Eerste eigen paard: leasen of kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Eerste eigen paard: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 17:00

Hey allemaal,

Momenteel heb ik twee hele lieve verzorgpaarden, maar ik speel nu al langere tijd met het idee om een eigen paard aan te schaffen. Dit omdat ik graag wedstrijden zou starten met een paard wat beter bij mij past.
Nu was in eerste instantie mijn plan om te gaan sparen en daarna een geschikt paard te zoeken, maar ik weet ook dat een paard wat aan mijn wensen voldoet rond de 8.000 euro gaat kosten. Dat is natuurlijk een hele klap geld en dan heb ik nog niet eens een potje voor eventuele dierenartskosten o.i.d. Dus ben ik ook gaan kijken naar lease op afstand, dus bij bijv. Sophiebella. Dat klinkt erg aantrekkelijk en voor mij geeft het natuurlijk ook rust dat, mocht het financieel niet meer haalbaar zijn, het paard terug kan naar de organisatie en niet in de handel terecht komt o.i.d.

Even ter beeldvorming:
Ik ben 20 jaar, woon nog bij mijn ouders en begin volgend jaar een nieuwe HBO opleiding. Voor dit schooljaar ga ik fulltime aan het werk en mijn eerste prioriteit is het behalen van mijn rijbewijs. Daarna wil ik dus op zoek naar een paardje waar ik plezier mee kan hebben. Ik zal het grootste gedeelte (al dan niet alle) kosten zelf moeten betalen, omdat mij ouders daarin niet mee helpen.

Nu zoek ik ervaringen van Bokkers wat betreft lease of zelf aanschaffen en hoe jullie hier in zouden staan.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:32

Als je verzorgpaarden hebt waar je mee kan starten, dan zou ik het lekker daarbij laten :)

Wat is je idee qua lease omtrent tuig etc.? Een zadel en materiaal kost veel geld. Een trailer om naar de wedstrijden te geraken ook. Ga je dat dan doen met een lease paard?

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 17:35

Poekkie schreef:
Als je verzorgpaarden hebt waar je mee kan starten, dan zou ik het lekker daarbij laten :)

Wat is je idee qua lease omtrent tuig etc.? Een zadel en materiaal kost veel geld. Een trailer om naar de wedstrijden te geraken ook. Ga je dat dan doen met een lease paard?


Ik kan dus niet starten met mijn verzorgpaarden. De ene is een achtjarige die nu beleerd word en de andere kan ik wel rijden, maar is te pittig voor mij. Ik zou graag een paardje willen die niet heel ril of schrikkerig is, maar waar ik gewoon lekker mee kan rijden en dat kan ik nu niet.

Wat betreft tuig e.d. heb ik door de jaren heen al wat verzameld. Uiteraard wil ik geld bij elkaar hebben voor een goed passend zadel en hoofdstel, een eigen trailer vind ik niet per se nodig omdat ik die ook hier in de buurt kan huren.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:38

Poekkie schreef:
Als je verzorgpaarden hebt waar je mee kan starten, dan zou ik het lekker daarbij laten :)

Wat is je idee qua lease omtrent tuig etc.? Een zadel en materiaal kost veel geld. Een trailer om naar de wedstrijden te geraken ook. Ga je dat dan doen met een lease paard?

Auto die de trailer kan trekken.

Zelf zou ik het houden bij verzorg paarden of lease.
Kopen is inderdaad een grote kostenpost.
En dat is alleen de aanschaf van een paard.
Daar komen een hele boel eenmalige kosten bij.
Maar ook een aantal maandelijkse vaste kosten en maandelijkse variabele kosten.

Ik heb met 1 paard in een maand tijd al een keer 2000€ gehad aan dierenarts kosten.

Ps ik lees net trailer huren. Maar das ook een dure aangelegenheid

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 17:42

daantjuhhh schreef:
Poekkie schreef:
Als je verzorgpaarden hebt waar je mee kan starten, dan zou ik het lekker daarbij laten :)

Wat is je idee qua lease omtrent tuig etc.? Een zadel en materiaal kost veel geld. Een trailer om naar de wedstrijden te geraken ook. Ga je dat dan doen met een lease paard?

Auto die de trailer kan trekken.

Zelf zou ik het houden bij verzorg paarden of lease.
Kopen is inderdaad een grote kostenpost.
En dat is alleen de aanschaf van een paard.
Daar komen een hele boel eenmalige kosten bij.
Maar ook een aantal maandelijkse vaste kosten en maandelijkse variabele kosten.

Ik heb met 1 paard in een maand tijd al een keer 2000€ gehad aan dierenarts kosten.

