Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:13

Ik heb dat gevoel juist andersom.
Zodra je reageert op bv Facebook, wordt je uitgescholden. Alles wordt gebagatelliseerd. Het is allemaal zo erg niet. Pannekoek, Roodkapjessyndroom, paniekzaaier, wolvenhater.

Ik vraag me juist af hoe die voorstanders het voor zich zien. Of ze die verscheurde dieren niet voorbij zien komen. Waarom dit goed te praten is, omdat er dagelijks dieren geslacht worden.
Zonder schelden en bedreigen zou ik dat wel eens willen weten.
Hoe ze het beschermen van je dieren voor zich zien. Of ophokken.
Jarenlang is er gestreden om dieren zoveel mogelijk buiten te krijgen. En nu wordt er het tegenovergestelde gezegd, geëist bijna,want anders ben je niet goed voor je dieren.

Ik ben overigens geen wolvenhater. Ik ben niet voor 0-stand. Ik ben voor beheer. Afschot bij overlast gevende dieren. Ze behoren schuw te zijn en dat is op deze manier hoe het nu gaat niet mogelijk, want de wolf is vogelvrij.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:25

Ik denk ook dat het valt en staat met dat mensen het echt zien.
Afgelopen jaar waren wij op vakantie en reden langs een plek waar een aanval was geweest. Ik zag het meteen en zeg tegen mijn man daar is een wolf geweest. Nee zegt hij, ik heb niks gezien. Dus ik ben omgekeerd met de auto. Nog zag hij het niet. Dus weer omgekeerd want we moesten terug naar onze caravan. Toen zag hij het pas. Terwijl ik het in een luttele seconde zag. Ik ben niet omgekeerd uit ramptoerisme maar puur om zijn ogen te openen.

Dit is denk ik een mooi voorbeeld over hoe je er dan mee bezig KAN zijn en je ogen ervoor open hebt of niet.

Mijn man snapt me hierna wel beter.

Ik ben ook voor beheer. Schuw maken. Wat ik nu voorbij zie komen wbt de wolf is niet wat ik destijds heb gezien toen ik een wolf tegen kwam. Die was bang voor auto's, wilde zo snel mogelijk weer de bossen in en liep niet "rustig" langs. Ik kreeg de kans niet eens om hem te filmen. Toen was die al weg.

Elisa2

Berichten: 37186
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:50

gillian schreef:
Ik heb dat gevoel juist andersom.
Zodra je reageert op bv Facebook, wordt je uitgescholden. Alles wordt gebagatelliseerd. Het is allemaal zo erg niet. Pannekoek, Roodkapjessyndroom, paniekzaaier, wolvenhater.

Ik vraag me juist af hoe die voorstanders het voor zich zien. Of ze die verscheurde dieren niet voorbij zien komen. Waarom dit goed te praten is, omdat er dagelijks dieren geslacht worden.
Zonder schelden en bedreigen zou ik dat wel eens willen weten.
Hoe ze het beschermen van je dieren voor zich zien. Of ophokken.
Jarenlang is er gestreden om dieren zoveel mogelijk buiten te krijgen. En nu wordt er het tegenovergestelde gezegd, geëist bijna,want anders ben je niet goed voor je dieren.

Ik ben overigens geen wolvenhater. Ik ben niet voor 0-stand. Ik ben voor beheer. Afschot bij overlast gevende dieren. Ze behoren schuw te zijn en dat is op deze manier hoe het nu gaat niet mogelijk, want de wolf is vogelvrij.


Dit ja :j

En ik denk inderdaad dat de voorstanders niks voorbij zien komen en er zelf geen last van hebben. Ze zijn totaal niet op de hoogte, het belangrijkste is om te reageren met goede linkjes om de mensen die wel open staan te bereiken.

Eerder was het voor mij ook veel verder weg toen het voornamelijk in Drenthe een probleem was, maar nu is het massaal hier en zit ik er midden in en dat is toch even wat anders!

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:52

gillian schreef:
Ik heb dat gevoel juist andersom.
Zodra je reageert op bv Facebook, wordt je uitgescholden. Alles wordt gebagatelliseerd. Het is allemaal zo erg niet. Pannekoek, Roodkapjessyndroom, paniekzaaier, wolvenhater.

