Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 04:57

Hier in het begin sowieso beschermers om, omdat ik vind dat ‘ie moet leren om iets om zijn benen te hebben, maar ook ondat met het eerste longeren, zadelen en rijden er veel nieuwe onverwachte dingen gebeuren en er veel onbalans is :)
Daarna ligt het aan het paard zelf

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:36

Onze kleine deed vandaag zijn eerste stapjes met een zadeltje op! We oefenden lekker met ontspannen, hoofd laag en achteruit en dat deed hij eigenlijk prima!

Afbeelding

Ook nog een vraagje voor jullie, we hebben onze beide paarden ontwormd. Dat was voor de jongste wel echt nodig want in zijn mest zitten nu dus echt een hoop wormen. Alleen zijn ze zowel dood als levend. Nu vroeg ik me af, is het aangeraden om nog eens een ontwormingsspuit te geven binnen enkele weken of is dit volkomen normaal?
Wij deden altijd preventief ontwormen waardoor we dit nooit eerder zijn tegengekomen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:49

Ik zou na 2 weken nogmaals ontwormen

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:52

Even vergeten dat we in de 21ste eeuw leven en ik mijn DA gewoon kon berichten. We moeten vijf dagen panacur geven voor de zekerheid.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:38

Bucks vriendin (verzorgster) had nog een zadel liggen, dus hij heeft inmiddels een paar keer met zadel rond gelopen. Hij vindt het eigenlijk allemaal wel prima tot nu toe. En met zadel lijkt het ineens heel wat vind ik. Maar zodra je hem dan weer afzadelt dan is het nog steeds maar een puppypaard hoor.
Afbeelding

We zijn momenteel heel erg aan het oefenen op hem buiten z’n vertrouwde omgeving meenemen, want dat vindt ie erg spannend. Hij wil wel heel graag, dus dat scheelt. Hopelijk kan ie binnenkort mee het bos in.

Volgende missie wordt de trailer. Daar heb ik hem al een aantal keer op gezet, maar verder nog niks mee gedaan. Eens zien hoe dat gaat.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:41

Afbeelding

Mijn puppie heeft een sportcoupe gekregen en mocht mee wandelen het dorp in achter moeders aan. Vind het heel belangrijk dat ze veel van huis gaan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:25

We dit a thing! :+

Mega braaf weer vandaag.

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:27

oh wat leuk Saaams! Fijn dat jullie al zo veel vertrouwen in elkaar hebben!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:09

Wow gaaf saams!

Hier vandaag ons eerste galopje gedaan. Ging geweldig ben blij dat ik het zo rustig aan heb gedaan waardoor ik nu gewoon goed kon sturen in de galop en het niet ongecontroleerd voelde.
Gister weer een bos wandeling!
Wat een fijn paard!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:04

DDDara schreef:
Wow gaaf saams!

Hier vandaag ons eerste galopje gedaan. Ging geweldig ben blij dat ik het zo rustig aan heb gedaan waardoor ik nu gewoon goed kon sturen in de galop en het niet ongecontroleerd voelde.
Gister weer een bos wandeling!
Wat een fijn paard!

Wat heerlijk dat het zo goed ging met de eerste galop!
Zo zie je maar hoe de voorbereiding loont. *\o/*

Wat lekker dat je zo rechtstreeks kan wandelen in het bos.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:07

Hier vandaag ook een bosrit gemaakt.
Weer op stap met de trailer, dat ging al gepaard met veel minder spanning.

Bos was sommige plekken flink nat door de regenval. Kon ze direct mooi wennen aan door de plassen rijden.

De eerste plas was nog een; je maakt een grapje zeker, nope.. doe ik niet. :+

En toen der vriendjes het voor deden dacht ze oke het kan dus toch. :=

Afbeelding
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:47

Saaams wat fijn dat de eerste galop zo goed ging!

En saaam een heerlijke buitenrit!

