Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smiley3
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-08-20

Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 16:56

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Lees wel al wat langer mee.

Ik heb vanaf het moment dat ik paard reed altijd wel gedroomd van een eigen paard. Vroeger niet gedaan, omdat het geld er simpelweg niet voor was. Inmiddels werk ik fulltime naast een voltijd studie. Nu heb ik het geld, maar niet de tijd. :+

Ik zou dus eigenlijk graag na mijn studie (aankomend jaar is mijn laatste jaar) willen kijken of een eigen paard mogelijk is. Echter kost het in deze regio zo'n 500 á 600 per maand denk ik. Dat is toch wel echt een flinke hap uit mijn salaris en dat terwijl ik bijvoorbeeld ook geen woning kan vinden en daarvoor aan het sparen ben. Heb ik dat ervoor over? Ik vind het erg leuk, maar het is wel ruim een kwart van mijn salaris... de twijfel is er zo erg en ik debk dat ik daar eigenlijk alleen achter kom door het te ondervinden. Het gaat alleen niet om een paar schoenen die je eventjes koopt en weer weg kan doen mocht het niet bevallen...

Ik twijfel dan ook heel erg of ik het wel/niet zou moeten doen. Verstand zegt van niet, maar ben bang dat er dan nooit een moment komt waarop ik een eigen paard zou kunnen kopen... En het blijft toch iedere dag door mijn hoofd spoken.

Ik merk dat ik er vaak overna denk... hoe zijn jullie tot de beslissing gekomen voor een paard te gaan. Hoe hebben jullie dat besloten? Ik ben erg benieuwd. Wie weet helpt het mij ook een beetje :)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:59

Mijn bijrijdpaard werd verkocht en binnen een week stond mijn eerste eigen paard bij mij. Dat was eigenlijk helemaal niet de bedoeling, ik wou eerst sparen, maar ik kwam hem op Facebook tegen en het klonk precies als wat ik zocht. Nou had ik mijn bijrijdpaard ook al een jaar in bruikleen waarbij ik alles betaalde dus ik wist dat ik de terugkerende kosten kon betalen. En ik moet ook wel zeggen dat het bij ons geen 500-600 euro is, gelukkig maar :+ En ik woonde al op mezelf, dus ik wist ook dat ik een paard daarnaast kon betalen
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 04-08-20 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:00

Zou eerst beginnen met een (eigen) woning zodat je exact weet wat je vaste lasten zijn. Als je dan genoeg overhoudt per maand en de tijd hebt, waarom niet. Het valt vaak wel duurder uit dan je denkt. Ik heb nu net 2 maanden terug m’n eerste paard gekocht en het geld vliegt de deur uit. := Dus een buffer (snel) kunnen opbouwen moet je dan ook kunnen.

En snap dat je ongeduldig kan worden. Ik wilde vanaf m’n 18e een paard en voor m’n gevoel duurde het eeuwig eer het kon. Eerst studievertraging, toen kon ik geen werk vinden en dan wordt het steeds weer een jaar uitgesteld. Maar ben nu 26 en nu toch gelukt :D
Laatst bijgewerkt door Selina op 04-08-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:00

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:07

Toen ik vrij makkelijk het geld kon missen. Ik wilde niet dat het ten koste ging van bijvoorbeeld mijn kind, ons eten en dergelijke. Vooral de basiszaken. Dure luxe dingen laat ik er wel voor staan.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:09

Als je nu nog thuis woont zou ik inderdaad eerst op jezelf gaan wonen, dat valt inderdaad vaak duurder uit dan je wil of verwacht :j afhankelijk ook van hoeveel je nu zelf al betaalt en hoeveel je ouders je eventueel steunen.

