Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 23:31

MARAAAA schreef:
weet iemand waar je het fb kan vinden is dat facebook of hier op bokt :)

FB is de afkorting voor FaceBook.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 00:10

Saul schreef:
Dat, en de tijd, met een gezin en een hoop dieren thuis is het helaas niet meer mogelijk om even in het vliegtuig te stappen daarheen.

En wat ik erg jammer vind, is dat de website adhorse.co.uk niet meer in de lucht is. Daar haalde ik voorheen ook heel veel leuke pony's vanaf.

Ah ja, niet aan gedacht. Er wordt nog weleens van GB naar IER naar EU getransporteerd, maar lijkt me dat dat qua kosten ook oploopt.

Ikke, ik heb een hele lange adem. Dus ze wordt gewoon steeds een pas naar achteren gezet. We moesten een beetje op elkaar inspelen. Toen ze net hier stond moest ze met behoorlijk wat kracht opzij geduwd worden. Plantte echt haar voeten waar ze stond. Maar toen was ze natuurlijk ook gewoon niet fit en alert. Nu weet ze vaak aan mijn houding wel al af te lezen wat ik verwacht, en een deel is gewoon routine (draaien als we de box ingaan, aan de kant gaan voor de kruiwagen of voor mij als ik met hooi de stal in kom, etc.).

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:35

Haha dat klinkt echt als Amy! Moest er toen ook aan wennen maar omdat ze zo braaf en niet gemeen is was het vaak wel makkelijk corrigeren. En soms ook vooral erg lachen terwijl ik tot 10 telde.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:32

Mer1980 schreef:
Cioccolato schreef:
Ik heb zoiets met dat jonge grut als ik ze laat keuren.
Kan de prijs ook ineens zakken natuurlijk _O-
Ongekeurd zijn ze een stuk gunstiger geprijsd, toch een risico voor de koper. Gekeurd gaan de prijzen flink de lucht in bij goedkeuring natuurlijk

Hier ook zo hoor, laat mijn jonge paarden eerst rondom op de foto zetten, dan gaan ze de verkoop in, maar ongekeurd vraag ik toch minder. Had mijn 3 jarige ook onbeleerd te koop staan, wel röntgen gekeurd ,prachtig bont groot compleet paard, vroeg er 9K voor ruimte voor onderhandeling was er zeker. Kwam geen hond op. Heb haar uit de verkoop gehaald en wordt nu professioneel beleerd. over een paar maanden gaat ze via de professionele stal de verkoop in, maar dan moet ze veel meer kosten.

Een prijsverschil tussen onbeleerd/beleerd en gekeurd/ongekeurd kan ik wel begrijpen natuurlijk en is ook logisch. Zulke zaken maken daadwerkelijk een groot verschil (minder risico bij keuring, paard onder het zadel kunnen proberen) en geven ook een andere groep geïnteresseerden.

Maar het verschil tussen een gereden paard en een wat beter gereden paard door wat training is imo in de meeste gevallen niet ineens heel veel (oke, behalve je van B-dressuur naar subtop gaat maar hoe reëel is dat?). Dan zie ik dat toch meer als een betere verkoopbaarheid dan een hogere prijs. Hierbij hou ik wel in gedachte dat training rond de €1.000,- per maand kost. Is een gereden paard na 3 maanden training dan ineens minimaal €3.000 meer waard? Je hebt ook geen garantie dat die na 3 maanden training ineens wel verkocht is. Het kan ook zijn dat het tegen zit en die er dan nog 6 maanden staat. Is de prijs dan ook na die zes maanden minimaal €6.000 hoger?

En dan heb je de smid/dierenarts e.d. nog niet meegenomen in de kosten voor die extra tijd dat het paard er staat. Daarnaast heb je ook nog het risico dat een paard geblesseerd raakt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:36

Dat hangt natuurlijk van het paard af. Als het echt een betere beweger is die binnen 2 maanden m loopt ipv b ( waar de basis netjes op zit maar nog niet de oefeningen of gestart bijvoorbeeld) dan kan het wel in verhouding omhoog.
Alleen is het voor kopers natuurlijk heel onhandig.

