Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:06

Lekker Promisse!

Hier de dames op drachtigheidsverlof, worden enkel nog licht getraind 2x per week.
De kleine heren mogen nu echt aan de bak en Zorro weer proberen op te trainen, al tijd niets met Zorro gedaan dus echt weer vanaf 0.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:44

Wat fijn @promisse! Heerlijk ook dat je daar zo lekker buiten kan rijden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:14

@proven, ehct waardeloos dat ze nog niet geod is.... hoop dat je alsnog boven water krijgt wat ze mankeerd, voor jullei beiden niet leuk zo.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:18

Zorro is nog altijd niet opgepakt, maar vandaag wel een soort van longeerlesje. Dus hopelijk was dit eerste stap in de goede richting om weer aan het werk te gaan met hem. :=
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:03

Promisse, hoe bevalt de nieuwe stal zover? En Proven, weet je al iets meer misschien?

Goed bezig Mirjam, lekker rustig oppakken en dan verder!

Wij hebben met Ziza 10 stappen terug moeten doen want ze paniekeerde helemaal als je erop probeerde te stappen. Ik heb de laatste 2 weken bijna dagelijks, in het begin zelfs 2x per dag, een zadel op haar gelegd met voeren en ben dan op een stoel naast haar gaan staan. Terwijl ze dan at steeds een beetje leunen en hangen. Ben nu zover dat ik in de linkerbeugel kan staan met al mn gewicht boven haar, enkel mn rechterbeen er niet over heen gezwaaid. Ze blijft volledig kalm en rustig door eten, zowel bij huis, als wanneer ik het in de bak doe.

Verder heb ik haar met bijzet gelongeerd, want ze paniekeerde meestal ook zodra ik de teugel oppakte. Nu is ze dus de teugeldruk gewend en ze blijft kalm als ik half opstijg. Volgende stap is dus om te gaan zitten, maar mn vader landt overmorgen hier voor een reisje dus heb besloten dat nog even uit te stellen.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik, net voor er iemand langs komt of we op reis gaan, er aflazer en mezelf blesseer :+

Leia krijgt maandag haar 2e vaccinatie, een scan om aan te tonen dat ze niet drachtig is en de eerste (bloed)testen worden dan ook gedaan. Als het papier werk mee zit betekent dit dat we haar vanaf maandag na 40 dagen mogen ophalen *\o/*. Omdat onze trailer niet geregistreerd is hier kunnen we er de grens niet mee over, dus we zijn op zoek naar een nieuwe trailer in Kaapstad om haar in terug te vervoeren. Dan knappen we de oude op en verkopen we 1 van de 2 later weer.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:53

Dat is een heel project zo met Ziza!
Nog meer dan 40 dagen, ook al een geduld dingetje.

Het stalbeleid van mijn nieuwe stal bleek al heel snel heel anders te zijn dan dat me door de eigenaresse was voorgespiegeld. Dus dat ging de eerste week al fout. Gelukkig gaat mijn beste vriendin die 2 straten verderop woont 2 plekken creëeren dus dat is voor ons beiden a dream come true. Hopelijk kunnen we er 1 april naar toe. Ik rij nu al bosritten met haar en zet mijn paard daarna even in de box waar ze straks in komt te staan. En ik rij daar in de bak. Allemaal zodat de overgang zo makkelijk mogelijk voor mijn dieren is. Onze pony heeft al bij die van mijn vriendin in de wei gestaan, wat super ging. En ik heb achterop het menwagentje van haar pony meegereden met onze pony er achter. Ook heel leuk! Zo krijgt ze lekker beweging en kan ze een beetje wennen aan een koetsje. Wie weet kunnen ze er ooit samen voor.... hoewel haar pony een slag kleiner is.
Qua lopen heb ik mijn merrie niet echt heel fijn. Ze lijkt haar lijf niet helemaal fijn te kunnen gebruiken. Maar misschien ligt het aan mij en moet ik weer eens les nemen. Is er door de verhuizing en het opbouwen van haar conditie nog niet van gekomen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:04

Poeh geduld moet je zeker even hebben nu @iris. Maar dan is het wel leuker als het straks allemaal lukt en goed gaat! Ahh dan is het bijna zo ver nu dat ze komt leuk zeg!