Ten tweede: ik heb in hetzelfde parket gezeten, maar heb ervoor gekozen een paard te kopen deze winter omdat ik weet dat mijn familie en mijn vriend mij steunen, en ik een financieel vangnet heb. Ik zou dat ook goed bekijken in jouw situatie. Heb je een potje voor je paard (waar toch wel 3-5k in mag zitten voor een eventuele operatie), heb je dan ook nog een potje voor jezelf, en hoeveel marge heb je? Ik heb echt ruim gerekend voor mezelf toen ik een excel sheet ging maken. Ik wil namelijk niet straks financieel in de penarie komen.

Wat je kan doen om het te simuleren, tegen de tijd dat je straks werkt en op jezelf woont, is elke maand het bedrag wat je kwijt zou zijn opzij te zetten om te sparen. Red je dat en ben je nog tevreden met je kwaliteit van leven? Dan zou ik het doen. Twijfel je? Dan niet doen, en het spaarpotje laten staan voor het moment dat je financieel wat ruimer zit.

Het is en blijft een hele persoonlijke situatie natuurlijk. Ik ben ernstig ziek geweest, en dat is wel een drijfveer geweest om nu wellicht wat tegen “beter weten” in het toch te doen; je weet nooit wanneer het niet meer kan. Maar ook dan doe ik het wel op een verstandige manier. Geef ik er verre reizen voor op die vrienden kunnen maken, omdat zij dat geld elke maand wegzetten wat ik aan mijn paard ga besteden? Jazeker. Maar voor mij is dat het waard.

Je kan me altijd een PB sturen trouwens. Succes met de beslissing!

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:35

Ik ben begonnen met een paard leasen wat dan de volledige stallingsprijs kostte. Maar in deze regio veel goedkoper dan bij jou, zoiets van de helft! Het lijkt dan op een eigen paard maar zonder de zorgen daarvan.Want niet alleen financieel maar ook emotioneel kan een paard je veel kosten.Je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:49

Ik kocht in 2007/2008 een paard toen ik het financieel kon missen. Dat liep gigantisch mis, niet vanwege het geld plaatje maar ik had totaal geen klik en bleef met een hoop angst zitten. Na de verkoop in 2009 wilde ik niets meer met paarden te maken hebben.

Nou ben ik in 2012 begonnen met western rijden, heb mijn man leren kennen die tegelijkertijd les nam, en we hebben gezegd, lessen is leuk, maar er komt geen eigen paard. In 2017 kochten we een veulen :+ spur of the moment, de eerste jaren zouden de kosten niet erg hoog zijn. We hadden 1 kindje, wilden graag een tweede, en ze stond nog in de opfok dus waarom niet.
Toen we haar 3 maanden hadden bleek ik zwanger van een tweeling. Alles moest (op)nieuw aangeschaft worden. Nieuwe auto ivm 3 zitjes (de auto die ingeruild werd was krap 2 jaar oud, speciaal gekomen voor de oudste :') ) extra bedje, nieuwe kinderwagen etc.

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder. Maandelijkse kosten zijn rond de 800-1000 (training, stalling, in de tussentijd lessen op manege paarden, hoefsmid en overige kosten) kleine aanvulling, ik krijg IKB van de gemeente, en kan mijn vakantiegeld en 13e maand flexibel laten uitkeren. Dat doe ik in december en betaal dan een jaar stalling in 1x. Die kosten komen dus niet maandelijks terug.
Hadden we de situatie vooraf geweten, was er nooit een eigen paard gekomen. Maar achteraf had ik het hele traject en vooral mijn merrie ook absoluut niet willen missen. En wat dat betreft ben ik blij dat we die stap genomen hebben.

