Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:23

Mark0919 schreef:
Citaat:
Ook op de veluwe hebben ze al aanvallen gehad in wolvenrasters :+


Maar lang niet zoveel aanvallen als bij mensen die hun dieren niet achter een wolfwerend raster zetten :+
Er zullen vast uitzonderingen zijn waar wolven wel over een hek springen.

Of er onderdoor graven zoals ook veel gevonden wordt bij onderzoek omheining. En net als bij andere dieren, druk voor de drijflijn = achteruit oplossen en achter de drijflijn = vooruit oplossen. Drijflijn is voorkant schouder. Wolfje graaft, wriemeld zich deels onder hek door, krijgt tik op/achter de schouders en reactie is naar voren dus perceel in oplossen ...
En in onze zachte rivierdelta grond is graven heel makkelijk, zeker als je maar iets van 15cm diep max hoeft.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:25

tamary schreef:
Of er onderdoor graven zoals ook veel gevonden wordt bij onderzoek omheining. En net als bij andere dieren, druk voor de drijflijn = achteruit oplossen en achter de drijflijn = vooruit oplossen. Drijflijn is voorkant schouder. Wolfje graaft, wriemeld zich deels onder hek door, krijgt tik op/achter de schouders en reactie is naar voren dus perceel in oplossen ...
En in onze zachte rivierdelta grond is graven heel makkelijk, zeker als je maar iets van 15cm diep max hoeft.

Vergeet daarbij zijn vacht niet en dat hij helemaal geen stroom krijgt.

Veel shet eigenaren kennen de ergernis.
Voordeel shetten graven niet

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:30

Ja, shetten. Heb er eentje gehad, mocht meteen tussen elke paal een extra slaan om onderste draad strak te houden. Dus paal elke 2 of 3 meter. Gaat ook kostbaar worden bij lange stukken, gelukkig konden het kortere paaltjes zijn.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:32

DuoPenotti schreef:
tamary schreef:
Of er onderdoor graven zoals ook veel gevonden wordt bij onderzoek omheining. En net als bij andere dieren, druk voor de drijflijn = achteruit oplossen en achter de drijflijn = vooruit oplossen. Drijflijn is voorkant schouder. Wolfje graaft, wriemeld zich deels onder hek door, krijgt tik op/achter de schouders en reactie is naar voren dus perceel in oplossen ...
En in onze zachte rivierdelta grond is graven heel makkelijk, zeker als je maar iets van 15cm diep max hoeft.

Vergeet daarbij zijn vacht niet en dat hij helemaal geen stroom krijgt.

Veel shet eigenaren kennen de ergernis.
Voordeel shetten graven niet



Nou! Ik heb er hier een die graag kuilen graaft. Nu woon ik in Duitsland dus kan ook zijn dat hij zich te goed heeft aangepast :D

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:35

haha, dat zal het zijn ja :D
Weer wat geleerd, shetten die graven

Er is een reden waarom ik die niet heb.... :+

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:36

Hij graaft gelukkig niet onder de omheining door. Wel staat er flink stroom op dus hij laat het wel.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:48

DuoPenotti schreef:
Als 40 % achter wofwerend staat en 60% niet pakt hij inderdaad 60% meer vee achter niet wolfwerend.
Staat bij wijze van alles achter wolfwerend zal hij 100% achter wolfwerend pakken.

Hij heeft honger, dus hij gaat snacken bij de mac.
Want hij weet dat het vee niet weg kan.
En gaat zijn energie niet verspillen achter een rennend hert.


En ondertssen dus 4 ponys overdag



Kunnen we pas zeggen als 100% achter zo'n hek staat. In belgie lijkt het in ieder geval een beetje te helpen

https://www.boerderij.nl/afname-wolvens ... vlaanderen

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:50

Dreamboy schreef:
Zo'n zogenaamd wolfwerend hekwerk is gewoon niet altijd te realiseren. Ik heb hier een omheining die redelijk aan de eisen voldoet, echter geen stroomdraden aan de buitenkant. Ik heb hier namelijk ook nog honden rond lopen. Niet echt fijn als die er tijdens het spelen tegen aan lopen. En zo zullen er ook mensen met kleine kinderen zijn. Niet echt veilig.

Daar heeft de EC toch geen boodschap aan? Mijn omheining is niet volgens de voorschriften want ik heb honden of kinderen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:51

Mark0919 schreef:
Citaat:
Ook op de veluwe hebben ze al aanvallen gehad in wolvenrasters :+


Maar lang niet zoveel aanvallen als bij mensen die hun dieren niet achter een wolfwerend raster zetten :+
Er zullen vast uitzonderingen zijn waar wolven wel over een hek springen.


