Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:21

Mark0919 schreef:
Het is wetenschappelijk bewezen dat wolvenrasters effectief zijn. Niet 100%, maar dat is bekend.
Ik zou in Nederland graag een initiatief willen zien die vergelijkbaar is met die van Belgie, waar boeren en veehouders geholpen worden met rasters plaatsen en waarbij de subsidies voor dergelijke rasters omhoog gaan.

Dat is de middenweg die we nodig hebben. En dat is ook de richting die het nu op gaat.


Dat initiatief is er al lang hoor, men wordt in Drenthe ook geholpen met rasters plaatsen, de rasters met 5 draden blijkt niet effectief. De Pilot Wolvenrasters Drenthe, google er maar op. Dus als je kunt verwijzen naar de stukken waar wetenschappelijk bewezen is dat het wel werkt, dan erg graag, ik neem aan dat die er zijn en in te zien.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:23

Mark0919 schreef:
Citaat:
Is jouw veronderstelling. Misschien wel voor Josien en collega's die hun best doen maar toch aanvallen hebben en in angst leven.


Nou nee. Gelukkig is er een grote club betrokken mensen die hun dieren wel goed beschermen en hun ervaringen delen met oa de politiek en de wetenschap. Ik ben daar 1 van. Dus ik hoop inderdaad de irreele angst die jullie verspreiden daarmee te ondermijnen. En daarnaast weerspreken de harde cijfers veel van de verhalen die rondgaan.... zelfs wetenschappers en labaratoria worden nu aangevallen omdat ze niet de resultaten geven die gewenst zijn door de henkies.

Maar ik vind het best. Ze plaatsen zichzelf daarmee in het hoekje van de wappies. Het grote groene complot. Met als gevolg dat alleen de BBB ze nog serieus neemt.


Wat zijn volgens jou irreële angsten?
Welke harde cijfers weerspreken welke verhalen?

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:25


Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:29

Ik denk dat mensen een stuk bereidwilliger zijn om ook meer te doen, als aan de wolf ook iets gedaan wordt.
De meeste diersoorten worden beheerd in Nederland, waarom mag de wolf ongebreideld zijn gang gaan. Op deze manier blijft er in Drenthe geen wild over. Dit jaar 10 wolven op 65km2. De druk van wolven op het gebied is daarmee gewoon te groot. Ook al zouden ze geen aanvallen op vee doen. En volgend jaar zijn er nog meer.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:38


Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:41

Wintu schreef:
Mark0919 schreef:
Het is wetenschappelijk bewezen dat wolvenrasters effectief zijn. Niet 100%, maar dat is bekend.
Ik zou in Nederland graag een initiatief willen zien die vergelijkbaar is met die van Belgie, waar boeren en veehouders geholpen worden met rasters plaatsen en waarbij de subsidies voor dergelijke rasters omhoog gaan.

Dat is de middenweg die we nodig hebben. En dat is ook de richting die het nu op gaat.


Dat initiatief is er al lang hoor, men wordt in Drenthe ook geholpen met rasters plaatsen, de rasters met 5 draden blijkt niet effectief. De Pilot Wolvenrasters Drenthe, google er maar op. Dus als je kunt verwijzen naar de stukken waar wetenschappelijk bewezen is dat het wel werkt, dan erg graag, ik neem aan dat die er zijn en in te zien.


Zoals ik al eerder gezegd heb, ik kan me voorstellen dat 5 draden niet altijd effectief zijn omdat een wolvenvacht isolerend werkt. Ze voelen dus geen schok als het draad tegen de vacht aankomt.

Ik wil erop wijzen dat beheer in dit onderzoek het minst effectief bleek.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9419306225

Afbeelding

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:42


Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:05

Mark0919 schreef:
Zoals ik al eerder gezegd heb, ik kan me voorstellen dat 5 draden niet altijd effectief zijn omdat een wolvenvacht isolerend werkt. Ze voelen dus geen schok als het draad tegen de vacht aankomt.

Ik wil erop wijzen dat beheer in dit onderzoek het minst effectief bleek.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9419306225

[ [url=m/MgEIW9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Snap je dan ook dat mensen hier geen duizenden euro's voor neer gaan leggen?