Nou hebben wij ook echt wel de meest extreme situatie, gevalletje van onervaren en te positief een jong dier kopen, en het geluk van een tweeling mogen krijgen.
Ik grap wel eens dat als we geen kinderopvang, kosten van de luiers, training etc meer hebben, we met gemak een tweede paard kunnen aanschaffen, dat dan weer wel :')
Laatst bijgewerkt door Sirius_ op 04-08-20 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:57

Ik woon ook in een dure regio en ben nu ook langzaam aan het kijken naar mijn eigen paard. Echt super spannend én leuk! Wat ik altijd niet zo goed bij leasen snap hier is dat je inderdaad de stallingskosten betaald (zo'n 500 euro) en daarnaast nog hoefsmid, tandarts, enten, huren voor hoofdstel/zadel. maar ook nog verantwoordelijk bent voor de dierenartskosten. Ook betaal je hier voor weidegang en binnen en buiten zetten en stapmolen en verplichte lessen etc. Dan zit je per maand al over de 750 euro. Wat verschilt dit dan van een eigen paard nog. Heb bij meerdere manege's gevraagd die paarden verleasen.

smiley3
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 17:58

Jullie hebben zeker gelijk dat een eigen woning wat hoger op het prioriteitenlijstje zou moeten staan dan een paard. Dat staat het dan ook zeker. Het lijkt me inderdaad niet verstandig om een paard te kopen voordat ik op mezelf woon.

@selina, Gefeliciteerd met je paard, heel veel geluk samen!
Je hebt zeker gelijk dat het vaak meer kost dan vooraf gedacht. Als ik ruim reken kom ik op 500 euro, maar vandaar de marge richting de 600.
Toen ik mijn hond kocht, schatte ik in maandelijks 50 euro kwijt te zijn... dat werd 3,5 keer zoveel:+

@Urbueziera, Ik betaal alles in principe al zelf incl. een eigen hond, collegegeld, eens in de zoveel tijd boodschappen etc. Verder kan ik nu een groot deel van mijn salaris sparen. Maar het is inderdaad afwachten wat ik daarvan overhou als ik het huis uit ga.
Zonder flink potje voor eventuele da kosten komt er hier sowieso geen paard.
Ik vind het een goede optie om uit te proberen wat je zegt. Ik weet namelijk dat ik zelf ook nogal een luxepaard ben.. dus ik kom er op die manier wel achter of ik het ook echt waard vindt.
Jouw laatste stukje is wel wat mij juist veel laat twijfelen. Ik wil graag leven in het "nu" als dat kan. Een direct familielid heeft altijd veel gespaard en gespaard en is toen overleden. Ik wil zonder direct onverstandige dingen te doen, wel genieten van het leven nu en niet alleen voor de toekomst. Vandaar mijn eeuwige twijfel.

Maar aan jullie reacties heb ik zeker al veel houvast en haal er handige tips uit. Dus bedankt :)

Zebrastreep

Berichten: 9756
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:59

Ik liep stage op een pensionstalling / fjordenfokkerij. Ik mocht daar op een fjorden merrie rijden eigenlijk kwam ze al vaker te koop maar deden ze haar toch niet weg.

Het begon eigenlijk als een grapje ik wou haar eerst wel leasen. Totdat de eigenaren zeiden dat ze waarschijnlijk toch verkocht zou worden zei ik voor de grap van dan koop ik haar wel. 1 eigenaar zei direct nou dat vindt ik absoluut geen gek idee. Zo blijft ze in de buurt en heeft ze een goed baasje.

Heel wat gesprekken later had ik haar gekocht nadat ze geveulend had. Inmiddels 4 jaar verder en ik heb mijn merrie nog 1x laten dekken en een merrie eruit gekregen die ik ook heb gehouden.

Financieel kost het mij 210 in de maand voor 2 paarden aan stalling Soms wel wat neer als ze nog hoefsmid moeten of een mest onderzoek met wormen spuit. En af en toe een keer een tandarts of dierenarts. Als student zijnde goed voor mij te betalen.

