Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:26

Alle argumenten gaan lam als het risico groter wordt dat mensen overwogen worden als prooi. Naar mijn mening dan.
En dat risico is inmiddels verhoogd. Je leest de verhalen dat ze hun voorzichtigheid verliezen te vaak; ze hebben lak aan schreeuwende mensen en zijn heel slecht te verjagen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:35

Nou ja, ik kan er wel inkomen hoor dat het intimiderend is @mysa. Ik heb zelf ook wel eens in het donker toen ik in mijn eentje was, oog in oog gestaan met een wolf en mijn haren gingen overeind staan, een heel primitieve reactie op gevaar.
Je herkent ze ook wel meteen als wolf, de spitse kop en de typisch scheve gele ogen nogal dicht bij elkaar.
Althans dat geldt voor de Iberische soort. Maar ik neem aan dat ze allemaal gele ogen hebben?
Geukkig koos hij na een stare-down, het hazepad.
Hier zijn er nog maar 300 die vooral in het noorden leven en men doet actief aan bescherming en voorlichting aan mensen die in gebieden leven met wolven.

Ik vind zelf trouwens wilde zwijnen enger. Mijn paarden scheiten daar ook voor in hun broek. Ze kunnen goed huishouden in gewassen die net klaar zijn voor de oogst en rukken ook op in steden en op stranden hier. Ze doden ook mensen. Maar goed daar gaat het hier niet over, maar ik wil maar zeggen, er zijn meer wilde dieren met nadelen. In het grote plaatje.
Die zijn hier echt een plaag.

balance schreef:
Alle argumenten gaan lam als het risico groter wordt dat mensen overwogen worden als prooi. Naar mijn mening dan.
En dat risico is inmiddels verhoogd. Je leest de verhalen dat ze hun voorzichtigheid verliezen te vaak; ze hebben lak aan schreeuwende mensen en zijn heel slecht te verjagen.

Maar al zouden ze tientallen mensen per jaar aanvallen, dan is dat nog niks vergeleken tienduizenden incidenten met honden. Maar dan ga je toch ook niet zeggen dat alle honden het land uitmoeten omdat ze een gevaar zijn? Het is echt een kwestie aan gewenning dat er nóg een gevaarfactor in het land is, maar het is niet zo dat als er geen wolven zijn er geen gevaarfactoren meer zijn. Je kunt evengoed gebeten en gedood worden.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:05

Kan allemaal Lusitana. Honden zijn er in grote hoeveelheden, blikken vol, so to speak.
De hoeveelheid aan wolven die voor het gemak hun oog laten vallen op mensen zou zo groot niet mogen worden en daarom is het nu tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen.
We kunnen op allerlei manieren doodgaan. Ook door dieren. Laten we ‘gewoon pech’ dan zoveel mogelijk uitsluiten wat mij betreft.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:07

Zwijnen zijn ook zeker gevaarlijk. Je moet altijd opletten, met name in het voorjaar en de vroege zomer. Paar maanden geleden hier nog een man zwaar gewond geraakt.
Ik heb zelf nog nooit oog in oog met een wolf gestaan, kan me voorstellen dat het spannend is maar ik ga gerust nog alleen het bos in. Probleem is vooral als ik de honden bij me heb. Als er meer dan 1 wolf is, wordt dat drama.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:19

balance schreef:
Kan allemaal Lusitana. Honden zijn er in grote hoeveelheden, blikken vol, so to speak.
De hoeveelheid aan wolven die voor het gemak hun oog laten vallen op mensen zou zo groot niet mogen worden en daarom is het nu tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen.
We kunnen op allerlei manieren doodgaan. Ook door dieren. Laten we ‘gewoon pech’ dan zoveel mogelijk uitsluiten wat mij betreft.

