Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Sica

Gemlo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:40

Ik reageer zelf altijd minder snel bij een advertentie als er staat in overleg, omdat ik dan automatisch denk dat het buiten budget zal liggen. Maar een keer een paard gezien die in de advertentie stond als hogere prijsklasse, maar daarna had gereageerd op mijn zoekertje dat hij 6k was. Terwijl dat in mijn ogen echt geen hogere prijsklasse is. Een indicatie is altijd fijn en als je bang bent dat je in gaat leveren op de prijs, zet het dan aan de hogere kant met bijvoorbeeld, over prijs valt licht te onderhandelen. Dan weet ik dat ik wanneer het net een beetje boven budget is, er misschien nog wel over valt te praten.

Overigens heeft bij ons DAP Bodegraven meegekeken en die vond alles ruimschoots acceptabel. En hij zou een 2 hebben gegeven ipv een 3 dus dat stelt mij gerust. De rug zou hij zo op een 2 vaststellen. Even zakelijk gezien, zou zo'n twee op de rug uitmaken bij eventueel verkoop (niet uitgangspunt, maar toch als er onverwacht wat gebeurt)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:26

Kim_W schreef:
Oehlala schreef:
een prijscategorie aangeven, bijv 10-15 k of 15-20k, dan hebben mensen eerder een idee hoe of wat.
Vind ik zelf ook wel fijn, want er is geen staat op te maken, op prijzen.

Wat ik daar dan lastig aan vind is dat je dan die 5000 euro verschil altijd kwijt bent. Bied jij je paard voor 10-15 aan, gaat niemand die 15 betalen en wordt er ook <10 geboden.

Edit: ben wel heel erg voorstander van prijzen in de advertentie. Scheelt voor verkoper heel veel reacties die toch op niks uitlopen, en voor kopers makkelijker om in te schatten of het de moeite waard is om überhaupt naar te informeren.

prijsindicatie 10-15k bijv, kun je gewoon nog 15 vragen en krijgen is mijn ervaring, maar het scheelt een hoop belletjes.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:57

Heel eerlijk; als er staat prijs op aanvraag of iets dergelijks dan sla ik 9 van de 10 keer de advertentie al over. Omdat ik inderdaad denk dat hij vast wel buiten budget gaat vallen.

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:10

Die van mij staat ook onder in overleg puur omdat het in overleg is.. ik heb een vraagprijs in mn hoofd maar in overleg is er veel te bespreken voor het juiste huisje..

❥ Esprit

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:15

xsensibel schreef:
Die van mij staat ook onder in overleg puur omdat het in overleg is.. ik heb een vraagprijs in mn hoofd maar in overleg is er veel te bespreken voor het juiste huisje..

En als iemand je contacteert, wat zeg je dan?

Ik vond het ook vervelend als verkopers naar mijn budget vroegen. Stel ik zei 10 000,dan was paard x bij de ene klant misschien 8000 maar omdat ik het budget heb, misschien wel plots 10 0000...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:34

Seni schreef:
Heel eerlijk; als er staat prijs op aanvraag of iets dergelijks dan sla ik 9 van de 10 keer de advertentie al over. Omdat ik inderdaad denk dat hij vast wel buiten budget gaat vallen.

Dat zit tussen je oren natuurlijk. Ik heb prijzen bewust niet bij de advertentie staan omdat niet de hele wereld hoeft te weten wat ik voor mijn paard vraag. Toevallig op dit moment ook één ‘
op aanvraag’ staan.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:52

Farjen schreef:
xsensibel schreef:

En als iemand je contacteert, wat zeg je dan?

Ik vond het ook vervelend als verkopers naar mijn budget vroegen. Stel ik zei 10 000,dan was paard x bij de ene klant misschien 8000 maar omdat ik het budget heb, misschien wel plots 10 0000...

Gewoon mijn vraagprijs, met de vermelding dat hij bespreekbaar is voor een fijne plek! :j

❥ Esprit

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:37

Change3x schreef:
Seni schreef:

Dat zit tussen je oren natuurlijk. Ik heb prijzen bewust niet bij de advertentie staan omdat niet de hele wereld hoeft te weten wat ik voor mijn paard vraag. Toevallig op dit moment ook één ‘
op aanvraag’ staan.

Juist….dit. Niets te verbergen maar wel soms prettig. Zeker bij de hogere prijsklasse (60-200k)

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:51

Change3x schreef:
Seni schreef:

op aanvraag’ staan.

