Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:54

Ik vind de artikelen die ik tegenkom altijd eenzijdig en vaak niet geod onderbouwd maar gebaseerd op een mening (ipv journalistiek werk met plenty research), maar omdat ze op sociale media staan, opent het wel de deur voor goede discussies. Maar ik zie wel dat daarop ingespeeld wordt door met provocerende titels te komen. Alles voor de kliks. En dat vind ik jammer.

Overigens is een wolftandje trekken zonder verdoving helemaal niet zo´n vreselijk iets er zit amper wortel aan. Maar daar de meesten in Nederland hun paarden onnodig laten verdoven voor gebitsbehandeling, ga ik er vanuit dat het meestal wel met verdoving gaat.

Ik vind het wle goed dat er gelet wordt op slechte dingen, maar dat moet dan ook wel gewoon aangepakt en niet alleen verkondigd. Voorlichten wat beter is of ook kan is op een normale manier doet meer dan wijzen met het vingertje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:56

Het zou al helpen als de problemen vanuit de sport zelf niet gebagatelliseerd zouden worden en mensen zich er meer over uitspreken.

Veel wordt bedekt door de mantel der liefde. Geld gaat veelal boven paard welzijn.

Lusitana

Re: Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:00

fransje23 Dat is zo, maar dat begint al op de maneges, het is schrikwekkend hoe makkelijk kinderen aanleren dan een paard in de krul trekken hoort en hulpteugels om dat kracht bij te zetten er gewoon bij horen. Hoe bepaalde neusriemen in de mode raken en aansnoeren normaal is geworden. Dan kun je niet verwachten dat als ze groter zijn zich daar ineens tegen gaan verzetten. Het is hun normaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 19:25

[***] schreef:
Elisa2 schreef:
Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.

Een snel zoekrondje levert op dat er zelfs Bokkers zijn die bij hun paard wolfskiesjes hebben laten trekken zonder verdoving. Gelukkig een minderheid, maar er staat in het plaatje ook 'soms zelfs zonder verdoving'. In het plaatje staan helaas alleen maar onderwerpen waarvan met niet al teveel moeite voorbeelden van te vinden zijn in onze fantastische sport. Dus inderdaad, het spreekt voor zich en behoeft geen verdere toelichting.

Ik begrijp nu dat je persoonlijke e-mailcontact met haar is tegengevallen, maar dat betekent niet dat alles wat bij Dier & Recht vandaan komt onzin is en dat maakt haar studie ook niet opeens een minder wetenschappelijke studie. De paardensport heeft wat dat betreft denk ik wel een beetje oogkleppen op. Er gaan genoeg dingen echt mis en het heeft niet zoveel nut om dat te ontkennen. Het is beter om dat af te keuren, maar ook te laten zien dat het wel op een goede manier mogelijk is.

Dat zeg ik ook helemaal nergens! Ik vind het alleen schrikbarend dat ze alle slechte dingen die uitzonderingen zijn uitvergroot en doet alsof het altijd zo gaat. En als ze met haar studie niet weet dat maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar wolfstanden hebben dan ga ik ook wederom twijfelen aan haar kennis. En dat is dan nog maar 1 voorbeeld waar haar kennis discutabel is.

Dat er genoeg verbeteringen te behalen zijn ontkent niemand.

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een DA zonder verdoving wolfskiesjes heeft getrokken. Zou dat zelf ook absoluut niet goed vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 19:27

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Paarden infecteren elkaar met dodelijke ziektes tijdens wedstrijden? Eh nee, daar zijn inentingen voor.

Een voorbeeld..
https://www.horses.nl/organisaties/fei/alle-hens-aan-dek-in-valencia-fei-heftigste-rhino-uitbraak-sinds-jaren/

Maar dit is de enige!

En begrijp me niet verkeerd, ik vond het heel erg wat er hier gebeurde en ben geen voorstander van die grote wedstrijden. Maar om nu te doen alsof dit schering en inslag is?

Op alle andere wedstrijden is hier geen sprake van. Dat is ook helemaal niet wat mensen willen daar zijn hun paarden veel te kostbaar voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:55

Zo´n uitbraak kan ook gewoon komen via de kleding van iemand die in contact is gekomen met een ziek paard en dat kan theoretisch iedereen en overal zijn. Dat hangt niet zozeer vast aan wedstrijden. Wel komt het dan internationaal in de media waardoor iedereen er van weet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:52

Elisa2 schreef:
Ja dit staat op de Dier en Recht website, er staat uiteraard nog veel meer maar daar kan iedereen beter zelf naar gaan kijken daar.

Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.
En wolfstanden worden ook niet getrokken om ruimte te maken voor het bit. Maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar hebben wolfskiesjes. Dat soort kennis zou je mogen verwachten bij een deskundige toch?

Pesie weet zelf niet wat nageeflijk rijden is volgens mij. En snapt niet dat een paard die goed nageeflijk gereden wordt zelf zakt aan de voorkant en dat aan de teugel lopen een gevolg daarvan is. Dan worden het gedwongen houdingen en het bit is schadelijk?

Ik vind haar/ hun hele manier van doen erg. Dit soort onzin zet mensen ook echt niet aan het denken. In ieder geval niet op een manier om paarden welzijn te verbeteren. :o

Youtuber "Hoefwijzer" heeft zelfs een video online staan waarin een tandarts een gewone kies trekt bij haar pony, zonder verdoving...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 20:53

Ja in dit tragische geval ging de verspreiding heel snel omdat er veel paarden en mensen op het tijdelijke complex waren.

Maar goed, er zijn ook regelmatig droes en influenza uitbraken op pensionstallen waar er ook paarden overlijden en dat komt inderdaad niet of nauwelijks in de media.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:30

Lusitana schreef:
Zo´n uitbraak kan ook gewoon komen via de kleding van iemand die in contact is gekomen met een ziek paard en dat kan theoretisch iedereen en overal zijn. Dat hangt niet zozeer vast aan wedstrijden. Wel komt het dan internationaal in de media waardoor iedereen er van weet.

Elisa2 schreef:
Maar dit is de enige!

Het is niet zo dat een uitbraak die is veroorzaakt door een ruitertje van de manege op de hoek de media niet haalt omdat het geen internationale wedstrijd is. Nouja indirect wel natuurlijk, want bij die manege op de hoek komen waarschijnlijk geen 500 paarden uit verschillende landen voor een wedstrijd. Het is nieuws omdat het op mega schaal is en zich razendsnel internationaal heeft verspreid. Het was in het nieuws door de schaal, niet omdat het een wedstrijd was.

En het is helaas niet het enige voorbeeld, bijv. een uitbraak van influenza in Japan waar meer dan 4000 (!) paarden op dezelfde locatie stonden gestald:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1862860 ... 02%20weeks.
Of 13 paarden die zijn gestorven n.a.v. een Cuttingwedstrijd:
https://www.aphis.usda.gov/sites/defaul ... 062311.pdf
Of een Influenza uitbraak in Australië door de import van racepaarden:
https://en.wikipedia.org/wiki/2007_Aust ... a_outbreak

Het is gewoon een feit dat zoiets veel grootschaliger is als je paarden de halve wereld over zeult, net als met Covid zo snel ging door internationale reizen. Echt geen hogere wiskunde.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:58

Elisa2 schreef:
Reizen veroorzaakt stress? Maar opgegeten worden door een wolf niet, daar hoor je ze nooit over.

Mooi voorbeeld van een drogreden.

Je hoeft het niet met iemand eens te zijn maar ik ben wel voorstander van nuance en voor argumenten op inhoud, niet op persoon of argumenten met drogredenen.

Ik vind het supertof dat iemand zich zo inzet voor meer paardenwelzijn. En ook dat je dit topic hebt geopend (al ben ik het niet eens met je argumenten dus). Het is goed dat besproken wordt wat we nou eigenlijk allemaal vinden van hoe we omgaan met paarden.

Dat sommige dingen dan net wat te kort door de bocht zijn, maken ze niet onwaar en hebben bovendien het effect dat mensen er juist over gaan praten. Helemaal als ze op een platform worden gedeeld als dat van de Bit. Ik hoop overigens dat die de naam nog eens gaat aanpassen, want ik hoop echt dat er over 10 jaar nog maar een enkeling met zo'n ding rijdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:17

Te kort door de bocht is wel heel zacht uitgedrukt hoor.. voor nuances en argumenten moet je juist niet bij D&R zijn vind ik. :o

Kun je een drogreden vinden, maar ze zetten zich nooit in voor de paarden in de Oostvaardersplassen of de pony,s die opgegeten worden door de wolf. Daar vind ik wel wat van.

