Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:22

jobamara schreef:
Duo penotti, dat is het probleem als de wolf los is vd grond maakt hij geen aarde en krijgt dus geen stroom. Net als een vogel op je stroomdraad.

Frno, super!! Mist ook super, dank je wel.

Alleen we worden er ingeluisd, op Groep wolf is een oproep gedaan om als zogenaamde paardenhouder mee te doen en het onderzoek te verzieken. Ondanks dat Rick van Malssen als zogenaamde deskundige heus de berichten foto's, video's en lijsten met paarden/pony's /veulens/koeien en kalfjes wel voorbij ziet komen. Wil hij de pro wolf aanhang laten geloven dat deze dieren geen prooi zijn. Terwijl er altijd geroepen wordt, "simpel bescherm je dieren". Ik wordt daar zo boos en verdrietig om, ben eerlijk... Hier een aantal opmerkingen van daar, en een bericht aan Rick waar ik nog even over moet denken of ik het verstuur. Haal daar stiekem ook wel eens meldingen vandaan waar een wolf gezien is.

Annemarie ReinVeld, De hippische sector is net zo sneu als de boeren-en jachtsector

Werner Brinkhof Leuk, de enquete ingevuld als zijnde paardenhouder...

Ruud Overes Enquete invullen... , gedaan

Ruud Overis Wat een onzin. Zorg dat de paarden in een kudde leven, en een wolf bedenkt zich wel 10x.
Ik heb overleg gehad met zowel SBB als Wolffencing, en mijn paarden lopen geen enkel risico. En de wolven lopen hier lettterlijk langs de wei.

Mathilde KlaasseTenenkrommend zulke artikelen. Jammer dat zo'n organisatie geen heldere en duidelijke informatie in zo'n artikel zet, waar paardenhouders iets aan hebben.

Xandra Asselbergs, Allemaal de enquête invullen als zijnde paardenhouder!

Angel Rachel Esselman, Ingevuld.

Arjan Kaldenbach, Ingevuld !

Sara Maes, Ingevuld... Kon Belgisch Limburg niet kiezen dus maar gewoon Limburg...
Zou er paniek komen dat ik zeg dat er 5 wolven wonen waarvan de teef drachtig is?

Bauke Hooijsma, Enquête invullen, kan door iedereen!

Bertie Weegerink, Enquête ingevuld.

Herman H. de Jongh, Gedaan

Ton Moes, Odoward Voorhoeve heb ik ingevuld bij de enquete. LOL (maak me meer zorgen om de mens)

Yasmina van Leeuwen, LTO nederland. Zegt alweer genoeg

(Deze post zit ik te denken om naar die Rick te sturen, opstoker dat het is....
Sorry Rick ben blij dat Lto mensen wakker maakt ipv oproepen tot verdoezelen, denk dat je zelf ook de beelden uit andere landen wel ziet, dat paarden echt wel slachtoffer worden van de wolf. Ga daar niet in discussie door aantallen en foto's te plaatsen. Dacht dat jullie graag wilde dat mensen hun omheiningen wolf werend maakte. Daar helpt dit niet bij.)

Yosan Feiken, Ingevuld als zijnde paardenhouder.

Welke groep is dat?

Stuur dat ook naar LTO, No Wolves en zoveel mogelijk tegen groepen. En maak vooral ook screenshots

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:48

jobamara schreef:
https://www.facebook.com/groups/6231796 ... 092370386/

https://www.facebook.com/groups/UNYDERA ... 491734795/

Ze waren verrukt gisteren een gier op de veluwe. De bioversiteit waar de wolf voor zorgt.
Die moeten helaas ook eten, zie 2e link, ze vallen levend jong vee aan.

Lijkt wel of de mens alleen nog roofdieren mooi vind,

Hier ga ik op terug komen en ga ik uitzoeken. Een gier dood niet , daar is hij niet voor gebouwd. Hij eet alleen dieren die gedood zijn tot en met de botten toe. Zijn snavel, zijn klauwen, zijn maagsappen alles is daarvoor gemaakt. Maar doden, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik betwijfel het ten zeerste. Ik ga dit vandaag uitzoeken. Ik geloof er niets van. Ik ben een vogelaar, heb de gier bekeken in costa rica oa.
De gier is een heel nuttig dier en voorkomt ziektes daar hij ah einde vd keten staat en werkelijk alles opruimt.