Wij zijn rustig aan aan de gang met mijn net 4 jarige grote merrie. Ze heeft vandaag voor de tweede keer het zadel opgehad. Ging heel goed. heel blij met hoe ze alles tot nu toe oppakt. https://youtu.be/5P9gr8crHfY?feature=shared

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:52

Op welke leeftijd doen jullie er voor het eerst op zitten? Mijn wordt binnenkort 3 en het plan was om volgend jaar deze tijd erop te gaan. Maar miest het erg goed blijven gaan zou het kunnen dat ik er tijdens het einde van de zomer al eens op zit en aan de hand een rondje stap om dan in de winter weer te gaan grondwerken.

Wij hadden in het begin veel struggles met het longeren maar dat gaat nu wel beter. Ik heb enkele keren een longeercirkel met prikpaaltes gemaakt en een keer met dubbele lijnen aan de gang geweest. En nu doet hij longeren aan een touwhalstertje en 4meter touw echt heel prima. Alleen voor galop is die cirkel te klein. Ik heb de indruk dat hij niet zo´n fan is van de kaptoom.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:32

Ik zou er met 3 jaar zeker al even op gaan als het lukt.
Volgens mij heb je daar echt profijt van. Hoeven echt geen uren dressuur te zijn maar paar keer rondje stappen of een keertje naar buiten.

Wat ik ook heel zin vol vind is dingen over hun rug zwaaien zo als een vlag, de slag van de zweep en uiteindelijk de vlag echt over ze heen halen een zeil er op en er over. Als je dan eerste kerr in het zadelzit zijn ze dat boven zich al gewend en kan je veel bewegen en ook de vlag er bij pakken of je jas. krijg je echt een relaxt paard van.

Reus en ik hadden gister een meningsverschil over welke kant we op moesten, Hij kwam flink in protest en ik gaf ff goed been waardoor hij echt vooruit schoot (de goede kant op) waardoor ik achter de beweging kwam. Maar omdat ik altijd zo bewegenlijk ben op zijn rug gaf hij daar niets om.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 27-04-25 07:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:43

Hoi! Mag ik hier ook aansluiten?
Dan wel met mijn shetlandmerrie die ik dit jaar (verder) wil beleren voor het wagentje!

We zijn al druk bezig met de lange lijnen en ik heb deze week ons volledige tuig binnen gekregen!

Afbeelding

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:39

Ik ga er dit keer ook met drie op. Heb er twee met 4 jaar gedaan, die waren er niet aan toe. Eentje op 3 jaar, die kon ik met 4 jaar zo weer oppakken! Nu heb ik weer eentje die graag wat wil leren en ik knutsel lekker door zolang het goed voelt. Ben wel van een lange vakantie dan, maar wie weet werkt dat voor deze juist niet. Blijf naar je paard kijken, open staan, creatief zijn en niet in je eigen ideen blijven hangen.

Dddara dat met die vlag doe ik nooit, maar is best iets om mee te nemen. Zie het featherlight wel doen, maar ik ga toch niet met een vlag in mijn handen rondgalopperen :9

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:07

rensju schreef:
Dddara dat met die vlag doe ik nooit, maar is best iets om mee te nemen. Zie het featherlight wel doen, maar ik ga toch niet met een vlag in mijn handen rondgalopperen :9

Maar wel met een flapperende jas of een keer lomp met een deken ofzo. Of wel op een andere locatie waar wel vlaggen zijn. Dus is nooit gek om wel mee te nemen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:21

Dat is waar! maar dat doe ik met mn jas en dekens zelf wel.. maar extra is nooit verkeerd. Heb laatst eens twee skippyballen aan de longeersingel gebonden bij een ritselig paard, dat werkte ook wel goed

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:24

Waidida schreef:
Op welke leeftijd doen jullie er voor het eerst op zitten? .

De mijne is vandaag net 3 geworden. Per 1 juli heb ik een afspraak met de zadelmakmaker om er een maand aan te werken. Maar eigenlijk zou het kunnen dat hij meer mag doorrijden dan zadelmak maken.

Momenteel longeren we al met zadel of longeersingel + dubbele lijnen. In stap laat ze zich ook al sturen met de dubbele lijnen. Wel alles nog met touwhalster.
Ik zit er ook elke week al even op, voor de stal.
We zijn dus al behoorlijk ver gevorderd.
Ik ben van plan korte, kalme buitenritjes te doen tot ze 4 is en dan pas wat meer dressuurgericht te gaan werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:24

Ik ga zitten wanneer het goed voelt. Heb echt geen cijfer daarvoor in mn hoofd.

