[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:18

Leuk filmpje weer Monique, in eerste instantie dacht ik bij “de lage wastafel slopen” huh laag ?? Maar toen stond je vriend ernaast en kon je goed zien hoe laag de wastafel hing :D

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:01

Jaaa leuk die filmpjes! Ik geniet ervan!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:53


Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 07:16

Hi allemaal leuk dat jullie ons volgen dmv de filmpjes. Ik vind het leuk ze te maken voor jullie, is even wat anders dan opruimen :-)

Wat een ge-wel-dig filmpje van het appelendebokpaard. Die is nog fanatieker dan Callas. Leuk dat dieren zo slim zijn dat ze zoiets zelf uitvinden.

En of mijn stallen droog zullen zijn, ik denk van wel. Ik heb geen plekken gevonden die nat lijken te zijn. Mochten ze wel lekken, dan repareren we het gewoon. De luchtigheid is op zich wel goed voor het hooi en stro en zaagsel dat daar in de toekomst komt te staan.

Wat ik wel heel heel heel heel heel erg vervelend vind is dat ik hier eczeemmugjes heb. In 1 week tijd heeft Callas de bovenste haren van haar manenkam er al afgeschuurd. Ik ben aan het experimenteren met anti vliegenspul. Gelukkig hebben de beide shetjes nergens last van.

Waar ik wel heel heel heel heel heel erg blij mee ben, is dat we waarschijnlijk over een paar maanden de beschikking ga krijgen over nog eens 4 hectare. In welke vorm... daar zijn we nu mee bezig.

Hier weer een videootje van de afgelopen dagen.

https://www.youtube.com/watch?v=n5O9RO66eys

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:47

Het gaat al heel hard vind ik. Handig hè, zo’n lier. Materiaal hebben om mee te werken is gewoon noodzakelijk. Hebben jullie een vast plan van aanpak of steeds een ding en kijken wat het beste als volgende aan bod kan komen? Je vriend stuurt leuk rond zo met die aanhanger :).
Jammer van de mugjes, dat wil je liever niet maar ja.
En dan al dat fruit en lekkere eten..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:27

heerlijk die filmpjes, net "ik vertrek" of chateau meiland, maar dan met handige mensen. echt leuk hoe jullie alles zo samen doen ook!

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 06:27

Hey allemaal,

Gypsy, ik heb wel gehoord van die tv programma's maar we wonen al meer dan 20 jaar in Frankrijk dus heb ze nooit gezien. Weet wel dat er geen beter vermaak is dan leedvermaak en dat die programma's het beste bekeken worden als die avonturiers veel ellende meemaken. Rozengeur en maneschijn verkoopt niet. (hm leuke naam voor shampoo voor manen. ManeNschijn) Wij zouden er ook wel in passen in zo'n programma, alleen dit is ons derde huis al in Frankrijk dus het is niet zo interessant denk ik. En de meeste mensen die het niet trekken in Frankrijk gaan stuk op de financiën en dat is bij ons niet het issue. Althans voorlopig nog niet. Dit weekend moeten we overigens van 3 partijen horen of ze ons huis nou gaan kopen of niet. In ieder geval is er nog steeds dat officiële bod van die man van 266. Als de andere 2 partijen het niet gaan doen, gaan we daar voor. Is wel errug laag, maar dan zijn we maar van het huis af. Het zal lastig worden het te blijven onderhouden als we telkens terug moeten rijden voor 3 uur enkele reis...

En alles samen doen. Veel wel, maar heel veel ook niet. We zijn in feite op ons 35e al met pensioen gegaan en als je dan al 24/7 op elkaars lip zit wil je ook tijd voor jezelf. Maar sowieso ben ik stand by met alle gevaarlijke dingen. En het is vaak ook gemakkelijk voor mijn vriend een paar extra ogen te hebben.

@Balance, het opruimen schiet lekker op, dat is ook niet het moeilijkste. Dat gaat nog komen, qua verbouwen. Zo'n lier is onmisbaar. We hebben nog een aantal andere takels ook heel handig. Mijn vriend verzamelt gereedschap. Dat was ook wel te zien op een van de filmpjes, lol, maar het komt ook vaak goed van pas. Goed gereedschap is het halve werk. En dat sturen met die aanhanger vóór de auto blijf ik bizar vinden. Maar hij is wel goed met rijdend materieel gelukkig.