Ik vraag me juist af hoe die voorstanders het voor zich zien. Of ze die verscheurde dieren niet voorbij zien komen. Waarom dit goed te praten is, omdat er dagelijks dieren geslacht worden.
Zonder schelden en bedreigen zou ik dat wel eens willen weten.
Hoe ze het beschermen van je dieren voor zich zien. Of ophokken.
Jarenlang is er gestreden om dieren zoveel mogelijk buiten te krijgen. En nu wordt er het tegenovergestelde gezegd, geëist bijna,want anders ben je niet goed voor je dieren.

Ik ben overigens geen wolvenhater. Ik ben niet voor 0-stand. Ik ben voor beheer. Afschot bij overlast gevende dieren. Ze behoren schuw te zijn en dat is op deze manier hoe het nu gaat niet mogelijk, want de wolf is vogelvrij.

Ik ben voor 0 stand. En ik ben geen wolven hater. Nu werk je zelf mee aan hokjes denken.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:02

Schapenhouders houden lammetjes binnen uit angst voor wolf
Citaat:
28 maart 2024/Nederland

Schapenhouders houden lammetjes binnen uit angst voor wolf: ‘Ik vrees dat ze echt heeft geleden die nacht’

Is het nog veilig om pasgeboren lammetjes buiten te laten grazen? Henk de Vos uit Ravenswaaij vindt van niet en durft ze niet de wei in te doen. De schapenboer is bang dat een wolf de lammetjes doodbijt. En hij is niet de enige. ,,Ik zet de radio ’s nachts hard aan.”
Bij schapenboer Henny van Keulen uit Ravenswaaij zit de schrik er goed in sinds hij een van zijn ooien dood aantrof in de wei. ,,Het was geen fraai beeld. Het hele hoofd van mijn schaap was afgekloven.” Hij vond het dier vorige week aan het het eind van een 15 meter lang sleepspoor. ,,Daar lagen ook plasjes bloed langs. Ik vrees dat ze echt heeft geleden in de nacht.”
ijn collega een paar kilometer verderop, boer Gert van den Oever, kan erover meepraten. Een paar weken geleden werden vier van zijn schapen aangevallen. ,,Twee waren dood toen ik aankwam, eentje heeft de dierenarts laten inslapen wegens verwondingen. De vierde heeft nu een antibioticakuur en lijkt er bovenop te komen.”

En zo werden meer boeren getroffen. Vorige week werden in Rijswijk, Maurik en Ravenswaaij in totaal zeventien schapen gedood.
Was het een wolf?

Was het een wolf? Dat staat niet vast, maar het lijkt er wel op. De dode schapen in Ravenswaaij en Maurik hadden een dodelijke nekbeet, precies zoals een wolf zijn prooi doodt.

Bovendien is er anderhalve week geleden een wolf gezien in het gebied. Het dier is op meerdere video’s in de regio Culemborg, Ravenswaaij en Maurik vastgelegd. De beelden gaan rond op sociale media. De Zoogdieren Vereniging bevestigt dat het op deze beelden om een wolf gaat.

En nu zitten schapenboeren met de vraag of ze hun lammetjes wel in de wei kunnen zetten.
Lichten en radio aan

De Vos houdt het gros van zijn kudde van honderd schapen op stal. ,,Om ze ’s avonds te beschermen voor die wolf. We doen de lichten aan en zetten de radio hard in de stal om dat beest maar op afstand te houden.”

Van Keulen heeft zijn schapen na de vondst van een dood schaap dichter bij huis gehaald. Al zijn vee staat op een klein veldje naast zijn huis. ,,Elke avond drijf ik ze de stal in. Toch vind ik het spannend iedere ochtend. Dan hoop ik maar dat ze allemaal nog heel zijn.”

Voor Van den Oever is dat lastiger. Hij heeft driehonderd schapen en verwacht dat zijn kudde nog uitgroeit naar ruim vijfhonderd dieren. ,,Die kan ik niet allemaal binnen kwijt, daar heb ik simpelweg de ruimte niet voor.”
Wolvenrasters

Met tegenzin zet hij zijn schapen in steeds wisselende weides en de uiterwaarden langs de Ravenswaaijse dijk. ,,Mijn percelen zijn wijdverspreid en soms ook gedeeld met andere boeren. Permanente wolvenroosters opzetten is praktisch niet mogelijk op die plekken.”

Schade door de wolf kunnen de schapenhouders er eigenlijk niet bij hebben, want ze leden ook al grote verliezen door het blauwtongvirus waaraan duizenden schapen bezweken. De Vos: ,,Dat virus keert waarschijnlijk ook weer terug. Met een wolf in de buurt is het dubbelop gevaarlijk. Als ik tien schapen dood aantref, ben ik dus 10 procent van mijn kudde kwijt.”

