte hahah hij houd niet van smeerseltjes daarbij mag ik ook echt niet bij de wond in de buurt komen, ik probeer wel is wat te smeren door hem met koekje met zo hoofd naar beneden te lokken en dan snel iets achter zijn oor te smeren maar als die het door heeft dan is die gevlogen.....
Maar ik heb honingzalf liggen dus kan wel weer is een poging gaan wagen... dank je voor de tip.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:49

Dddara, hou moed het komt wel weer goed. Ik begrijp je ongeduld wel, als je paard iets scheelt, loop je op je ongemak; echt typisch paardenmens.

Hier is de tandarts net geweest, de oogst: 2 wolfstandjes, 2 voorste melktanden en 2 reuzendoppen van kiezenn Nu 2 weken uit haar mond blijven.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:30

wat een leuke paarden en pony's allemaal! Koend, hopelijk knapt ze er van op! wat een hoop! ik heb zelf geen paard, maar ik volg gezellig mee met de verhalen!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:52

SimonDesteny wat een leuk paard heb jij zeg! En wat fijn dat ze het beide zo goed doen.

Wat goed van jullie eerste wedstrijd Libera en dan zo’n resultaat. Jij zal wel op een roze wolk leven.

JoannevZ, als je iemand hebt die het thuis kan doen zou mijn voorkeur daar naar uit gaan.

Dddara, wat vervelend dat de wond zo slecht geneest. Ik zweer ook bij honingzalf voor wonden. Maar dan moet je natuurlijk wel kunnen smeren.. Lastige plek ook. Hopelijk geneest het snel!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:50

Ik kom hier even met een struggle, misschien dat jullie hier meer ervaring mee hebben.
Struggle 1: ik heb dus een bwp ruin van 3 jaar, we doen zo goed als elke dag wel iets (soms longeren en soms bv inparkeren oefenen) maar ik merk dat hij dus enorm dik is. Ze gaan hier in de middag op de wei en rond een uur of 7 er weer af. De wei is zeker niet erg vol dus ik vind het vreemd dat hij er zo dik van wordt. Snachts staan ze op een grote paddock met hooi in hooinetten. Maar hoe kan het dat hij zo dik is? Toen we hem kochten van de winter was hij me net iets te mager maar nu is hij dus dik. Ik kan nog ribben voelen maar niet heel makkelijk.

Struggle 2: hij is erg nerveus, qua voer krijg hij een handje brokken dat laag in suiker is dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Bovenin zijn stal zat wel een nest vogels en we hebben de indruk dat hij op geluid erg sterk reageert, hij lijkt ook niet meer graag zijn stal in te gaan en als hij hooi eet is dat altijd in de stal van zijn maatje. Nu merken we die gevoeligheid voor geluid ook wel in het werken, naast de paddock/bak staat een loods en daar gebeurt altijd wel wat. Dus daar zijn ook vaak geluiden, en meneer deinst er niet voor terug om zich dan ineens los te trekken.

tenslotte: wat geven jullie qua vitaminen bij? op dit moment krijgt hij niks bij, maar omdat hij eigenlijk geen krachtvoer nodig heeft twijfel ik om over te stappen op een balancer

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:29

Lastig Waidida. Heb zo geen tips. Alleen qua vitamine. Op advies van de dierenarts geef ik de pony Bonpard forage. Ze doet het daar erg goed op.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:38

Kort gras kan in dit seizoen best veel fructaan ( suiker) bevatten.
Ik heb ook een warmbloed die tonrond van de weide afkomt na amper 4 uurtjes vreten. Zijn weide is ook behoorlijk kort gegeten. Hij staat ook wat te vet alhoewel hij 4 x per week stevig gewerkt wordt. ( hij is 12 jaar)

Ik geef hem op stal aanvullend wat hooi zodat hij niet scheel van de honger nog sneller het gras naar binnen schrokt.
Verder krijgt hij enkel een heel klein beetje balancer en soms helemaal niets.
Het is inderdaad een struggle.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:01

Ik heb nu een balancer van pavo besteld. We hebben hier eigenlijk nergens een winkel waar ze balancers hebben, alleen het basic krachtvoer. Maar dat heeft hij dus echt niet nodig. We gaan voorlopig eerst een paar weken aankijken hoe hij het daarop doet en als ze deze zomer naar de grote wei gaan die nu groeit voor hooi, ga ik hem denk ik met een graasmasker zetten. Ik vind het zelf echt best wel zielig maar ik heb hiervoor al eens een paard gehad die makkelijk dik werd en dat wil ik gewoon echt niet meer. Hij ziu er dan toch ook enkel in de voormiddag mee staan.

