Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 19:49

Mijn paard krijgt, om morsen tegen te gaan, haar hooi in een hooinet.
Een hooibak oid begin ik niet aan, ik heb nogal een klunzig paard dat soms jeuk heeft, daar zie ik haar zo in gaan zitten als ze wilt krabben :+

Ik hang het hooinet met een basic musketon op aan een plaatring. En vraag me niet hoe, dat vraag ik net aan jullie haha, maar ze krijgt die musketon van die plaatring af. Hooinet belandt mét musketon er aan aan op de grond.

Dit
Afbeelding
plus dit
Afbeelding
is normaal dit..
Afbeelding

Maar als ik dan een half uur thuis ben, krijg ik dit toegestuurd van een stalgenoot
Afbeelding

Doen jullie paarden dit ook? Hoé doen ze het? :+

Ik hoop hiermee de oplossing te hebben gevonden
Afbeelding

Ik had deze in de stal hangen trouwens
Afbeelding
Maar die heeft ze uit de muur getrokken :+

Mijn paard is wel altijd heel bruut met haar hooinet. Ze valt dat ding altijd heel woest aan en trekt er heel hard aan :+ Maar om dat ding echt los te laten schieten, ik snap het niet...

Ze wordt er ook zo moe van haha :+
Afbeelding

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:10

Nou dat is toevallig mijn paard doet sinds dit weekend precies hetzelfde..en ik heb ook nog steeds geen idee hoe ze het voor elkaar krijgt wand iedere keer is er niks stuk en zit de haak ook nog netjes vast in het hooinet..ik heb vanmiddag die haak die jij als oplossing hebt opgehangen in de hoop dat dit werkt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:21

Karabijnhaak.... niet musketon.
Net zo goed knap om die los te krijgen

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:24

Nou die krijgt ze ook niet los _O- want het is helemaal geen musketon haak maar een karabijnhaak _O-

Maar goed . Er zit verschil in kwaliteit van de karabijnhaken . Simpele kunnen niet zo heel bijzonder veel kracht handelen . Maar er zijn ook heavy duty karabijn haken vaak te vinden bij bergklim afdelingen in winkels die een stuk sterker zijn . En idd die met een rolbeveiliging kunnen vaak iets meer handelen . :j

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 21:14

Dialect hierzo, wij noemen het een musketon :+

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:20

En hoe noemen jullie een echte musketon dan?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 21:46

Boompje1985 schreef:
En hoe noemen jullie een echte musketon dan?


Ik ben even gaan googlen, want ik weet niet wat een echte musketon is :+


Afbeelding

Ik weet het dus nog steeds niet, want dit is inderdaad wat ik bedoel als ik "musketon" zeg, en daar gaat Google mee akkoord :+ Heb je een foto van wat jij bedoelt?

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:49

LWDaisy schreef:
Boompje1985 schreef:
En hoe noemen jullie een echte musketon dan?


Ik ben even gaan googlen, want ik weet niet wat een echte musketon is :+


[ [url=m/Op1vN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet het dus nog steeds niet, want dit is inderdaad wat ik bedoel als ik "musketon" zeg, en daar gaat Google mee akkoord :+ Heb je een foto van wat jij bedoelt?



Een musketon klip is wat we aan je halstertouw zit volgens mij

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 21:49

Ooh wiki weet het wel haha!

Afbeelding

Nou, geen idee hoe we dat noemen haha. Een haak denk ik :+

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:52

Mijn paard kan het op de poetsplaats. Er zit zo'n karabijnhaak tussen de ketting en de vluchtsluiting. Maar als ze dan staat te klooien (hoofd omlaag doen), komt er iets tegen die klip van de karabijnhaak aan waardoor ie open gaat en ze de vluchtsluiting uit de karabijnhaak krijgt.. Ik vind het knap. En, deze move lijkt me voor jouw paard eigenlijk niet mogelijk. Knap!