Oehlala

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:07

Er was een tijd geleden een documentaire op tv, en daarin werd besproken hoe het kwam dat de gieren in Spanje en Portugal met uitsterven bedreigd waren, Dit kwam o.a. door de nieuwe kadaverwet van de EU.
Lang verhaal kort, als gieren konden doden, zouden ze dus niet met bosjes doodgaan. Het zijn reine aaseters.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:21

Oehlala schreef:
Er was een tijd geleden een documentaire op tv, en daarin werd besproken hoe het kwam dat de gieren in Spanje en Portugal met uitsterven bedreigd waren, Dit kwam o.a. door de nieuwe kadaverwet van de EU.
Lang verhaal kort, als gieren konden doden, zouden ze dus niet met bosjes doodgaan. Het zijn reine aaseters.

Tout a fait! Inderdaad.

Er zijn zelfs (schapenboeren) in die landen, die de gier heel hard nodig hebben, want schapen en lam gaan ook natuurlijk dood. De kuddes zijn zo groot dat ze er vaak glad geen erg in hebben.
Maar als ze zelf id stallen dood vee hebben, leggen ze dat voor de gieren op bepaalde plaatsen. Ze hebben die gieren gewoon nodig. Want die ruimen het vee op dat buiten het oog vd Boer gestorven is.

Hieronder een interessant artikel over de gier wereldwijd
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... d-en-leven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:12

Gezien de OVP hadden 'we' toch al flink wat gieren moeten hebben in NL ...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:29

nee hoor, het is niet omdat je een dood dier hebt liggen, heb je de dag erna gieren. Zo werkt dat niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:48

pien_2010 schreef:
jobamara schreef:
https://www.facebook.com/groups/6231796 ... 092370386/

https://www.facebook.com/groups/UNYDERA ... 491734795/

Ze waren verrukt gisteren een gier op de veluwe. De bioversiteit waar de wolf voor zorgt.
Die moeten helaas ook eten, zie 2e link, ze vallen levend jong vee aan.

Lijkt wel of de mens alleen nog roofdieren mooi vind,

Hier ga ik op terug komen en ga ik uitzoeken. Een gier dood niet , daar is hij niet voor gebouwd. Hij eet alleen dieren die gedood zijn tot en met de botten toe. Zijn snavel, zijn klauwen, zijn maagsappen alles is daarvoor gemaakt. Maar doden, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik betwijfel het ten zeerste. Ik ga dit vandaag uitzoeken. Ik geloof er niets van. Ik ben een vogelaar, heb de gier bekeken in costa rica oa.
De gier is een heel nuttig dier en voorkomt ziektes daar hij ah einde vd keten staat en werkelijk alles opruimt.

Er zijn zat verhalen van Condors in berggebieden in zuid-amerika die doelbewust duikvluchten uitvoeren om dieren te laten schrikken zodat ze te pletter vallen en zo wel degelijk jagen voor voedsel. Een aaseter als een gier hoeft daarmee geen bouw te hebben om te doden, enkel genoeg intelligentie en geschikt terrein.

2e facebook link als ik de vertaling goed begrijp was dit een pasgeboren veulen. Ook heel kwetsbare periode en daar heeft een gier geen bouw om te doden voor nodig, veulen ligt dan rustig, buik open scheuren is dan makkelijk en daar is een gier wel op gebouwd. Bevallende merrie zondert zich af van de kudde, dus geen hulp van andere paarden om ze voor die tijd te verjagen ... De mens ziet roofdieren kennelijk nogal door een roze bril, als wij zo dieren zouden doden gilt alles om de meest vreselijke straffen, maar als de natuur het zo doet mag alles ongeacht welk dier op het menu staat. Iets met hypocriet |o 8)7

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:35

Via Wolf en Paard (FB groep):

26-04-2021 De "Bayerischer Reit- und Fahrverband" heeft maar 1 minuut en 20 seconden nodig, om haar standpunt te aanzien van wolven duidelijk te maken . "De politiek is verantwoordelijk en maatregelen kunnen niet alleen maar bestaan, uit het barricaderen van weiden en stallen". Duidelijke taal
https://www.youtube.com/watch?v=htwx7kaJDrw

