Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:13

Hmmm hij liep gisteren juist zo heerlijk los, ontspannen en onder mij. Was heel blij hoe hij liep na weken niets doen. :\
Terug op krachtvoer gaat beetje moeilijk met 2x een klein handje brok. :D
En nee heb geen hulp en ook geen geld voor lessen. Dus probeer het zelf zo goed mogelijk. :\

Misschien moet ik het maar opgeven met hem. Zal wel nooit wat worden zo.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:18

En dit zijn je filmpjes van gisteren?
Dan raad ik je aan om echt heel erg bezig te gaan met hem langer en lager te gaan laten lopen, hij moet echt meer lengte gaan nemen. Ik kan me voorstellen dat er op een bepaalde hoogte een soort taaiheid ontstaat waardoor het lijkt dat hij niet lager kan of wil, maar daar moet hij echt leren dat het wel kan.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:21

@mirjamvalvaro Opgeven hoeft niet toch? Vind het juist dapper dat je hier deelt en open staat voor feedback!

ik ben het wel met mijn voorgangers eens dat ik hier geen fijn los door het lijf bewegend paard zie en zou ook kiezen voor eerst meer voorwaarts-neerwaarts naar de hand toe, waarbij hij losser wordt in z’n boven lijn. En als dat weer fijn gaat pas weer stapje verder.

Je geeft ook aan dat je blij was met hoe hij liep na 2 weken vrij. Als je zelf de filmpjes terug kijkt, zie je dan nu wel wat er bedoeld wordt? Als je niet kunt lessen zelf, kun je misschien bij lessen van anderen mee kijken? Kan ook heel leerzaam zijn en train je je eigen oog mee van waar je nu aan kunt zien of een paard fijn gaat.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:23

Ik wil nog even toevoegen op dat je paard lager en langer moet gaan lopen om lengte te krijgen , als je paard dat echt niet kan zou ik naar zadel of hals- rug gaan kijken. Onbelast aan longe dat wel kunnen zegt in deze niks

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:37

mirjamalvaro schreef:
Hmmm hij liep gisteren juist zo heerlijk los, ontspannen en onder mij. Was heel blij hoe hij liep na weken niets doen. :
Terug op krachtvoer gaat beetje moeilijk met 2x een klein handje brok. :D
En nee heb geen hulp en ook geen geld voor lessen. Dus probeer het zelf zo goed mogelijk. :

Misschien moet ik het maar opgeven met hem. Zal wel nooit wat worden zo.

Rustig aan meis, opgeven gaat natuurlijk niet gebeuren ;). Je bent al ver gekomen met hem en je werkt op een niveau waarbij het nu eenmaal niet eenvoudig is om het allemaal voor elkaar te krijgen. Hij heeft een paar weekjes vrij gehad en nu pak je hem weer op en dat betekent dus ook dat je hem weer stap voor stap terug brengt in het werk. Voor vandaag zou ik er weer lekker op gaan zitten en kijken of je iets met de tips kan die hier gegeven worden. Verder gaan waar je gisteren bezig was met voltes en van volte veranderen, pak ook een paar slangenvoltes mee zodat hij weer wat makkelijker gaat buigen. Je kan ook beginnen met rustig op de grote volte af en toe wat rechter maken en contra stellen ter afwisseling, als een ideetje. Als het niet goed lukt, dan weet je meteen dat je zulke oefeningen vaker mee kan pakken om te verbeteren. Je kan niet alles in een keer goed krijgen en dat is helemaal niet erg.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:58

mirjamalvaro schreef:
Hmmm hij liep gisteren juist zo heerlijk los, ontspannen en onder mij. Was heel blij hoe hij liep na weken niets doen. :
Terug op krachtvoer gaat beetje moeilijk met 2x een klein handje brok. :D
En nee heb geen hulp en ook geen geld voor lessen. Dus probeer het zelf zo goed mogelijk. :

Misschien moet ik het maar opgeven met hem. Zal wel nooit wat worden zo.


Niet opgeven joh! Ondanks dat lessen nu niet lukt kan je ook op andere manieren leren zoals de manier hoe je open staat voor hulp op dit forum! Dat is al heel knap doet ook niet iedereen. Gaat echt wel goedkomen!