Maar wat is nou werkelijk het verschil in aangevallen worden door een hond of een wolf?
Waarom zou je je druk maken om wolven als de kans op incidenten zeer klein is en altijd zal blijven, vergeleken honden.
Ik snap die obsessie gewoon niet.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:51

Angst is ook niet te snappen. Het is een overlevingsmechanisme dat je zomaar in de tang kan nemen. Voor een wolf, een spin aan het plafond of het hondje van de buren.
Er zijn mensen die geen angst kennen of het heel goed onder controle kunnen houden door hun hartslag en ademhaling te beheersen.
Ik behoor niet tot die laatste groep :D dat mag duidelijk zijn. Vandaar kan ik denk ik die angst voor de wolf (wild zwijn, beer etc.) heel goed begrijpen.
Maar ik begrijp jou ook. Jij behoort dan waarschijnlijk wèl bij die minder bevreesde groep wiens leven dan gelukkig niet beheerst of beïnvloed wordt door misschien wel irreële angst voor wolven.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:27

Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar zoals bij zoveel angsten, is voorlichting de beste methode zodat de irrationele gedachten worden verdrongen door rationele.
Daarom doen ze hier ook zo fanatiek aan voorlichting.
En hier zet men zich echt actief heel hard in om de wolf te behouden en vindt men de 300 erg weinig (ik zie wel in dat Portugal natuurlijk 2 en een half keer zo groot is als Nederland en veel minder dicht bevolkt, maar de wolvenpopulatie is hier wel vooral geconcentreerd over 2 provincies) en dan is het echt heel maf om te lezen dat er elders landen zijn waar men de wolf het liefst verdrijft en men juist angst het liefst lijkt te voeden met berichten over incidenten.
Het is echt een contrast dat me enorm verbaasd.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:32

Lusitana schreef:
Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar zoals bij zoveel angsten, is voorlichting de beste methode zodat de irrationele gedachten worden verdrongen door rationele.
Daarom doen ze hier ook zo fanatiek aan voorlichting.
En hier zet men zich echt actief heel hard in om de wolf te behouden en vindt men de 300 erg weinig (ik zie wel in dat Portugal natuurlijk 2 en een half keer zo groot is als Nederland en veel minder dicht bevolkt, maar de wolvenpopulatie is hier wel vooral geconcentreerd over 2 provincies) en dan is het echt heel maf om te lezen dat er elders landen zijn waar men de wolf het liefst verdrijft en men juist angst het liefst lijkt te voeden met berichten over incidenten.
Het is echt een contrast dat me enorm verbaasd.


Hoe doen jullie dat in Portugal dan met paarden en misschien nog wel veel belangrijker met schapen?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:46

Er wordt in de eerste instantie geaccepteerd dat er een deel ten prooi kan vallen. In de Minho raakt men per jaar een kwart van de in het wild levende ponies kwijt per jaar, aan verkeersongevallen, kwaadwilligheid van mensen, branden en wolven dus, die met name pasgeboren veulens pakken.

Wat schapen betreft heeft men hier daar vooral speciale hele grote honden voor en men bewaakt ze in die gebieden vaak ook te paard. En ze gaan ´snachts naar binnen.
Dat is wel het grootste verschil denk ik, je hebt hier geen weilanden waar schapen 24/7 in staan in de gebieden waar wolven leven. De schapen gaan met een herder op pad en ´snachts naar binnen. Daarmee verklein je de kansen op aanvallen natuurlijk al.
En volgens mij kan men vergoeding aanvragen voor door wolven gedode dieren, maar dat zou ik even nader op moeten zoeken.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:48

Lusitana schreef:
Er wordt in de eerste instantie geaccepteerd dat er een deel ten prooi kan vallen. In de Minho raakt men per jaar een kwart van de in het wild levende ponies kwijt per jaar, aan verkeersongevallen, kwaadwilligheid van mensen, branden en wolven dus, die met name pasgeboren veulens pakken.


En de duurdere sportpaarden dan? Gaan die op stal?
En is het maken van een buitenrit ook te doen?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 00:23

Er lopen hier geen paarden 24/ 7 op weides in die gebieden, er zijn eenvoudigweg bijna geen weides, het is ruig gebied. Dure sportpaarden staan hier inderdaad meestal beschermder buiten (als in paddocks bij luxe huizen met ommuurd land) en deels op stal of helemaal op stal. Er is nog nooit een incident geweest met rijpaarden al of niet bereden. Wolven pakken pasgeboren veulens omdat die zich niet kunnen verweren en de moeder vaak nog ligt en te uitgeput om wat te doen en ze bevallen altijd ver van de kudde, dus er is ook geen andere hulp nabij. De geur van de geboorte trekt ze aan.