Wij zijn vandaag trouwens voor de eerste keer van het erf af geweest! Meneer vond een leidpaard niet nodig want die dacht: dit kan ik zelf wel! En liep meteen voorop. We gingen gewoon de weg naar de achterste wei, daar even grazen en dan weer terug. Nog een beetje werken aan rust want het was met veel gesnurk maar al bij al super blij dat hij dapper voorop liep! We hadden hem in de terugweg eerst achter zijn maatje gezet maar daar was die het duidelijk niet mee eens haha

Manowar1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 01:15

Ik meld me ook bij dit interessante topic. Nieuw op bokt. Leuk om met jullie te delen en te sparren.

Ik ben op dit moment bezig met onze Jip, een 3-jarige Welsh C van eind april 2022. Sinds eind januari ruin. Eind februari uit de hengstenopfok gekomen.

Het is een typische Welsh: mensgericht, uiterst intelligent, actief, zelfverzekerd. Voeg daar aan toe: brutaal en dominant. Er zit nog veel hengst in. Verder is hij voor de duvel niet bang. En ik heb nog nooit een paard/pony meegemaakt die zo ‘vocaal’ is. Hij hinnikt alles bij elkaar.

Uit de opfok kende hij eigenlijk niets. Zijn ervaring met mensen was gering en niet altijd positief. Hoefsmid was een drama, werd mij verteld. Hij was ondanks dat hij de kleinste was, in alle groepen de absolute heer en meester. En altijd haantje de voorste. Liep altijd voorop en dulde niemand anders op die positie.

De afgelopen maanden ben ik ‘druk’ bezig geweest. Allereerst mensen leren kennen en vertrouwen. Ik moet bekennen dat dit vrijwel instant was. Jip wilde zich blijkbaar erg graag hechten. En gelukkig ben ik de uitverkorene.

Wat hebben we allemaal geoefend:
- grondwerk: stappen, stoppen, achteruit, wijken, balkjes lopen, pionnen
- logeren
- stilstaan
- overal aanraken
- voetjes geven en een positieve ervaring met de hoefsmid
- overal borstelen, manen kammen
- zadel erop
- hoofdstel met bit
- hangen, niet erop
- veel buiten wandelen
- wennen aan wandelaars, fietsers, scooters, auto’s, honden, etc.

Zo op een rijtje lijkt het heel veel. Niet alles is ook bevestigd. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Jip geeft mij de indruk, dat hij echt toe is om te leren.

Verder komt hij iedere dag buiten op de paddock, samen met een ander groter dominant paard. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Veel stoeien, geen vechten.

Veel dingen gaan eigenlijk echt wel goed. Maar ik loop wel tegen een paar dingen op, waar ik graag jullie advies om vraag.

Ik vind wandelen erg belangrijk. Voor het vertrouwen, de beweging, nieuwe omgeving leren kennen. Afhankelijk van tijd, weersomstandigheden, Jips gemoedstoestand pas ik de route en de duur aan.

Het wandelen vindt hij echt fantastisch. Zodra hij bij de poort van het terrein komt, gaan de oortjes er meteen op. Lekker de duinen in. Het gaat op zich ook goed. Van de andere verkeersdeelnemers trekt hij zich echt niets aan.

De laatste weken gaat hij alleen wel heel erg ‘aan’. Hoofd recht omhoog, spanning in het lichaam. Hij gaat echt op de uitkijk. Hij begint dan te dansen/dribbelen en komt mijn ruimte binnen. Maakt een cirkel om mij heen. Het kan ook gebeuren dat hij teveel voor wil komen lopen. Of niet netjes naast me blijft lopen, maar achter me gaat slingeren. Ik zet hem dan terug., stop, achteruit. Als het nodig is ook flink. Tot in den treure.

Ik probeer telkens ontspanning te vinden. Even staan, hoofd naar beneden, kriebelen op favoriete plekjes. Maar ik merk dat ik hem niet meer goed in een ontspannen mindset krijg. Of dat hij heel snel weer terug gaat in de opwinding.