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:00

Niet opgeven hoor Mirjam! Uit jouw reactie blijkt al dat je er zelf al enorm mee aan de gang bent om hem losser en soepeler te krijgen. Dat het nog niet helemaal uit de verf komt is niet erg. Ik vind het echt super dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen door hier telkens filmpjes neer te zetten. Daarnaast laat je ook zien dat je daadwerkelijk aan de gang gaat met de hier gegeven tips. Je hebt geen elastiek bewegingswondertje onder je en die ga je ook niet krijgen. Je moet het doen met wat je hebt. En doordat hij al zo lang met weinig losheid en rek in zijn lijf loopt ga je dat ook niet zo gemakkelijk veranderen. Maar vooral niet opgeven want ik denk echt dat jullie het samen wel kunnen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:05

Ff terug gekeken in agenda, laatste keer op Zorro was 25 oktober, dus maand geleden. Probeer ze om de dag te rijden, maar dit is ook erg afhankelijk hoe het met mij gaat zo'n dag. Zeker met de winter voor de deur zal het weer vaker niet dan wel doorgaan.
Nu komt er vanaf morgen iemand 2x per week helpen met Chablis en Zorro. Maar dat is ook niet meer dan erop zitten en paard zijn rondjes laten lopen.
Zijn rug en hals is al eens volledig op de foto geweest, DA had voor zijn leeftijd nog nooit zijn moooe rug/hals gezien. Dus dat is het niet.
Aan de longe vind hij het ook moeilijk om echt te zakken btw.
Zoals hij in dit filmpje liep was voor zijn doen al heel fijn naar de hand toe naar beneden en los in de hand.

Pup heeft mij duidelijk te vroeg gewekt, lig hier nu te janken. :+
Ga later wel weer verder peinzen hoe het nu weer verder moet.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:10

Zelfvertrouwen niet verliezen hoor Mirjam! We doen alles naar beste kunnen en zijn geen van allen perfect.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:42

Ik ben het eens met wat er al geschreven is, maar vergeet niet Mirjam, dat mensen vertrouwen in jouw kunnen hebben en daarom advies geven!
Als je op dit moment geen geld hebt om te lessen, als ik ooit iets heb geleerd over lessen bij de orun, dan is dat wel dat je ook van mensen met een lager niveau veel kan leren als ze een goed oog ervoor hebben, misschien ken je iemand die jou af en toe wil helpen en jij daarvoor in ruil die persoon?
Als je wel vervoer en wat tijd hebt is het ook een optie om af en toe als student rider te lessen bij opleidingen voor centered riding, denk dat je daar een hoop aan kunt hebben en meestal is dat ook super gezellig.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:00

Dank jullie wel allemaal. Ga het weer even laten bezinken. :)

Longeren jullie vaak tussendoor?

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:05

Mirjam, niet opgeven, je bent een heel eind gekomen met Zorro.

Ik heb ook geen lessen maar probeer met longeren een goed beeld te krijgen van mijn paard en de training die ik doe. Ik wil een goed gaand paard hebben dat voor mijn been is, dus zo wil ik ook dat het paard aan de longe gaat. Als het paard na het rijden de vorige dag korter gaat, zie ik dat als bevestiging dat mijn rijden de vorige keer niet goed genoeg was. Ik vind de manier van Lambert Haanstra erg goed passen bij mij. Het feit dat hij voor en achter de singel evenveel paard wil zien maakt dat het paard van achter naar voren gaat en dat touwtje kan dan niet te kort worden geknoopt. Dat kan je wel doen maar dan klopt dat plaatje niet.

Ook ik vond het moeilijk om onder woorden te brengen wat ik zag, mijn excuses alvast.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:23

mirjamalvaro schreef:
Dank jullie wel allemaal. Ga het weer even laten bezinken. :)

Longeren jullie vaak tussendoor?

