Ik wil even mijn verhaal kwijt en misschien dat mensen tips hebben of ervaringen.
Laat ik maar bij begin beginnen.
Enya mijn fjord liep 1 januari 2020 na galop, ineens behoorlijk kreupel. Heb der op rust gezet en daarna rustig weer opgebouwd, toch liep ze niet lekker. Hoefsmid erbij gehad, want dacht misschien te korte hoeven. Nee dat was het niet, Osteopaat erbij en die voelde sompige pezen. Ik ben 19 februari 2020 naar de Dierenarts gegaan, voor een echo. Peesblessure, de oppervlakkige buigpees rechtsvoor. 23 Juni 2020 weer controle, we mochten opbouwen, dat heb ik op een of andere reden niet gedaan, extra op rust gezet vgm.
In maart 2021 ben ik gaan opbouwen, had een opbouwschema gevonden via bokt. Dit ging erg goed, helaas voor we mochten galopperen, werd ze weer kreupel ze is in het draad blijven hangen, met haar rechter voorbeen, iig denk dat dat het is geweest. We hebben meteen de kliniek gebeld, want als ik in der pezen kneep, gaf ze dezelfde reactie als de vorige blessure. Dit keer Rechtsvoor Checklignament. 4 tot 6 weken daarna weer controle. In de tussentijd, heeft ze koliek gehad en nog een echo, want ze stond ineens met een einschussbeen rechtsvoor op zaterdag, daarvoor de DA gebeld en kon niks vinden, dus moesten we maandag weer echo maken, der was gelukkig niks aan de hand. Ze dachten zelf een reactie op het scheren. Dit was op week 3.
Ik ben verder niet meer gegaan naar de controle echo. Pas in van het voorjaar wou ik weer gaan, dus maart. Ik ben in december toen dagelijks gaan wandelen, per 2 weken 5 min erbij. In maart zaten we op 30 min. Heb toen weer een echo laten maken en ja hoor we mochten weer opbouwen. Niet echt een schema gekregen. Dus het schema die ik vond op bokt aangehouden. Dit ging heel goed, tot ineens weer na galop KREUPEL ! ik heb gehuild en gezegd dat het mij spijt dat het weer mis gaat. Dit was eind juli/ begin augustus 2022. Weer naar de DA dit keer linksvoor checklignament. Het was genezen dus we mochten gewoon opbouwen, weer geen schema meegekregen, alleen kijk maar draf hoeft niet op de minuut nauwkeurig.
21 december 2022 weer Kreupel

Beetje lang verhaal.
Beetje wat erbij hoort, is dat ik gelukkig nog een paard heb, Betsy een tinker. Ik ben heel bang dat zij ook straks hiermee loopt. Ik ben voorzichtig met rijden en daar baal ik van, want elke dag rijden durf ik niet meer, terwijl ik wel iets meer wil rijden, want voor mijn gevoel staan we stil en staat ze ook teveel stil waardoor en misschien blessures komen. En heb soms geen plezier erin
Ma: meestal vrij
Di: in de bak of buitenrit
Woe: vrij
Do: Clubles, ene week springen andere week dressuur
Vrij: Wandelen
ZA: vrij
Zo: Buitenrit of bak.
Ik wil maandelijks 1 cross rijden, met Enya reed ik elk weekend een cross (vandaar dat ik denk dat ze peesblessure heeft), maar ook bang dat het teveel is. Wat is jullie schema een beetje, ik rijd recreatief-wedstrijdgericht achtig)
Lang verhaal volgens mij , maar hoop dat mensen ideeën/tips of ervaring hebben