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:37

Citaat:
2e facebook link als ik de vertaling goed begrijp was dit een pasgeboren veulen. Ook heel kwetsbare periode en daar heeft een gier geen bouw om te doden voor nodig, veulen ligt dan rustig, buik open scheuren is dan makkelijk en daar is een gier wel op gebouwd. Bevallende merrie zondert zich af van de kudde, dus geen hulp van andere paarden om ze voor die tijd te verjagen ... De mens ziet roofdieren kennelijk nogal door een roze bril, als wij zo dieren zouden doden gilt alles om de meest vreselijke straffen, maar als de natuur het zo doet mag alles ongeacht welk dier op het menu staat. Iets met hypocriet

Sorry Tamary, de vogelbescherming heeft een heel uitgebalanceerde past gemaakt hierover.
Jouw antwoord met name vetgedrukte is ver vd waarheid. Mensen die echt verstand vd natuur hebben zullen zich niet herkennen in je post.
Dit geldt in ieder geval voor mij. Ik heb de enquete over de wolf ingevuld en gezegd dat er voor dit prachtige dier geen plaats kan zijn in Nl en dat we grote problemen gaan krijgen.

Maar jouw post over de gier en natuurmensen getuigd van vijandschap en onwetendheid.

Eens met post Mirranda.

Hier een mooie post over de condor die beter gaat maar nog steeds met uitsterven wordt bedreigd.
De condor (grootste vogel op aarde met een spanwijdte van 3 meter) leeft in het andesgebergte en zal nooit naar Europa komen. Onmogelijk.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:23

FB groep Nowolves plaatst het volgende:

gepubliceerd 2 mei 2021 Avin:
<<Wat een mooi beest, en wat een discussie’s worden er op los gelaten.
Ik vind de wolf ook een mooi beest. En daarom vind ik dat “Bor” het niet verdiend om naar contreien gelokt te worden waar ie kansloos zal blijken. Nederland is 1 van die contreien. Onze infrastructuur is te druk en het beest kijkt niet uit z’n doppen bij het oversteken waardoor ie meermaals onder een auto beland en zijn sprookje niet na kan vertellen. Klinkt hard, klopt, maar is daarmee niet minder waar.
Ook wat betreft het houden van landbouwhuisdieren in open velden wordt nagenoeg onmogelijk gemaakt vanwege zijn luiheid om een wild dier te pakken. Elk weideperceel omtoveren tot “Fort Knox” zal ook geen optie zijn want dan zouden met fiets- en wandelpaden hetzelfde moeten gebeuren. Dat gaat ‘m nie worden.
De illusie dat ie “mensenschuw” zou zijn is allang achterhaald, en het wachten is op (dit vind ik niet gaaf om te schrijven) dat ie een schoolgaande kleuter van de fiets zal grijpen.
In sprookjes worden opgevroten kinderen levend uit een wolfenmaag gehaald. In het “echie” niet.
De wolf is (nog) beschermd. Het zal. Maar mocht ik s’nachts in open veld bij een mestbassin een wolf tegen komen dat mij belaagd, dan zal ik het met mijn eigen handen wurgen, beschermd of niet.
OF het niet kunnen navertellen...
Mooi beest, net als de giraffe, zeehond, krokodil, inktvis of wat voor kwal dan ook;
MAAR NIET HIER...
Team Avin,
René Velthuis>>
https://www.facebook.com/26122025795651 ... 89776/?d=n

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:38

Grote groepen gieren in Spanje vallen wel degelijk levende dieren aan om ze vervolgens op te eten. Daar komen regelmatig foto's en filmpjes van voorbij op Facebook. Dit is inderdaad geen normaal gedrag, en al helemaal niet gewenst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:01

