Stoppen met paardrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 11:39

Misschien heeft iemand hier nog goede tips en adviezen voor mij.

Ik ben net weer begonnen met paardrijden na 7 jaar. Nu 5 lessen gehad op de manege. Ik ben weer begonnen omdat ik ook een eigen paard wil dus leek het mij wel verstandig om weer lessen te nemen.

Ik merk dat mijn balans nog ver te zoeken is in het zadel. Mijn bekken moeten weer wennen want mijn laatste zwangerschap had ik hele erge bekkeninstabiliteit (laatste 2 maanden van zwangerschap af en toe in rolstoel moeten zitten)
Dit is anderhalf jaar geleden.

Ik ben zelf best wel een onzekere soms angstige ruiter. Voordat ik stopte met paardrijden 7 jaar geleden paar keer raar ervan afgevallen, heiligbeen gebroken en spier in bovenbeen gescheurd. Dus daardoor best wel een angst gekregen.

Ik krijg nu elke week groepsles van de manege houdster zelf. En zij is behoorlijk streng en soms met opmerkingen echt op de grens of net erover zeg maar. Ik merk aan mezelf dat ik dit niet prettig vind.
Ik heb dinsdag privéles gehad van een andere instructrice van de manege en toen ging het ook een stuk beter. Zij was erg rustig ook met uitleg en ook fijn alles netjes uitleggen wat ik niet goed deed maar wist mij ook te motiveren als ik het goed deed.

De volgende dag kreeg ik dus weer groeps les van de manege houdster en ik kreeg gelijk commentaar dat ik niet goed reed in de privéles (zei was er zelf niet bij) ik vond dit zo verwarrend omdat die instructrice van de privéles juist aangaf dat mijn zit al beter was als begin van de les. Ook kreeg ik de schuld van de manege houdster dat de bak deuren naar buiten dicht waren gedaan door de instructrice. Dit had ze gedaan omdat het paard steeds van de harde wind van buiten schrok en steeds opzij sprong waardoor ik soms bijna eraf viel. Ik heb natuurlijk ook nog geen goede balans in het zadel om goed te blijven zitten en met die angst en onzekerheid vond die instructrice het verstandig om die bakdeuren dicht te doen. Dat idee kwam niet eens van mij.

Ik had dus heel erg het gevoel dat de manege houdster echt boos was op me. Ze was ook continue negatief. Ik plofte in het zadel en er blijven maar weinig paarden over waar je op kan rijden als je zo blijft rijden nu..ze gaf ook niet aan wat ik dan wel moet doen om dit te verbeteren. ik werd zo onzeker van dit soort opmerkingen. Ik blokkeer dan en dan maak ik nog meer fouten.

Bij het afzadelen brak ik. Ik heb echt het gevoel dat ik niks goeds kan doen en bijna geen enkel paard geschikt is voor mij zoals de manege houdster al zei.

Ik merk echt dat het plezier er wat af is en dat ik met tegenzin erheen ga. Ik heb dit nog nooit in mijn hele leven gehad met mijn passie voor paardrijden en paarden. Vroeger in al die jaren ben ik nog nooit met tegenzin naar de paarden gegaan en nu voor het eerst wel.

Mijn doel was om weer te lessen om mijn gevoel en balans weer terug te krijgen en natuurlijk mijn angst en onzekerheid wat weg te nemen omdat ik graag straks een eigen paard wil kopen. Ik weet het gewoon even niet meer...

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:42

Als ik het zo lees, zit het probleem meer bij de instructrice van de groepsles dan bij het paardrijden zelf. Kan je niet bij die andere instructrice lessen of naar een andere groepsles?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:43

Als je de lessen van de manegehoudster niet fijn vindt dan kies je toch gewoon voor een andere les? :) Alleen privéles van die andere instructrice, of een groepsles met andere instructeur, of desnoods een andere manege. Zonde als je helemaal stopt alleen omdat je niet klikt met de lesgeefster.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:45

Je kunt een paar dingen doen. In gesprek gaan met de manege houdster, gaan lessen bij de instructrice die je wel fijn vond of op zoek gaan naar een andere manege/adresje waar je les kunt krijgen.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:46

Zoek iemand waarbij je je fijn voelt tijdens het lessen. Iemand die jou het vertrouwen kan geven zodat je ook open kan staan om te leren. Als dat bij deze manege niet het geval is, ga dan op zoek naar een ander. Er zijn er genoeg tenslotte.