Dit snap ik ook wel! Vind het alleen op marktplaats altijd lastig zoeken. Als ik instel op bijvoorbeeld tot 6.000 en dan nieuwe advertenties eerst krijg ik ook bijwijze van de playmobil paarden enz in de lijst waardoor ik al gaauw van 1.000 tot 6.000 invult, maar je dan de: in overleg of NOTK paarden dus niet tegenkomt..

Paardloos

Opzoek naar een leuke merrie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:15

Gemlo schreef:
Ik reageer zelf altijd minder snel bij een advertentie als er staat in overleg, omdat ik dan automatisch denk dat het buiten budget zal liggen. Maar een keer een paard gezien die in de advertentie stond als hogere prijsklasse, maar daarna had gereageerd op mijn zoekertje dat hij 6k was. Terwijl dat in mijn ogen echt geen hogere prijsklasse is. Een indicatie is altijd fijn en als je bang bent dat je in gaat leveren op de prijs, zet het dan aan de hogere kant met bijvoorbeeld, over prijs valt licht te onderhandelen. Dan weet ik dat ik wanneer het net een beetje boven budget is, er misschien nog wel over valt te praten.

Overigens heeft bij ons DAP Bodegraven meegekeken en die vond alles ruimschoots acceptabel. En hij zou een 2 hebben gegeven ipv een 3 dus dat stelt mij gerust. De rug zou hij zo op een 2 vaststellen. Even zakelijk gezien, zou zo'n twee op de rug uitmaken bij eventueel verkoop (niet uitgangspunt, maar toch als er onverwacht wat gebeurt)

Oh super goed nieuws voor jou dus! Fijn!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:32

Dat is goed nieuws Gemlo!
Ik snap nooit zo goed, niemand heeft er volgens mij moeite mee de prijs van een 2e hands auto op de verkoopsite te vermelden. Bij paarden wordt er ineens moeilijk over gedaan en wil men dat niet publiek tonen. Ik vraag me altijd af waarom dat moeilijk ligt. Is dat om te proberen het dier (deels) zwart te verkopen? Ik kan werkelijk geen andere reden bedenken.
Laatst bijgewerkt door oji op 21-11-23 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:36

Gemlo, en Bodegraven is vrij streng dus goed dat je daar nagevraagd hebt en daar kan je zeker op vertrouwen.

Een 2 op de rug zou ik me helemaal geen zorgen over maken. Heel bot gezegd, als je nu van alles wat goed is op de foto gaat uitsluiten omdat het paard misschien ooit verkocht moet worden kan je geen paard meer kopen. Want die 2 op benen kan ook een 3 worden, een paard met goede rug kan toch iets oplopen of later slechter geworden zijn, ze kunnen allerlei blessures krijgen, zelfs als ze bij aankoop helemaal goed zijn zonder opmerkingen.
Kijk 1 met verhoogd risico, dus al een 3 op de benen of een 4 op de rug oid zou ik zelf overslaan, want ik begin graag met goede foto's. Liever ook geen chipjes, want ik vind die operaties eng haha. Ik heb geluk gehad die nooit gehad te hebben bij keuringen.
Maar wat er gebeurd als je ze eenmaal hebt weet je niet.

Verzekeringen zijn juist streng, boj verhoogs risico willen ze je niet pmdat het hun geld kost waarschijnlijk. Die 2 op de rug is niet eens de hoogste graad die toegelaten wordt in tegenstelling tot de 2 op de benen. Zelfs kennissen die handelen nemen een 2 op de rug zonder twijfel en verkopen ze zonder problemen

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:06

Ja zeker goed nieuws, we gaan haar ook zo ophalen! :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:10

2 op de rug is gewoon normaal inderdaad.
Hoeft niet eens een licht probleem te zijn... maar bv ook als alle wervels op volledig perfecte afstand staan een 1 staat ook mooi maar een iets andere richting kan het al een 2 zijn.
Ik heb maar 1x een paard gehad die allemaal 1'tjes had. Benen, nek, hals en rug. Was toen eind 3 jaar.
Alles perfect van binnen.
Paard is later nog een keer volledig door de scans en foto's gegaan omdat we een mogelijke oorzaak zochten waarom behandeling voor headshaking niet meer aan sloeg.
Ook toen was nog steeds alles perfect, toen bijna 7jr en ongeveer Z2 niveau.
Zo zie je ze niet vaak...

