Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:39

Wat zijn we hier allemaal stilletjes zeg! Gaat alles goed bij iedereen?

Mijn merrie kunnen we met wat mazzel snel ophalen en ik ben wat aan het rondkijken voor een hoofdstel voor haar. Ze is in december 3 geworden en voor ik een hoofdstel uit Europa binnen heb zijn we ook wat maanden verder, dus dan kan ik met 3,5 ongeveer wel beginnen gok ik.

Mijn voorkeur voor het beleren ging altijd uit naar een kneveltrens met lage neusriem voor jonge paarden, ivm de stabiliteit van het bit. Nu ben ik naar anatomische hoofdstellen aan het kijken, en ondanks dat het qua gezicht wennen is, ben ik toch erg benieuwd hoe het in de realiteit is. Nu heb ik t topic wel gelezen over anatomische hoofdstellen, maar jullie mening ben ik over de afgelopen tijd zeer gaan waarderen.

Daarom mijn vraag; hoofdstel/neusriem/bit voor een jong paard, wat en waarom kiezen jullie?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:46

Ik train momenteel eigenlijk amper. :=

Ik gebruik simpel dubbel gebrokem bustrens en trenshoofdstelletje.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:54

Ik heb ook zitten kijken naar die hoofdstellen maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat mijn hoofdstel hindert. Ik heb de bandjes van de gecombineerde neusriem niet strak en een zacht iets terug gesneden kopstuk. Verder gebruik ik een dubbel gebroken bustrensje. Daar vind ik wel veel verschil in. Mijn ervaring is dat een enkel gebroken trens kan prikken. Eerder gebruikte ik altijd een dubbel gebroken watertrens maar ik ben er achter gekomen dat een dubbel gebroken bustrens zachter inwerkt. Ondanks het feit dat ik ZZ rij, rij ik alleen maar hiermee. Dus ook geen stang en trens.
Bij de overgang van water naar bus, liep ze eerst wat door mijn hulpen heen. Maar dat was een kwestie van opnieuw de afstemming maken, gehoorzaam maken aan de zachtere hulpen. Het bevalt nog steeds prima. En ik zou het zeker bij een jong paard doen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:54

Hier loopt de ene op een enkel gebroken watertrens (novocontact) sprenger. Hoewel ik hier zelf niet voor gekozen zou hebben, kwam dit uit een bitfit sessie. Dubbel gebroken vond hij sowieso niks. De botten van Trust ook niet. Myler level 1 gaat ook aardig (bustrens). Hij lijkt echter voorkeur te geven aan de losse ringen, hulpen werken daardoor net iets minder direct omdat de ring kan draaien.
De andere reed ik eerst op dubbelgebroken grens, maar nadat hij bleef rommelen met zijn tong loopt hij nu op een Myler level 3. Beiden lopen wat basis dressuur, ondanks dat het geen jonkies meer zijn. Maar qua niveau dus wel ;)

Hier ook erg blij met de anatomische hoofdstellen die ik nu heb van Hooks.

Qua rijden dus ook weinig spannends te melden. Al gingen ze allebei laatst van een paar balkjes wel fijn lopen.

Maar meeste jonkies start ik met dubbel gebroken bustrensje of kneveltrensje ivm stabiliteit.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:57

Ter aanvulling; hier ook van Sprengen. Het model daarvan verschilt aanzienlijk vergeleken bij de goedkopere merken

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:11

Hier gaat het zo zo wat rijden betreft. Ik heb echt last van het feit dat ze na de blessuretijd niet meer echt mooi voor me uit te rijden is. En ik ben dan weer te onervaren om echt met heel veel zekerheid te stellen dat dat het onderliggende probleem is van de dingen die niet helemaal lekker gaan. Ik heb dat idee wel al lang maar mijn twijfel over de juistheid van mijn conclusie maakt dat ik er niet helemaal voor ga. Maar nu dan eindelijk wel. En gelukkig word ik al beloond, zodat ik niet weer in de twijfel schiet.
Ik heb mijn sporen niet meer aan. Corrigeren bij te weinig reactie door mijn sporen er in te porren stond me zo tegen dat ik dat besloten heb. Ik wil dit rijtechnisch oplossen. Heb wel mijn zweepje aan de bakrand liggen. Heel soms pak ik die er kort bij maar leg hem zo snel mogelijk weer weg en eigenlijk heb ik hem nauwelijks nodig tot nu toe. Deze merrie reageert veel beter op hele zachte hulpen en een correctie werkt beter als de hulp aan houd dan als ik hem harder doe. Uit een soort van instinctieve reactie geef ik vaak een por, terwijl ik weet dat het andere meestal veel beter werkt. Dat in combinatie met rijkunstige oplossingen. Zo laat ik haar nu een tandje bij zetten waar ze zelf geneigd is om zichzelf te sparen omdat het anders extra energie kost. In bepaalde oefeningen bijv.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:43

Inderdaad rustig hier.
Ik heb geen ervaring met hoofdstellen bij jonge paarden.
@promisse lukt het dan wel om haar snel te laten reageren op hulpen en vlug te krijgen? Als je de hulp aanhoudt zegmaar?