Ik zou wel echt wachten met het aanschaffen van een eigen paard tot je al deze issues hebt overwonnen.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:46

Kies voor jezelf, en ga lekker bij iemand anders lessen. Dat kan bij die fijne instructrice zijn (en dan zeg je gewoon dat dat beter klikt), of bij een andere manege.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:50

Ik zou een andere instructrice zoeken of zelfs een andere manege. Paardrijden moet vooral leuk zijn.
Vroeger heb ik ook zo'n instructeur gehad. Ik kwam bijna iedere les huilend van het paard af. Ben toen ook gestopt met lessen. Jaren later zag ik in dat lessen ook heel anders kunnen zijn.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:51

Ik zou inderdaad niet stoppen met paardrijden, maar ik vind ook eerlijk gezegd als ik het zo lees, dat mevrouw het je niet makkelijk maakt. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar óf een andere les (met andere instructrice) óf een andere manege.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:57

Andere instructeur nemen. Die manege houder kan wel bleren maar dan kom jij niet van jouw angst af. Ga opzoek naar iemand die meer een alles mag niks moet houding heeft. Gewoon lekker hobbelen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:59

De volgende keer dat iemand zo tegen je doet, rijdt je naar de manegehouder zet je je paard stil en zeg je... graag constructief commentaar en tips om het te leren want daarvoor ben ik hier en betaal ik. Aangeven dat iemand afblaffen geen oplossing gaat bieden en er niet voor zorgt dat je het beter gaat doen. Als de reactie daarop nog steeds respectloos is, stap je af en duw je de teugels in de hand van die persoon en loop je weg...

Er zijn meer plekken waar je paardrijles kunt krijgen...

Je mag wel wat assertiever worden als je als een "vieze poetsdoek" behandelt wordt.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:00

Herkenbaar verhaal. Ik heb ook eens een tijdje instructie gehad van iemand waarbij ik het idee had dat ik helemaal niets goed kon doen. Was wel met een eigen paard, maar dat maakt niets uit.
Dit heb ik met de betreffende instructeur besproken en hij had helemaal niet in de gaten dat alles zo negatief uit zijn mond kwam. Daarna ging het veel beter.

Dus ik ga met mijn voorgangers mee in de opties:
- Bespreek met de instructeur. Leg haar uit dat zij jou erg onzeker maakt.
- Zoek een andere instructeur waar je je wel prettig bij voelt.
- Zoek een andere manege.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:08

Wat leuk dat je het rijden weer wilt gaan oppakken. Ik denk dat de nodige tips en adviezen mbt je huidige manege al wel gegeven zijn.

Extra tips of ideeën; een fysio kan je helpen met het opbouwen van de juiste spieren om je te helpen voor meer balans en een kleinere kans op blessures of verkrampingen.

Verder hoor ik je zeggen dat je balans nog verbetert kan worden. Wist je dat er ook zit- en houding lessen zijn op mechanische paarden? De lessen worden dan veelal gegeven door instructeurs in centered riding. Misschien dat je dat ook nog iets kan helpen?

Soms is het even zoeken naar de juiste instructrice. Houd moed!

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:10

Jeetje, wat poedersuiker zeg.

Wel heel leuk dat je een eigen paard wil en goed van je dat je daarvoor aan het lessen bent!

Ik zou inderdaad voor jezelf kiezen en bij iemand/ergens anders gaan lessen. Het zou zonde zijn om je motivatie en je liefde voor het rijden op deze manier kwijt te raken.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:13

Helaas hebben sommige instructeurs of trainers het idee dat veel negatieve feedback helpt. Boos worden vind ik echt onzinnig als iemand zijn best doet om te leren. Terwijl je als onzekere ruiter veel meer hebt aan een positieve instreek en de nadruk op wat goed gaat en bijsturen op wat beter kan.

Het zou zonde zijn als je hierdoor stopt. Ik zou kijken of je voortaan bij de andere instructrice kan lessen of wellicht een andere manege.

Als tip wil ik je meegeven om naast het paard je core stability te trainen. Dat kan een echte meerwaarde zijn voor je zit.

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 12:14

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga hier zeker wat mee doen.
Manege houdster deed al erg moeilijk over het inplannen van de privéles omdat ze dit liever niet doen voor beginners. Vond dat al een rare opmerking. De overige lessen zitten helemaal vol. Ik had het weer gevraagd of het nogmaals een keer kon privélessen maar was weer moeilijk.
Mijn oudste zoon krijgt daar ook les maar dan van die leuke instructrice. Wat zouden jullie doen? Zoon dan ook meenemen naar de nieuwe manege of gewoon laten blijven op deze?