Buitenrijden kun je veilig in het hele land en wordt ook in het wolvengebied gedaan, toeristen komen er juist op af om al of niet te paard (pony) wolven in het wild te kunnen zien. https://www.ecotura.com/ProgramasEquestres.htm
Vertaling van een stukje betreffende ritten in het terratorium van de wolven: "We bezoeken de Fojos (oude vallen van steen om wolven te vangen, door de mens vervaardigd in onherbergzaam terrein) en praten we over de geschiedenis en legendes over deze soort. En wie weet worden we getrakteerd op het meest spectaculaire geluid van de natuur- het gehuil van de wolf. "
Je ziet dat het een positieve benadering is.

Ik denk trouwens dat de kans dat je te paard achternagezeten wordt door een gewone hond vele male groter is. Elke ruiter heeft wel ervaringen met honden.

Men moet ook niet uit het oog verliezen dat schapenboeren sowieso al schapen verliezen aan van alles en nog wat, oa hondenbeten en opjagen door honden (buiten ziektes). Dat is niet ineens anders als wolven gaan meedelen in die schade. Verlies en schade zal er altijd zijn en echt niet plots veel meer dan anders. Alleen is dan een percentage niet van een hond, maar wolf, dat voor het verlies zelf natuurlijk niks uitmaakt.

Hier is trouwens iemand 2 x achter elkaar getroffen door een troep wolven die ´snachts in de stal haar schapen aanvielen en die is zo 24 schapen verloren. In dezelfde gemeente was in die tijd ook nog een man ik meen 6 schapen en een hond verloren. Er is een paar jaar geleden ook een vrouw met schapen aangevallen. Die hebben we dan wel uitgebreid op TV en in de kranten voorbij zien komen, maar verder hoor je eigenlijk nooit wat. Het aanvallen van dieren in hokken of van mensen blijven uitzonderlijke incidenten.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 00:36

Dit is het handboek voor dierenhouden in wolvengebied, ik zal er even induiken betreffende vergoedingen en andere belangrijke punten. http://grupolobo.pt/images/Documentos/C ... aticas.pdf
Er staat in elk geval in dat ze per waakherdershond per jaar subsidie kunnen krijgen en ook ander middelen ter bescherming vergoed kunnen krijgen.
En inderdaad ook vergoeding voor aangevallen dieren, mits er tekenen van een strijd zijn, omdat wolven nu eenmaal ook aan dode dieren eten , dus tekenen dat er een wolf aangezeten heeft is niet genoeg.

Ik kan het wel helemaal vertalen betreffende bescherming als daar belangstelling voor is.
Wellicht hebben Bokkers die in wolvengebieden wonen er wat aan. Er staan praktische oplossingen in en hoe lang ze gewoonlijk werken.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:24

Citaat:
Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar zoals bij zoveel angsten, is voorlichting de beste methode zodat de irrationele gedachten worden verdrongen door rationele.
Daarom doen ze hier ook zo fanatiek aan voorlichting.
En hier zet men zich echt actief heel hard in om de wolf te behouden en vindt men de 300 erg weinig (ik zie wel in dat Portugal natuurlijk 2 en een half keer zo groot is als Nederland en veel minder dicht bevolkt, maar de wolvenpopulatie is hier wel vooral geconcentreerd over 2 provincies) en dan is het echt heel maf om te lezen dat er elders landen zijn waar men de wolf het liefst verdrijft en men juist angst het liefst lijkt te voeden met berichten over incidenten.


Het is niet de angst de we daarmee (willen) voeden. De Pro-wolf groepen doen er juist alles aan om incidenten te bagatelliseren en wuiven ze weg. Het is bijna altijd de "eigen schuld" van getroffen dierhouder (victim blaming). Hij had zijn dieren dan maar beter moeten beschermen (heeft iemand serieus de illusie dat dat echt mogelijk is met de (schijn)oplossingen die worden geadviseerd). Daarmee probeert men dus draagvlak te creëren. Maar het is natuurlijk niet waar dat de komst van de wolf (of ander groot roofdier) geen keerzijde kent. En door incidenten openbaar te delen, laten we die keerzijde zien.

Vergoeding of niet bij dood door wolf: Je zit er toch niet op te wachten dat je zeldzame schapen of runderras naar de kl*te wordt geholpen op die wijze. Of je duur gefokte (en laatst mogelijk nakomeling van je fijne merrie) als wolvenvoer dient. Het vinden van de soms nog levende aangevreten dieren geeft ongekend grote emoties. Mensen trekken dit emotioneel vaak niet en stoppen dan met hun weidedieren.