Evolutie is van alledag en als gieren niet genoeg aas kunnen vinden zijn ze intelligent genoeg om dan wat anders te gaan zoeken... Dus ik zie ze best wel een lammetje pakken en als ze dat goed doorhebben iets groters als een pasgeboren veulen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:06

pien_2010 schreef:
Citaat:
2e facebook link als ik de vertaling goed begrijp was dit een pasgeboren veulen. Ook heel kwetsbare periode en daar heeft een gier geen bouw om te doden voor nodig, veulen ligt dan rustig, buik open scheuren is dan makkelijk en daar is een gier wel op gebouwd. Bevallende merrie zondert zich af van de kudde, dus geen hulp van andere paarden om ze voor die tijd te verjagen ... De mens ziet roofdieren kennelijk nogal door een roze bril, als wij zo dieren zouden doden gilt alles om de meest vreselijke straffen, maar als de natuur het zo doet mag alles ongeacht welk dier op het menu staat. Iets met hypocriet

Sorry Tamary, de vogelbescherming heeft een heel uitgebalanceerde past gemaakt hierover.
Jouw antwoord met name vetgedrukte is ver vd waarheid. Mensen die echt verstand vd natuur hebben zullen zich niet herkennen in je post.
Dit geldt in ieder geval voor mij. Ik heb de enquete over de wolf ingevuld en gezegd dat er voor dit prachtige dier geen plaats kan zijn in Nl en dat we grote problemen gaan krijgen.

Maar jouw post over de gier en natuurmensen getuigd van vijandschap en onwetendheid.

Eens met post Mirranda.

Hier een mooie post over de condor die beter gaat maar nog steeds met uitsterven wordt bedreigd.
De condor (grootste vogel op aarde met een spanwijdte van 3 meter) leeft in het andesgebergte en zal nooit naar Europa komen. Onmogelijk.

Probleem is niet dat ik een hekel heb aan natuur of roofdieren, wel aan mensen die niet willen begrijpen dat ook dieren zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden en daarmee zich buiten het voor hen gemaakte hokje plaatsen. Een gier jaagd niet, want niet op gebouwd, klopt niet. Ze zijn er toe in staat in geschikt gebied waar hun beperkingen gecompenseerd worden (Condor is daar voorbeeld van, zat andere gierensoorten in Europese berggebieden die deze mogelijkheden ook hebben). Maar dat is dan wel iets waar de lokale bevolking rekening mee moet kunnen houden (wetgeving, maar zeker ook voorlichting) Star vasthouden aan ze eten enkel al dode dieren en rest wegexcuseren wat afwijkt is net zo goed funest voor de bescherming van de soort als het geheel niet beschermen er van.
Een roofdier dat zich aanpast aan de veranderende omstandigheden en dus zich anders gaat gedragen qua jachtmethodes en soort prooi is een normaal fenomeen in een veranderende wereld, heet evolutie en is van alle tijden. Ook een voorstander van zulke dieren zal dat moeten accepteren en erkennen ipv enkel de oude verhalen naast de huidige geaccepteerde kennis te leggen en claimen dat dier X dat niet doet, je dus naast elkaar kan leven zonder aanpassingen te doen en elk gebied waar zo'n roofdier opduikt dus geschikt is voor dat roofdier. Al dan niet met : "want vroeger leefden ze hier ook", daarbij de omstandigheden toen en de redenen voor het menselijke gedrag richting zo'n dier vergetende.

Als we samen willen kunnen leven met grote(re) roofdieren dan is daar veel meer voor nodig dan enkel een verbod op verstoring, maar zal er ook zeer kritisch gekeken moeten worden naar beschikbaarheid geschikte prooien, bescherming van die prooien qua toegang tot genoeg voedsel + bescherming vee (stallen & omheiningen bouwen wat nu niet mag of geen werkende adviezen voor gegeven worden), volksgezondheid in de vorm van bv vaccinatieprogramma's en parasietenbestrijding naast voorlichting, aangezien lang niet alle stadsbewoners die kennis hebben. Er wordt een veel te eenzijdig beeld geschetst door voorstanders, zowel van de voordelen als het wegpoetsen van de nadelen. De tekst die jij vet gedrukt maakte in mijn vorige post slaat daar op en is weer reactie op "Lijkt wel of de mens alleen nog roofdieren mooi vind," zin in quote. Wat ik las als roofdieren mogen alles, mensen niks (incl. vee en zichzelf beschermen). Er ontbreekt nogal wat realiteitszin bij de voorstanders van de terugkeer van allerlei grote roofdieren en dat maakt het draagvlak onder de mensen die er direct mee in aanraking (gaan) komen nogal klein. Zeker zijn er voordelen aan meer diersoorten in een ecosysteem, biodiversteit zorgt voor veerkracht en daardoor beter bestand zijn tegen veranderende weerpatronen bv. Maakt dat automatisch 1 soort de pancea voor dit probleem? Nee, in een bestaand ecosysteem 1 al aanwezige soort beschermen om een gebied in stand te houden is het een bewezen manier (tijgers, neushoorns, panda's bv), maar we hebben het niet over een bedreigde soort die er al is, maar een opnieuw zich vestigende soort die arriveert in een inmiddels heel ander ecosysteem en daar dus gegarandeerd zal zorgen voor het uit balans brengen er van, en of de nieuwe balans een veerkrachtiger ecosysteem oplevert is kijkende naar andere plekken twijfelachtig.

