Welk kleur heeft mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Welk kleur heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:00

@dionneschuur: heb je misschien een foto van je paard toen die net geboren was tot een maand oud ?? Vaak kun je dan aan de benenkleur wel zien of het een schimmel is of niet.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 09:24

DubbelFun schreef:
@dionneschuur: heb je misschien een foto van je paard toen die net geboren was tot een maand oud ?? Vaak kun je dan aan de benenkleur wel zien of het een schimmel is of niet.

Nee, jammer genoeg niet. Hij is als jaarlinger uit Spanje gekomen samen met z’n moeder. Ik heb wel een foto’s van hem als jaarlinger.
Afbeelding

Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:41

Deze fotos zijn beter, in denk ook schimmelende valk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:51

Amahoela schreef:
wel zonde zeg, als zon mooie valkkleur helemaal wit zal worden

Dat is jouw persoonlijke en subjectieve mening. Er zijn ook gewoon mensen die schimmel mooier vinden.

TS, heb je ook een foto van de moeder?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:10

En de vader :)

Persoonlijk zou ik ook liever een valk hebben dan een schimmel. Niet alleen voor de kleur of het poetsen, maar schimmels hebben toch ook net wat vaker last van melanomen. En daar zit je ook niet op te wachten.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 10:25

Koper schreef:
Amahoela schreef:

Dat is jouw persoonlijke en subjectieve mening. Er zijn ook gewoon mensen die schimmel mooier vinden.

Ik heb wel foto’s van de moeder. Vader is onbekend.

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:29

Wauw, wat een mooie merrie.

De moeder is alvast geen schimmel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het paard van TS dat niet is, omdat we de kleur van de vader niet weten en dat dus wel een schimmel kan zijn.

Als de merrie wel een schimmel was geweest hadden we ietsjes dichter bij het antwoord kunnen komen of TS haar paard een valkschimmel of een valk is. Denk dat TS gewoon moet afwachten of hij wit gaat worden of geel zal blijven.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:20

Ik zou ook zeggen schimmelende valk!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:40

Hij is in elk geval valk. Of hij ook schimmel is zal de tijd vanzelf uitwijzen. Ik zie verder geen kenmerken die op wildkleur wijzen, komt ook niet/weinig voor bij Spaanse paarden (wel bij Lusitano's). De merrie is duidelijk palomino :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:42

Koper schreef:

De moeder is alvast geen schimmel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het paard van TS dat niet is, omdat we de kleur van de vader niet weten en dat dus wel een schimmel kan zijn.

Als de merrie wel een schimmel was geweest hadden we ietsjes dichter bij het antwoord kunnen komen of TS haar paard een valkschimmel of een valk is. Denk dat TS gewoon moet afwachten of hij wit gaat worden of geel zal blijven.

Maar 1 van de ouderdieren van moeder zouden wel schimmel kunnen zijn.

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:56

StalNollie schreef:

Dat zou kunnen maar heeft er geen invloed op. Als de moeder geen schimmel allel heeft (wat dominant is en zich dus altijd vertoont) dan kan ze dat allel ook niet doorgeven. Dus als het een schimmelvalk is zou het schimmel allel van het vaderdier moeten komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:05

En zolang de kleur van de vader onbekend is blijft de mogelijkheid dus wel aanwezig :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:19

StalNollie schreef:
Koper schreef:

Dat zou in theorie kunnen. Maar omdat de merrie geen schimmel is, en de kans dat ze zelf schimmel aan haar veulens doorgeeft dus gelijk is aan 0, is het voor de vraag of het paard van TS een schimmel is niet relevant.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:56

Ik heb geen verstand van kleuren, maar wel iets meer van voeten. Zijn voeten waren bij aankomst erg correct, maar hij heeft nu wel erg lange tenen en lijkt ondergeschoven te staan.
Dat geeft vervelende trekkracht op zijn pezen. Nu hij jong is, moet je hem mooi correct houden... daar heb je zijn hele leven plezier van! Ik vind het een fantastisch leuk dier om te zien!
Lekker iedere 5/6 weken even netjes op de voeten laten zetten, of zelf leren bijhouden.

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:47

Wow, dat is idd wel een behoorlijk verschil. Dat moet zeker gecorrigeerd worden nu hij nog jong is.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 17:49

Ninx schreef:
Ik heb geen verstand van kleuren, maar wel iets meer van voeten. Zijn voeten waren bij aankomst erg correct, maar hij heeft nu wel erg lange tenen en lijkt ondergeschoven te staan.
Dat geeft vervelende trekkracht op zijn pezen. Nu hij jong is, moet je hem mooi correct houden... daar heb je zijn hele leven plezier van! Ik vind het een fantastisch leuk dier om te zien!
Lekker iedere 5/6 weken even netjes op de voeten laten zetten, of zelf leren bijhouden.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ja, dit is bekend. Momenteel heb ik een afspraak staan voor aankomende zaterdag bij een nieuwe hoefsmid. De vorige heeft mij telkens gezegd dat er niks af moest.. De laatste keer had ik tegen hem gezegd dat hij hem echt even correct moet zetten, maar dat heeft hij toen niet gedaan.
Spencer heeft jammer genoeg ook een trauma opgelopen bij de hoefsmid als jaarlinger, waardoor het optillen van de hoeven en het werken aan de hoeven haast niet te doen was, zelfs met sedatie… Afgelopen januari heeft die last gehad van een hoefzweer bij z’n hiel, wat de situatie ook heeft verergerd.
Ik hoop dat mijn nieuwe hoefsmid ons langzaamaan kan helpen.. Ik wil Spencer een zo’n goed mogelijke start geven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 00:02

Voeten geef probleem had al opgelost kunnen zijn .
Bij mijn cruzado deed een horselyx potje wonderen
Afleiden met likpotje en een ander de hoeven doen .

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:28

Het zou mij niet verbazen als hij valk geboren schimmel is.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:50

Koper schreef:
Amahoela schreef:

ja natuurlijk is dat enkel mijn mening, ik hou erg van valk