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:04

Heeeel herkenbaar dit.. zal aan de kleur liggen :')

Op de 1 of andere manier trekken ze de haak, haaks op de ring,
waardoor hij openklapt.. met wat grof geweld erbij is het elke dag
opnieuw feest hier.. geen idee hoe ik het duidelijk uit kan leggen :+

Nu inderdaad de haak met rolbeveiliging, die blijft wel hangen..

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:07

Mocht de carabiner met schroefsluiting ook niet blijven hangen, kijk dan eens naar een carabiner met een tri act sluiting. Die moet je duwen, draaien en open klikken.

Deze bedoel ik.

Afbeelding

En dat werkt zo:

https://youtu.be/lEuSvAgKx5c

Spoiler:
mocht je er zo een of een andere karabijn haak willen aanschaffen die ook geschikt zijn voor de bergsport, stuur me dan ff een pb

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:14

Die laatste is wel leuk voor je paard, heeft hij weer iets nieuws om te leren! _O-
Paardenspeelgoed voor inventieve paarden. :))

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:26

MirandaFuego schreef:
Die laatste is wel leuk voor je paard, heeft hij weer iets nieuws om te leren! _O-
Paardenspeelgoed voor inventieve paarden. :))


Die tri-acts zijn nog verdomd lastig open te krijgen, zelfs voor mensen. Het gaat nl best zwaar dat duwen en draaien. (De beste manier is om de karabijnhaak tegen je heup te drukken en dan het mechanisme draaien.) Moet ook, deze dingen mogen onder geen beding open gaan als je op 100m boven de grond hangt! ~~}>

Knap paard die het voor elkaar krijgt deze te openen. (Die krijgt van mij een zakje snoep)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 00:34

Nadine_Fabi schreef:
Heeeel herkenbaar dit.. zal aan de kleur liggen :')

Op de 1 of andere manier trekken ze de haak, haaks op de ring,
waardoor hij openklapt.. met wat grof geweld erbij is het elke dag
opnieuw feest hier.. geen idee hoe ik het duidelijk uit kan leggen :+

Nu inderdaad de haak met rolbeveiliging, die blijft wel hangen..


Mijn paard kan echt kleuren onderscheiden, van een roze etensbak wordt ze echt boos }>

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 00:38

mvdende schreef:
MirandaFuego schreef:
Die laatste is wel leuk voor je paard, heeft hij weer iets nieuws om te leren! _O-
Paardenspeelgoed voor inventieve paarden. :))


Die tri-acts zijn nog verdomd lastig open te krijgen, zelfs voor mensen. Het gaat nl best zwaar dat duwen en draaien. (De beste manier is om de karabijnhaak tegen je heup te drukken en dan het mechanisme draaien.) Moet ook, deze dingen mogen onder geen beding open gaan als je op 100m boven de grond hangt! ~~}>

Knap paard die het voor elkaar krijgt deze te openen. (Die krijgt van mij een zakje snoep)


Ik leg haar morgen de uitdaging voor :D

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:43

Ben echt benieuwd hoor, of het gaat lukken om de code te kraken.
Dat zou eigenlijk wel leuker zijn, anders heeft ze wel een teleurstelling te verwerken en wordt ze ook sjachie net als van de roze voerbak.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:52

MirandaFuego schreef:
Die laatste is wel leuk voor je paard, heeft hij weer iets nieuws om te leren! _O-
Paardenspeelgoed voor inventieve paarden. :))


:D De mijne laat de karbijnen van d'r hooinet met rust. (Op de grond eet je ze niet sneller leeg denk ik.) Maar het kreng opent wel de musketons en veiligheidsgespen van d'r halstertouw. Ze kan ook knopen losmaken en de gespen en singelshaken van d'r deken.