Van Keulen fokt het gros van zijn schapen voor de slacht. ,,Maar zeker niet om wolvenvoer te worden. De slacht, daar voelt een schaap niets van. Als het wordt gebeten door zo’n wolf kan het uren lijden.” Hij zegt dat meerdere schapenhouders de moed in de schoenen zakt. ,,Ik hoor steeds meer dat ze overwegen te stoppen. Ik snap het wel.”

https://www.gelderlander.nl/buren/schap ... xdX9dF0VHS


Bron: Gelderlander.nl
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Elisa2

Berichten: 37186
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:09

Zunzuncito schreef:
Er komt uitbreiding voor de provincie Gelderland; ook paardenhouders mogen vanaf 2 mei subsidie aanvragen voor wolfwerende rasters (ik zie het nog niet online staan, maar dit hoorde ik gisteren bij de bijeenkomst waar Elisa2 het over heeft). Er mag maximaal 20 000 euro worden gevraagd.
Als je eerder al een wolfwerend hek hebt geplaatst, mag dit met terugwerkende kracht gemeld worden voor de vergoeding. Er is een potje van 1 miljoen per jaar ( ^)), voor de komende 3 jaar.

***
Er wordt nog gekeken of mensen met grotere percelen (1 ha+) beter gecompenseerd kunnen worden, omdat 20 000 niet afdoende is voor die oppervlakten.
Het potje van 3 miljoen kan na 3 jaar verhoogd worden (was niet heel duidelijk gemeld of dat dit pas na die 3 jaar zou gaan gebeuren).

De regels worden versoepeld; als er wordt gedacht aan een 'zeer waarschijnlijke' wolvenaanval, dan hoeft er geen DNA meer worden afgenomen, dan wordt er direct uitgekeerd (dit zal wel voor schapen zijn). Er is ook iets gemeld over dat het er niet meer toe doet of de aanval in aangewezen wolvengebied plaatsvindt of niet, of je een hek mag plaatsen met subsidie, maar ik begreep deze uitleg niet helemaal goed.

Er worden ook probleemwolven gedefinieerd: 2 keer een aanval van dezelfde wolf over een goedgekeurd wolfwerende hekwerk, dan willen ze de wolf laten schieten (Ik stel mij voor dat er dan op een bepaalde manier toch met DNA moet worden gewerkt, maar dit wordt nog verder uitgewerkt).

En de disclaimer is dat dit vanuit de provincie nog in een ontwerpfase zit, en dat het de vraag is, wat hiervan daadwerkelijk door gaat. Alles boven *** kan de provincie zelf besluiten, alles onder *** is nog wat onduidelijker en hangt ook af van de (o.a. Europese) status van de wolf, die moet blijkbaar eerst omlaag.


Bedankt voor deze update! Die 1 miljoen is inderdaad niet veel als je ziet hoeveel dieren hier staan en hoeveel percelen er zijn..

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:25


Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:57

Ik blijf het ontzettend weinig vinden op 17 miljoen Nederlanders. Toevallig kwam ik vanochtend een petitie tegen voor het blijven vliegen met 2 piloten en deze was al 40000 x ondertekend. Dus er is nog heel wat te doen om mensen alert te maken.

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:12

Heel erg bedankt voor het plaatsen van de meldingen van waar de wolf actief is!
Ik woon middenin het wolvengebied, dus voor mij is het erg handig om te weten, alleen de WhatsApp groepen en Facebook pagina's met alle negatieve groepsdynamiek en verbale agressie richting 'buitenstaanders' zijn niet mijn ding...
Heel fijn dat het hier zo zakelijk en neutraal weergegeven wordt.

Mensen worden uiteindelijk het meest geholpen door feiten, niet door wat kleine groepjes mensen op de rest van de wereld projecteren, dus ik ben er blij mee!

DuoPenotti

Berichten: 29517
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:19

En dan deel je het bericht van de 4 ponys op facebook om mensen te laten zien wat er gebeurt en geeft facebook de melding

Citaat:
We hebben een van je berichten omlaag verplaatst in het overzicht.