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:19

Bij mij beide paarden maakt het helemaal niets uit welk hoofdstel ik gebruik. Wel of niet anatomisch. Welke neusriem of zonder neusriem Allemaal hetzelfde.

Nu heb ik dus het simpelste hoofdstel wat ik kon vinden met zo min mogelijk riempjes die kunnen kriebelen en die ik schoon moet maken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:39

@Proven, ik heb vanmorgen weer gereden en realiseer me nu dat ik verdorie weer niet gedaan heb wat ik hierboven schreef. Toch weer een por (zonder spoortje) gegeven bij te weinig activiteit. Uiteindelijk lukt het daar ook mee maar ik wil het zo niet. Balen. En in antwoord op jouw vraag, ja dat lukt. Het is bij haar alsof ze in de juiste modus gezet moet worden en als dat eenmaal is, dan houdt ze dat aardig vast. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar ik heb haar afgericht op: een zacht aanleggen van de kuit betekend voorwaarts en de beloning is kuit er langs laten hangen. Als ik stevig zou aanleggen dan vertrekt ze juist niet. Alsof ze dat niet herkent als het signaal om te vertrekken of zo. Misschien dat daarom die por ook niet zoveel doet. Als ik daarentegen de zachte kuitdruk aanhoud, dan schiet ze naar voren. Alsof ze dat als correctie ervaart. Datzelfde geldt voor zijwaarts. Ik leg mijn kuit zacht iets naar achteren en als ze reageert dan laat ik hem op dezelfde plaats liggen maar wel zo goed als los van haar lijf. Ze moet dan doorgaan totdat ik hem terug op de plek leg. Als ze niet voldoende reageert dan helpt ook hier weer niet zo goed een por maar wel het aanhouden van de lichte druk.
De pest is dat ik dat zelf maar al te vaak vergeet! Zo frustrerend! Mijn natuurlijke neiging is een por, als in hé ik heb je wat gevraagd!
Voor de blessure voelde het als ze lekker ging alsof ze wachtte op het startsignaal om een tandje bij te mogen zetten. Nu heeft ze eeder bij iedere verandering de neiging om een tandje terug te doen. Ik zet bijv een kleine volte in waarbij ze zichzelf wat meer moet dragen om hem mooi door te kunnen lopen. Haar neiging in het begin van de sessie is om meteen iets kalmer aan te doen zodat ze wat makkelijker de kleine bocht kan maken. Zo ook bij bv een schouder binnenwaarts. Dat kost meer draagkracht en losgelatenheid, dus doet ze het liever wat rustiger, dat kost veel minder moeite. Het is een mindswitch die ze weer moet maken, ff meer inzet geven als het moeilijker wordt ipv een beetje afhaken. En met die mindswitch ben ik steeds het eerste deel van de sessie zoet. Dat is jammer. Maar wel noodzakelijk. Anders lukt niks echt op de goede manier.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:44

Dat is een herkenbaar verhaal promiss!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:37

@promiss fijn dat dat werkt zo! Alleen dan wel zelf onthouden idd haha

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:52

Promisse, ik heb gisteren met rijden nog aan je opmerking gedacht over porren, dus je hebt toch invloed waar je het niet vermoedt.
En over je uitleg dat je merrie in het begin wat traag aanvoelt, dat is niet zo gek na een periode van rust en opbouwen. Misschien helpt het om te denken dat alleen haar benen iets sneller hoeven te gaan en niet het hele paard?

Heeft iemand misschien zin om mee te denken over het verbeteren van de stap in een eenvoudige wissel? Normaal gesproken wil je in stap je geslotenheid behouden, maar ik merk toch dat ik dan te weinig activiteit in stap overhoud. Het aanspringen eruit gaat wel goed, maar de stappassen mogen actiever. Momenteel probeer ik de overgang naar stap voorwaarts uit te werken, waarbij ik geslotenheid inlever en het meer een soort overgang van verzamelde galop naar middenstap wordt. Het aanspringen laat ik dan even achterwege of doe ik later pas en dan wordt het verzamelde galop-middenstap-verzamelde stap-verzamelde galop.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:11

In de eenvoudige wissel sluit je de galop door totdat je het tempo van de stap hebt. Sluit je nog verder door dan ga je naar het halthouden. Of je paard denkt niet voldoende meer voorwaarts in de overgang terug. Rij je ook wel eens weer voorwaarts in galop op het moment dat je anders naar stap zou gaan? Daarnaast pas weer in de andere galop aanspringen als de stap goed is in de training.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:13

Ik wou typen doe middenstal ertussen, maar dat doe je al :=
Doe je ook schijnovergangen om haar zo oplettend mogelijk te houden.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:02

@pipodipo: stap balkjes klaar leggen en daar je overgang nét voor rijden. Dat helpt fysiek omdat je paard dan wel stappen moet, maar ook mentaal omdat je dan allebei beter aan de volgende stap blijft denken/ vooruit blijft denken.