Het beschermen van je dieren dmv opsluiten in stallen is eigenlijk ook geen oplossing. We hebben al jaren de mond vol over dierenwelzijn en dat hebben de meesten onder ons als prioriteit (zie regelmatig prachtige paddock paradise langskomen in topics :D ). Je paarden horen gewoon lekker en onbezorgd buiten te kunnen zijn en te bewegen.

Het gaat er ook niet om of hier wel of geen wolven zouden kunnen/mogen leven. Het zijn indrukwekkend prachtige dieren en ook zij hebben bestaansrecht.
Maar de beschermde status die beheer onmogelijk maakt is hetgeen waar men een probleem mee heeft. En het niet stellen van een realistische bovengrens van het aantal wolven.
In Scandinavische landen is die grens op 300 gesteld (X maal zo groot als NL met uitgestrekte natuur en lang zoveel inwoners niet) en alles wat er boven komt wordt afgeschoten. Dat is realistisch wolvenbeheer en afgestemd op de aanwezige natuur daar.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:59

Maar hoeveel incidenten accepteer je dan? Wanneer zijn het geen incidenten meer maar is het een structureel gevaar geworden?
In dit plaatje vind je de meldingen van de aanvallen van 1 wolf van het afgelopen half jaar, kun je hier echt nog spreken van incidenten? Zou jij in het gebied van deze wolf nog aan een schapenhouderij beginnen?

Afbeelding
bron: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... emeldingen

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:13

@ Irmaz: Inderdaad en dat lijstje vermeld enkel het aantal dieren dat direct gedood werd, niet het aantal dat levend aangevreten geëuthanaseerd is. Het aantal slachtoffers is in werkelijkheid dus vele malen hoger :(

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 11:30

Zou het ook niet een cultuurverschil zijn hoe men in Portugal met dieren leeft/omgaat? Dat wij sneller geneigd zijn weidedieren als huisdieren te zien? Dat wij dus met meer emotie naar een dier kijken (ik zou niet anders willen overigens)?

Overigens zijn er in Spanje en Italië al behoorlijk wat protesten tegen de wolf en beer dus zo soepel loopt het daar ook allemaal niet.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:02

En om een idee te geven van de dichtbevolktheid van Nederland. Het gebied "Groote Heide" waar de door mij eerder genoemde wolf woont, liggen de dorpskernen op zo'n 5 km van elkaar af. Als je dan bedenkt dat een wolf rustig 20 km per nacht loopt kun je een beetje een idee krijgen hoeveel huizen en weides hij per nacht passeert. In dat gebied wonen ook nog eens minstens 100.000 mensen en is in de zomer redelijk aantrekkelijk voor vakantiegangers.
Is dit vergelijkbaar met de gebieden in Portugal waar de wolven lopen?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:06

Zelfs honderd aanvallen per jaar zijn nog incidenten. Een incident is geen zeldzame gebeurtenis, maar een gebeurtenis.
Maar zet je staatje eens naast incidenten met honden, dan valt het in het niets. https://www.rd.nl/artikel/766607-honden ... hapen-dood
Het is belangrijk om te begrijpen dat het een druppeltje in een emmer is.
alleen komen die druppels steeds uitgebreid in de krant dus het lijkt heel wat, maar zouden ze alle andere incidenten ook in de krant zetten (van honden en vossen) dan komt het al heel anders over.
Waarom vinden mensen vossen en honden geen probleem en wolven wel? Men is gewend aan vossen en honden. De wolf is een nieuw iets in jullie leven en daarom eng. Ik was niet gewend aan slangen en toen ik hier kwam wonen moest ik daar dus wel even aan wennen, maar nu schrik ik er niet meer van en zet ik ze het huis uit als ze binnenkomen. Je leert er mee leven. Ik denk dat dit ook gewoon mogelijk is met andere dieren waar we niet aan gewend zijn. Leren kennen van de soort en de gewoontes helpt.


En ja ik begrijp dat het voor iemand die een dier verliest vreselijk is, maar het is echt niet anders als het door mishandeling door een mens of een ziekte is bv. Er zijn altijd risicos als je dieren houdt.

En het is geen "victimblaming" als er wordt gezegd dat er een gebrek aan maatregelen was, dat is gewoon een factor die je meeneemt in het gebeuren.

Betreffende maatregelen die je kunt treffen, hier een vertaling. De bijbehorende foto´s kun je zien in de link die ik gaf.