Hij kan vanaf de grond in principe wel alles en dat is allemaal spelenderwijs gegaan.

Kan ook alles boven hem houden en over hem heen gooien etc. Hang ook over hem heen als hij ligt en dan lekker kroelen.

Vorige week stond mijn man op de ladder om wat takken te snoeien en dan staan ze er ook naast. Dus boven hem staan, vindt hij ook helemaal prima.
Ernaast staan en springen ook. Ben alleen niet lenig genoeg om dan te gaan hangen.

Vanaf de hooibak laatst wel ietsjes over hem heen gehangen, maar heel kort.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:32

Heyhoi, ik kom ook graag meekletsen in het 2025 topic! :o

Hier is het de bedoeling om er dit jaar 2 te beleren onder het zadel.

Een 4 jarige hengst v. Lex en zijn 3 jarige halfzus v. Hattrick Collin, ze komen uit dezelfde moeder v. Elegant.
Over het algemeen zijn haar nakomelingen heel nuchter, en ik zeg wel eens dat ze zadelmak geboren worden. :')

Het zijn toch wel 2 heel verschillende types in bouw en karakter.

De hengst is een vrij slank typ, heel vriendelijk en zacht karakter.
En heel erg van het principe 'go with the flow'.

De merrie is een echte buffel, heel vriendelijk, expressief, maar daarnaast ook enorm brutaal en nieuwsgierig.
Ze is wel echt een pleaser, ze wil graag wat voor je doen, en het dan ook goed doen.

Bij mij gaat beleren ook echt op gevoel.
En ik ben vaak wel van de korte sessies, heb altijd het idee dat dat bij mij en de paarden waarmee ik werk, goed werkt.

Startend met wat werk aan de hand en longeren etc.

De hengst heeft nu 3x een zadel opgehad.
De eerste keer voelde het al heel goed aan, en ben ik ook al gewoon gaan zitten.
Hebben we aan de hand een paar voltes gestapt, en wat op- en afstappen geoefend.

De tweede keer gingen we al los door de baan, stapje, drafje en galopje.

De derde keer hebben we dan ook maar een oortjes foto gemaakt, haha.

Het zijn hele korte sessies, maar hij pakt het echt heel goed op.

Met recht mijn golden boy <3
Afbeelding

En zijn 3 jarige halfzus.

Zij is bekend met wat werken aan de hand, en het longeren.
We gaan binnenkort het zadel introduceren, haar kennende zal ze hier niet zo van opkijken. :o
Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 11:49

Ik heb in tijden niet op Bokt gekeken maar ik vind het erg leuk om te zien dat dit topic leeft en dat er zoveel mensen meepraten. Leuk ook om het verschil in paarden te zien.

Saaams wat mega knap dat je nu al zo'n band hebt opgebouwd samen. Daar mag je trots op zijn!

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:40

Wat een knappe beestjes komen er voorbij! Vandaag hebben we voor het eerst met zadel gehangen. Vooral vanaf de grond opstijgen geoefend want ik was in mn eentje maar hij was zoo lief! Dit even een paar keer herhalen en zal ik toch mn been er een keer overheen moeten doenAfbeelding

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:00

Bij de mijne mag ik nieuwe, spannende dingen, zoals opstijgen of trailerladen, niet dikwijls na elkaar doen. Elke keer stijgt het adrenalineniveau een stukje tot het paard lastig wordt.
Ik moet bv. 1 x opstijgen en dan overgaan op gemakkelijker oefeningen zodat ze alles kan verwerken. Een paar dagen later kan ik dan weer opstijgen zonder probleem.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:13

Wij hadden vandeweek weer les in grondwerk. We merkten dat er toch nog een dingetje in de basis niet helemaal goed zat dus daar zijn we lekker mee aan de slag gegaan. Wel veel complimenten gekregen over het werk wat we al gedaan hebben en over het paard zelf. Ik vind de bevestiging dat we een goed paard gekozen hebben toch altijd fijn.