Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:11

Charmant kousje hoor :j

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 19:29

:j Het zou in principe echt poepsimpel zelf te maken zijn maar ik wilde een ademende stof en de enige waar ik ervaring mee heb dat het echt fijn spul is en doet wat het beloofd is back on track. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:01

Heb je het hele BOT assortiment al in huis inmiddels...? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 21:02

pmarena schreef:
Heb je het hele BOT assortiment al in huis inmiddels...? :=

Ik heb nog geen hak-beschermer. O:) maar die hoef ik ook niet zo nodig als dit de manier is om er aan te komen. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:02

Haha ja, precies :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:01

Kan me voorstellen dat je man even gezucht heeft. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 15:07

_O- Gisteren avond had ie wel door hoeveel moeite het me kost om niet moeder kloek te zijn en Joy in te pakken in bubbeltjesplastick. :))
Hij zei heel droog "liefst zou je hem naar huis halen tot hij genezen is he?"

Jep. maar daar wordt hij niet beter van op dit moment. :+ Tenzij de wonde echt ontstoken zou zijn of er pezen geraakt waren waardoor hij extra zorgen/rust nodig had die op weide niet te bieden is, is daar geen enkele reden toe. Rationeel weet ik dat wel. Emotioneel wil ik mijn baby bij me hebben. _O- Mijn baby van 400kg ofzo. :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:15

Niets mis met je gevoel en goed dat je jouw verstand erbij gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 23:43

pien_2010 schreef:
Niets mis met je gevoel en goed dat je jouw verstand erbij gebruikt.

Vandaag hem alleen verzorgd, dat ging goed.

Wat vinden jullie onmisbaar in een uitgebreide EHBO doos?
Ik heb een aantal snel verbanden gekocht gezien veulens niet graag stil staan terwijl je met gaasjes klooit. :+ Zelfs brave veulens niet.
Compressen obviously. Maar moet nog even kijken welke, wil er die groot genoeg zijn en niet kleven. Het zelfklevende verband heb ik ook al. (Dat Blauwe dus)
Zalf heb ik liefst honingzalf of MSM zalf voor kleinere wondjes. Isobetadine heb ik altijd in huis.

Wat voor verbandmiddelen zouden nog ‘voor het grijpen’ moeten zijn ? Mis ik iets of kennen jullie iets dat handig zou werken bij minder geduldige en wijze veulens?

Ik voelde me hopeloos onvoorbereid bij Joy. Wil dat niet nog eens hebben. :o Ook het besef dat Joy uitzonderlijk braaf is zette me aan het denken wat ik kon inkopen om het makkelijker en sneller te laten gaan als het eentje was met wat minder geduld.

En dan nog een kistje om het spul in te bewaren…

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:08

Bij wondes die vaak moeten ververst worden is een vierkant verband wel handig.

Het idee is dat je de huid rondom wegscheeft en eigenlijk een vierkant (met de binnenkant open) kleeft met van dat kleefband en soort plastic folie. Het gaasje die op de wonde komt kan je eigenlijk zo op die plastic kleven. Het erafhalen doet dan geen pijn, geen irritatie van het plakband op de huid die er af gehaald wordt, en je kan zo heel simpel nieuwe compresjes erop maken.

Ik ga even zoeken of ik dat voorbeeld nog terugvind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:50

Ik vind van die zilvergaasjes wel erg fijn, die kleven ook niet en het zilver schijnt ook een positieve invloed te hebben :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:12

VAn die breden rollen watten zoals de dierenarts heeft heb ik nu ook altijd zelf in huis. Ook iets wat ik steevast altijd nu standaard in huis heb is jodiumtinctuur. Isobetadine shampoo ook. Jodium droogt oppervlakkige wondjes sneller op dan gewone ontsmettingsmiddelen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:14

ik heb ook altijd animalintex in mijn EHBO koffer :) handig om het vuil er uit te trekken
verder ook de vetwrap, zilverspray en zilverzalf, honingzalf en lurax zalf :)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:13

Zelf heb ik in ehbo (dus niet wat ik op dit moment gebruik)

Steriel/ontsmetting/zalf/allerhande
*10x10 kompressen doos van 100
*5x5 kompressen doos van 100
*Suprasorb p 10x10 (kleeft absoluut niet in en werkt antibacterieel maar niet zo agressief als zilver) doos van 5
* absorberend verband in alle maten (10x10 tot 20x40) per stuk steriel verpakt. 5 stuks van elke maat

*flamazzine
*neocutigenol
*zilverzalf
*isobetadine zalf en vloeibaar
*copperhawk

*nacl
*zuurstof water (altijd goed zuivermaken/naspoelen)
*h.a.c 5%
*isobetadine

*thermoter
*naalden en spuiten in verschillende maten
*verbandschaar
*handschoenen