We hadden een aantal plannen van aanpak, maar doordat de verhuizing niet doorging 2 maanden geleden op de dag af, moesten we bestellingen van badkamerdingen, keuken, trap etc afzeggen. We wisten niet eens toen of de verh wel door zou gaan. Toen we besloten hadden het huis toch te kopen van ons spaargeld, hebben we de div bestellingen weer opnieuw gedaan, maar wel met gevolg dat de levertijden weer opnieuw ingesteld werden. Het plan was in de camper blijven wonen en binnen gaan verbouwen. Het opruimen overal had lage prioriteit. Maar toen veranderde alles en hadden we al 2 maanden in de camper gewoond toen we hier kwamen en dat was met 2 honden en een kat best wel onhandig, dus zijn we in het huis gaan wonen. Het opruimen nu is eigenlijk alleen tijdverdrijf tot het echte werk gaat beginnen... Op dit moment bekijken we van dag tot dag wat prioriteit heeft. Dus bijv eerst was het de dieren installeren. Toen konden we niet bij de verhuisdozen van het gereedschap dus moest dat georganiseerd worden maar daarvoor moest eerst x gebeuren anders kon y niet om z te bereiken.

Mugjes baal ik echt heel erg van. Maar ja inderdaad. Je kunt niet alles hebben.

Wat lekker fruit en eten betreft, zie het volgende filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=USuMt7UqaQ4

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:48

Oh nee, ik heb me echt bescheurd om het einde Mo. Ik zeg niks, maar echt _O- _O- _O-

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:42

Zo jullie gaan snel met opruimen zeg...
En de schuur die helemaal vol lag .
Het leuke ervan is dat je tijdens t opruimen wel eens oude "dingen" tegen komt die nu nog wel eens wat geld op kunnen brengen.

En wat hebben jullie een mooi erfstuk van je opa , dat is een prachtige wastafel.

En die vuurplaats 8)7 ..
Ze hebben werkelijk gedacht om ALLES te kunnen verbranden.

Wel lief dat de buurman je fruit en groenten komt langs brengen , alhoewel het een beetje overrijp is.

Ik ben wel benieuwd hoe de "wijn uit het verleden" heeft gesmaakt. :9 .

Haha ik moest ook wel n beetje lachen
De jeep met de aanhanger ervoor...


En inderdaad het einde van t laatste filmpje :j .. _O-

Heel leuk stekje hebben jullie daar hoor.
En wat me opvalt is dat de buren nog iets voor elkaar doen en dat is hier in ned. Ver te zoeken tegenwoordig.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:50

Joey, dat laatste ben ik het niet helemaal meer je eens. Ik denk wel dat dit per regio heel erg verschilt. Ik zit ergens in Friesland, maar als ik zie hoe wij hier voor elkaar klaar staan. Dat lijkt echt wel op wat Mo laat zien.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:57

joey2010 schreef:
Haha ik moest ook wel n beetje lachen
De jeep met de aanhanger ervoor...

>;) >;) LandRover is GEEN jeep, tsssssssk ~~}> (ernstig gevoelig punt voor de liefhebbers :P )

En inderdaad zie je ook in landelijker gebied in NL ook dat buren elkaar helpen.

Jullie zijn lekker voortvarend bezig, Monique! Leuk om te zien.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:25

Waratje schreef:
joey2010 schreef:
Haha ik moest ook wel n beetje lachen
De jeep met de aanhanger ervoor...

>;) >;) LandRover is GEEN jeep, tsssssssk ~~}> (ernstig gevoelig punt voor de liefhebbers :P )

En inderdaad zie je ook in landelijker gebied in NL ook dat buren elkaar helpen.




Voor mij valt zo'n soort auto gewoon onder de noemer jeep. :D ..
Maar ik zal in t vervolg de auto bij zijn goeie naam noemen. ;)


En toch vind ik dat in ned. de mensen veel meer op hun eigen zijn en je echt iets moet vragen ipv spontaan hulp komen geven . Maar dat is mijn ervaring .

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:37

Gaeve filmpjes. Genoten, ook vh kleine dorpje.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 18:30

Hi Allemaal,

Leuk jullie reacties weer. Mijn vriend krijgt ook een hartverzakking bij het woord Jeep over zijn LaRo of in het Frans Landy. Maar mij maakt het niet zoveel uit hoor.