Anti idealistische fanatici die met verkeerde uitgangspunten hun droombeeld proberen door te drukken ten koste van bestaande natuur en mensen dus. De genuanceerde (tegen)geluiden zie je amper tot niet terug in de gewone media, wat bij het grote publiek enkel een simplistisch beeld laat bestaan van wat een nieuwe diersoort in je buurt/land werkelijk betekent voor alles wat er al leeft. Ik mis stomweg een eerlijk beeld van de gevolgen, zeker in de standaard media die het over grote deel van de bevolking bereikt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:34

Kijk met deze post ben ik het wel eens Tamary want die klopt gedeeltelijk ook. Alleen nu ben je genuanceerder en inderdaad dieren evalueren en passen zich aan.
De wolf in Yellowstone park zal Anders zijn als de wolf in Nl. Dat is normaal. Een wolf moet zorgen voor zijn reproductie, eet of wordt gegeten. Zo gaat het in Yellowstone park en zo hoort het ook. Alleen heeft hij in Nl geen natuurlijke vijanden en mag de mens (nog) niet hem afschieten onder bepaalde voorwaarden. Dat is gevaarlijk want dan zal hij minder schuw worden en komt hij bovenaan in de keten. Moeten we niet willen.

Nu plaats je jouw verhaal in perspectief en doe je niet alsof gieren massaal overal dieren doden. Wat niet wil zeggen bij gebrek aan aas (daar heb je weer die mens die dom ingrijpt) er ander gedrag gezien wordt.

Facebook als bron vind ik een hele gevaarlijke. Te veel gemanipuleer met foto cq filmmateriaal en teveel onwaarheden wordt er getoond. Ga voor objectievere nieuwsvergaring is mijn advies. Minder met emoties en ga voor journalisten die geleerd hebben om objectief het verhaal te vertellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:55

Anders dan wat er hier gequote wordt kom ik niet in aanraking met facebook. Geen behoefte aan. Het gaat om wat ik lees in de gewone media als NOS, nu.nl, regiokranten en wat er daar langs komt over wolf om on topic te blijven. Daar zitten de gaten en worden de tegenstanders al met roodkapjesyndroom bestempeld in de comments ook. Zou mooi zijn als daar de journalisten eens een compleet beeld zouden schetsen. Dat is nl wel de basis waarop heel veel mensen vervolgens stemmen voor bescherming zonder te weten wat de gevolgen zijn en wat er werkelijk nodig is om dat in goede banen te leiden. Vertel ze de kosten (geld voornamelijk) en het is net zo ongenuanceerd nee als het nu ja is.
Soort journalistiek als jij schetst verkoopt geen kranten, dan zit je al bij opiniebladen en hoger opgeleide deel bevolking en dus een beperkt bereik.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 23:58

Pien, ik geloof zeker dat het geen normaal gedrag is voor een aaseter, maar een dier in hongersnood zal iets moeten. En zal zich zeker aanpassen. Kan me nog vaag iets herinneren van een aantal jaar geleden toen was er in Nederland ook een groep gieren en er werd toen ook al gesproken over het te snel opruimen van kadavers. Voor mij was dit meer om te laten zien wat voor problemen de rewilding met zich meebrengt voor de veehouders in de nog veel uitgestrekte gebieden. Hoe kunnen zij ooit een geldig dna afname veilig stellen bv.

