Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 12:29

:j de bonte heeft wel een paar levenslessen gekregen de afgelopen 24 uur…. :o :=

Joy is idd vrij veel paard voor nog drie te moeten worden. :=

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:18

Ja, wat heeft 'ie zoal geleerd....? :=

Geen schaafplek ofzo aangehouden van het slippen tegen / onder de hooibak....?

Farjen

Berichten: 7994
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:25

Ik dacht bij het begin van het filmpje: oh zo flink allemaal, elkaar de ruimte geven en zelfs geen bokje :')
Die Joy is inderdaad een echte krachtpatser!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 13:33

pmarena schreef:
Ja, wat heeft 'ie zoal geleerd....? :=

Geen schaafplek ofzo aangehouden van het slippen tegen / onder de hooibak....?

Joy heeft ook wat schaaf plekken dus we vermoeden wel dat ze het elkaar aan gedaan hebben. :=

Hij heeft voor dezelfde introductie gekozen als Leo lijkt het. := ik was al wel gewaarschuwd dat die twee op elkaar leken kwa karakter. :=
Leo en Balli hebben al bij elkaar gestaan en speelden toen ook vrij ruw blijkbaar.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:05

Mooie bonte, leuke aanvulling op je kudde zo! Gaat vast wel goed komen.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:30

Mooi filmpje. Van genoten! Leuk clubje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:03

Hij heeft Joy ‘a run for his money’ gegeven maar is nu duidelijk zijn levenskeuzes aan het heroverwegen. :=

Het is wel mooi om te zien hoe Toto nu beschermd wordt tegen Balli omdat Balli gewoon iets te veel paard is voor Toto.

Balli zelf is vandaag in gezalfd. := Op zich is het een erg lief dier. Hij lijkt ook geen ruzie meer te willen dus nu is hij aan het uit dokteren hoe hij zijn plek in de kudde kan terug vinden. :(:)

Joy en hij lijken momenteel een hele civiele conversatie te hebben dus het ergste lijkt voorbij.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:28

Hahahahaha hoe je dit beschrijft. Heerlijk....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:01

:+ het probleem is dat Balli niet actief confrontatie meer op zoekt maar ook niet uit de weg gaat. Dus Joy behandeld hem nu als een vreemde hengst die potentieel zijn kudde kan af pakken. Balli is snel en sterk maar geen match voor Joy. Misschien als ie een jaar ouder was wel maar nu niet.

Hoop dat hij snel aan geeft dat ie gewoon deel wil uit maken van de kudde. Nu heeft Leo daar een week over gedaan. := dus als Balli echt op Leo lijkt…. :=

Charlie, toto en Whiskey gingen heel gemoedelijk. Dan gebeurt er alleen dat rennen even en is het klaar. Maar met een wat dominanter karakter en weinig sociale ervaring krijg je dus dit… :(:)

Daarom wijs ik twee en drie jarigen die altijd alleen gestaan hebben ook af. Dat is een gevaar voor de kudde én de hengst. Dat risico is te groot zeker met oog op het feit dat ik ook een verantwoordelijkheid heb naar de hengsten die er al staan.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:34

Mooi he die Joy, een onzeker dier neemt ie met liefde onder zijn vleugels maar zo’n brutale aap weet ie onder de duim te houden. Die ga je nog missen als begeleider van de gupjes :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:50

Leo doet dat ook erg goed moet ik zeggen. Die is heel ver gekomen. En Charlie is heerlijk neutraal zonder op zijn kop te laten zitten. Die ga ik ook nog missen. Dat karakter vind je niet snel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 23:29

Afbeelding
Dit is Max, mijn Golden retriever. :+


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Joy heeft zijn twijfels nog bij de nieuweling… :(:)

Afbeelding
Charlie wil gelukkig wel kennis maken. :j

Afbeelding

We hebben vandaag ook lintjes gehangen op de kleinere weide die ik korter bij huis heb. De merrie en het veulen van de eigenaresse van Leo komen. Het loopt een beetje scheef op de stal waar ze nu staan. Veulen is twee maanden oud en heeft alleen nog maar een paar uur per dag in een zand-paddock gestaan. Al een paar ongelukken gebeurt die voorkomen hadden kunnen worden ook.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:47

Achgos, komt het bontje niet naar het hek met de rest van het clubje...?

Wat een hoogbenig ding zo die Joy :)

Ehm is dat dan de weide bij je moeder, waar merrie en veulen komen? Liep daar nu niks meer?