Haal dan het paard uit de verkoop en zet het 2 maanden later opnieuw te koop....

Want wat als ik als koper 4 keer wil komen rijden en ik wil keuren en er zit dus 3 weken tussen eerste keer kijken en kopen.
De prijs is de eerste keer al afgegeven toch....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:47

Ik houdt daar ook niet van als de prijs wisselt, heb ook altijd het idee dat het er bij staat (prijs stijgt naarmate training vordert) zodat mensen sneller komen kijken/ kopen. Als er geen duidelijke vraagprijs staat bij de advertentie dan haak ik sowieso al af. En snap ook niet de andere kant als verkoper want als je het er niet bij zet dan wordt je gek van de hoeveelheid berichten met alleen VP.

Denise:
Wel leuk dat ze het zo goed doet ondanks het uitvogelen van de gebruiksaanwijzing. :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:55

Sky_As schreef:
Dat hangt natuurlijk van het paard af. Als het echt een betere beweger is die binnen 2 maanden m loopt ipv b ( waar de basis netjes op zit maar nog niet de oefeningen of gestart bijvoorbeeld) dan kan het wel in verhouding omhoog.

Haal dan het paard uit de verkoop en zet het 2 maanden later opnieuw te koop....

Want wat als ik als koper 4 keer wil komen rijden en ik wil keuren en er zit dus 3 weken tussen eerste keer kijken en kopen.

Dan zou ik het paard al niet eerst in de verkoop zetten maar dat direct doen inderdaad. Of minstens echt uit de verkoop halen en dan later opnieuw aanbieden. Mensen die op zoek zijn naar een paard onthouden toch dat ze het paard al eerder te koop hebben zien staan en dat is echt niet in je voordeel, want als ze m leuk vonden waren ze de eerste keer waarschijnlijk al gekomen.

De tekst "prijs stijgt naarmate training vordert" is zo'n dooddoener. Daalt die dan ook als de training slechter gaat? :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:57

Ja adverteer zo’n beest dan pas als ie er klaar voor is en je een prijs bepaalt hebt.. zo irritant

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:19

mavantos schreef:
Sky_As schreef:

Dan zou ik het paard al niet eerst in de verkoop zetten maar dat direct doen inderdaad. Of minstens echt uit de verkoop halen en dan later opnieuw aanbieden. Mensen die op zoek zijn naar een paard onthouden toch dat ze het paard al eerder te koop hebben zien staan en dat is echt niet in je voordeel, want als ze m leuk vonden waren ze de eerste keer waarschijnlijk al gekomen.

De tekst "prijs stijgt naarmate training vordert" is zo'n dooddoener. Daalt die dan ook als de training slechter gaat? :')

Vergeet niet dat als je dit doet, mogelijke kopers zich ook weer gaan afvragen waarom het paard van de markt af was en nu weer aangeboden wordt. Dan krijg je weer dat gedoe met argwanend publiek; 'er mankeert vast iets aan het paard, dus ik scroll voorbij' :P

Wij houden ze meestal minimaal 2 a 3 weken in training om de potentie te bekijken en hoe geschikt een paard is als je er 2 verschillende ruiters op zet. Dan het paard sws gekeurd hebben, anders kun je er geen prijs aan verbinden en i.o. met de eigenaar wel/niet klasseren, en daarna worden ze pas geadverteerd. Een 3 jarige met potentie kun je sws niet klasseren op niveau, dus voor die jonkies gaat het toch niet op dat de prijs stijgt als ze op niveau lopen. Ze zijn hooguit wat vaker onder het zadel geweest, een keer op een andere locatie, of op een jonge paardencompetitie. Maar die prijs heb je dan allang aan de voorkant bepaald.