Uit de intro: "Net zoals je voorbereid moet zijn omtrent ziekten, klimatische omstandigheden en natuurrampen moet je de aanwezigheid van wolven benaderen als elk ander natuurlijk gevaar. Gelukkig is het in het geval van de wolf het meest makkelijke met hulp om vee te beschermen en vergoedingen voor door wolven aangevallen dieren.

Het is belangrijk om te erkennen dat voorkomen beter is dan rekenen op het recht op vergoedingen dat slechts het laatste hulpbron bij onzorgvuldigheid. Veehouders en schapenhoeders moeten zich daarom aanpassen en maatregelen nemen om het risco op aanvallen van wolven effectief te reduceren.

Met adequate bescherming van het vee reduçeerd men het aantal aanvallen van wolven en op die manier is het ook minder vaak nodig om vergoeding te vragen."

Over het houden van dieren, en deze voorwaarden zijn nodig wil je in aanmerking komen voor veroeding:
"Dieren moeten herkenbaar zijn met markeringen (hiermee bedoelen ze chips, labels of brandmerken) in goede lichamelijke en hygiënische conditie.
Zwakkere en ziek dieren, vrouwtjes die op het punt staan om te bevallen of met jongen moeten gehouden worden waar ze het best beschermd zijn
´sNachts opsluiten is van belang omdat de wolf met name ´snachts het meest actief is en meest succesvol jaagt.
Omheiningen (schapengaas of electrisch, mobiel of vast) goed opgezet en onderhouden is het minste dat men als bescherming moet bieden om een effectieve barrière te vormen om het binnentreden van de wolf tegen te gaan.
De waakhonden, mits adequaat en goed opgeleid en onderhouden, kunnen helpen het vee effectief te beschermen, zich aanpassend aan verschillende situaties en vee soorten."

"De rol van de herder.
Naast het verantwoordelijk zijn voor de dieren, controleert de herder de verspreiding en afdwaling van de dieren, kiest de meest veilige paden en begrazingsgebieden en in het geval van een aanval, hergroepeert en stuurt hij de kudde naar een veilige plek met hulp van de waakhonden."

"Kleine herkauwers.
Jonge dieren moeten binnengehaald, tenminste tot ze 1 maand oud zijn, tot deze leeftijd worden ze niet vergoed.
Het toezicht van de herder is essentieel om de kudde bij elkaar te houden en efficient bescherming te bieden. Steeds als het lastig wordt om de dieren onder controle tehouden (bv bij slecht weer, ruig terrein, of geboorteseizoen) moet het toezicht versterken.
Bellen aanbrengen aan de dieren die vaak afdwalen, helpt ze te localiseren.
Gebruik van waakhonden in voldoende aantal en gehoorzaam reduceert het aantal aanvallen door wolven.
Opsluiten voor de nacht, in een stal of ruimte met wolfproof omheining reduceert het risico op aanvallen wanneer de wolf het meest actief is.

Rundvee.
Houdt de kudde opminstens 10 dieren omdat de meeste aanvallen van wolven zijn op geisoleerde dieren of kudden van minder dan 8 dieren. Echter te grote kuddes zijn lastig te handelen en beschermen, en zouden onder de 100 dieren moeten bljven.

Nieuwe dieren moeten adequaat geintroduceerd worden zodat ze niet apart gaan staan, omdat de wolven geisoleerde dieren aanvallen.
Vrouwelijke dieren die ouder zijn dan 10 jaar vervangen, omdat het risico dat de kalveren en de moeders aangevallen worden vergroot met de (hogere) leeftijd.
Opstallen of binnen wolfproof omheining houden van de zwakkeren, kalveren (tot 3 maanden) en vrouwtjes die op het punt staan te bevallen, omdat die het meest kwetsbaar zijn.
De aanwezigheid van een herder en waakhonden helpt effectief aanvallen door wolven te reduceren tijdens de graasperiode.
In de winter zou men buiten grazen moeten vermijden, met name ´snachts.
Het ´snachts opstallen of achter wolfproof omheining houden minimaliceert het risico op een aanval van dit roofdier."