Ik ben dan ook een stap ‘terug’ gegaan en doe grondwerk in de paddock/rijbaan. En slechts kleine stukjes buiten het terrein.

Ik heb helaas niemand met een ouder, rustig dier dat met ons mee kan/wil.

Aan de ene kant is het een jong dier en begrijp ik zijn enthousiasme. Er is ook geen enkel moment dat het een gevaarlijke situatie wordt. Maar ik wens deze energie niet. Het komt veel te dicht bij (of is)dominant gedrag.

Hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door Manowar1979 op 30-05-25 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 01:18

Waidida, het is moeilijk te zeggen want je ziet hier niet wat er echt gebeurt en hoe iemand reageert daarop.
Maar mijn 3jr kon goed spanning opbouwen. Vooral als de anderen te ver weg waren of in beweging kwamen. Roepen naar mama en oom, niet heel goed meer uitkijken, dus eerst gaan werken aan de rust.

Heb alles kleiner gemaakt. Eerst het samen staan en ontspannen. Ik ben niet alleen degene die altijd wat vraagt en wil, maar juist ook degene waar hij zich fijn kan voelen en wie hij kan vertrouwen.
Als hij dan weer eens wat hysterisch deed, reageerde ik daar niet op en wilde terug naar die rust.

Daarna dan weer een klein stapje zetten in de richting waarmee we bezig waren en dat heel goed belonen.
Vanaf toen ging het wel snel en werd hij ook wel fanatiek met leren. Maar bij iets nieuws, maak ik er weer veel kleine stapjes van die we een paar keer herhalen en dan ben ik echt blij met alles.

Ik was begonnen met inparkeren. Meneer heeft er geen moeite mee als we op een trap staan, dus ik verwachte dat het best makkelijk zou gaan.
GIster stond ik op ene trapje om een camera op te hangen en stond hij echt tegen me aan en was heel nieuwsgierig en knuffelig.

Daarop trapje in d ebak gezet en hem ernaast. Zodra ik naast hem erop wil staan draait hij nog wat weg. Eigenlijk had ik wel verwacht dat met inrijden alleen een evt probleem zou kunnen tegenkomen als ik uit zicht verdwijn. Niet erg, komt ook goed.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:33

@ Manowar
Superpony schrijft verstandige dingen.
Maar wij zien je situatie natuurlijk niet.

Als ik je goed lees en interpreteer dan heb je een jonge, krachtige, welsh met heel veel energie en enthousiasme.
Ik vrees dat het wel heeeel lang zou kunnen duren vooraleer hij weer zen naast je mee wandelt. Je jonge pony mag als het ware "Op uitstap naar een avonturenpark maar hij mag niet ravotten, hij moet kalm aan mama's handje meewandelen." Zelfs veel mensenkinderen zouden lastig worden.

Ik denk dat je verschillende opties hebt:
1) op eigen terrein blijven, waar hij alles kent en rustig blijft en grondwerk doen. Ongeveer wat superpony voorstelt.
2) hem voldoende fysiek werk geven aan de longe en pas als cooling-down meenemen op straat en als dat goed gaat eventjes een duintje erbij pakken.
3) nog een stapje verder gaan in het fysiek werk en hem zadelmak maken en echt gaan rijden. Ook nu weer pas als cooling down of als hij eens een chill dagje heeft, van eigen terrein af.

De situaties waarin hij over de rooie gaat, zou ik vermijden. Die komen een pak later wel aan de beurt, na wat meer levenservaring en scholing.
Al moet je natuurlijk ook wel iets kunnen verdragen, het is een jong dier, geen dooie mus.

De kunst is om het onderscheid te zien: wanneer begrip tonen, wanneer eens stevig doorpakken, wanneer werk geven wanneer een periode weiderust. Niet gemakkelijk ( behalve natuurlijk van achter de computer ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:41

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar doe je ook weleens gewoon in bekende omgeving aan de hand stappen? En dan niet van a naar b, maar gewoon in de bak of weide aan de hand rondjes en figuren stappen. Keertje halthouden met stem erbij, even laten staan. Echt een kwartier tot halfuur zo een beetje bezig zijn. Dat heeft bij mijn zesjarige echt heel veel baat gehad om haar vertrouwen in mij te geven, en te leren op welke plaats ze moet lopen, en hoe ze haar halshouding moet hebben met het wandelen. Helpt ook met de concentratieboog verlengen.