En besef ook dat ze reizen stress vinden maar zelf ook paarden kopen. Die komen niet uit de lucht vallen dus reizen ook. ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:21

[***] schreef:
Lusitana schreef:

Elisa2 schreef:
Maar dit is de enige!

Het is niet zo dat een uitbraak die is veroorzaakt door een ruitertje van de manege op de hoek de media niet haalt omdat het geen internationale wedstrijd is. Nouja indirect wel natuurlijk, want bij die manege op de hoek komen waarschijnlijk geen 500 paarden uit verschillende landen voor een wedstrijd. Het is nieuws omdat het op mega schaal is en zich razendsnel internationaal heeft verspreid. Het was in het nieuws door de schaal, niet omdat het een wedstrijd was.

En het is helaas niet het enige voorbeeld, bijv. een uitbraak van influenza in Japan waar meer dan 4000 (!) paarden op dezelfde locatie stonden gestald:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1862860 ... 02%20weeks.
Of 13 paarden die zijn gestorven n.a.v. een Cuttingwedstrijd:
https://www.aphis.usda.gov/sites/defaul ... 062311.pdf
Of een Influenza uitbraak in Australië door de import van racepaarden:
https://en.wikipedia.org/wiki/2007_Aust ... a_outbreak

Het is gewoon een feit dat zoiets veel grootschaliger is als je paarden de halve wereld over zeult, net als met Covid zo snel ging door internationale reizen. Echt geen hogere wiskunde.

Natuurlijk is dat zo, het is alleen niet zo.. zoals je zelf al zegt dat dit alleen door sportevenementen komt. En zo wordt het wel gebracht..

En het is ook niet zo dat een paard thuis niks kan krijgen. Daar worden ze ook weleens ziek.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:22

Mensen die hard “schreeuwen” en extremen veralgemeniseren krijgen tegenwoordig steeds meer podium en dus aanhangers. Het lijkt alsof er nog maar weinig aandacht is voor nuance.
Mevrouw pessie maakt hier graag gebruik van en Bit lijkt via haar een nieuwe markt aan te willen boren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:27

Elisa2 schreef:
Maar een (net) niet GP ruiter of jurylid, of instructeur met diploma wordt je niet zo maar. Daar is wel bewezen en getoetste expertise aan vooraf gegaan. Uiteraard zijn er dan ook meningen en niveau's die verschillen maar die zijn wel gespecialiceerd in paarden in ieder geval en ergens getoetst.

In mijn ogen maakt ze zichzelf ongeloofwaardig door hoe ze over paarden en de paardensport spreekt. Als ze daarbij GP jurylid was geweest en zo gepraat had dan had ik haar net zo ongeloofwaardig gevonden als wat ze zei gewoon niet strookte met hoe het is.

Late to the party, maar deze opmerking vind ik wel opvallend eigenlijk.
De vrouw heeft een master in dierwetenschappen. Dat krijg je ook niet zomaar he..

Dat plaatje dat je deelde, wat is daar precies niet waar aan? Goed, een deel is lichtelijk overdreven of niet overal het geval, maar in de kern is het grotendeels gewoon waar.
In het algemeen; professionele sportpaarden hebben een niet al te leuk leven en het leven van paarden op sommige stallen zou ik gewoon scharen onder zware mishandeling. Dat er stallen zijn die wel aan dierenwelzijn denken of dat penny met de pony ook hard trekt aan haar bitloze hoofdstel, wil niet zeggen dat er niets is om voor te strijden.

Ik begrijp werkelijk niet dat op een paardenforum mensen ageren tegen 'clubs' die VOOR dierenwelzijn strijden.
Waarom toch? Is niet het eerste topic waar dit gebeurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:32

Jammer dan dat er zo weinig terug te vinden is van die master in dieren wetenschappen. Dan weet je toch ook dat niet ieder paard wolfskiesjes krijgt?

Nee sorry, i don't buy it.