Wat is er gebeurd?
Onze technologie heeft aangetoond dat dit bericht lijkt op andere berichten die in strijd zijn met onze richtlijnen voor de community inzake Gewelddadige en expliciete inhoud.
Facebook-gebruikers mogen geen gewelddadige beelden delen.
Wat dit voor jou betekent
Onze technologie geeft dit bericht lager in het overzicht weer dan normaal. Mensen kunnen het bericht wel bekijken, maar moeten mogelijk verder omlaag scrollen. Dit is niet van invloed op je toekomstige berichten

Oke het staat er nog...maar zo schiet het nog niet op.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:21

Fitzroy schreef:
Ik blijf het ontzettend weinig vinden op 17 miljoen Nederlanders. Toevallig kwam ik vanochtend een petitie tegen voor het blijven vliegen met 2 piloten en deze was al 40000 x ondertekend. Dus er is nog heel wat te doen om mensen alert te maken.

Het gaat denk ik niet zo zeer om alert zijn. De meeste mensen hebben geen belang bij het wel of niet voorkomen van wolven. Zij wonen in steden, hebben geen landbouw (huis) dieren en lopen alleen een keer in het bos over de met kleuren aangegeven route van 2,5 kilometer (om het beeld maar even te schetsen :D ).
Zij gaan naar Benidorm of Torremolinos op vakantie en nemen daarvoor het vliegtuig. Dus dat is wel in hun interesse wereld. Ik denk niet dat zij van 100 foto's van dode schapen ineens wel over de wolf gaan nadenken.

DuoPenotti

Berichten: 29517
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:25

Ik denk dat het inderdaad zo zit.
Net als dat het mij niet zoveel maakt hoeveel piloten er zitten en hoe duur vliegen is.

Het verschil alleen het dierenleed. Daarom zouden de echte beelden wel eens meer getoond mogen worden landelijk. Niet in de regio krant.
Maar het word nu niet getoond, of niet de echte gruwelijke beelden van de levende uit elkaar getrokken dieren, dus nee de meeste zullen er niets mee doen.
Wat ik begrijp. Want wat je niet weet, of waar je van denkt dat het aan die stomme boer ligt die vertikt te afrasteren, waarom zou je daarvoor tekenen?

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:29

ArtHorse schreef:
Heel erg bedankt voor het plaatsen van de meldingen van waar de wolf actief is!
Ik woon middenin het wolvengebied, dus voor mij is het erg handig om te weten, alleen de WhatsApp groepen en Facebook pagina's met alle negatieve groepsdynamiek en verbale agressie richting 'buitenstaanders' zijn niet mijn ding...
Heel fijn dat het hier zo zakelijk en neutraal weergegeven wordt.

Mensen worden uiteindelijk het meest geholpen door feiten, niet door wat kleine groepjes mensen op de rest van de wereld projecteren, dus ik ben er blij mee!


In de whatsapp groepen kunnen alleen beheerders posten. Er staan enkel zichtmeldingen, de aangevallen dieren en belangrijke informatie. Geen reacties van andere mensen in de groep.

Je kan de groep op stil zetten bijvoorbeeld zodat je niet elke ochtend wakker wordt met vervelende foto's. Of als je een apart venster van WhatsApp op je homescreen hebt, dan zie je waar er is aangevallen maar niet de foto's zelf.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:31

rien10 schreef:
gillian schreef:
Ik heb dat gevoel juist andersom.
Zodra je reageert op bv Facebook, wordt je uitgescholden. Alles wordt gebagatelliseerd. Het is allemaal zo erg niet. Pannekoek, Roodkapjessyndroom, paniekzaaier, wolvenhater.

Ik vraag me juist af hoe die voorstanders het voor zich zien. Of ze die verscheurde dieren niet voorbij zien komen. Waarom dit goed te praten is, omdat er dagelijks dieren geslacht worden.
Zonder schelden en bedreigen zou ik dat wel eens willen weten.
Hoe ze het beschermen van je dieren voor zich zien. Of ophokken.
Jarenlang is er gestreden om dieren zoveel mogelijk buiten te krijgen. En nu wordt er het tegenovergestelde gezegd, geëist bijna,want anders ben je niet goed voor je dieren.

Ik ben overigens geen wolvenhater. Ik ben niet voor 0-stand. Ik ben voor beheer. Afschot bij overlast gevende dieren. Ze behoren schuw te zijn en dat is op deze manier hoe het nu gaat niet mogelijk, want de wolf is vogelvrij.

Ik ben voor 0 stand. En ik ben geen wolven hater. Nu werk je zelf mee aan hokjes denken.


Ik werk nergens aan mee. Ik typ mijn mening. Iets waar ík voor sta.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:39

Je hebt gelijk, ik heb verkeerd gelezen. Mijn excuses.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:40

rien10 schreef:
Je hebt gelijk, ik heb verkeerd gelezen. Mijn excuses.