"PAARDEN
De circulatie van de kuddes moet vrij zijn op een groot graasgebied, opdat de dieren groepjes kunnen vormen en leefgebied kunnen kiezen om het risico op aanvallen te minimaliseren.
Kuddes op minstens 10 dieren houden omdat aanvallen zijn op kuddes van minder dan 8 en geïsoleerde dieren.
Nieuwe dieren adequaat introduceren zodat ze niet apart gaan staan van de hoofdgroep.
Geen gezonde manlijke en vrouwelijke dieren uit de groepen halen omdat het de groepsstructuur kan aantasten en daarmee de effectiviteit om zich tegen aanvallen te beschermen.
Het is belangrijk om de leeftijd en ervaring in acht te nemen van de merries en hengsten, die een relevante rol spelen in de verdediging van de kudde en afname van het risico op een aanval. Kies een oudere en ervaren hengst om tegen wolven te beschermen.
Fokmerries van 15 jaar en ouder vervangen omdat het risico van aanvallen op hun veulens en henzelf toeneemt."

"Andere methodes er bescherming.
Fladders.
Rode linten van nylon of plastic, van 10 x 50cm aan een draad hangend, 50 cm uit elkaar en 50cm van de grond.
Dit heeft een tijdelijk effect, van rond de 2 maanden maar als het draad onder stroom staat kan het tot een jaar effectief zijn.

Dit kun je gebruiken als de kudde het meest kwetsbaar is zoals bij jonge dieren of in het geboorteseizoen.

Voor situatie van groot risico of als eerste middel terwijl men wacht op andere beschermende middelen.

Licht en geluid.
Propaankanonnen, sirenes en lichten gestuurd met tussenposen, met regelmatige of onregelmatige pauzes.
Meest effectief op kleine weides, hebben onmiddelijk effect, maar niet lang omdat de wolven er aan wennen.
Kunnen gebruikt worden met andere methodes in noodsituaties of tijdelijke situaties.

Beschermende halsbanden
Brede halsbanden van beschermend materiaal of anders (geluidafgevend, lichtgevend of electrisch) om het vee en de honden beschermen de hals, waar de wolven gewoonlijk bijten."

De rest gaat over de vergoedingen en financiële hup voor aanschaf en onderhoud van beschermende middelen, inclusief honden.

*2x geëdit om typefouten teverwijderen, ik hoop dat ik ze allemaal heb gevonden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-07-21 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:09

irmaz schreef:
En om een idee te geven van de dichtbevolktheid van Nederland. Het gebied "Groote Heide" waar de door mij eerder genoemde wolf woont, liggen de dorpskernen op zo'n 5 km van elkaar af. Als je dan bedenkt dat een wolf rustig 20 km per nacht loopt kun je een beetje een idee krijgen hoeveel huizen en weides hij per nacht passeert. In dat gebied wonen ook nog eens minstens 100.000 mensen en is in de zomer redelijk aantrekkelijk voor vakantiegangers.
Is dit vergelijkbaar met de gebieden in Portugal waar de wolven lopen?

Nee, maar het is zo dat wolven op geisoleerde prooi in stille gebieden afgaan en met name ´snachts en mensen zijn niet zijn eerste keus en huizen zijn al helemaal niet aantrekkelijk. Dus ik denk dat het gevaar bij jullie dus juist meevalt in vergelijking met hier waar mensen en dieren veel meer geisoleerd leven...
Dat de wolf hier niet meer in het hele land voorkomt maar in bepaalde gebieden is juist door het oprukken van de mens. Urbanisatie verdrijft juist de wolf, het trekt hem niet aan.

Mac schreef:
Overigens zijn er in Spanje en Italië al behoorlijk wat protesten tegen de wolf en beer dus zo soepel loopt het daar ook allemaal niet.

Reden waarom er dus instanties zijn ontstaan die voorlichting geven, subsidies en vergoedingen. Je hebt nu eenmaal landen met machos die graag dieren doden en het erg vinden als een ander dier het voor hen doet... Dat fenomeen zie je hier ook, dat ze honden en vossen neerknallen omdat die toevallig de door hun uitgezette hazen aanvallen die ze zelf neer willen knallen.
En dan heb je de mensen die net als je in het topic ziet, weigeren het grotere plaatje te zien en de destructieve rol van de mens en alleen maar bezig zijn met hun eigen verlies of dat van een ander dat ze toevallig gehoord hebben, en waar ze last van hebben moet maar dood.