Moet je eens zien als alle schapen achter zo een raster staan, hoe snel die wolf leert dat ie er makkelijk over kan. Voor paarden is zo een net geen optie en voor de rest van het wild ook niet. Ik snap werkelijk niet waarom alles en dan echt alles maar moet wijken voor de wolf. Men stuurt aan op eigen initiatief door dit niet serieus te nemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:52

In Vlaanderen lopen toch ook bijna geen wolven meer? Dan is een afname niet zo vreemd.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:53

Mark0919 schreef:
DuoPenotti schreef:
Als 40 % achter wofwerend staat en 60% niet pakt hij inderdaad 60% meer vee achter niet wolfwerend.
Staat bij wijze van alles achter wolfwerend zal hij 100% achter wolfwerend pakken.

Hij heeft honger, dus hij gaat snacken bij de mac.
Want hij weet dat het vee niet weg kan.
En gaat zijn energie niet verspillen achter een rennend hert.


En ondertssen dus 4 ponys overdag



Kunnen we pas zeggen als 100% achter zo'n hek staat. In belgie lijkt het in ieder geval een beetje te helpen

https://www.boerderij.nl/afname-wolvens ... vlaanderen


je blijft achter de feiten aanhollen. -O-

de reden dat daar minder vee is gepakt is omdat er minder wolven zijn.... nog maar 3
waarschijnlijk ook geen welpen dit jaar daar.

Echt aub dit is hier allemaal al geplaatst.
Lees je gewoon eens in en dan niet bij die zogenaamde wolven experts, maar bij de ervaringsdeskundige.
Want die groene vertellen dat niet

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:54

Mark0919 schreef:
DuoPenotti schreef:
Als 40 % achter wofwerend staat en 60% niet pakt hij inderdaad 60% meer vee achter niet wolfwerend.
Staat bij wijze van alles achter wolfwerend zal hij 100% achter wolfwerend pakken.

Hij heeft honger, dus hij gaat snacken bij de mac.
Want hij weet dat het vee niet weg kan.
En gaat zijn energie niet verspillen achter een rennend hert.


En ondertssen dus 4 ponys overdag



Kunnen we pas zeggen als 100% achter zo'n hek staat. In belgie lijkt het in ieder geval een beetje te helpen


https://www.boerderij.nl/afname-wolvens ... vlaanderen


Daar heeft men amper wolven en een stuk meer wild, daar zal een wolf sneller geneigd zijn terug te gaan op wild als dat voldoende voorhanden is. In Drenthe is amper wild en dan laat die slimme wolf zich niet door een rastertje tegen houden hoor. Helaas sneuvelt veel ander wild wel in dat zelfde raster. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Gewoon beheer toepassen op de wolf.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:55

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:
Zo'n zogenaamd wolfwerend hekwerk is gewoon niet altijd te realiseren. Ik heb hier een omheining die redelijk aan de eisen voldoet, echter geen stroomdraden aan de buitenkant. Ik heb hier namelijk ook nog honden rond lopen. Niet echt fijn als die er tijdens het spelen tegen aan lopen. En zo zullen er ook mensen met kleine kinderen zijn. Niet echt veilig.

Daar heeft de EC toch geen boodschap aan? Mijn omheining is niet volgens de voorschriften want ik heb honden of kinderen.



Nee de EC niet, maar ik wel. Daar denken ze ook helemaal niet eens over na. Als de wolf maar veilig is, de rest is niet belangrijk.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:57

Wintu schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom alles en dan echt alles maar moet wijken voor de wolf. Men stuurt aan op eigen initiatief door dit niet serieus te nemen.

Als ik binnen mijn eigen omgeving kijk, snap ik het ook niet. Als ik kijk naar een groter geheel, dan is het enigszins te begrijpen dat het voor de greater good voor natuur/ aarde etc. Maar al het dierenleed, dat zal ik nooit begrijpen. Hoe kun je hier je ogen voor sluiten?!

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:04

Dreamboy schreef:
Nee de EC niet, maar ik wel. Daar denken ze ook helemaal niet eens over na. Als de wolf maar veilig is, de rest is niet belangrijk.