En André onze paradijsvogelbuurman is een vreemde vogel letterlijk, maar wel heel gul met dingen die hij ophaalt en krijgt en koopt. Hij wil ons graag alles geven, terwijl wij blij zijn van onze oude zooi af te zijn. Dus ik heb al gezegd dat wij helemaal niet aardig zijn, maar dat het ons eigenbelang is, maar dat ziet hij niet zo. Hij vindt het een win win situatie voor hem en wij vinden dat voor ons, dus zijn we allemaal blij met elkaar. In Frankrijk heb ik wel meer burenliefde ontvangen dan in 4 huizen in NL overigens.

Afijn, vinden het hartstikke leuk dat jullie reageren en kijken. Ik ga nu weer snel verder met douchedeuren monteren.

En voilà een nieuw filmpje van afgelopen weekend. https://www.youtube.com/watch?v=hSdDmgGr3hY

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:11

Mooi, mooi, mooi die omgeving, meer woorden heb ik even niet. O ja het eten ziet er heerlijk uit

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:21

Prachtige omgeving daar..
Haha de plek in Spanje waar de zon altijd schijnt {:} , behalve als jullie daar zijn .

Wat een schitterende gebouwen liggen in t dorpje arreu.

Hihi de koppies van je honden... _O-
Die dachten er het zijne van.

Heerlijk genieten is het daar.

Enne de heerlijke dingetjes van de bakker di e zullen goed gesmaakt hebben :9

O ja de loslopende koeien. Heel herkenbaar.
Wij zijn in Oostenrijk geweest. Heerlijk gaan wandelen met de hond en daar liepen de koeien ook gewoon langs en over de weg. Met zo'n dikke klingelende koeienbel om.

Afbeelding

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:52

Wat een prachtige omgeving. Heerlijk voor een mini-retraite. Dat menu trouwens ook! Y)(^)
Hoe spreek je Maqe-Eden eigenlijk uit, en wat betekent dat?

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 07:55

Hallo allemaal, dank weer voor jullie reacties.

@Fardoe, de bergen zijn we helemaal gek op. Daarom was ons vorige huis ook meer in de bergen, maar het heeft voor ons teveel nadelen, het in de bergen wonen. Vandaar dat we nu weer een huis hebben in de heuvels. Bergen zijn voor ons vakantie. Gelukkig zitten de Pyreneeën heel dichtbij...

@Sandra, wat een prachtige foto met die koe! Het lijkt wel een ansichtkaart. Mooie koe ook. Net een Milka koe! En ja idd dat dus, gewoon koeien op straat. We zijn ook wel eens op een bergpas geweest waar paarden losliepen. Je kon ze benaderen maar ze waren erg schuw, eigenlijk gewoon wild. Ik denk dat ze gefokt werden voor het vlees. En dan een keer per jaar sorteren en dan de rest voor reproductie weer de bergen in.

@Senna. Leuke vraag! De "straat" waaraan wij wonen is een paar km lang en heeft 2 huizen. Die huizen hadden van oorsprong samen een gebied van circa 100 hectare. In Frankrijk noemen ze huizen die niet gegroepeerd zijn vaak een "lieu dit". Dat wil zeggen "de plek die heet", dus eigenlijk "daarzo" hahaha. Maar omdat er miljoenen van zulke "daarzo's" zijn in Frankrijk kregen die plekjes namen in het verleden. Onze plek heeft de naam Maqué haut gekregen. Het andere huis is Maqué bas. Dus wij zitten hoog, zij zitten laag.

Maqué is de voltooide vorm van het werkwoord Maquer. In het Belgisch Frans betekent dat afranselen of
neerslaan of verbluffen. In het Frans betekent het hokken of gaan trouwen. We zullen ooit nog eens proberen uit te zoeken naar welke van de twee werkwoorden ons "lieu dit" is genoemd.

In ieder geval is het voor ons een paradijsje. Het hof van Eden. In het Frans Éden. Maqué spreek je uit als Makee.
En daarom heb ik er foenetisch als woordspeling, Makee-Eden van gemaakt. MaquéEden. En op zijn Frans als je dat correct wilt samenvoegen krijg je Maqu'Éden. LOL. We gaan er ook een naambord van maken en op sommige poststukken staat het zelfs al, hahaha.