En bij mij helpt het om heel veel af te wisselen. Dus niet alleen galop-verz stap óf galop-
gesloten stap maar telkens te wisselen.

De uitdaging herken ik overigens wel degelijk. Maar ik vermoed ook dat ik uberhuapt veel meer moet schakelen tussen 'aan elkaar' en 'uit elkaar' en alle stukken daartussen.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:39

Sussie85, ik rijd alle mogelijke combinaties van schakeling in galop, maar daar heb ik het antwoord nog niet in gevonden.

Mirjam, ik rijd inderdaad veel schijnovergangen, maar dat levert me nog niet op wat ik zoek.

Pol, die tips neem ik mee.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:05

Nee Pipodipo het is idd niet gek dat het nu zo is. Ik heb haar maanden ongestraft traag laten zijn omdat ik vanwege haar blessure niet kon corrigeren. Dus dat moet ik nu weer om zetten. En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ze sneller in de benen moet worden ipv het hele paard!

En wat betreft jouw stapvraag, misschien helpt het om heel duidelijk een grote stap in gedachte te hebben vanaf de eerste stappas. Dat raadde de Clock's aan in hun seminar van vorig jaar. Dat was trouwens niet speciaal in de galop-stap overgang. Ik vind altijd wel dat als je iets helemaal in je gedachte en dus lichaam hebt, dat dat van invloed is. Ik zou denk ik ook naar een punt ver voor je uit kijken vanaf de eerste stappas en zelf zeg ik er dan hardop bij wat ik wil. Zodat mijn hele lichaam zegt wat ik wil bereiken en daar geen tegenstrijdigheid in zit.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:41

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met galop-stap overgangen. Heb me altijd afgevraagd hoe je een paard in vredesnaam van galop naar stap terug krijgt, maar hoop dat punt ooit te bereiken!

Ik heb een merrie gezien waar ik verliefd op ben...
En nu hadden we het er al over dat het beter is als ik er nog een paard bij neem. We hebben er straks 3 staan hier en das onwijs onhandig want als we dan op wedstrijd gaan met 2 paarden (mijn man met 2 endurance paarden bijvoorbeeld) dan hebben we straks 1 paard alleen staan.
Daarbij moet ik hier zo 300km rijden voor een dressuur wedstrijd, dus dan kan ik net zo goed 2 paarden mee nemen, wedstrijd duurt hier een heel weekend, 1 proefje zaterdag, 1 proefje zondag.
Financieel gezien kan het makkelijk, ik heb voorheen ook altijd 2 paarden gehad hier en na een lading regen waar je u tegen zegt, zijn we ook positief gestemd over de droogte (of juist geen droogte!) hier.

Anyway, ik kwam deze merrie tegen. Ze is 3 jr, 1.55m, half Appaloosa half Saddlebred. En ze moet 900 euro kosten. Ik ben maar 1.62m zelf, dus qua maat kan t prima. Ze staat "maar" 4 uur rijden hiervandaan.

Afbeelding

Ik wacht nog op video's, maar denk dat ik hier voor een beetje basis dressuur wel eens een leuke aan zou kunnen hebben. Ze heeft ook een paar stippels op d'r kont :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:00

Ziet er uit als een lieverd :D

Hier Zor maar weer eens omgetoverd tot sportpaard :=
Afbeelding

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:07

Iriscope, leuk paard en volgens mij heb je er 4 nodig ;).

Mirjam, ze hebben bij jou echt een goed leven.

Promisse, dat is een goede tip, ik neem het mee.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:26

Haha dat vind ik ook Pipodipo!
Trouwens, ik schreef verkeerd, vraagprijs is 600 euro :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:07

Pipodipo, dank je doen ons best :P

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:23

Wat een knapperd iriscope!

Zor staat er ook lekker welvarend bij zo :)

Hier nog steeds geen bak (vergunning laat wat langer op zich wachten) en uberhaupt ook geen paard om te rijden. Ik rij alleen nog heeeeel sporadisch op een paard van een ex-stalgenootje.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:32

Zo merriestal 3 ook klaar;
Afbeelding

Afbeelding

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:02

@iris leukerd zeg ben benieuwd!