Loretta, Groep Wolf ... kun je vrij bekijken, maar alleen als je lid bent opmerkingen plaatsen. Er is reeds door meerdere melding van gemaakt bij LTO. Mocht je lid worden daar, pas op met opmerkingen plaatsen, lees eerst maar een tijd mee dan zul je begrijpen waarom ik dit advies geef.

Mac, Dubbelfun, Tamara, eens met jullie posten. Er mag niet meer gejaagd worden op veel van die dieren, de groepen/roedel worden groter en beseffen dat ze machtiger worden speelt ook wel mee denk ik.

Mirranda, ja weer 2 goede posten daar.

Las wel dat in België de wolven die waarschijnlijk nu welpen hebben, zelfs politiebescherming hebben gekregen,

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:53

Citaat:
Pien, ik geloof zeker dat het geen normaal gedrag is voor een aaseter, maar een dier in hongersnood zal iets moeten.
Klopt en dat blijkt dus ook te gebeuren.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:06

Op FB Nowolves, (je schrikt je toch te pletter)

Niedersachsen / Verden .... er was weer eentje op ontdekkingstocht
Wolf in de schuur
(Citaat GT) <<De Labrador-hond zag de wolf in de schuur en blafte tegen hem. “De eigenaar van de hond ging kijken waarom de hond zo blafft. Hij zag de wolf, die probeerde door het enige, maar gesloten, raam naar buiten te ontsnappen”, beschrijft Meyer de precaire situatie. "Gelukkig heeft de hondenbezitter zijn hond terug weten te halen.">>
.... en dat is het nieuwe normaal ??
https://www.google.de/.../wolf-verirrt-sich-in...

Ik geloof toch dat ik maar even 2 weken niet in de schuur zou komen, wolf houd vanzelf zijn mond dan zeg maar :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 11:09

Miranda, ja echt joh, vraag me af of ramen met enkel glas wel veilig zijn? Ook maar tralies voor maken....

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:10

En op FB Wolf en Paard helder waar het ons nu eigenlijk om te doen is:

03-05-2021 België. Heel slecht voor de bloeddruk; wat RTV weer kritiekloos van Jan Loos aanneemt: Citaat RTV IN TV-ITEM (zie link) <"Het zou de eerste keer in Vlaanderen zijn dat een wolf een pasgeboren veulentje doodbijt"> en titel <Pas geboren veulen half verorberd: “Kans klein dat dit wolvenwerk is.>
W&P: Dat laatste moet natuurlijk zijn: "Kans klein dat uit het DNA-onderzoek komt, dat dit wolvenwerk is "
Voor nieuwe leden: Vorig jaar overleed op 10-05-2020 de kleine Xeno uit Geel (België) aan zijn verwondingen. Na 40 dagen eerder door een wolf aangevallen te zijn. Ook hier werd onmiddelijk de wolf schoongepraat. En belandde Xeno uiteindelijk niet in de officiële statistieken. Topic Xeno: https://www.facebook.com/.../permalink/1151207165224067

Wat ons betreft is het écht tijd, voor een ON-afhankelijke instantie en onafhankelijk systeem! Dat nota bene wolvenlobbyisten verantwoordelijk zijn gemaakt, voor de DNA afnames en schadevaststelling, is op zijn minst "opmerkelijk" te noemen...
Item RTV: https://m.gva.be/cnt/dmf20210502_96979238

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:14

@mirranda: die wolf is toch ook de schuur ingekomen, dus zou hij er ook weer uit moeten kunnen.*
Overigens denk ik dat als ie in het nauw gedreven wordt hij -buiten aanvallen- ook dóór het glazen raam zal gaan.
*mits hij niet in een onbewaakt moment door een open gelaten deur is gegaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:53

Mirranda schreef:
Ik geloof toch dat ik maar even 2 weken niet in de schuur zou komen, wolf houd vanzelf zijn mond dan zeg maar :D

Moet ik hier nu _O- _O- plaatsen? Dit is nu precies wat me stoort aan dit topic. Die vijandigheid en nare opmerkingen richting dit dier. De WOLF is als een soort vijand gebombardeerd. En dat verdient dit prachtige dier niet. De wolf kan er niets aan doen dat de situatie zo precair is rondom zijn komst.
Het is wreed om een dier zo te laten sterven→ schiet hem dan gewoon dood! Dus ook om dit als grap te plaatsen vind ik echt niet grappig.
Kijk in het hele verhaal zoals TS eerder al mooi schetste zijn het niet alleen mensen die hun jonge dieren verliezen het slachtoffer, maar de wolf ook (verkeer ea zaken had TS mooi opgeschreven).