Ik denk dat iedereen hier voor paarden welzijn is maar dan wel gebaseerd op hoe het werkelijk is, dus met alle nuances en niet hun gekleurde, verdraaide verhaal.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:34

Elisa2 schreef:
Natuurlijk is dat zo, het is alleen niet zo.. zoals je zelf al zegt dat dit alleen door sportevenementen komt. En zo wordt het wel gebracht..

Jij interpreteert het zo, maar in mijn ogen brengt ze het als een nadeel van topsport. Wat gewoon een feit is. Topsport verhoogt het risico op zulke uitbraken aanzienlijk.

Elisa2 schreef:
En het is ook niet zo dat een paard thuis niks kan krijgen. Daar worden ze ook weleens ziek.

Ja, maar dus niet op de schaal dat ze honderden andere paarden infecteren, wat nu net het punt is.

Ik ken Sarah verder niet, maar ik krijg het gevoel dat je alles wat ze zegt enorm onder een vergrootglas legt en op de meest negatieve manier interpreteert. Je deelt een plaatje met de uitspraak 'het spreekt voor zich, ik denk dat ik dit niet hoef te onderbouwen' en vervolgens deel je dat je denkt dat er in Nederland niemand is die onverdoofd wolfskiesjes trekt. En je zegt dat paarden elkaar niet infecteren tijdens wedstrijden, want daar zijn inentingen voor. Als daar feiten over gedeeld worden dan weet Sarah volgens jou niet genoeg over hoeveel paarden wolfskiezen hebben en is het eerste voorbeeld over infectieziektes na wedstrijden in jouw woorden 'de enige!'. Dat in combinatie met het verwijt dat ze zelf niet goed voor haar paarden zou zorgen, waarbij een flinke dosis nuance bij dat verhaal blijkt te horen, zorgt ervoor dat ik me begin af te vragen hoe je gecommuniceerd hebt met haar in het e-mailverkeer. Je geeft aan dat het belangrijk is dat dergelijke verhalen zijn gebaseerd op de werkelijkheid (inclusief nuances). Doe dat dan zelf ook.

Ik denk dat heel veel paardenmensen een beetje oogkleppen hebben voor misstanden in de paardenhouderij, waarbij het veel waardevoller kan zijn om toe te geven dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is en te laten zien dat we vinden dat die dingen veel beter kunnen.

PS: waar heeft ze trouwens gezegd dat 100% van de paarden wolfskiesjes hebben?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:40

Er staat toch niet dat elk dier wolfkiezen heeft? Dit is hoe een visuele presentatie werkt, de situatie wordt beknopt weergegeven.

Maar is deze plaat uberhaupt door haar gemaakt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:41

Volgens mij verdraai je mijn woorden nogal.

Haar pamflet spreekt voor zich..

En ja, tegenwoordig wordt er extra geënt maar dat is je wellicht ontgaan? Mensen willen dat soort uitbraken niet meer. Hebben er van geleerd enzo.

Ik ken Sarah wel, misschien moet je haar een tijdje volgen en dan nog eens kijken wat je er van vind wat ze allemaal zegt. ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:42

lies schreef:
Er staat toch niet dat elk dier wolfkiezen heeft? Dit is hoe een visuele presentatie werkt, de situatie wordt beknopt weergegeven.

Maar is deze plaat uberhaupt door haar gemaakt?

Er wordt geframed alsof ieder paard wolfskiesjes heeft en deze altijd getrokken worden zodat er een bit in kan.

Ik kan helaas niet meer op de D&R facebook pagina maar ik zou zeggen. Ga daar eens een kijkje nemen. Denk dat het voor sommigen heel verhelderend is.

Deze plaat komt van de D&R website.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:53

Afbeelding

Paarden die regelmatig uit hun mond bloeden door een bit? Godzijdank nog nooit gezien.

Standaard wonden in de mond? Gelukkig niet, als dat zo zou zijn zou ik er direct mee stoppen en velen met mij.

Kiezen die in de weg zitten worden getrokken? Alleen af en toe wolfskiesjes die dus maar bij 35% van de paarden boven de drie jaar voorkomen en rudimentaire overblijfselen zijn. Geen functionele kiezen dus. En om te voorkomen dat het paard er pijn door krijgt in combinatie met bit en dat willen we juist niet.