maar ook, dan verlies je ze dus weer aan iets anders :') Paarden houden is gewoon altijd een risico. Problemen moet je nooit kopen, die komen helaas vaak wel vanzelf :+
Alleen mijn merrie heeft nooit wat gehad, ruim 29 geworden.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:15

oji schreef:
Dat is goed nieuws Gemlo!
Ik snap nooit zo goed, niemand heeft er volgens mij moeite mee de prijs van een 2e hands auto op de verkoopsite te vermelden. Bij paarden wordt er ineens moeilijk over gedaan en wil men dat niet publiek tonen. Ik vraag me altijd af waarom dat moeilijk ligt. Is dat om te proberen het dier (deels) zwart te verkopen? Ik kan werkelijk geen andere reden bedenken.

Er zit nogal een verschil tussen een blik en een levend dier. :') Voor mij is het een persoonlijke kwestie, ik vind het gewoon niet prettig om de prijs openbaar te vermelden, dus dan staat bij interesse vragen vrij.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:30

Het risico als verkoper is dat je potentiele kopers kunt mislopen, omdat hier bijvoorbeeld al meerdere keren wordt vermeld dat ze niet eens de advertentie openen als er geen prijs bij staat. Ik scrol persoonlijk ook makkelijk langs een advertentie waar geen prijs bij staat.

Dat is een afweging die je als verkoper moet maken. Nadeel als verkoper is dus dat je potentiele kopers misloopt en veel reacties krijgt met enkel de vraag wat de prijs is (waarna je vaak niets meer hoort van de geinteresseerde).

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:50

Zo zie ik dat niet, als iemand oprecht geïnteresseerd is sturen ze je wel een berichtje, of er nou wel of geen prijs bij staat.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:55

Change3x schreef:
Zo zie ik dat niet, als iemand oprecht geïnteresseerd is sturen ze je wel een berichtje, of er nou wel of geen prijs bij staat.

Dat hoeft dus niet. Genoeg paarden gezien die ik echt leuk vond, maar zonder prijs erbij denken mijn hersens automatisch dat het boven budget zal zijn en dan wil ik de tijd van de verkoper niet verspillen door naar de prijs te vragen.

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:01

Je kunt aan de hand van het niveau, gebruiksdoel en leeftijd van het paard toch wel een beetje een inschatting maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:05

Change3x schreef:
Je kunt aan de hand van het niveau, gebruiksdoel en leeftijd van het paard toch wel een beetje een inschatting maken.

Nee...
Bij de echt fijne en aansprekende paarden is het echt wat de gek er voor vraagt en geeft.
Ik had meestal bij de NOTK paarden van ongeveer hetzelfde niveau, gezond, kwaliteit, leeftijd, uitstraling dat ik bedragen van 30k tm 150k terug kreeg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:10

Ik vraag gewoon prijzen op. De ene keer denk je hmmm veel te duur en de andere keer is het gewoon passend en kan je verder praten. Gewoon niet te bang zijn en vragen en soms ook brutaal een bod doen. Je weet t nooit

Life is a balance of holding on, and letting things go…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:11

Ja ik vroeg ze ook op hoor... Bij de gene die ik uiteindelijk heb gekocht was het een blijde verrassing :')Die was een stuk goedkoper dan ik ingeschat had op kwaliteit :P
Maar die had dan weer hier en daar wat werk in gedrag :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:16

Change3x schreef:

Nou, ik blijkbaar niet. Ik heb er af en toe zo ver naast gezeten, dat ik bijna van de bank rolde van het lachen. Dat paard was bijna 10 keer zo duur als mijn maximum budget _/-\o_ . Stond gewoon op mp.

Nou ja, dat was dan de vraagprijs dan he. Ik weet nu ook van een paard dat te koop staat voor 30k, maar die staat er nog wel even. De huidige eigenaar begint inmiddels behoorlijk zenuwachtig te worden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:17

Zoals ik al zei, vragen staat toch altijd vrij als je een paard echt heel leuk vindt. Een berichtje sturen is de moeite niet. :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:19

Zie vooral nu ook wel paarden die echt weg moeten. T is nat, gras raakt op, hooi niet heel goedkoop. Her en der gaan stallen dicht, mensen hebben moeite om rekening te betalen. Goed huisje doet ook veel.

Life is a balance of holding on, and letting things go…