Wat jammer @promiss dat de stal anders is dan beloofd. Wel heel fijn dat je straks bij die vriendin kan staan!

Hier weet ik nog steeds nie zoveel. Ik heb haar 1.5 week op zware pijnstillers gehad voor zowel zenuwpijn als skeletpijn en er was geen verbetering ze deed precies hetzelfde. Met de dierenarts overlegd dat het misschien toch een stukje gedrag is omdat ze anders op de pijnstillers had moeten reageren.

Dus heb nu een goede ruiter gevonden die me helpt, ze is woensdag voor het eerst geweest. Mijn paard ging eerst weer bokken en doen, toen diegene gewoon door reed heeft ze nog een tijdje stilgestaan. Maar na ongeveer 20min stopte ze met alles en liep ze hartstikke braaf rond niks meer aan de hand. Zo heeft diegene nog een kwartiertje door gereden stap en draf paar x overgangen maar ging helemaal prima verder.
Ik had dus weer flinke hoop *\o/*
Nu is ze gister weer geweest en ging dat helemaal niet goed. Ze wilde niet eens meer 2 passen draven of ze bokte al (Wat ze daarvoor pas na 10 passen deed zegmaar) en zelfs in stap begon ze op een gegeven moment te trappen en doen.

Ik snap er echt niks meer van.
Aan de longe is er echt helemaal niks aan de hand ook met bijzet niet ze loopt super relaxed lekker ruim gebruikt dr spiertjes fijn. Het lijkt me stug dat dit van de artrose komt ook omdat we die plek compleet hadden verdoofd en er ook geen verschil was.
Verder was haar rug helemaal in orde op de foto's en echo dus ik snap niet waarom ze dit doet zodra je op stapt.
Als het iets met spieren hoofd of mond zou zijn dan zou ze ook aan de longe iets moeten laten merken lijkt me. Wordt er echt moedeloos van. Vandaag komt diegene weer we beginnen met werken aan de hand en dan even kijken hoe dat gaat en eventueel nog erop of longe. (Gister ging ze zelfs met werken aan de hand al trappen enz)

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:22

Ik val even binnen. Mijn paard deed hetzelfde en had een blessure aan het SI gewricht. Kan je wel een filmpje sturen per pb als je wilt.

Bij mijn paard is ook eerst alles gecontroleerd qua hals en rug, ook de rug ingespoten maar dat gaf geen resultaat, daarna verder gaan zoeken en toen kwamen we bij het si gewricht uit. Na behandeling loopt mijn paard nu weer helemaal goed.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:48

Oh ja zou je een filmpje willen sturen? En wat had hij precies voor blessure en hoe ben je daar achter gekomen?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:56

proven02 schreef:
Oh ja zou je een filmpje willen sturen? En wat had hij precies voor blessure en hoe ben je daar achter gekomen?


Ik stuur je een pb

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:29

proven02 schreef:
Nu is ze gister weer geweest en ging dat helemaal niet goed. Ze wilde niet eens meer 2 passen draven of ze bokte al (Wat ze daarvoor pas na 10 passen deed zegmaar) en zelfs in stap begon ze op een gegeven moment te trappen en doen.

Ik snap er echt niks meer van.
Aan de longe is er echt helemaal niks aan de hand ook met bijzet niet ze loopt super relaxed lekker ruim gebruikt dr spiertjes fijn. Het lijkt me stug dat dit van de artrose komt ook omdat we die plek compleet hadden verdoofd en er ook geen verschil was.
Verder was haar rug helemaal in orde op de foto's en echo dus ik snap niet waarom ze dit doet zodra je op stapt.


Dan zou je toch denken dat er onder belasting iets is wat haar niet lekker zit.

MyWishMax

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:39

Hier was het echt gewoon de angst voor de pijn. En dat ging de ene keer beter en dan kwam je er met rijden doorheen en de andere keer werkte het gewoon niet die dag. Dat heeft echt een lange tijd geduurd voordat die reactie niet de 1e was die hij gaf. In het begin eigenlijk elke keer dat je ging rijden, daarna elke keer dat je iets 'nieuws' of moeilijks vroeg en later als hij spanning had tot het helemaal weg was. En een heel goed schema maken, zodat er geen spierpijn was als je er weer op ging, de bespiering en conditie aan de longe opbouwen en het rijden echt alleen voor het vertrouwen. Dus soms, helemaal in het begin, al heel snel stoppen als het protest stopte.