Krijgen we een 6 jarige op B/L niveau, die we we binnen 1 a 2 maanden Z geklasseerd kunnen hebben, een mooie ibopscore etc. dan is het anders. Maar ook die potentie heb je als het goed is allang aan de voorkant bepaald en meegenomen in je prijs. Dan kun je idd beter wachten met adverteren tot het paard ook die scores heeft behaald, want je spreekt daar ook gelijk een hele andere doelgroep mee aan. En dan is het zelfs nog beter om het paard langer door te trainen tot minimaal Z2/ZZL, want pas met een goede wissel erop spreek je het buitenland pas aan. Dus ja, met de wat betere paarden haal je die trainingskosten er echt wel uit door het op te nemen in je verkoopprijs, maar laten we eerlijk zijn. De meeste paarden met enige potentie zijn met 2/3 jaar oud allang opgekocht via een HK of anders en staan meestal niet bij de amateur thuis. De basisdieren gaan nog steeds voor relatief normaal geld weg en daar verdien je als verkoper echt niet op als je die via een trainingsstal te koop zet. Die paarden gaan echt niet ineens veel beter bewegen, ze worden hooguit wat beter opgeleid in die periode zodat meer verschillende ruiters ermee weg kunnen rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:22

En zo heeft iedereen altijd iets te zeuren. Soms loont het wel ok te kijken naar iets waar je normaal niet naar zou kijken _O-
Ik heb een veulen gekocht met 1 foto, van je af in draf. Ik heb er eerst ook langs heen gescrollt. Maar toch staat ze in het land.

Ik vind berichten met vragen naar de vp niet irritant. Ik reageer en ga verder met leven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:49

Zo heb ik ooit een paard bezichtigd waar we alleen een foto van voor hadden. Nog geen fimpje of niks. 2,5 uur enkele reis gereden. Helaas kreeg ze na bezichtigen weer last van een peesblessure waar ze van was hersteld, anders had ze ook hier gestaan. Was zo'n leuk dier. Echt fijne mensen ook. Eigenlijk jammer dat ik nooit de contact gegevens heb opgeslagen destijds.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:55

Cioccolato schreef:
Ik hoef bij een eerste bericht ook niet perse een hele sollicitatie brief. Vind een bericht over de vp prima, daarna komt de rest wel als paard in budget past.

En zo staat ieder er altijd anders in.

Dan kan je het er toch net zo goed bij zetten??? Scheelt ook weer tijd in die berichtjes.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:56

Neu, het gaat prima zo

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:59

Wat is dan de gedachte erachter? Dat piet jan klaas van om de hoek niet weet wat je gaat vangen? Of de belastingdienst etc...? Die kunnen ook allemaal gewoon bellen/appen als ze nieuwsgierig zijn. Ik begrijp de gedachtegang er niet achter. Of wil je dan elke week of net hoe het je uitkomt de ene keer 10 vragen of 12 of 11? Ik ben oprecht benieuwd wat daar zo fijn aan is.

Edit:
Algemeen: bij dieren wordt er zo moeilijk en wazig gedaan maar het is en blijft handelswaar net als een auto.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:14

Bij de 1 staat het wel en bij n ander niet. Ik gebruik ook een advertentie van ik denk al zo'n 2 jaar oud.
Ik heb er geen speciale gedachte gang achter eigenlijk. Het bevalt prima.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:11

En soms kan het ook interesse peiling zijn of een bepaald dier in de markt valt

Ik koop regelmatig van alleen maar een zinnetje
Ruin 3 jaar met paspoort en verder weet ik dan niks bevalt me ook prima.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:22

StalNollie schreef:
En soms kan het ook interesse peiling zijn of een bepaald dier in de markt valt

Ik koop regelmatig van alleen maar een zinnetje
Ruin 3 jaar met paspoort en verder weet ik dan niks bevalt me ook prima.