Ik moet zeggen dat het bij mijn Welsh altijd zo ging als jij lijkt te omschrijven. Kop erop en staaien. Maar die bleef wel mentaal bij je, had heel veel respect voor het touwtje, tot waar die reikte, en voor mij.

Hier vandaag voor het eerst enigszins succesvol Amy weten te longeren. De eerste keer dat ik het probeerde ging ik ervan uit dat ze het kende, maar ze was mentaal nog teveel afgesloten. Een paar weken terug eens gewoon losgegooid in de bak en toen begreep ze al snel wat ze met de zweephulp aan moest. Vorige week op een rustige manier zo goed als lukte zonder touw proberen te longeren (dus niet dat ze naar de andere kant van de bak rende steeds). En vandaag dus netjes aan het touw om me heen. Ze draaide wel een paar keer naar mij toe, maar dat heeft meer te maken met mijn longeerkunsten dan iets anders :+

Hier nog foto's van het losgooien. Screenshots uit een filmpje, dus zandbakkwaliteit :')

Afbeelding
Afbeelding

Zou toch graag nog eens een longeerbak willen aanleggen. Onze bak nu is 20 x 80 volgens bij :=

Manowar1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:48

Hallo meiden,

Bedankt voor de reacties!

Uiteráárd doen we heel veel grondwerk. Dat is de basis voor alles. In het begin kleine stukjes op het erf. Daarna in de longeerweide. Vervolgens in de rijbaan. Naast je lopen, achter je lopen, stoppen, achteruit, beetje wijken voor druk. Allemaal geen enkel probleem. Hij had het in no-time door.
Inmiddels is er longeren bij gekomen. En het zadel en het bit en hoofdstel. Allemaal geen enkel probleem.

Het uit wandelen gaan is eigenlijk de ontspanning na het serieuzere trainen. De cooling down. Even gezellig erop uit gaan. Hij vindt het ook fantastisch. Dat merk ik aan alles. Daarna beentjes afspoelen, afzadelen, borstelen, belonen.

Ik verwacht absoluut geen robot. Ik weet dondersgoed dat hij jong is. Ik laat hem zeker jong zijn. Gooi het er maar uit. Liever eruit dan erin.

Maar we wandelen wel in open duin gebied. En een vinger mag geen hand worden. Een kleuter mag ook niet zomaar de weg oversteken en moet gecorrigeerd worden als het gevaarlijk zou kunnen worden.

Jip is ontzettend slim en bij de pinken. 100% klaar om aan het werk te gaan en uitgedaagd te worden. Fysiek en mentaal gewoon sterk. Als jij niet de leiding neemt, is hij het type dat het direct over neemt. Altijd even proberen of iets dat gisteren of zojuist niet mocht, nu wel door de vingers wordt gezien. Hij weet inmiddels deksels goed dat ik niet onder de indruk ben en consequent ben. Maar wel altijd proberen. En dan pas overgeven. Bij andere mensen is hij helaas echt geneigd om het intitiatief over te nemen. Het typische Welsh karakter.

Ik hou wel van dit type paard/pony. Echter ook voor mij is de energie die hij nu laat zien bij het wandelen, geen productieve energie. Het is too much. Ik probeer hem telkens naar kalmere energie te brengen. Op de manier die jullie hierboven beschrijven. Hij komt ook wel weer terug bij mij. Maar begint dan opnieuw. Totdat het voor beiden niet meer leuk is. Ik vind het een mengeling van enthousiasme, jeugd, prikkels. Maar ook van grenzen opzoeken en verliezen van respect. En dat is een grens die ik niet wil opzoeken.

Net zoals jullie hierboven voorstellen ben ik momenteel weer ‘kleiner’ aan het oefenen. Terug naar de basis en ontspanning. En af en toe een klein stukje wandelen als het goed gaat. Maar of hij hiermee voldoende aan zijn trekken komt?

Stiekem had ik gehoopt dat jullie een magische truc wisten die ik niet ken :D. waardoor ik toch lekker lange wandelingen kon blijven maken.