Ik dacht even dat je er een nieuw schimmeltje bij had zo op de foto's :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 00:20

Dat is idd de weide bij mijn moeder. Daar liep niets. Normaal gingen we díe rechttrekken en terug inzaaien maar omdat het echt behoorlijk mis loopt (merrie is al op het veulen gestaan doordat ze stro van de zolder de stal in gooien terwijl ze in de stal staan bv. Dus echt: het regent ineens plakken stro voor die beesten. ) en het veulen hoest enorm (met de bladblazer door de stallen terwijl ze op stal staan) en de lijst gaat door… dus ze vroeg of ik een oplossing wist. In juni kan ze normaal op een eigen weide terecht, in tussen tijd komt ze naar Eisden waar de dames rustig en veilig staan. (Ik ben zelf ook al meerdere keren op de stal geweest en het is een wonder dat daar niet meer ongelukken gebeuren. Weides aan de straat met stro touw en prik paaltjes ‘afgezet’. Een weide waar 5 m 1 draad is die op 40cm hoogte hangt… toen heb ik echt hardop gezegd ‘wees blij dat je een braaf paard hebt…’ (haar ruin doet het er vrij goed maar die is veel gewoon. := )

Het bontje heeft wat moeite om er bij te komen. Hij valt nu niet meer aan maar hij snapt ook niet hoe hij moet aangeven dat hij bij de kudde wil. := Toto toont het hem zo nu en dan en zag hem vandaag even af kauwen naar Charlie dus hij komt er wel maar hij moet even snappen dat hij niet meer de grote etter kan zijn. (Wat hij wel kon met zijn vorige vriendje)
Afbeelding
Afbeelding

Denk dat Joy nog iets gaat uitgroeien maar hij lijkt idd meer vierkantsmodel aan te houden. Als hij uit groeit zoals Rêve zal hij iets groter worden dan haar denk ik.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 01:06

Zou hij niet nog iets uit gaan zwaren waardoor de benen minder lang gaan lijken zeg maar?

Ah sneu voor het bontje. Maar als hij dat kauwen maar snapt idd. En een stukje opzouten als daarom gevraagd wordt. Dan komt het vast goed. Hij had geen beter plekje kunnen treffen om te rehabiliteren ;)

Jee wat suf zeg dat ze zo "makkelijk" zijn op die stal.... ah dat is wel te overzien als het maar tot juni hoeft. Kunnen ze vanaf juni dan ook echt daar blijven op die eigen weide daar, of is dat alleen maar een weide zonder verdere bebouwing of iets en moet ze voor de winter nog iets anders vinden....?

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:21

Mooie foto's Kathleen. Fijn dat je moeder en kind kunt opvangen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:45

Uhm dat weet ik niet zeker Pmarena, maar ze komt het merendeel zelf doen. Dus ook als ze terug zouden komen is dat niet echt extra werk voor mij zeg maar. Voor nu is het echt een gevalletje ‘veulen veilig willen hebben’. De merrie alleen redde zich nog wel maar met die kleine loopt het nu te vaak mis.

Charlie gaat hem sinds gisteren regelmatig wat gezelschap houden. :+: zo komt ie wel geleidelijk bij de groep.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:36

Duidelijk dat moeder en veulen daar niet veilig zijn op die stal. fijn dat jij een oplossing kan bieden.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:30

Even hoor: stro van zolder een stal in gooien?? Hoe komen mensen daar bij zoiets te doen :n

Mooi wel dat groepsproces en hoe de bonte van anderen leert hoe een kudde werkt. Precies waar een opfok zo waardevol voor is.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:13

Mars schreef:
Even hoor: stro van zolder een stal in gooien?? Hoe komen mensen daar bij zoiets te doen :n

Mooi wel dat groepsproces en hoe de bonte van anderen leert hoe een kudde werkt. Precies waar een opfok zo waardevol voor is.