Als ik de stallings kosten van jouw hoor had ik het niet gedaan. Dat zou mij echt te gek worden. Ik heb met mijzelf de regel afgesproken dat mijn jonge paard blijft zolang ik het financieel goed aan kan. Anders gaat ze gewoon weg. Mijn oude merrie gaat nooit meer weg en die heeft ook voorrang. Zij woont hier al 20 jaar en zal heel ongelukkig worden op een andere plek.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:35

Ik reed allerlei paarden van andere mensen, de kosten en verantwoordelijkheid voor een eigen paard hielden me tegen.
Toen ik 30 was kocht ik mijn eerste huis, het plan was om een jaar later op zoek te gaan naar een paard. Maar 2 maanden later liep ik tegen een leukerd aan en was hij ineens van mij.

Soms vind ik het jammer dat ik er niet eerder voor ben gegaan. Ik word van niets zó gelukkig. Maar mijn paard kost me maandelijks makkelijk 600 euro, dat had ik eerder niet kunnen betalen. De dierenartskosten waren vorig jaar rond de 2K. Paarden zijn gewoon verschrikkelijk duur. Ik moet er dus veel voor laten, maar hij is elke cent waard.
Paarden zijn geen hobby, maar een lifestyle. Als je er eenmaal aan begint is eind zoek

In jouw situatie zou een bijrijpaard zoeken. Dat is ook hartstikke leuk en dat geeft jou ruimte om alles op de rit te krijgen. Daarna kan je dan heel bewust kiezen voor een eigen paard zonder de stress of je het allemaal wel rond krijgt. Want niets lijkt me vervelender dan afscheid te moeten nemen vanwege de financiën.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:50

Ik wist dat ik mijn bijrijpaard (nu dus mijn eigen paard) al wel wou kopen en de eigenaar wist dit ook wel
Maar had er niet echt vaart achter gezet om haar definitief te kopen, hij zou haar toch aan niemand anders verkopen (hij verkocht inprincipe geen paarden, alleen dus aan de bijrijder zelf), plus dat het zo het goedkoopst voor mij was (betaalde al wel eea)
Heb toen echt de knoop doorgehakt toen ik een huis met ruimte had gekocht, echter is dit toen wel in een sneltreinvaart gegaan toen de eigenaar plots overleed en toen had ze nog een poosje bij een vriendin gestaan
Nu sinds 3 week een 3e paard erbij (naast mn andere paard en gezelsschapsshetje)
Wel veel over nagedacht of het kostentechnisch en tijdtechnisch kon, nu scheelt het wel dat ik ze natuurlijk aan huis heb
Maar ook daar gaan genoeg kosten inzitten
Ik zou het pas echt doen als je zeker weet dat je het kan betalen, ook omdat je nog een huis wilt gaan kopen
Ga anders eens heel goed opschrijven wat verdien ik en wat zijn mijn vaste lasten en daarnaast ook onverwachte uitgaven per maand (je moet ook geld opzij leggen voor de auto die stuk gaat of de wasmachine oid), Kan ik daarnaast mij een paard veroorloven en die ook de juiste zorg geven als die ziek wordt

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:40

Ook hier toen het financieel goed zat :)
Ik ben al 10 jaar samen met mijn vriend, hebben een huisje gekocht, welke op 1 hypotheek loopt.
Beiden een vast contract, verdienen ruim.
Dus hadden genoeg over om “leuke” dingen te kunnen doen.
Het begon bij 1 paard, onderhand alweer 2.
Volgend jaar weer een veulen opkomst uit mijn merrie maar is wel de “bedoeling” om deze te verkopen.
Wij hebben namelijk ook een kinderwens, en daar passen dan helaas (kwa tijd en ook we geld) geen 3 paarden bij :')

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 01:13

Ik studeerde en moest nog 3,5 jaar. Wilde altijd al mn eigen paard maar moeder zei 'nee' (zoals vele ouders dat doen)... En uiteindelijk had ik bedacht dat ik een veulen wilde kope
Dan kon ik gewoon 3 jaar studeren en kon het paard opgroeien en daarna samen aan de slag.
Zo geschiede. Moeder zei: waarom ook niet. Je hebt er goed over nagedacht.
Opfok kostte 75€per maand. Daarna gaan samenwonen toen paard drie was. Paard verhuist naar pension bij mij in de buurt. En ik ben er elke week bij geweest, paar beheerste alles wat ie moest kunnen (zelfs zadelmak) toen hij uit opfok kwam. Had geluk dat ik paard uit weide mocht plukken en gebruik mocht maken van de faciliteiten.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 06:33