Misschien de wolven allemaal zenderen en dan schiet je niet de verkeerde wolf. Zou mooi zijn als ze een zender halsband dragen, die tevens een schok geeft als ze in de buurt van stroomdraad komen.
Ze adviseren hier raster met kbh, dat schijnt het meest effectief te zijn, maar niet te doen in Nederland.
Dat je de wolf mag verjagen zou al helpen.

Maar even een vraag aan jou, ben jij het er mee eens dat de wolf compleet de vrije hand krijgt?

Wel een mooie zin uit het artikel, is dat de wolf steeds meer wordt geaccepteerd, naar mate hij er langer is, maar dat dit toch meestal komt van de mensen uit de stad :')

Maar aangezien je meedoet aan iets van wolfwerend hekwerk. Wij hebben hier herten, hun verblijf is midden in het dorp, ze staan achter gaas van 1.60 hoog. Aan de binnenkant hebben we stroom, maar wel zodanig dat de bok er niet met het gewei achter blijft hangen, meerdere draden kunnen dus niet. Langs 2 zijden is het buitenom betegeld en aan 2 zijden gras, waar we niks mee kunnen, want dat is van de gemeente. Flink stroom op het hek zetten gaat ook niet, want het loopt langs een voetpad en daar zijn nogal eens kleine kinderen. Het opsluiten van de herten gaat ook niet. Hoe beveilig je zoiets voor een wolf.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:28

Wat is het doel van het houden van herten?
(Het is een serieuze vraag; niet flauw of cynisch. Ik weet het simpelweg niet. Ik doel dan niet op hertenkamp en)

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:30

Nikass schreef:
Wat is het doel van het houden van herten?
(Het is een serieuze vraag; niet flauw of cynisch. Ik weet het simpelweg niet. Ik doel dan niet op hertenkamp en)


Mag iemand nog een hobby hebben?
Mensen vinden het houden van dieren leuk. Het doel daarvan is plezier. Dieren verzorgen.
Sommige hebben cavia 's, sommige hebben herten.
Wij hebben konijnen, een kat, een hond en een paard. Gewoon. Omdat we van dieren houden.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:31

Nog een situatie die niet helpt, er is hier een pink gepakt in het bosgebied, drie dieren stonden er achter 2 draden stroom, in dit geval heeft me dat mateloos geirriteerd, want de beste man heeft land en schuren aan huis. Oudere man, onder het mom van: dit stuk is altijd begraasd, dus dat moet nu ook.
1 van de pinken is dus gepakt. Staatsbosbeheer komt en de hele riedel van andere mensen, de man in kwestie vraagt wat hij nu het beste kan doen. Het antwoord wat hij eenduidig van de rest krijgt: laat maar staan, want het is niet zeker dat de wolf nogmaals langs komt :') Dat zijn dan de instanties.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:32

Nikass schreef:
Wat is het doel van het houden van herten?
(Het is een serieuze vraag; niet flauw of cynisch. Ik weet het simpelweg niet. Ik doel dan niet op hertenkamp en)


Dat heeft verder niets met het onderwerp te maken, dus daar ga ik verder niet op in.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:33

Wintu schreef:
Nog een situatie die niet helpt, er is hier een pink gepakt in het bosgebied, drie dieren stonden er achter 2 draden stroom, in dit geval heeft me dat mateloos geirriteerd, want de beste man heeft land en schuren aan huis. Oudere man, onder het mom van: dit stuk is altijd begraasd, dus dat moet nu ook.
1 van de pinken is dus gepakt. Staatsbosbeheer komt en de hele riedel van andere mensen, de man in kwestie vraagt wat hij nu het beste kan doen. Het antwoord wat hij eenduidig van de rest krijgt: laat maar staan, want het is niet zeker dat de wolf nogmaals langs komt :') Dat zijn dan de instanties.


Onbegrijpelijk...

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:46

Wintu schreef:
Nikass schreef:
Wat is het doel van het houden van herten?
(Het is een serieuze vraag; niet flauw of cynisch. Ik weet het simpelweg niet. Ik doel dan niet op hertenkamp en)


Dat heeft verder niets met het onderwerp te maken, dus daar ga ik verder niet op in.


Het is idd off topic. Maar jammer, dat een gewone vraag blijkbaar niet kan.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:49

Nikass schreef:
Wintu schreef:

Dat heeft verder niets met het onderwerp te maken, dus daar ga ik verder niet op in.


Het is idd off topic. Maar jammer, dat een gewone vraag blijkbaar niet kan.