Even tussen door, was iets aan het opzoeken in de zoekbalk. Maar dit is gewoon normaal, wel "ouderwets" te noemen. Je ziet het vooral veel bij koeien. Onze zolder heeft ook nog luiken waar ze het vroeger doorheen gooiden. Ik zou het niet zo snel bij merrie en veulen ingooien, maar in het algemeen gebeurd er niks mee en gaat er niemand dood van. Wel is het een oudere methode, wel erg makkelijk

Afbeelding
Afbeelding

Bladblazers in de stal heb ik dan nooit gesnapt. Wat een stof ellende

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 16:12

Ze is al twee keer behandeld tegen het hoesten inmiddels dus iets gaat echt niet goed daar. Ze kunnen ook gewoon niet veilig buiten dus veel op stal.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:32

Dat is sowieso bijna misdadig voor een veulen vind ik :(:)

Kijk er bestaat natuurlijk overmacht. Maar het is wel ontzettend hard en sneu allemaal dat er zo weinig rekening gehouden lijkt te worden met dat prille zieltje :(:)

Lief van jou dat je je (weer....) opwerpt als reddende engel +:)+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 21:53

Vandaag weer een drukke dag gehad. De grote weide werd bemest dus de heren moesten vast gehouden worden. Een nichtje kwam helpen en de eigenaar van Leo.

Nichtje beweerde dat het geen hengsten waren omdat ze zo rustig zijn. :+ :+

Het goede nieuws is dat Balli officieel opgenomen is in de kudde. Hij is nog geen dikke vrienden met Joy maar hij accepteert hem wel. Hij heeft wel veel contact met Toto en Charlie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We houden de lol er in ook al moeten we een uur stilstaan (waardoor mijn rug klaar was met de dag. :+ ) joy had een wel erg creatieve oplossing toen Leo op hem sprong langs opzij (geen van die twee vindt het erg als de ander er op springt. := ). Hij dreigde met naar Leo zijn edele delen happen. := := je zag dat ie het niet effectief deed maar Leo was na 1 beweging naar achter snel van hem af zeg maar. _O-








Een stuk rustiger en meer ontspannen. Tis ook echt een bloedmooi dier. Ben blij dat hij geaccepteerd is. :+: Hij is ook ontzettend braaf. Stond samen met Toto ook als enige gewoon stil aan een los touwtje (Leo was takken aan het zoeken, Joy met zijn ketting aan het rammelen en Charlie was zijn begeleider aan het etteren.)

Ze blijven nu even op deze weide lopen tot de mest weg is. Daarna kunnen ze terug op de grote weide. Maar ze hebben zich al kostelijk geamuseerd met het ‘bosje’ verkennen en Toto en Leo waren met takken aan het rond dragen. :+

Ik ben wel door mijn voerzakken heen en de walgshausen zakken vind ik niet meer op voorraad. De hippo tonic is heel erg smal (Joy zijn hoofd past er niet in.)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 22:09

Nichtje is trouwens aangetrouwd dus mijn man zijn nichtje. Die kan al wat meer zeggen dan een ‘vreemde’ _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 22:36

pmarena schreef:
Dat is sowieso bijna misdadig voor een veulen vind ik :(:)

Kijk er bestaat natuurlijk overmacht. Maar het is wel ontzettend hard en sneu allemaal dat er zo weinig rekening gehouden lijkt te worden met dat prille zieltje :(:)

Lief van jou dat je je (weer....) opwerpt als reddende engel +:)+

Normaal kon ze vorige maand al op een weide terecht maar de aanhoudende regen heeft die weide voor het eerst in 30 jaar onder water gezet. Ik heb ook nog nooit zoveel water op mijn weide gehad. (Die van de hengsten.)
We hebben get al eerder gehad over ze eventueel naar mij te brengen tot ze op haar weide terecht kan maar een pas geboren veulen verhuizen doe je natuurlijk ook niet. Nu heeft ze de leeftijd dat ze wel kan verhuizen dus…

Echt reddende engel … weet je… ze had eigenlijk zaken geregeld. Het weer van de laatste maanden is gewoon echt bizar dat is pure overmacht … ze betaald ook gewoon voor het gebruik v water en stroom en komt desalniettemin zelf zoveel mogelijk doen. Ze is ook altijd de eerste om te komen helpen dus ik durf wel stellen dat dit gewoon een welverdiende ‘meevaller’ voor haar is dat ik haar nu uit de nood kan helpen. We hebbrn allemaal wel eens een meevaller nodig. :D

Zou ook wel een meevaller willen in die zin dat we dichter bij de weide zouden willen wonen. Voor nu willen we terug een stuk af zetten zodat ik op weide de hengsten zadelmak kan maken. (Toen Sam enz daar stonden heb ik er ook altijd getraind. Het is fijne grond daar)

Dan kunnen de klanten ook grondwerk doen in een afgesloten deel.