Een neusriem om protest te minimaliseren? Een neusriem is om het bit te stabiliseren en de druk gelijkmatiger te verdelen. (en ja, ik weet dat neusriemen misbruikt worden maar dat wil niet zeggen dat dat de functie is!)

Het is vrij gebruikelijk om een paardenmond aan te passen om een bit te gebruiken?
Het is niet vrij gebruikelijk dat een paardenmond wordt aangepast om een bit te laten passen. Hier kom je dus op die 35%

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:57

Het op grote schaal over de wereld vervoeren van paarden van wedstrijdterrein naar wedstrijdterrein is gewoon link.
Paarden die op veel verschillende locaties bij elkaar staan. Vaak in tijdelijke stallen met door de stress van het transport ook nog een verminderde weerstand. Sommige paarden reizen maandenlang rond zonder ooit ergens thuis te zijn.

Dat is niet te vergelijken met iemand die een paard koopt en mee naar huis neemt.

Waarom kwam de uitbraak van Rhino in Valencia in het nieuws? Omdat het een enorme uitbraak was met grote gevolgen in heel Europa https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneumonie/fei-verlengt-rhino-wedstrijdstop-wereldbekerfinale-van-de-baan/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:59

Elisa2 schreef:
Het is vrij gebruikelijk om een paardenmond aan te passen om een bit te gebruiken?
Het is niet vrij gebruikelijk dat een paardenmond wordt aangepast om een bit te laten passen. Hier kom je dus op die 35%

Ze bedoelen hier denk ik bitseats :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:03

Ik heb idd even rondgekeken op de D&R facebook en ik begrijp echt niet wat je bedoelt.

Kan het niet goed bekijken allemaal omdat ik er naar van word, maar de misstanden (mbt alle dieren, dus niet alleen paarden) die ze aankaarten wist ik grotendeels wel (hoewel ik niet wist dat zwerfkatten in Friesland doodgeschoten mogen worden -:(- wat is dat voor idioots??)

Ik ben het eigenlijk met zo'n beetje alles eens wat ze daar schrijven en heb tot nu toe geen leugens of extreme standpunten gelezen.
Wat me het meest verbaast op die pagina, is het aantal mensen die flink tekeer gaat tegen deze stichting onder hun berichten en er van alles bijhalen, tot het beledigen van Frans Timmermans aan toe :')

Elisa2 schreef:
[ [url=m/8rPPqi.png]Afbeelding[/url] ]

Paarden die regelmatig uit hun mond bloeden door een bit? Godzijdank nog nooit gezien.

Standaard wonden in de mond? Gelukkig niet, als dat zo zou zijn zou ik er direct mee stoppen en velen met mij.

Kiezen die in de weg zitten worden getrokken? Alleen af en toe wolfskiesjes die dus maar bij 35% van de paarden boven de drie jaar voorkomen en rudimentaire overblijfselen zijn. Geen functionele kiezen dus. En om te voorkomen dat het paard er pijn door krijgt in combinatie met bit en dat willen we juist niet.

Een neusriem om protest te minimaliseren? Een neusriem is om het bit te stabiliseren en de druk gelijkmatiger te verdelen. (en ja, ik weet dat neusriemen misbruikt worden maar dat wil niet zeggen dat dat de functie is!)

Sommige dingen zijn/lijken overdreven (en/of niet te gebeuren in Nederland), maar het feit dat het wel gebeurt geeft toch wel aan dat er voor gestreden moet worden?
Wat doet het voor kwaad dat deze dingen onder de aandacht worden gebracht? Moet er specifieker bij komen te staan dat sommige dingen zeldzaam zijn in Nederland?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:06

Ik vind het goed dat we kritisch zijn op wie een expert is, maar ik vind het kennisniveau van orun instructeurs etc nou ook niet per se denderend.

En daar kunnen zij niks aan doen, maar dat komt in mijn ogen omdat er weinig echt goed onderbouwde info is over paarden.

Denk aan het gebruik van bandages, te dikke dekens opdoen, koelen met lauwwarm water. Allemaal achterhaalde zaken die echt lang hardnekkig zijn blijven rondgaan in de toch wel conservatieve paardenwereld. En dat zorgt voor ruimte voor een ander geluid.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:07

Elisa2 schreef:
Volgens mij verdraai je mijn woorden nogal.