Maar dat was met heel heel heel veel begeleiding van DA, fysio, instructeur en zadelmaker. Zodat het écht niks anders kon zijn. Ook veel dingen in het management aangepast en opgeschreven wat we elke dag deden, zelfs rustdagen om te kijken of we een patroon konden ontdekken.

Heb je ook al eens gereden op de kliniek waar de DA bij was?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:42

Ik zou het "geestelijke" niet uitsluiten na 1x hoor, dat kan maanden duren voordat ze daar overheen kunnen zijn. :(:)
Als het verder met respect ging die ruiter nog aantal keren terug laten komen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:46

@mywishmax goeie ik ga dat vandaag even met haar bespreken hoe we het het beste kunnen doen als het idd die angst is.
@mirjam ja zeker ze is super rustig en ook wanneer me paard bokte of veel verzette bleef ze heel rustig en weer langzaam naar voren dus was wel erg tevreden over hoe ze ermee omging.
Hoop dat we eruit kunnen komen

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:49

Oh trouwens ook gereden in de kliniek. Eerst zonder verdoving en daarna toen haar rug helemaal verdoofd was. Hij dacht aan haar reactie te zien dat ze wel echt pijn heeft, maar dus niet op de plek van de verdoving.
Daarna dus de pijnstillers gedaan en omdat ze daar niet op reageert twijfelt de da weer aan de pijn en vond die het het proberen waard om een andere ruiter te proberen voordat we verder gaan met zoeken.

MyWishMax

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:51

Wat heb je ondertussen allemaal op beeld? Die nek/hals met foto's? De rug ook en echo van de rug? Is er ook echo van de hals gemaakt? SI gewricht? Hoeveel stukken van de 'skelet van het paard' puzzel heb je al, om het plat te zeggen?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:06

Hele bovenlijn op de foto en echo. Daar kwam uit milde artrose en ontsteking bij hals en achterkant rug. Die zijn ingespoten en daarna rust en langzaam aan longe opbouwen.

Verder dus verdoofd, pijnstillers, bekkenonderzoek met SI, baarmoeder is onderzocht en maagscopie gedaan. Daar kwam verder allemaal niks uit.

Osteophaat is ook bij dit alles betrokken geweest en die vond haar na het inspuiten en langzaam weer opbouwen veel beter voelen qua spieren veel ontspannender en ze liet alles toe waar ze daarvoor heel boos werd als je aan haar zat.

MyWishMax

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:20

Dan is het na een tijdje toch wel genoeg qua beeld, denk ik. Je hebt al zo veel, er zijn problemen gevonden en die zijn behandeld. Ja, er zijn echt mensen die in jouw verhaal nog tig andere aandoeningen herkennen, maar ik zou nu, in overleg met de DA natuurlijk, echt met de revalidatie aan de slag. Dat is waarschijnlijk voornamelijk mentaal en dat ziet er ook uit als pijn, maar je moet toch iets kunnen vinden als het nog steeds echt pijn is?

Het enige wat ik wel echt een toevoeging vind is een fysio die bekend is met deze problemen en revalidatie. Ik geloof echt in osteopaten hoor, ik laat en liet ze ook komen, maar bij sommige dingen vind ik een fysio toch net wat passender, ook vanwege het trainingsaspect.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:15

MyWishMax schreef:
Dat is waarschijnlijk voornamelijk mentaal en dat ziet er ook uit als pijn, maar je moet toch iets kunnen vinden als het nog steeds echt pijn is?