De mensen zijn het aan het verkloten en:
1. Omdat ze niet eerlijk zijn en een hoop schade onder het tapijt vegen;
2. In een overbevolkt gebied een mooi wild dier terug laten komen die natuurlijk op jacht gaat want alle dieren hebben maar één doel en dat is zorgen voor de reproductie en dat zij en dus hun kroost het overleven. Klaar. Die denken niet in goed of kwaad. Die denkt niet, goh, ik ga die mijnheer eens lekker pesten in de schuur.

Dit verhaal maakt wel duidelijk, net als het verhaal van die moeder met dochter uit de auto→ dat de wolf op dit moment helemaal niet blij is met de mens en er van weg wil. Gelukkig dat dit nog zo is. De wolf is gelukkig nog een opportunist en wil al dat hondengeblaf niet, de reuk van mensen en in een schuur zitten waar hij niet meer uit kan. Dus gewoon deur open laten zodat hij kan vluchten en inderdaad nooit de wolf (of slang, of leeuw, however) klem zetten want dan rest hem maar één keus en dat is aanvallen. Dat is gewoon het instinct. En zolang wolven solitair zijn, zal het nog wel meevallen met dit soort ontmoetingen zolang de mens hem niet klem gaat zetten→ want dan verliest de mens het bij een aanval, maar ik moet er niet aan denken als we echt in Nl verschillende roedels wolven hebben. Want samen staan ook de wolven sterk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:06

Ik ben het helemaal met je eens, Pien. Je zou toch wat nuance verwachten op een forum van dierenliefhebbers.
Misschien is het een reactie op de overdreven lyrische verhalen in pro-wolf groepen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:30

Nuance ? Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik rond mijn weide van 1.5 hectare al 75% herashekwerk van 2 m hoog heb staan, de overige 150m ga ik binnenkort zetten (ik woon aan de rand van het bos, vlakbij waar wolven dit weekend dat veulen gedood hebben o.a. en verschillende schapen en geitenaanvallen zijn geweest) net opgave van alleen het materiaal gehad (niet de arbeid) 3600euro. Tel daarbij op 250euro aan speciaal wolvendraad, een schrikdraad apparaat die 6joule geeft, en dan moet ik nog zorgen dat hij de omheining niet kan ondergraven. Paar honderd meter schapengaas 90graden gebogen tegen de achterkant van de omheining.

Ik zal wel moeten want over een paar jaar hoef je zelfs niet in het bos te komen als de trend zich in NL net zo doorzet als in DE. Hoef ik mijn 2 jarige ook niet verkeersmak te maken. Daar staan bordjes in de bossen dat je kinderen aan de hand moet houden, honden aan een korte lijn, en zeker niet alleen gaan fietsen of hardlopen alleen.
Is dat waar we naar toe willen ?????

Het zal mij niet gebeuren dat ik mijn paarden zo aantref !

met mijn mini's in het bos wandelen hoef ik dan ook niet meer te proberen.

Ik zal het anders stellen, ik vind het ongelofelijk dat sommige mensen het gevaar niet inzien. Ze zijn niet voor niets uitgeroeid vroeger, lees het historische stuk maar eens goed door dat hier eerder geplaatst is. Hij die geen lessen trekt uit het verleden is gedoemd de geschiedenis te herhalen. Het zijn andere tijden, de wolf hoort hier niet meer thuis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:42

@mist: ik ben het helemaal met je eens, zodra er hier in de buurt een roedel is ga ik ook niet meer op paard alleen het bos in.
Ik ben er dan ook helemaal niet rouwig om dat er een zwangere wolf hier is dood gereden. Ik vind het sneu voor het dier (en de jonkies), maar stel mijn eigen belang en gezondheid toch voorop.