Een keer per week aan een halstertje en een keer per week aan de dubbel, normaal gesproken en dan moet het niet regenen en niet nat zijn op de plekken waar we kunnen longeren :D. Touwtje van Haanstra heb ik ook heel lang gebruikt, maar nu longeer ik liever aan de dubbel.

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:30

Longeren met een dubbele longe zou ik wel graag willen leren, maar zonder omheining lijkt mij dat erg moeilijk. Ik heb op YouTube een stukje van hemzelf gezien, waar hij de looplust niet wil belemmeren en echt de afrastering zelf gebruikt.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:34

Zo? Of anders. :o
Afbeelding
Afbeelding

Dubbele raak ik mee in de knoop :n

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:39

Mirjam je zou voor een kleine 4 euro lid kunnen worden van team by Jill. Het kijken naar het sillouette van haar paarden tijdens het losrijden kan misschien helpend zijn. Ze heeft ook een filmpje waarin ze het appuyeren uit legt. De voorbereiding er van, waarbij ze aan haar paard op de lange zijde alleen maar de hals naar binnen buigt. Ze wacht totdat hij zich zacht maakt en in de hand zakt waardoor ze de binnenband los kan laten en hij zo door loopt zou voor jou denk ik een goede oefening zijn. Zodat hij zich los leert laten en werkelijk in de hand zakt.
Dit zou ik bij alles toepassen. Als je wilt kan ik er nog wel wat over uitwijden. Maar nu druk ik alvast op plaatsen voordat het weer fout gaat en alles weg is. O ja en tuurlijk ga je door met hem! Omdat je als ruiter steeds beter wilt worden en hij je daar bij kan helpen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:42

Dat vind ik ook een hele goede tip, die van Promisse. :)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:50

Lanoca schreef:
Longeren met een dubbele longe zou ik wel graag willen leren, maar zonder omheining lijkt mij dat erg moeilijk. Ik heb op YouTube een stukje van hemzelf gezien, waar hij de looplust niet wil belemmeren en echt de afrastering zelf gebruikt.

In een gewone rijbaan lukt het vrij goed om met de dubbel te longeren, ik blijf dan bij het hek vandaan. In een longeerbaan is nog fijner, maar die is bij ons snel te nat. Hij is het nu wel gewend en blijft inmiddels beter in balans en in aanleuning lopen. In de knoop kom ik zelden, het uiteinde van de lus gaat om mijn duim en ik pak de buitenste longe tussen pink en ringvinger en de binnenste loopt bij mijn wijsvinger mijn vuist in. Het is eigenlijk hetzelfde als met een hand rijden en dan het restand naar de duim.

Mirjam, je bovenste foto vind ik beter en dan kan je ook nog een keer varieren in hoe je de touwtjes vastmaakt naar gelang je meer oprichting zou gaan zoeken.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:10

Heb mij maar een aangemeld voor Jill. :o

Edit: is er nog ergens knopje voor ondertiteling voor bij de filmpjes :o
Edit2: oh ze heeft best duidelijke stem :D

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:42

Mirjam werk je wel eens met balkjes of een klein sprongetje. Dat is ook een heel fijne manier om je paard los te krijgen in de bovenlijn en is ook meteen afwisseling.

Ik longeer nooit. Ze lopen er bij mij niet beter van en ze krijgen op andere manieren afwisseling

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:51

Nee doe eigenlijk nooit balkjes. Heb er wel 6 en van die cavalettiblokken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:18

Is heel fijn werk Joki maar dan moet je het wel voor elkaar krijgen om je paard er op de goede manier overheen te krijgen anders werkt het averechts.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:18

Fijn dat het te verstaan is Mirjam. Heb je het filmpje over appuyeren gevonden?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:20

Euh nee, eerst maar weer begonnen met de basis filmpjes. :')
En helaas na paar filmpjes alweer te moe om het goed te volgen.
Maar het geeft wel weer inspiratie moet ik zeggen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:36

Het gaat mij bij dat filmpje ook niet om het appuyeren maar juist om de basis die je voordat je het appuyement in gaat voor elkaar moet hebben. En die basis geldt voor alles. Ik meen me te herinneren dat ze dit specifieke onderwerp in dat filmpje het beste uitlegde.