Ps ik lees net trailer huren. Maar das ook een dure aangelegenheid


Ik ben inderdaad op de hoogte dat een paard veel kost per maand, vandaar dat ik dus ook zeker benieuwd ben naar mensen die leasen bij bijv. Sophiebella! Zij bieden namelijk een pakket incl dierenarts, masseur, hoefsmid, etc. aan voor 190pm en dan betaal je zelf nog stalkosten uiteraard. Dat is ten opzichte van een eigen paard naar mijn idee goedkoper, maar om dat zeker te weten zou ik ff uit moeten rekenen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:45

Haal naast je gewone B rijbewijs dan ook je E, zeker als je een trailer wil huren ivm meer mogelijkheden qua toegestane combinaties en je leert meteen hoe om te gaan met iets achter de auto.
Wat voor auto heb je trouwens ter beschikking om trailer te trekken? Eigen, lenen van bv ouders of moet je die ook nog kopen? Goede trekauto kost ook wat en is in het gehele gebruik duurder (verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud) dan auto die enkel jouw van a naar b moet brengen. Volgende afweging is dus of combinatie huren dan niet beter is en voor gewoon dagelijks verkeer iets kleins en flink zuinigers te rijden.
Begin ivm je wedstrijdambities maar met het maken van een kostenplaatje en daarmee schatting van hoeveel vrij te besteden inkomen er na de vaste lasten (incl. sparen vervanging en medisch, want bijsparen na grote uitgave moet ook mogelijk blijven) dus moet zijn aan inkomen om dit te kunnen doen. En vergeet niet dat je nu weliswaar nog thuis woont, maar dat dat ook niet eeuwig houdbaar is.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:50

Ik zou het voor nu ook laten. Ik ben zelf 22, bijna afgestudeerd maar wat is het af en toe zwaar als je alles zelf moet betalen. Combinatie werk, eigen paard (met blessure), school was ook wat veel voor mij af en toe en inmiddels wil ik toch wel graag ook op mijzelf wonen. Sparen hiervoor is niet gelukt de afgelopen jaren doordat het paard behoorlijk wat kostte.

Nu weet ik niet wat jouw loon is en hoe makkelijk de studie jou af zal gaan plus wat verdere wensen zijn in de toekomst.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste eigen paard: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 18:40

Het idee is inderdaad om ook een BE rijbewijs te halen. Qua auto ben ik afhankelijk van mijn ouders, maar heb in mijn omgeving wel mogelijk om die van anderen te lenen als die zwaarder mag trekken.

Ik ben van plan een HBO in de paardensector te gaan doen, hiervoor heb ik een MBO mediavormgeving gedaan dus kan daar altijd nog op terugvallen, maar daar ligt niet mijn voorkeur uiteraard ;-)

Ik snap dat er veel bij komt kijken, het enige wat ik mij nu afvraag is wat in jullie ogen het slimste is. Ik zie namelijk aan beide kanten voor-, en nadelen. Wellicht dat er meer zijn die ooit voor deze keuze hebben gestaan en hun ervaring willen delen.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eerste eigen paard: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:47

Om heel eerlijk te zijn.
Probeer echt niet banketstaaf te zijn hoor.
Maar eigenlijk heb je net niks voor elkaar.
Je moet zoals het nu lijkt op heel veel mensen terug vallen.

Je ouders moeten financieel bijdragen.
Je gaat een nieuwe studie beginnen.
Je moet je rijbewijs halen.
Auto moet je lenen.
Trailer moet je huren.

Het is het allemaal net niet.
Ik snap best dat je niet direct alles voor elkaar hebt.
Maar al met al ben je met heel veel dingen afhankelijk van anderen.

Dat valt altijd tegen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Eerste eigen paard: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:50

190 plus stalkosten?
Ik heb er nog wel een staan voor je :+

Grapje, wat een geld!

Kun je niet in je omgeving eens gaan kijken naar een bijrijdpaard waar je mee mag gaan starten?

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:56

_Penotti schreef:
190 plus stalkosten?
Ik heb er nog wel een staan voor je :+

Grapje, wat een geld!

Kun je niet in je omgeving eens gaan kijken naar een bijrijdpaard waar je mee mag gaan starten?

Ja. Dat zou ik ook doen.
MP in de gaten houden. Misschien zelf een advertentie plaatsen.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:56

Hey Iris,

Goed dat je een goede afweging maakt en om advies vraagt :)
Zelf ben ik 24, laatste (half) jaars hbo studente en lease ook sinds april. Vergis je niet in wat lease kost, tandarts hoefsmid osteo etc. zijn voor eigen kosten, teminste bij mij. Voor mij is dit de perfecte manier ter overbrugging van de tijd tot mijn diploma en dus vaste aanstelling, pas hierna wil ik hem kopen. Dit om meerdere redenen:
- band opbouwen en zien of het echt het paard voor je is.
- periode dat je m rijd (voor mij zon jaar tot 1.5 jaar tot overname) niet kreupel /ziek
- mocht het echttt niet uitkunnen, kan je stoppen. Niet wat je wil, wel wat mogelijk is. Als hij van jou is en je red het toch echt niet, kun je niet zeggen ik voer hem niet en betaal geen stalling als ie van jezelf is.

Ik denk dus dat lease de beste optie is, dan kan je m altijd in de toekomst nog overkopen. Wel alert zijn dat je dan een verkoop prijs afspreekt op voorhand en je loopt natuurlijk wel t risico dat er een bod gedaan kan worden op t paard, je hebt wel vaak 1e kooprecht maar misschien is de timing dan nog niet daar.

Succes met je keuze!