Ik had ook altijd de droom van een eigen paard. Totdat ik een geweldig bijrijd/verzorgpaard kreeg. Ik mocht alles met hem en in de vakanties kwam het helemaal op mij neer als de baasjes oo vakantie waren. Daarin ontdekte ik dan ook hoeveel tijd het kost en dat ik dat buiten de vakanties niet eens zou hebben. Nu zit er natuurlijk verschil in op wat voor stal je hem stalt. Dit was volledig doe-het-zelf.
In ieder geval leerde ik dat het hebben van een eigen paard voor mij niet weggelegd was.

Dus wellicht dat als je da nog niet hebt gehad een bijrijd/verzorg/lease paard zoeken om te ontdekken hoe het echt in de praktijk werkt?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:32

Ik heb mijn hele leven eigen pony’s en paarden gehad. Vanaf mijn 15de betaalde ik daaraan mee en vanaf mijn 18de betaalde ik ze volledig zelf. Op mijn 21ste kocht ik er een tweede bij. Sinds die tijd altijd meerdere paarden gehad.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:40

Ik woonde nog thuis, was het zat na een paar bijrijdpaarden om rekening te houden met de steeds veranderende grillen van de eigenaren toen mijn moeder vond dat het dan nu toch wel tijd was voor een eigen paard.

Afijn, lang verhaal kort, instructie wist nog wel een leuk paard te staan en binnen een maand had ik een eigen paard :D .
Helemaal niet nagedacht over spaarpotjes en eerst eigen huis etc.
Paard was verzekerd dus grote kosten werden vergoed, stalling was geen probleem met mijn salaris en daarnaast kon ik nog steeds leuk sparen.

Na een paar jaar een eigen huis gekocht, helemaal nieuw ingericht en financieel heb ik nooit problemen gehad om alles te betalen.

Als we ons allemaal aan de ongeschreven bokt regels gaan houden zou bijna niemand ooit een paard kunnen kopen want dat ideaal is bijna niet haalbaar.
Het juiste moment is er bijna nooit, eerst studeren, dan een baan, dan een huis, dan kinderen, dan dit en dan dat, tegen die tijd ben je bijna bejaard.

Als het goed voelt, je kan sparen en je alles makkelijk kan betalen, waarom niet?

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:46

Ik heb op mijn 40 ste mijn eerste eigen paardje gekocht.
Ik heb gewacht dat mijn kids groot en zelfstandig waren en we hadden er genoeg geld voor op dat moment.
Ik heb hem als veulen gekocht en hij is uitgegroeid tot een heerlijk cool en stabiel paardje waar ik mee kan lezen en schrijven. En ik heb genoeg tijd voor hem nu de kids volwassen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:49

Het overkwam me gewoon. Ik had er echt geen geld voor. Woonde net op mezelf met studieschuld. Maar toen kwam ik mijn man tegen, en die had al een eigen paard. Toen had ik dus ook een paard. Of ja, een half paard :') .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:07

Toen ik 10 jaar oud werd kreeg ik een pony voor mijn verjaardag. Sindsdien heb ik altijd een paard gehad.

Er was dus niet echt een moment dat ik heel bewust de beslissing nam.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-08-20 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:07

Ik kocht mijn pony een maand voordat ik ging studeren :+ Slim? Nee. Heeft het goed uitgepakt? Ja. Had met m'n studie uiteindelijk meer dan genoeg tijd voor hem en ik verdiende leuk met mijn bijbaantje, dus ook dat was geen probleem.