Ik zal trouwen nooit wat zeggen van klein houden van een bestand, maar die hysterie rondom wilde dieren die al eeuwen bestaan in de gebieden van mensen, snap ik niet.
Stel je eens voor, er komt een movement die vindt dat alle paarden of honden maar opgeruimd moet worden/het land uit moeten, wegens de incidenten die de krant gehaald hebben of puur vanwege de angst dat er wat zou kúnnen gaan gebeuren?
Je kunt toch niet een hele diersoort veroordelen op een aantal incidenten die de krant halen? Terwijl men de rest van de tijd, en de rest van de bevolking, helemaal geen last van ze heeft?

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:39

Ben het wel met je eens Lusitana. Alleen is er hier natuurlijk wel veel minder plek voor de wolf in de vrije natuur.

Maar we moeten het er maar mee doen en onze dieren dus zo goed mogelijk beschermen.

Wel ben ik er voor dat er goed gekeken wordt naar de hoeveelheid en vooral het gedrag van de wolf in NL. Als ze te brutaal worden (en daarvan zijn beelden genoeg, ook uit onze buurlanden) dan moet er worden ingegrepen. En daar zit denk ik voor de meeste mensen nu juist de angst. In Portugal en Frankrijk wordt gejaagd, is de wildernis groter en de wolf wellicht beter terug te dringen naar dat gebied. Daar zou de wolf ook zelf eerder voor kiezen. Ik hoop dat we daarin ook wel een balans vinden.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:48

Wat hier trouwens wel de populatie klein houdt is het verkeer. Hier moeten de wolven al gauw een weg oversteken en dat kost ze het leven. Dat vind ik zelf ook heel naar. Ik gun ze een groot gebied in de vrije natuur waar ze kunnen jagen op ander wild. Helaas wordt de natuur steeds kleiner.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:59

Er zijn ook veel minder wolven bij jullie. Hier hebben we het over honderden op een gebied zo groot als Nederland of iets kleiner en jullie halen geloof ik niet eens de twintig. In de postzegeltjes aan "natuur" die jullie hebben lijkt me dat een prima verhouding. Ze helpen ook nog eens met het wildbalans, er zitten niet alleen nadelen aan.
En ik snap dat mensen wilde roofdieren griezelig vinden en ook bang zijn om vee te verliezen, maar het hele drama dat er van gemaakt wordt, daar kan ik niet bij en dat komt, volgens mij, toch echt door de focus op de incidenten en daarbij niet de dingen in perspectief zien.

In Florida leeft men met aligators en die lopen dus gewoon ook in de wijken af en toe. Ook daar accepteert men gewoon de nadelen ervan, dat er zo af en toe een incident zal zijn met een slachtoffer, en men roept hulp in om dieren te verplaatsen, maar er worden geen acties ondernomen om het aligator vrij te maken en men leeft ook niet in angst omdat ze daar bestaan. En in de hele USA heb je wel gevaarlijker dieren dan de wolf.
Om maar te zwijgen over de gevaren die in Australië om de hoek loeren, maar ook daar leven de mensen echt niet in angst en het houdt de toeristen ook niet tegen.

Houdt het in perspectief. We hebben het niet over een roedel van een paar honderd levensgevaarlijke enorme dieren die dagelijks overal tientallen slachtoffers maakt maar een paar hondachtigen die een kostje bij elkaar moeten scharrelen en in bepaalde gebieden soms de makkelijke weg kiezen, maar waarbij men vooral bang is voor wat er zou kúnnen gebeuren. Dat laatste is echt slecht voor je gezondheid ;).

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:01

Dat stukje over de paarden raakt iig kant nog wal in een land als NL.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:05

Ja, het is natuurlijk opgesteld voor paarden die in het wild leven in wolvengebied (en een veel groter risico lopen).
Maar er zijn wel degelijk dingen die gewoon toepasbaar zijn, zoals groepen groter dan 10 (als ze op wat afgelegener stukken staan) en zorgen dat daarin geen paarden zijn die afgestoten worden of niet durven aansluiten en zorgen dat er ruimvolwassen, ervaren (als levenservaring) dieren bij zijn. Zorgen dat ze veilig kunnen bevallen en de kleinere veulens beschermd zijn door goede omheining of opstallen.

En het minste dat je kunt proberen is het stroomdraad met lintjes.
Je kunt alle beschermende middelen combineren en afwisselend gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-07-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:10

En welke partikulier met paarden aan huis en heeft er meer dan 10 ??
Welk paard in NL heeft levenservaring met wolven ??
En met een 'goede omheining' kom je dus weer uit op hekken van 2 mtr hoog waardoor het buitengebied één grote gevangenis wordt.