Dat is logisch dat ze daar niet over nadenken, dan heeft iedereen wel iets aan te merken wat voor hem/haar niet mogelijk is. Honden, kinderen, geld, geloof en zo ontstaat er een impasse.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:04

Ik vermoed dat het enigste voordeel van de kudde midden in de veluwe is dat daar nu nog veel wild rond loopt. Misschien nog wel teveel en dat dit vrij simpel te vinden en vangen is. De wolf hoeft nog niet die 120 cm stroom over midden op de veluwe. Echter vrijwel nergens is er verder heel veel wild en dan zie je ook heel ander gedrag.
Nogmaals als doorvoedde wolven in dierentuinen regelmatig uit kunnen breken hoe dom ben je dan om te geloven dat een hongerige wolf weg blijft bij 120 cm?
Geef mij 2 dagen geen eten en zet er een bord friet achter dan ga ik gewoon dwars door het stroom hoor. Uiteindelijk is het stroom niet dodelijk en geen eten is wel dodelijk. Zeer simpele keuze

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:45

DuoPenotti schreef:
Kunnen we pas zeggen als 100% achter zo'n hek staat. In belgie lijkt het in ieder geval een beetje te helpen

https://www.boerderij.nl/afname-wolvens ... vlaanderen


je blijft achter de feiten aanhollen. -O-

de reden dat daar minder vee is gepakt is omdat er minder wolven zijn.... nog maar 3
waarschijnlijk ook geen welpen dit jaar daar.


Heb je het artikel wel gelezen dan? Ik citeer...
Citaat:
Dit aantal daalde van 34 slachtoffers per wolf in 2019 naar 12 in het afgelopen jaar.


Je holt zelf achter de feiten aan. Het is politiek niet haalbaar om wolven uit te roeien. Dat gaan ze op Europees niveau niet voor elkaar krijgen. Beheer gaat niks veranderen, want de wolven blijven. Dus je kan blijven schoppen tegen "de groenen" maar je bereikt er uiteindelijk niks mee. In plaats daarvan zou ik kijken wat er praktisch haalbaar is. Die flexinet rasters zijn in de meeste gevallen effectief. Niet 100%, maar dat hoeft ook niet. Een handjevol suggestieve videos delen die al duizenden keren zijn gepost, die zogenaamd het angstbeeld moeten bevestigen dat rasters nutteloos zijn gaat niemand helpen. Zeker de dieren niet, die uiteindelijk slachtoffer worden van die desinformatie.

Citaat:
Echt aub dit is hier allemaal al geplaatst.
Lees je gewoon eens in en dan niet bij die zogenaamde wolven experts, maar bij de ervaringsdeskundige.
Want die groene vertellen dat niet


Tja goh, ik woon midden in wolven gebied, ik heb weidedieren en paarden. Ben ik dan geen ervaringsdeskundige? Of de mensen die schapen op de veluwe hebben staan?
Laatst bijgewerkt door Mark0919 op 28-03-24 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:52

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:
Nee de EC niet, maar ik wel. Daar denken ze ook helemaal niet eens over na. Als de wolf maar veilig is, de rest is niet belangrijk.

Dat is logisch dat ze daar niet over nadenken, dan heeft iedereen wel iets aan te merken wat voor hem/haar niet mogelijk is. Honden, kinderen, geld, geloof en zo ontstaat er een impasse.


Maar dat was mijn punt toch ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat het in mijn situatie, en met mij bij vele anderen gewoon geen optie is. Wat de EU daarvan vindt zal mij een worst wezen. Of mag ik hier alleen dingen plaatsen waar de EU wat aan heeft?

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:06

Dreamboy schreef:
Maar dat was mijn punt toch ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat het in mijn situatie, en met mij bij vele anderen gewoon geen optie is. Wat de EU daarvan vindt zal mij een wordt wezen. Of mag ik hier alleen dingen plaatsen waar de EU wat aan heeft?

Wellicht een punt om over na te denken. Is dit een topic om enkel maar af te geven op wat niet kan of mag of mogelijk is. Af te geven op de huidige situatie? Mopperen over de berichtgevingen en de mensen die pro wolf zijn? Of een topic waarin mensen die allemaal in een vergelijkbare situatie zitten elkaar wellicht kunnen helpen, oplossingsgericht denken en vooruitstrevend elkaar steunen/ versterken?

Invullen dat je enkel dingen mag plaatsen waar de EU wat aan heeft, is niet nodig en draagt niet bij aan het gesprek. Het gaat erom dat jij aangeeft dat je omheining niet helemaal aan de eisen voldoet, omdat je honden hebt. Maar an sich kan dat toch geen argument zijn?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:08

Ik wilde deze hier nog even delen. Weet niet hoe bruikbaar of haalbaar het is, maar wellicht heeft iemand er iets aan: https://en.wikipedia.org/wiki/Fladry

"Fladry is a rope mounted along the top of a fence, from which are suspended strips of fabric or colored flags, that will flap in a breeze. They are intended to deter wolves from crossing the line.[1] Fladry lines have been used for this purpose for several centuries, traditionally for hunting wolves in Eastern Europe.[1] They may be used to protect livestock in small pastures from wolves."