Dat zou je denken maar hoeft niet; je moet maar net op de juiste plek zitten. Er kan zoveel aan de hand zijn.
Als je regulier verder zou willen zoeken zou een scintigrafie (misschien deels rug en achterhand) een optie zijn.
Niet regulier kun je ook eens kijken of Den Hoek licht in de duisternis kan brengen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:02

@MWM mee eens inderdaad. We hebben vandaag alleen aan de hand en longe gewerkt en aan de hand reageert ze precies hetzelfde wanneer we haar aanraken met het zweepje als wat ze onder het zadel doet. Alleen maar trappen en bokken. En dan hoeft ze dus niet eens wat dus het is alleen een reactie op het aanraken. Daardoor denk ik meer dat het inderdaad mentaal is, ze is heel erg onzeker en gevoelig en ik heb vorig jaar echt een hele slechte periode doorgemaakt waardoor ze helemaal geen steun aan mij heeft gehad. Dat zou zomaar de druppel geweest kunnen zijn. (Of in combinatie met een stuk pijn).
Betekent niet dat dit een feit is er kan alsnog wat zijn natuurlijk, maar we gaan nu de komende weken in ieder geval aan de slag met aan de hand werken en gehoorzaamheid op als we iets vragen. Daarna pas weer langzaam erop even kijken of dit gaat uitmaken.

Bedankt voor de tips Babootje ik ga Den Hoek eens googlen, dat is ook altijd nog een optie mocht dit geen resultaat geven.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:45

proven02 schreef:
P

Hier weet ik nog steeds nie zoveel. Ik heb haar 1.5 week op zware pijnstillers gehad voor zowel zenuwpijn als skeletpijn en er was geen verbetering ze deed precies hetzelfde. Met de dierenarts overlegd dat het misschien toch een stukje gedrag is omdat ze anders op de pijnstillers had moeten reageren.

Dus heb nu een goede ruiter gevonden die me helpt, ze is woensdag voor het eerst geweest. Mijn paard ging eerst weer bokken en doen, toen diegene gewoon door reed heeft ze nog een tijdje stilgestaan. Maar na ongeveer 20min stopte ze met alles en liep ze hartstikke braaf rond niks meer aan de hand. Zo heeft diegene nog een kwartiertje door gereden stap en draf paar x overgangen maar ging helemaal prima verder.
Ik had dus weer flinke hoop *\o/*
Nu is ze gister weer geweest en ging dat helemaal niet goed. Ze wilde niet eens meer 2 passen draven of ze bokte al (Wat ze daarvoor pas na 10 passen deed zegmaar) en zelfs in stap begon ze op een gegeven moment te trappen en doen.

Ik snap er echt niks meer van.
Aan de longe is er echt helemaal niks aan de hand ook met bijzet niet ze loopt super relaxed lekker ruim gebruikt dr spiertjes fijn. Het lijkt me stug dat dit van de artrose komt ook omdat we die plek compleet hadden verdoofd en er ook geen verschil was.
Verder was haar rug helemaal in orde op de foto's en echo dus ik snap niet waarom ze dit doet zodra je op stapt.
Als het iets met spieren hoofd of mond zou zijn dan zou ze ook aan de longe iets moeten laten merken lijkt me. Wordt er echt moedeloos van. Vandaag komt diegene weer we beginnen met werken aan de hand en dan even kijken hoe dat gaat en eventueel nog erop of longe. (Gister ging ze zelfs met werken aan de hand al trappen enz)


Lees hier nog steeds mee hoor, (=leerzaam voor mezelf ;) & maakt me altijd blij hoe jullie trainen en huisvesten ) en breek effe in Proven:

Mocht je twijfel hebben of je paard mentaal een soort van "trauma" heeft , wat echt niet bijzonder is gezien wat ze allemaal meemaakt) is een fijne methode om daar doorheen te komen het clickeren / +R.
Weet niet hoe je daarin staat, maar heb juist bij mentaal beschadigde paarden hele goede resultaten ervaren, het werkt gewoon in basics en is simpel toe te passen.
Juist de extra gevoelige paarden reargeren hier goed op. krijgen zelfvertrouwen en tonen meer.
Je paard laat n.l. zelf zien wat ze toestaat en ook hoever zonder druk en/of gevaar voor jezelf.
Vrees dat ze straks naar laatste poging gaat: omhoog en alles eraf, en gaan maaien naar je.

Je hebt ook al een geduldige ruiter bij je naast jezelf en das al een heel pluspunt in het +r.

En voor jou hierin belangerijk: toont ze hierin vlot verbetering dan weet je dat het fysiek best wel goed zit.
Fysiek moet je dat uiteraard altijd blijven monitoren , maar dat doe je al volop.