Geen probleem ;)

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:41

Nyaleti schreef:
In de whatsapp groepen kunnen alleen beheerders posten. Er staan enkel zichtmeldingen, de aangevallen dieren en belangrijke informatie. Geen reacties van andere mensen in de groep.

Je kan de groep op stil zetten bijvoorbeeld zodat je niet elke ochtend wakker wordt met vervelende foto's. Of als je een apart venster van WhatsApp op je homescreen hebt, dan zie je waar er is aangevallen maar niet de foto's zelf.


Bedankt voor de tip! Ik was even in de war met de buurtappgroepen,maar die kan ik natuurlijk ook op stil zetten.

Elisa2

Berichten: 37186
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:05

Fitzroy schreef:
Ik blijf het ontzettend weinig vinden op 17 miljoen Nederlanders. Toevallig kwam ik vanochtend een petitie tegen voor het blijven vliegen met 2 piloten en deze was al 40000 x ondertekend. Dus er is nog heel wat te doen om mensen alert te maken.


Inderdaad, dank voor de bewustwording. Heb de petitie ook nog maar eens gedeeld op Facebook.

Denk inderdaad dat de Wolf maar een klein deel van de Nederlanders raakt, en men gaat liever op vliegvakantie dan dat ze zich bezig houden met andermans leed..

Wbt de app groep, ik heb de afbeeldingen niet op automatisch downloaden staan. Dan kun je er voor kiezen om iets wel of niet te willen zien.

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:18

Dat is ook een goede tip. Hier vind ik het niet erg om afbeeldingen te zien, maar dat is ook omdat ik hier dan bewust voor dit onderwerp kies. Whatsapp overvalt je altijd zo.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:45

Aanval Eesveen Ov
Citaat:
28 maart 2024
Wolven aanval op schapen polder Eesveen. 6 dood en gewonden. Rest op de hobbel.


Bron app meldingen wolven in Westerveld.
Verdere informatie nog niet bekend.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:57

Shirley schreef:
Dat is toch van de zotte...
Als ze er dan zo verschrikkelijk dol op zijn, laten ze hem lekker in hun tuintje zetten dan.

En dan nog mensen bedreigen ook...zou ze toch bijna zelf iets ergs toewensen :x


Bedreigen is idd not done, maar de haat die de wolf krijgt, de hele hetze die speelt, de onwaarheden over hekken die niet zouden werken zijn ook wat overdreven. Dat is waar de "pro-wolf" mensen tegenaan lopen en dan volgen er uiteindelijk vanzelf verhitte discussies.

Ik sta er zelf neutraal in en heb paarden en wolfhonden. Hier verderop, midden op de veluwe staan schapen achter een wolfwerend hek van 1,2m hoog en dat werkt volgens de eigenaren prima. Ik praat regelmatig met hun, ze hebben nog geen enkel schaap verloren ondanks dat het midden in wolven gebied staat, in de vrije natuur. Dus ik kan me ergens de frustratie wel voorstellen, omdat er blijkbaar allerlij belangenclubjes bewust onwaarheden de wereld insturen om de publieke opinie een bepaalde kant op te sturen. De wolf gaat niet meer weg en zal nooit meer uitgeroeid worden. Daar moeten we mee leren leven. Of je beschermt je dieren dmv een goed hek of je stelt ze bewust bloot aan gevaar. Ik heb mijn keuze gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Mark0919 op 28-03-24 14:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:58

tienus63 schreef:
Aanval Eesveen Ov
Citaat:
28 maart 2024
Wolven aanval op schapen polder Eesveen. 6 dood en gewonden. Rest op de hobbel.


Bron app meldingen wolven in Westerveld.
Verdere informatie nog niet bekend.


Volgens mij zijn dat de Eesveensche Hooilanden? Niet ver van Steenwijk. Ik weet dan geloof ik wel welke schapen.
@Happinez, dat is bijna bij jou of niet.

Happinez

Berichten: 8373
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:16

Klopt zal hier niet ver vandaan zijn, heb alleen nog geen exacte locatie gehoord.
Er lopen nog meerdere koppels schapen hier in de omstreken buiten.