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:11

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:
Maar dat was mijn punt toch ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat het in mijn situatie, en met mij bij vele anderen gewoon geen optie is. Wat de EU daarvan vindt zal mij een wordt wezen. Of mag ik hier alleen dingen plaatsen waar de EU wat aan heeft?

Wellicht een punt om over na te denken. Is dit een topic om enkel maar af te geven op wat niet kan of mag of mogelijk is. Af te geven op de huidige situatie? Mopperen over de berichtgevingen en de mensen die pro wolf zijn? Of een topic waarin mensen die allemaal in een vergelijkbare situatie zitten elkaar wellicht kunnen helpen, oplossingsgericht denken en vooruitstrevend elkaar steunen/ versterken?

Invullen dat je enkel dingen mag plaatsen waar de EU wat aan heeft, is niet nodig en draagt niet bij aan het gesprek. Het gaat erom dat jij aangeeft dat je omheining niet helemaal aan de eisen voldoet, omdat je honden hebt. Maar an sich kan dat toch geen argument zijn?


Voor mij is dit een argument ja. Wat een ander doet of denkt vind ik helemaal prima. Ieder zijn of haar mening. Wat ik hier wel of niet plaats daar ga jij niet over. Als het je niet bevalt scroll je gewoon door, zet me op je foei of reageer gewoon niet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:14

Ervaring met fladry in het verleden tijdens wolvendrijfjachten : ervaren wolven gingen er binnen een uur overheen, de jongen binnen 24 ...

De modernere varianten in combinatie met goede klap stroom kunnen wat langer werkzaam zijn, maar aas als test is een heel ander verhaal dan levende prooi die jachtgedrag triggert nog afgezien van het niet terugkeren naar zelf gedode prooien of het buiten de winter al geen interesse hebben voor al dode dieren.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:18

Dreamboy schreef:
Voor mij is dit een argument ja. Wat een ander doet of denkt vind ik helemaal prima. Ieder zijn of haar mening. Wat ik hier wel of niet plaats daar ga jij niet over. Als het je niet bevalt scroll je gewoon door, zet me op je foei of reageer gewoon niet.


Wat een bijzondere reactie. Jammer!

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:25

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:
Voor mij is dit een argument ja. Wat een ander doet of denkt vind ik helemaal prima. Ieder zijn of haar mening. Wat ik hier wel of niet plaats daar ga jij niet over. Als het je niet bevalt scroll je gewoon door, zet me op je foei of reageer gewoon niet.


Wat een bijzondere reactie. Jammer!



Ja sorry maar ik word een beetje moe van je. Je weet het allemaal zo mooi te vertellen maar wat doe je er zelf aan dan? Mensen hier terecht wijzen dat ze alleen maar lopen te mopperen en geen actie ondernemen, dat ze alleen maar onzin in dit topic plaatsen. Voor jou is het misschien onzin, voor mij is het misschien wel belangrijk en wil dit graag delen om te horen hoe anderen daar in staan.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:44

Dreamboy schreef:
Ja sorry maar ik word een beetje moe van je. Je weet het allemaal zo mooi te vertellen maar wat doe je er zelf aan dan? Mensen hier terecht wijzen dat ze alleen maar lopen te mopperen en geen actie ondernemen, dat ze alleen maar onzin in dit topic plaatsen. Voor jou is het misschien onzin, voor mij is het misschien wel belangrijk en wil dit graag delen om te horen hoe anderen daar in staan.

Ik vind hetgeen jij zegt absoluut geen onzin. Ik vind het continue afgeven op pro wolf mensen wel onzin, net zo goed als het gaat over het neerhalen van wolvendeskundige of de term wolfjes en meer van die denigrerende onzin. Dat brengt niets.
Elkaar helpen door het delen van meldingen, ervaringen en ontwikkelingen brengt ons zoveel meer. Dat ik refereer op eventuele oogkleppen omtrent je omheining is niet terecht wijzen. Ik wil graag elkaars ogen openen/open houden om hiaten te bespreken, maar ook om krachten te bundelen wat we kunnen doen om dieren te beschermen en mogelijk ook de ogen te openen van instanties.