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:20

Ik zou eerst kijken hoe een nieuwe manege jou bevalt. Bij positief gevoel kijken of je zoon een proeflesje kan krijgen in de groep waar hij dan in zou komen en dan een besluit nemen. Als jullie straks op zoek gaan naar een eigen paard is het leuk als je zoon ook af en toe privé les kan krijgen als het nodig is. Dat lijkt bij je huidige manege niet fijn te kunnen.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:27

Ik vind het überhaupt l raar dat privé les moeilijk in te plannen is. De manege waar ik reed kwamen beginners niet eens in een groep zonder een privéles of 6 gevolgd te hebben zodat duidelijk is wat je kan er waar je bij past

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:28

Nouja zeg, paardrijden moet leuk zijn geen straf. Natuurlijk is het belangrijk om zo te leren rijden dat je het paard niet in de weg zit, maar dat kan echt wel op een leuke manier. Iedereen volgt daarin zijn eigen tempo!

Lekker ergens anders heen gaan! Kijken of dat bevalt en dan kan je zoon eventueel wel of niet mee switchen.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:28

Ik zou kijken bij een andere manege inderdaad. Welke manege is dit waar je het over hebt? Mag evt via pb. Als je in dezelfde omgeving woont als waar ik woon, dan kan ik je misschien een leuke/goede manege aanraden :)

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 12:30

Dat is wel een goed idee om eerst zelf bij een andere manege te rijden en als dat bevalt mijn zoon dan mee te nemen. Dankje!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:34

Allemachtig, sommige manegehouders of instructeurs gedragen zich alsof zij jóu betalen ipv andersom. Je komt er voor je plezier en om te leren, niet om uitgekafferd te worden! Ik zou ook snel weg zijn bij zo iemand, dat verziekt toch je hele plezier?

Als je zoon het naar zijn zin heeft zou ik de keuze bij hem laten maar voor jezelf zou ik zeggen: snel wegwezen.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:50

Sowieso andere instructeur zoeken en wellicht dus ook andere manege.
Misschien even de regio waar je woont vermelden zodat mensen kunnen helpen in je zoektocht naar een geschikte lesplek.
Je kunt ook overwegen om les te nemen bij iemand die met eigen paarden lesgeeft, leer je vaak net ff meer dan op de manege, ook het hele gebeuren erom heen leren zoals (poetsen, opzadelen, voerbeleid etc) is wel handig als je een eigen paard gaat aanschaffen. Succes!

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 12:54

Alfi2010 schreef:
Sowieso andere instructeur zoeken en wellicht dus ook andere manege.
Misschien even de regio waar je woont vermelden zodat mensen kunnen helpen in je zoektocht naar een geschikte lesplek.
Je kunt ook overwegen om les te nemen bij iemand die met eigen paarden lesgeeft, leer je vaak net ff meer dan op de manege, ook het hele gebeuren erom heen leren zoals (poetsen, opzadelen, voerbeleid etc) is wel handig als je een eigen paard gaat aanschaffen. Succes!


Dankje voor je advies. Is ook een goeie. Ik woon in omgeving Heerenveen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:55

Als je zoon het nu al een hele tijd fijn heeft op de manege, zou ik hem er laten blijven. Maar voor jezelf kan je best iets zoeken wat meer bij je aansluit.

Heb je al geprobeerd om te praten met de manegehouder? Ik ben ook meer van het terughoudende type, maar als iemand mij meermaals zit af te kraken, dan zou ik toch echt al wel gevraagd hebben waarom ze zo doet. Ook bij het sluiten van die bakdeuren bijvoorbeeld, kan je gerust zeggen: persoon X heeft die deuren gesloten, als jij daar problemen mee hebt, neem je dat best op met je personeel, want ik ben hier de betalende klant.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:07

Ik zou een andere manege zoeken zodat je daar kunt werken aan je rijvaardigheid en je angst. Je kunt het wel bespreekbaar maken, maar als de klik met je instructeur er zo duidelijk niet is kun je beter verder kijken denk ik.

Als je straks voor het eerst een eigen paard koopt is goede begeleiding echt wel belangrijk, dus ook vanuit dat oogpunt zou ik eerst eens verder kijken :)