Zo is het dus ontstaan.

Ondertussen hebben we de paardjes weer een stukje erbij gegeven. Nu echt voor het huis, dus gezellig in de buurt. Ze snoepen nog steeds van de banaantjes van André. Ik wandel af en toe met ze over het erf en Callas vindt het allemaal reuzespannend. Ze is nog niet op haar gemak. De shetjes wel. De knutjes in de schemer zijn niet leuk. Ik spray veel op vooral Callas haar manen. Binnenkort ook weer luizenmiddel halen, want helaas staan ze nog steeds te stampen en te bijten. Ook nog een wormkuurtje en dan zijn ze weer jeukvrij hoop ik. In ieder geval vind ik het nog te vroeg om echt grondwerk te gaan doen. Het wandelen over het erf met halthouden en achterwaarts is al een behoorlijke opgave omdat Callas niet ontspannen is en ze met haar aandacht zo helemaal niet bij mij is. Ik eis die aandacht wel op, en dat werkt dan 1 seconde en dan wil ze alweer om zich heen kijken. Dan denk ik, tja dat is ook de bedoeling van verkennen van het erf dat ze het leert kennen en als ze niet om zich heen kan kijken omdat ze naar mij moet kijken, blijft ze het spannend vinden. Dus laat ik haar de meeste tijd kijken en ruiken op haar tempo en af en toe doen we mijn zin.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:51

Leuk verhaal Monique, hier bij mij zijn er veel mensen die een spreuk of naam op hun huis hebben.
Mijn vriend is een verzamelaar en mijn buuv en ik gaan regelmatig naar de kringloopwinkel. Als ik iets koop zegt zij standaard, kan het er nog bij in hutjemutje. Zo noemen wij ons huis nu Hutjemutje.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 23:47


Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:55

Hahaha die kip toch!

Wat een leuk filmpje. Veel succes gewenst in jullie nieuwe huis!
Je vriend is wel erg groot lijkt het? En wat is het draaiding buiten? Mijn verbeelding zegt iets om aardappels rond te draaien ofzo maar geen idee waarom dat uberhaupt ooit zou moeten :+

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 05:53

Hi all goedemorgen,

Fardoe, als Franse mensen dat zouden lezen en zonder hulp moeten uitspreken krijg je uuzjemuuzje, hahaha. Mijn vriend zijn naam spreken ze uit als Wan Diedzjik, hihi. Van Dijk. De V aan het begin wordt een W en de i en de j spreken ze los van elkaar uit.

Poekkie ja die kip was humor. Dat heeft ze nog nooit gedaan!
En neuh mijn vriend is niet groot. Hij is 1,85. Maar het deurtje is maar 1,73 hoog. Vind ik gezellig maar hij stoot te vaak zijn hoofd. Au.
Het ding buiten is een wanmolen dacht ik, maar ik weet het niet 100% zeker. Om het kaf van het koren te scheiden. Ze deden boven in de droge korenkorrels. Dan de hele boel hard ronddraaien en dan ging het op het schudrooster links in de machine en dan gingen de korrels door het rooster door hun gewicht en de hulsjes van de korrel bleven in het rooster liggen. Dacht ik, hoor, maar ik kan het helemaal mis hebben.

Vandaag weer een filmpje maken met weer wat paardjes erin. We hebben ze gisteren een stukje weiland erbij gegeven vanaf het erf, maar ze bleven mooi vlak bij huis staan. Veel te leuk, daar komt lekker eten vandaan. Maar het brood dat André de gulle buurman bracht, vond alleen Shadow lekker. Die heeft vroeg in zijn leven wel vaker brood van mij gehad. De twee meiden moesten er alleen maar op graven met hun voeten en flemen. Ik heb hen nog nooit brood gegeven. Zal kijken of ik vandaag hun grappige reactie kan filmen. In het stuk wat ze nu hebben, staat een perenboom. Je kunt wel raden wat voor stukje er in het filmpje van vandaag komt...

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:57


jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:51

Oh die Callas _O- _O-

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:54

het blijft een hilarisch gezicht. Wat een peer(d) die Callas _O- _O-