Sorry hoor, ik pak er even een pak zout bij en een emmer met slakken. Bear with me. Ik zeg dit:

Citaat:
Ik ken Sarah verder niet, maar ik krijg het gevoel dat je alles wat ze zegt enorm onder een vergrootglas legt en op de meest negatieve manier interpreteert. Je deelt een plaatje met de uitspraak 'het spreekt voor zich, ik denk dat ik dit niet hoef te onderbouwen'1 en vervolgens deel je dat je denkt dat er in Nederland niemand is die onverdoofd wolfskiesjes trekt2. En je zegt dat paarden elkaar niet infecteren tijdens wedstrijden, want daar zijn inentingen voor3. Als daar feiten over gedeeld worden dan weet Sarah volgens jou niet genoeg over hoeveel paarden wolfskiezen hebben4 en is het eerste voorbeeld over infectieziektes na wedstrijden in jouw woorden 'de enige!'5. Dat in combinatie met het verwijt dat ze zelf niet goed voor haar paarden zou zorgen6, waarbij een flinke dosis nuance bij dat verhaal blijkt te horen, zorgt ervoor dat ik me begin af te vragen hoe je gecommuniceerd hebt met haar in het e-mailverkeer. Je geeft aan dat het belangrijk is dat dergelijke verhalen zijn gebaseerd op de werkelijkheid (inclusief nuances7). Doe dat dan zelf ook.

N.a.v. deze uitspraken van jou:
1.
Elisa2 schreef:
[ [url=m/FENeXc.png]Afbeelding[/url] ]

En ik denk niet dat ik dit hoef te onderbouwen? Het spreekt voor zich lijkt me..

2
Elisa2 schreef:
Wolfstanden getrokken zonder verdoving? Really?

Elisa2 schreef:

3
Elisa2 schreef:
Paarden infecteren elkaar met dodelijke ziektes tijdens wedstrijden? Eh nee, daar zijn inentingen voor.

4
Elisa2 schreef:
Maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar hebben wolfskiesjes. Dat soort kennis zou je mogen verwachten bij een deskundige toch?

Elisa2 schreef:
En als ze met haar studie niet weet dat maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar wolfstanden hebben dan ga ik ook wederom twijfelen aan haar kennis.

5
Elisa2 schreef:
Maar dit is de enige!

6
Elisa2 schreef:
Net als Pesie zelf, heeft een hele grote mond maar fokt met paarden met standafwijkingen en laat de hoefsmid niet regelmatig komen. Of is dat ook niet meer van deze tijd?

7
Elisa2 schreef:
Ik denk dat iedereen hier voor paarden welzijn is maar dan wel gebaseerd op hoe het werkelijk is, dus met alle nuances en niet hun gekleurde, verdraaide verhaal.

Wat heb ik precies verdraaid? En begrijp me niet verkeerd, ik probeer je niet te kakken te zetten, maar ik probeer je een spiegel voor te houden. Je bent heel hard bezig met Sarah wegzetten als iemand die leugens verspreidt en niet deskundig is 'omdat je je zorgen maakt', maar het klinkt haast persoonlijk.

Elisa2 schreef:
Haar pamflet spreekt voor zich..

En toch lees jij 'm heel anders dan ik. Dus dat blijkt nogal tegen te vallen. Ik vind het eigenlijk ook wel een dingetje dat je n.a.v. de pamflet blijft herhalen dat niet alle paarden wolfskiesjes hebben. Dat staat er helemaal niet. Misschien even handig om een stapje terug te doen en te vergeten dat je een discussie probeerde te voeren met haar. Is het mogelijk om met een minder gekleurde bril te kijken naar wat ze deelt? Het is in elk geval denk ik al nuttig als je probeert om haar niet zwart te maken op basis van wat je denkt te weten over haar eigen paarden en opleiding.

Elisa2 schreef:
En ja, tegenwoordig wordt er extra geënt maar dat is je wellicht ontgaan? Mensen willen dat soort uitbraken niet meer. Hebben er van geleerd enzo.

Inenten is gelukkig niet pas in het laatste decennium ontdekt. Maar er zijn ook recentere voorbeelden hoor, wil je zelf Googelen of moet ik ze delen? Ik vond eigenlijk dat ik al genoeg huiswerk had gemaakt in dit topic en ik ga lekker tukken. :')