Niet steriel en verbandmiddelen:
-100 niet steriele kompressen voor zuiver maken van wonde
- 5 wegwerp fixatieverbanden:
*10cm stellastic v
*15cm stellastic v (aanrader bij grotere paarden, blijft beter zitten als 10cm)
*10cm niet rekbare fixactieverband van reiterlive
-5 herbruikbare verbanden:
* stellacrepe 10
* stellacrepe 15
-1rol van 1kg katoen watten farmaline
-1rol watten met kompres om van Agradi
-10 vetwraps
-watten
-animalintex
-mefix 10cm, is zodanig soepel in tegenstelling tot hypafix dat het volledig rond het been geplakt mag/kan worden. Hecht niet op de huid.
En handig met de ongeduldige, kan je alles daarop plakken en dan in 1x bevestigen op de huid. Kan je nog met fixatie verband werken, maar dan blijft alles samen hangen.

Momenteel gebruik ik ook de
mepilex ag (zilverkompres)
aquacel ag hydro (zilver)
Tenspoplast

mijn wonde kon niet gehecht worden door de hoeveelheid vuiligheid.
Het is in iedergeval een ehbo box waarbij mijn arts alleen draad en naald meeneemt als ze langs moet komen. Zal dus vast nog wel iets vergeten zijn.
Als je wilt kan ik straks wel eens een foto maken met alles bij/naast elkaar :j
Of eventueel aangezien je in de buurt woont een deel langsbrengen dat je kan testen wat je zelf fijn vind en wat niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 13:30

Dankjewel allemaal voor de reacties! Ik ga dit weekend aan de slag met de lijstjes. :j kopen jullie online of in de winkel?

Jullie kunnen denk ik bij winkels als Kruidvat veel meer van dit soort spullen vinden hè?
Ik denk dat ik naar de apotheek moet voor de meerderheid van deze dingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:38

De vraag is ergens ook een beetje: hoe vaak heb je zoiets dringend nodig en wat is de houdbaarheid?

In mijn ervaring:

Zalven blijven niet zo lang goed, geef je 15-20 euro uit voor een tube zalf en tegen dat je die nodig hebt zijn ze over datum.
Als je eens een honingzalf oid nodig hebt, heb je die zo opgehaald bij de apotheker.

Ikzelf ben erg fan van een home made zalfje:
- poedersuiker gemengd met isobetadine. Maak je smeerbaar papje van, en dat spul werkt als een tierelier, zowel op kleine wondes als op grote wondes waarvan de hechtingen niet blijven hangen.
Spotgoedkoop, en iedereen heeft wel poedersuiker of kristalsuiker staan.

Betreft verbanden:

Alles dat zo hard moet ingepakt worden is er toch een dierenarts die er voor moet langskomen, en dan kan je nog altijd alles aanschaffen wat je nodig hebt. Het enige dat ik heb is een klein beetje basis voor het geval ze zich verwonden en ik er druk moet op kunnen zetten tot de dierenarts komt.

Ik heb dus echt het basis van basis liggen:

- een pak watte
- een pak compressen
- een fles isobetadine
- een aantal rolletjes van dat blauw zelfklevend verband
- een rol ducktape
- een goede schaar
-animalintex (voor hoefzweren).

Met bovenstaand heb je voldoende voor een drukverband tot de dierenarts komt of enkele hoefverbanden. Ondertussen heb je tijd om bij te halen indien nodig. Isobetadine komt niet slecht en poedersuiker heb je wel in de kast staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 14:02

Zalven koop ik idd niet in het groot aan. Maar gelijk nu met Joy: de DA heeft getoond hoe het in te pakken met materiaal van hem maar ja, dan wil je eigenlijk ‘s morgens zo snel mogelijk kunnen verzorgen en moet je eerst nog gaan rijden voor verbanden. :=
Verband blijft over het algemeen ook gewoon goed dus daar zou ik iig wel een voorraad voor een drietal verversingen van willen. Zodat ik de dag er na rustig nieuw kan halen.

Een tube zalf koop ik ook wel van de DA als ie toch moet komen zoals nu. Zeker met dit soort wondes ben ik dan ook zeker dat het een tube is die nog goed is. Maar verbanden enz zou ik toch wel een voorraadje van willen en vooral: nu in rust kunnen kijken wat makkelijk werkt.