Waar het dus op neerkomt is dat ze gewoon nooit vast staat... Vrij nutteloze oefening, ze blijft toch alleen maar vast als het haar uitkomt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:54

Lijkt me een duidelijke zaak, je paard wenst gewoon vd grond te eten. :P

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:56

Kijk uit met de gewone karabijnhaken, ik heb al gezien dat ze aan lippen en oogleden vast komen te zitten als paarden er langs schuren of mee klooien.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 01:21

Hoe... geen idee,
Maar die van mij deed het ook.
Hoe het net ook vast hing.

Nu toch een hooibak.
Knoeit minder als het ner maae staat er graag in.

Afbeelding
Afbeelding

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Hoe krijgt mijn paard een musketon los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:36

Mijn haflinger kan en deed het ook.

Ze duwde haar neus tegen het hooinet en dan een bepaalde draaiing, zodat het hooinet tegen het "klipje" (bewegende deel) naar binnen drukt (zodat ie open is) en dan frummelen en dan was ie los.
Eerst dacht ik dat het toeval was, maar nadat ik de netten aan twee kanten vast had en ze nog door de paddock lagen, heb ik er maar eens een studie van gemaakt :')
Hoe los of strak ze zaten maakte overigens niet uit.
Ze is ermee gestopt toen ze een vriendje kreeg (ze heeft 4 weken alleen in de paddock, maar naast andere paarden, gestaan, omdat de nieuwe stalgenoot nog niet gearriveerd was. Toen ze samen was was het over.)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 08:04

Veulen84 schreef:
MirandaFuego schreef:
Die laatste is wel leuk voor je paard, heeft hij weer iets nieuws om te leren! _O-
Paardenspeelgoed voor inventieve paarden. :))


:D De mijne laat de karbijnen van d'r hooinet met rust. (Op de grond eet je ze niet sneller leeg denk ik.) Maar het kreng opent wel de musketons en veiligheidsgespen van d'r halstertouw. Ze kan ook knopen losmaken en de gespen en singelshaken van d'r deken.

Waar het dus op neerkomt is dat ze gewoon nooit vast staat... Vrij nutteloze oefening, ze blijft toch alleen maar vast als het haar uitkomt.


Sneller zal het idd niet gaan, maar ik ben altijd bang dat ze op de één of andere manier haar voet er in krijgt oid :+
Als ik haar vast zet aan een muur, is dat met een veiligheidsketting, waar harde plastic om heen zit. Anders begint ze te klooien en werkt ze het touw rond haar hoofd :+ Maar om eerlijk te zijn staat ze meestal gewoon los, ze blijft netjes staan dus is een touw niet perse nodig. Enkel als de smid komt of als er ontwormd moet worden :D

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:09

LWDaisy schreef:
mvdende schreef:


Die tri-acts zijn nog verdomd lastig open te krijgen, zelfs voor mensen. Het gaat nl best zwaar dat duwen en draaien. (De beste manier is om de karabijnhaak tegen je heup te drukken en dan het mechanisme draaien.) Moet ook, deze dingen mogen onder geen beding open gaan als je op 100m boven de grond hangt! ~~}>

Knap paard die het voor elkaar krijgt deze te openen. (Die krijgt van mij een zakje snoep)


Ik leg haar morgen de uitdaging voor :D


Een karabijn met schroefsluiting is iets anders dan een tri act sluiting hoor :D

Indien je echt een tri act sluiting karabijnhaak gekocht hebt, mag ik dan weten waar? (Deze zijn niet zomaar in een bouwmarkt te koop namelijk. )

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 08:13

mvdende schreef:
LWDaisy schreef:
Ik leg haar morgen de uitdaging voor :D


Een karabijn met schroefsluiting is iets anders dan een tri act sluiting hoor :D

Indien je echt een tri act sluiting karabijnhaak gekocht hebt, mag ik dan weten waar? (Deze zijn niet zomaar in een bouwmarkt te koop namelijk. )


Mijn schoonvader is alpinist en duiker, ik denk dat ik eerst hem een berichtje ga sturen, die zal wel materiaal hebben liggen :D Ik hou je op de hoogte, hij woont in Spanje haha.