Ik was gestopt met mijn verzorgpaard en ik miste de paarden enorm. Maar terug naar manegeruiter wilde ik zeker niet en ik wilde eigenlijk ook geen paard meer "delen" (hoewel ik daar met mijn verzorgpaard enorm veel geluk mee had, die deelde ik niet met anderen). Maar je hebt toch altijd te maken met een eigenaar en het voelt nooit helemaal eigen. Ik wilde echt 100% iets voor mezelf zonder verantwoording te hoeven afleggen aan een ander.

Ik heb hem nu 6 jaar en geen moment spijt van gehad. Er is denk ik altijd wel iets wat het kopen van een paard in de weg kan staan. Een studie, het kopen van een huis, een gezin enzovoort. Op dat moment in mijn leven kon het en ik heb de kans aangegrepen.

Overigens nog even een side note. Ik vond het vooral in het begin erg duur, omdat je dan naast het stalgeld ook nog andere kosten hebt. Er zijn altijd wel dingen die je toch nodig blijkt te hebben of die je moet vervangen. Ik mijn geval heb ik letterlijk alles vervangen (behalve de pony :+), van "simpele" dingen zoals borstels tot dure aankopen zoals een zadel en meerdere dekens. Inmiddels ben ik wel compleet en heb ik naast het stalgeld en dingen zoals entingen en de hoefsmid nog nauwelijks extra kosten. Telkens "onnodige" dingen kopen zoals tig halsters en dekjes leer je ook snel af is mijn ervaring.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:03

ingvdh schreef:
Ik woonde nog thuis, was het zat na een paar bijrijdpaarden om rekening te houden met de steeds veranderende grillen van de eigenaren toen mijn moeder vond dat het dan nu toch wel tijd was voor een eigen paard.

Afijn, lang verhaal kort, instructie wist nog wel een leuk paard te staan en binnen een maand had ik een eigen paard :D .
Helemaal niet nagedacht over spaarpotjes en eerst eigen huis etc.
Paard was verzekerd dus grote kosten werden vergoed, stalling was geen probleem met mijn salaris en daarnaast kon ik nog steeds leuk sparen.

Na een paar jaar een eigen huis gekocht, helemaal nieuw ingericht en financieel heb ik nooit problemen gehad om alles te betalen.

Als we ons allemaal aan de ongeschreven bokt regels gaan houden zou bijna niemand ooit een paard kunnen kopen want dat ideaal is bijna niet haalbaar.
Het juiste moment is er bijna nooit, eerst studeren, dan een baan, dan een huis, dan kinderen, dan dit en dan dat, tegen die tijd ben je bijna bejaard.

Als het goed voelt, je kan sparen en je alles makkelijk kan betalen, waarom niet?

Nee inderdaad,als het aan sommigen op Bokt lag had bijna niemand een paard omdat het allemaal onverantwoord is!Hetzelfde trouwens in een hondentopic,het wordt allemaal afgeraden vanwege niet perfecte omstandigheden. Die op aarde nooit te verwezenlijken zijn.

xSannee

Berichten: 4349
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:08

Ik had een jaar een leasepony (volledig in eigen beheer, dus stond ook niet meer bij de eigenaren op stal). Toen die weer naar huis moest dacht ik; ja... nu wil ik er zelf eentje _O-

Had dus wel een jaar kunnen wennen aan de kosten & verantwoordelijkheid. Dat was best een fijne manier zo.

Heb er geen spijt van, maar je hebt gelijk; het kost wel veel geld en daar moet je wel op voorbereid zijn.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:29

Omdat anders mijn lievelingspaard naar de slacht ging. Als 17-jarige tijdens mijn examenjaar vérre van handig, maar spijt?? Nooit. Alleen maar als ik het niet had gedaan. Misschien gingen mijn examens juist beter met de motivatie dat mijn lievelingspaard eindelijk van mij was. Ik had namelijk opeens een 7 voor wiskunde ipv een 3 :+