Als het een minder geduldig veulen geweest was had ik al wat af gevloekt deze week. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:57

Vandaag onverwacht hulp gekregen van een hele lieve bokker die zowel mij als Joy erg gefrustreerd aan trof om gelijkaardige redenen. := := _O- Joy vind mij inmiddels de oorzaak van zijn probleem en niet de oplossing. Het was ook mijn fout om te gaan terwijl ik al wat frustratie had… *zucht* Ik maak me dan zorgen als het niet perfect verbonden is en raak gefrustreerd als dat niet lukt.. cirkeltje dus. Het is terug afgedekt en ben nu bij mijn fysio maar ben in staat om, als ik hier klaar ben, terug te gaan. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 20:39

Zo, na de fysio terug gegaan en zijn verband er beter om gedaan. Ik was rustiger en Joy dus ook en het was op tien minuten gebeurt. Even met hem geknuffeld… Hij is zo vreselijk braaf. Ik mag mijn geduld niet verliezen als hij het een keer zat is. Elk ander veulen had me al heel anders benaderd inmiddels.

Mocht normaal inmiddels over op zinkspray maar heb nu MSM zalf op de wonde en zijn onderbeen gedaan. Ik hoop dat dat het gevoel van de zwelling een beetje kalmeert. Als de zwelling na het weekend niet minder is ga ik toch de DA terug bellen denk ik. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:49

Dat is fijn Kathleen. Joy reageert dus sterk op je. Dat is duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 00:32

pien_2010 schreef:
Dat is fijn Kathleen. Joy reageert dus sterk op je. Dat is duidelijk.

En ik op hem blijkbaar. :o
Het escaleerde zo snel dat ik het te laat door had…. Dat is me al jaren niet meer overkomen… heb gelukkig nog met hem kunnen knuffelen toen ik terug gegaan ben. :o
Ik snap hem wel maar het is moeilijk om de ‘boeman’ te zijn… :o Morgen even uitgebreid de tijd nemen om met hem te tutten. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:19

Dat is met dieren, kinderen, alles eigenlijk.... het is echt klöte om dingen te moeten doen waardoor ze je maar stom vinden....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:43

pmarena schreef:
Dat is met dieren, kinderen, alles eigenlijk.... het is echt klöte om dingen te moeten doen waardoor ze je maar stom vinden....

Mijn man begint nog te huilen als hij het over Chico heeft, die gaskoliek had en absoluut niet in de trailer wilde. De dierenarts en hij hebben hem zelfs geslagen zodat hij erin ging, zo zielig, zo niet mijn man, want een operatie was zijn enige kans. Hij heeft een operatie gehad maar was de darm te ver gedraaid. Dus overleden. Ik kan hem alleen maar troosten door te zeggen dat als hij niet op de trailer was gegaan we ook hadden gehuild omdat we te zacht op dat moment was geweest.
Maar onszelf vergeven, het ooit vergeten, dat nooit.
Voor mij is het iets gemakkelijker daar ik ondanks Covid ben meegereist en hem in mijn armen heb gehouden dat hij heel fijn vond. Maar dit blijft altijd een enorm trauma. Pink traantje weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:02

Achjee....ja zulke dingen zijn het ergst... dat je het daarna niet meer goed kan maken... :(:)

Dat heb ik met mijn Roy-tje.... lief rood knuffelkatertje gehad, en Maya zijn grijze zusje. Twee maanden na elkaar doodgegaan. Eerst Maya die ineens nierfalen had schijnbaar, ik ging naar de DA omdat ze niet zichzelf leek maar ze at gewoon goed enzo. Toen bleek daar dat nierfalen. Nog op dieet en medicatie gegaan. Sommige dieren leven daar nog jaren prima mee als ze even door die eerste dip heen geholpen worden. Dus toen ze een week later ofzo niet wilde eten, toch maar gaan dwangvoederen om haar door die (hopelijk...) dip heen te helpen. Maar helaas vond ik haar na een paar dagen 's nachts gaspend naar adem....

Maya ingeslapen. Echt 1 of 2 dagen daarna kreeg Roy-tje ineens een hele nare aanval. Bleek HCM. Daar zelfde verhaal: door dip heen proberen te helpen. Ook dwangvoeren. Niet leuk, maar het is het waard als ze dan weer een paar jaar een prima leven hebben.

Maar bij hem dus ook dat het geen dip was maar het einde... Dan heb je dus die laatste tijd je dieren een super ellendige tijd bezorgd want dat dwangvoeren is echt de hel. Ik zeg nu dat de kans heel groot is dat ik daar niet meer aan ga beginnen :n Ik word er zelf nog naar van als ik er aan denk dat dat de laatste herinneringen zijn die ze aan mij hebben.... kan me dus heel goed voorstellen hoe je man zich er over moet voelen :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:45

Pmarena je vergelijking klopt helemaal. Je doet iets dat naar is, wat niet bij je past, wat niet hoort als laatste redmiddel en als het dan niet lukt is dat inderdaad onvergetelijk verdrietig.
De dierenarts had hem zelfs nog gesedeerd in de hoop dat hij dan wel zou gaan. Ik had toen het gevoel hij weet dat het klaar is onbewust en wil bij ons blijven. Hij was pas 7 dus ik wilde alles uit de kast halen om hem de kans te geven. Helaas.