Zomaar een hint kwa aanpak wat ikzelf zou doen, waar jullie hier in topic wellicht niet zo snel aan denken.
Mits juist toegepast is +r ook volkomen onschadelijk mocht het je geen antwoorden van paard zelf opleveren.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:21

En als je andere alternatieve dingen eens een kans wilt geven; Ik heb een vriendin die photo readings doet van dieren. Ik weet dat het heel zweverig klinkt en geloofde er zelf niet zo in, maar zij kon van mijn vorige paards foto (Ze heeft paard nooit ontmoet/gezien) zo vertellen wie zijn maatje in de kudde was inclusief exacte omschrijving van het paard, en waar zijn pijn zat (Arrow zijn rug/bekken etc). Baat het niet dan schaadt het niet... Kan je haar gegevens doorsturen. Kost je heel weinig, weet niet wat haar prijzen zijn maar zeker niet over 2-3 tientjes... Ze heeft meerdere readings gedaan en ik heb er veel aan gehad.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:36

Bedankt voor de tips! Clickeren geen ervaring mee ga me er eens in verdiepen.
@iris ah ja zou je haar gegevens willen doorsturen? Klinkt idd zweverig maar heb er meerdere goede ervaringen over gehoord dus wie weet

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:52

proven02 schreef:
Poeh geduld moet je zeker even hebben nu @iris. Maar dan is het wel leuker als het straks allemaal lukt en goed gaat! Ahh dan is het bijna zo ver nu dat ze komt leuk zeg!

Wat jammer @promiss dat de stal anders is dan beloofd. Wel heel fijn dat je straks bij die vriendin kan staan!

Hier weet ik nog steeds nie zoveel. Ik heb haar 1.5 week op zware pijnstillers gehad voor zowel zenuwpijn als skeletpijn en er was geen verbetering ze deed precies hetzelfde. Met de dierenarts overlegd dat het misschien toch een stukje gedrag is omdat ze anders op de pijnstillers had moeten reageren.

Dus heb nu een goede ruiter gevonden die me helpt, ze is woensdag voor het eerst geweest. Mijn paard ging eerst weer bokken en doen, toen diegene gewoon door reed heeft ze nog een tijdje stilgestaan. Maar na ongeveer 20min stopte ze met alles en liep ze hartstikke braaf rond niks meer aan de hand. Zo heeft diegene nog een kwartiertje door gereden stap en draf paar x overgangen maar ging helemaal prima verder.
Ik had dus weer flinke hoop *\o/*
Nu is ze gister weer geweest en ging dat helemaal niet goed. Ze wilde niet eens meer 2 passen draven of ze bokte al (Wat ze daarvoor pas na 10 passen deed zegmaar) en zelfs in stap begon ze op een gegeven moment te trappen en doen.

Ik snap er echt niks meer van.
Aan de longe is er echt helemaal niks aan de hand ook met bijzet niet ze loopt super relaxed lekker ruim gebruikt dr spiertjes fijn. Het lijkt me stug dat dit van de artrose komt ook omdat we die plek compleet hadden verdoofd en er ook geen verschil was.
Verder was haar rug helemaal in orde op de foto's en echo dus ik snap niet waarom ze dit doet zodra je op stapt.
Als het iets met spieren hoofd of mond zou zijn dan zou ze ook aan de longe iets moeten laten merken lijkt me. Wordt er echt moedeloos van. Vandaag komt diegene weer we beginnen met werken aan de hand en dan even kijken hoe dat gaat en eventueel nog erop of longe. (Gister ging ze zelfs met werken aan de hand al trappen enz)


Of ze heetr dermate pijn dat pijnstllers niets doen of te weinig (zei de ervaringsdeskundige die zelf halve apohteek slikt, met onvoldeonde effect). wel is het zo dat ook al wordst het uiteindelijk minder er in geslepen gedrag vaak heel lastig weer weg te krjigen is, ook al is oorzaak weg. Lasatige is bij jullie dat het weg niet zeker is, op foto's niets zien is ook noet altijd garntie. Konden ze maar gewoon praten.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:00

Maar ik zou denken als ze echt zo veel pijn heeft dat die pijnstillers niks doen dan zou ze ook iets aan de longe moeten laten merken toch. Niet helemaal lekker lopen of moeite met ontspannen of iets in ieder geval.

Echr zo hoor konden ze maar praten :\