1,5 week geleden reed ik nog door het bos met het paard ( aan de kant van Eesveen ) en toen zag ik nog verse wolvensporen.
Dus helemaal verbazen doet het me niet dat er nu weer wat gepakt is in de omgeving.
Erg triest ;(

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:25

De weekcijfers via EPM, 7 dagen.
10 aanvallen. 21-3-24 t/m 27-3-24

Citaat:
10 aanvallen;
Gedood 1 rund, 1 pony, 23 schapen.
Gewond 3 schapen, 1 pony
Vermist 3 schapen

27-03-2024 1. Aalst, Gelderland (3 dood + 2 vermist)
https://ep-map.com/report/28047
https://ep-map.com/map?lat=51.774632&ln ... port=28047

27-03-2024 2. Lunteren, Gelderland (7 dood, 1 gewond, 1 vermist)
https://ep-map.com/report/28046
https://ep-map.com/map?lat=52.120866&ln ... port=28046

27-03-2024 3. Nederhemert, Gelderland (1)
https://ep-map.com/report/28054
https://ep-map.com/map?lat=51.771688&ln ... port=28054

26-03-2024 4. Ermelo, Gelderland (1)
https://ep-map.com/report/28057
https://ep-map.com/map?lat=52.288099&ln ... port=28057

25-03-2024 5. Beilen, Drenthe (3)
https://ep-map.com/report/28055
https://ep-map.com/map?lat=52.840531&ln ... port=28055

25-03-2024 6 Fluitenberg, Drenthe (1 dood + 1 gewond)
https://ep-map.com/report/28010
https://ep-map.com/map?lat=52.738238&ln ... port=28010

24-03-2024 7. Beilen, Drenthe (1 dood + 1 gewond)
https://ep-map.com/report/28008
https://ep-map.com/map?lat=52.848102&ln ... port=28008

23-03-2024 8. Leersum, Utrecht (5)
https://ep-map.com/report/28006
https://ep-map.com/map?lat=52.04661&lng ... port=28006

23-03-2024 9. Wekerom, Gelderland (PONY'S 1 dood + 1 gewond)
https://ep-map.com/report/28007
https://ep-map.com/map?lat=52.124945&ln ... port=28007

21-03-2024 10. Wateren, Drenthe (1 rund)
https://ep-map.com/report/28056
https://ep-map.com/map?lat=52.904509&ln ... port=28056

Pas op uw dieren!!

Deze lijst betreft enkel schade aan landbouwhuisdieren en/of hobbymatig gehouden hoefdieren die gemeld is bij Bij12

https://ep-map.com/map

U heeft een wolf gezien of een vermoedelijke wolfaanval gehad?
U heeft foto's, videomateriaal of andere informatie? OF
U hebt een fout opgemerkt, een misplaatst rapport gevonden (en kunt de juiste locatie aangeven middels een coördinaat) of aanvullende gegevens voor in een rapport?
✅️ Mail epmregistratie@gmail.com OF Pb ons via Messenger


Overzichtskaartje globale locaties van de weekcijfers:
Afbeelding

Bron EPM
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7171751769

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:30

Mark0919 schreef:
Shirley schreef:
Dat is toch van de zotte...
Als ze er dan zo verschrikkelijk dol op zijn, laten ze hem lekker in hun tuintje zetten dan.

En dan nog mensen bedreigen ook...zou ze toch bijna zelf iets ergs toewensen :x


Bedreigen is idd not done, maar de haat die de wolf krijgt, de hele hetze die speelt, de onwaarheden over hekken die niet zouden werken zijn ook wat overdreven. Dat is waar de "pro-wolf" mensen tegenaan lopen en dan volgen er uiteindelijk vanzelf verhitte discussies.

Ik sta er zelf neutraal in en heb paarden en wolfhonden. Hier verderop, midden op de veluwe staan schapen achter een wolfwerend hek van 1,2m hoog en dat werkt volgens de eigenaren prima. Ik praat regelmatig met hun, ze hebben nog geen enkel schaap verloren ondanks dat het midden in wolven gebied staat, in de vrije natuur. Dus ik kan me ergens de frustratie wel voorstellen, omdat er blijkbaar allerlij belangenclubjes bewust onwaarheden de wereld insturen om de publieke opinie een bepaalde kant op te sturen. De wolf gaat niet meer weg en zal nooit meer uitgeroeid worden. Daar moeten we mee leren leven. Of je beschermt je dieren dmv een goed hek of je stelt ze bewust bloot aan gevaar. Ik heb mijn keuze gemaakt.


Ik noem dat eerder mazzel dan dat dit betekent dat het daadwerkelijk 100% effectief werkt. Immers het tegendeel is al vaak genoeg bewezen daar hoeft niemand aan te twijfelen. Dit ene verhaal is geluk voor betreffende dierenhouder maar meer ook niet.