De meeste mensen kopen 1 of 2 paarden voor eigen hobby. Als je een paard zoekt als for ever maatje dan lijkt me dit niet de handigste manier. Maar voor de handel kun je makkelijker zo kopen en weer afstoten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:33

En zo is er voor elk wel publiek.. :D

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:51

Vroegah zonder internet, stond er gewoon een advertentie in de Hoefslag of ‘In de Strengen’ met wat beknopte info (geslacht, leeftijd, afstamming en schofthoogte) en als het je aanstond dan moest je maar bellen :j

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben geen handelaar en zoek eigenlijk een leuk paard die hier normaal tot het einde der dagen hier blijft staan (afgezien van de merrie die ik 2 weken geleden heb laten gaan dan). En dan zoek je een beetje anders, maar dan zoek ik ook niet naar paarden geschikt voor het hogere werk etc. Dus ja overal is er publiek voor.

Vrees alleen dat ik geen paard ga vinden, na de financiële aderlating die het mij heeft opgeleverd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:55

Een 6 jarige op B/L nivo die je in 1 a 2 maanden Z geklasseerd hebt. Dan heb je weinig met opleiden en ontwikkeling van kracht in het lijf te doen. Want dat is fysiek onmogelijk.

Tenzij je dressuur als kunstjes erop zetten vind zonder de toegevoegde waarde vanuit het skala.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:04

Zelf zou ik kunnen bedenken dat geen duidelijke prijs neerzetten ook kan vanuit het idee dat je als verkoper zelf pas wil verkopen als het gevoel goed is.
Mét prijs is het net of iedereen die het geld neerlegt het recht heeft op jou pony. Dus dat het ‘m daarin zit, dat de prijs pas komt na kennismaking en in overleg.
Iemand die niet oké voelt kan m niet kopen al leggen ze het dubbele neer van wat je stilzwijgend in gedachten had, en iemand die je erg geschikt vind krijgt m misschien zelfs voor minder dan dat.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:08

Marigold schreef:
Zelf zou ik kunnen bedenken dat geen duidelijke prijs neerzetten ook kan vanuit het idee dat je als verkoper zelf pas wil verkopen als het gevoel goed is.
Mét prijs is het net of iedereen die het geld neerlegt het recht heeft op jou pony. Dus dat het ‘m daarin zit, dat de prijs pas komt na kennismaking en in overleg.
Iemand die niet oké voelt kan m niet kopen al leggen ze het dubbele neer van wat je stilzwijgend in gedachten had, en iemand die je erg geschikt vind krijgt m misschien zelfs voor minder dan dat.

Dat zou wel heel interessant worden, ik ga namelijk niet kijken als ik niet weet of ik het paard kan/wil betalen. Dan moet ik toch wel een indicatie hebben, anders is het gewoon verloren tijd voor beide partijen toch? Dus zonder indicatie ook geen kennismaking bij mij

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:11

Denk dat er dan in het gesprek voorafgaand een inschatting wordt gemaakt?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:12

Benzz schreef:
Een 6 jarige op B/L nivo die je in 1 a 2 maanden Z geklasseerd hebt. Dan heb je weinig met opleiden en ontwikkeling van kracht in het lijf te doen. Want dat is fysiek onmogelijk.

Tenzij je dressuur als kunstjes erop zetten vind zonder de toegevoegde waarde vanuit het skala.

Kan natuurlijk dat een paard thuis al langer op niveau loopt en gewoon even gestart moet worden voor de punten. En een die M loopt zal ook minder opleveren dan een die Z loopt met een goed bevestigde wissel, en daar zal geen jaar overheen gaan, lijkt me.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:14

denisesilver schreef:
Kan natuurlijk dat een paard thuis al langer op niveau loopt en gewoon even gestart moet worden voor de punten. En een die M loopt zal ook minder opleveren dan een die Z loopt met een goed bevestigde wissel, en daar zal geen jaar overheen gaan, lijkt me.

Maar dat staat er niet. Er staat; een 6 jarige die op B/L nivo loopt en in 1 a 2 maanden gestart wordt in het Z.