Ik kan daar antwoord op geven, maar ervaring leert, dat er met jou overal gelijk een discussie over ontstaat en daar heb ik geen trek in.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:49

DuoPenotti schreef:
Je valt in herhaling met niks geen wetenschappelijk bewijs....
Ook dat de reden van Belgie is je al herhaaldelijk verteld.
Dus ik ga niet meer op je reageren, want je geloofd het toch niet.
Je goedrecht hoor, maar mijn energie niet waard.

Dat is het ws idd niet waard. Men maakt een profiel op een paardenforum aan en komt in wolventopics stoken, waarvan het resultaat is dat er een nu op slot is. Denk dat dat het doel ook is.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:51

Nikass schreef:
Wat is het doel van het houden van herten?
(Het is een serieuze vraag; niet flauw of cynisch. Ik weet het simpelweg niet. Ik doel dan niet op hertenkamp en)


Mensen hebben daar aardigheid in, vinden het mooie en fijne dieren. Is dat heel anders dan geitjes of cavia’s houden?

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:55

Wintu schreef:
... Het antwoord wat hij eenduidig van de rest krijgt: laat maar staan, want het is niet zeker dat de wolf nogmaals langs komt :') Dat zijn dan de instanties.

Het is nooit zeker, maar wolven zijn niet gek en als er 1x iets makkelijk te halen valt zullen ze imo sneller terug komen...

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:14

Zichtmelding Echteld Gld

Citaat:
Echteld Gelderland
29-03-2024

Wolf gezien in Echteld in de buurt van de spoorstraat.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:16

3 dode schapen Zuilichem gld

Citaat:
Zuilichem Gelderland
29-03-2024

Update ❗️❗️❗️
Blijkt om Zuilichem te gaan ipv Zaltbommel.

3 schapen dood gebeten in Zuilichem.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:17


DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:19

Mist schreef:
DuoPenotti schreef:
Je valt in herhaling met niks geen wetenschappelijk bewijs....
Ook dat de reden van Belgie is je al herhaaldelijk verteld.
Dus ik ga niet meer op je reageren, want je geloofd het toch niet.
Je goedrecht hoor, maar mijn energie niet waard.

Dat is het ws idd niet waard. Men maakt een profiel op een paardenforum aan en komt in wolventopics stoken, waarvan het resultaat is dat er een nu op slot is. Denk dat dat het doel ook is.

Dat bedoel ik dus.
En een aanmelding van die enge club die adressen opzoekt is ook zo gedaan.
Zeg niet dat deze persoon daar van is.
Maar alleen maar een account aanmaken voor dit topic vind ik bijzonder en zou imo niet moeten kunnen. Jammer dat het niet onder die 25 berichten regel valt.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:25

Waarom is dat topic op slot? Ik kan (en wil) niet zulke lange lappen tekst lezen. Maar ja het is een discussie maar toch niet zo fel om het zonder eerdere mod-opmerking het zomaar dicht te gooien?

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:28

Mist schreef:
DuoPenotti schreef:
Je valt in herhaling met niks geen wetenschappelijk bewijs....
Ook dat de reden van Belgie is je al herhaaldelijk verteld.
Dus ik ga niet meer op je reageren, want je geloofd het toch niet.
Je goedrecht hoor, maar mijn energie niet waard.

Dat is het ws idd niet waard. Men maakt een profiel op een paardenforum aan en komt in wolventopics stoken, waarvan het resultaat is dat er een nu op slot is. Denk dat dat het doel ook is.


ahum, stoken? Ik kwam enkel mijn ervaring delen als iemand die in wolvengebied woont, en wel positief is tegenover de wolf. Mijn ervaringen staan zo ver af van alle spookverhalen die ik hier hoor en lees. Maar blijkbaar zit iedereen, die niet tegen de wolf is, in een complot, of hebben ze duistere bedoelingen.... :z

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:34

Sanet schreef:
Nikass schreef:
Wat is het doel van het houden van herten?
(Het is een serieuze vraag; niet flauw of cynisch. Ik weet het simpelweg niet. Ik doel dan niet op hertenkamp en)


Mensen hebben daar aardigheid in, vinden het mooie en fijne dieren. Is dat heel anders dan geitjes of cavia’s houden?


Nee, zeg ik dat? Het was gewoon een vraag. Maar dank je wel dat je er antwoord op wilde geven.