[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:17

Monique, onderstaande link is weliswaar een advertentie voor wielen van een trainingssulky maar ik stuur het je toch door. Al was het maar als idee om iets dergelijks zelf na te kunnen maken.

https://www.horze.nl/wielen/19%22x2%2C2 ... c=google10

Voor een trainingssulky zijn motor of bromfietsbanden ook goed te doen ;)

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 14:29

Dank Henny, voor het idee is het inderdaad goed. Hier in Frankrijk is wel aan ouwe zooi te komen ;-) Maar ik weet nog steeds niet voor mezelf of ik Shadow nog weer aan het werk wil zetten op zijn leeftijd.

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:45

Is toch geen werk Monique maar lol met je knol toch _O-

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 14:48

LOL heeft ie op het moment zelf wel, maar ik vind hem aan het invallen en als we van wandelen terug bij huis zijn, is hij wel moe vind ik.

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:51

Ja hij is natuurlijk niks meer gewend en geen conditie denk ik.
Maar wandelen met de sulky is voor je vriend denk ook prettiger.
Maar doe wat je hart je ingeeft hoor, als je denkt dat ie het niet aan kan moet je het zeker niet doen.
Ik heb gewoon al beeld met een race tussen Callas en Shadow wie er voorop mag hihi. Je vertelt gewoon te leuk

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:00

Racen willen ze allebei wel, maar het is zoals zo vaak met dieren, ze vinden het op het moment geweldig maar ze weten niet dat ze erna te moe zijn. Ze kunnen niet anticiperen. Ik denk nog even verder ;-)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:40

Ach, een beetje licht werk houdt ze ook jong en fit he. Niet te veel of te vaak, maar regelmatig iets is juist wel goed :).

Ik ben het trouwens niet helemaal met je eens wbt schriktraining. Zo'n georganiseerde waarbij veel te veel schrikdingen zijn, hebben imo niet veel nut. Maar als ze de tijd krijgen, werken dieren (waaronder paarden) vaak volgens het 1,2 3- veel principe.
Voorbeeld : het eerste ding waar ze van schrikken is heel lastig. Hoe ga je daarmee om, wat moet je ermee, hoe ga je daarna door.
Het tweede ding gaat eigenlijk op dezelfde manier. En het derde waarschijnlijk ook. Maar op een gegeven moment hebben ze door dat ze hetzelfde moeten met elk nieuw ding en dan gaat 't opeens veel sneller. Ze snappen het patroon.

Zo heb ik bijvoorbeeld de hond van m'n ouders geleerd een bal te halen, die heeft ook een naam: 'bal'. Hij heeft geleerd om z'n knuffel te halen, 'poessie' en z'n handdoek 'handdoek'.
Daarna wees ik wat anders aan, en nu kan hij alles voor me halen als ik ernaar wijs en 'die' zeg. De eerste drie dingen heeft hij allemaal geleerd als op zichzelf staande kunst, de rest is een methode zeg maar.

Mijn verzorgpaard leert alles eerst in stap, dan draf en daarna in galop. De eerste paar dingen waren in elke gang een nieuwe 'kunst'. Nu niet meer, want ze weet nu na een paar dingen dat ze nieuwe dingen áltijd eerst in stap, dan in draf en dan in galop leert. We beginnen nu niet elke keer vanaf 0 in de nieuwe gang.

Ik hoop dat ik het zo een beetje heb weten uit te leggen hahaah. Maar na het leren dealen met genoeg enge dingen, zal callas een methode ontwikkelen om om te gaan met nieuwe.

Of dat er een is waar je blij mee bent is een tweede (want ehh ja, haar eerste methode was wat minder) , maar ik denk dat ze goed werkt aan een verbeterde versie :D

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 21:02

Sintara, in mijn ogen deed bruno mijn kots het 123 veel principe. En het leek ook dat dat werkte bij Callas. Maar dat was niet zo. Het was 1.2.3. eng en erna maar opgeven/opkroppen omdat er geen ontsnappen aan was. Maar inwendig was ze er niet aan gewend geraakt.
Ik denk dat het principe van Tristan Tucker nog het beste voor Callas werkt. Haar de mogelijkheid geven te ontdekken dat ze zelf kan ontspannen bij enge dingen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:34

Ok, uitleg mislukt.. Die 1,2,3 gaat niet om secondes maar om dingen.
Bij callas bijvoorbeeld die bal..

Bij kots heeft ze zichzelf verder aangeleerd om bij nieuwe enge dingen de angst weg te drukken / op te kroppen. Dat was altijd al haar methode, en bij kots is ze daar beter in geworden : ze hield het langer vol.

Nu met jouw trt methode, is ze erachter aan het komen dat het opkroppen niet zo goed meer voor haar werkt. Ze is aan het uitvogelen wat ze er dan nu mee moet.
Daarom zie je ook nog explosies. Ze kropt de angst nog altijd op, jij houdt daarna nog vol en dan zegt het knap. Jij bent nog niet zover dat je haar op tijd in de patronen etc te zetten, callas is al helemaal nog niet zover dat ze zelf die patronen zoekt.
Als ze dat eenmaal helemaal door heeft bij de bal: als het niet meer uitmaakt of hij stil ligt, rolt of stuitert, en als hij haar verrast zij zichzelf in een patroon zet om te ontspannen zonder jouw hulp.

Dan is ze bij 1.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 22:02

Sintara schreef:
Ok, uitleg mislukt.. Die 1,2,3 gaat niet om secondes maar om dingen.
Bij callas bijvoorbeeld die bal..

Bij kots heeft ze zichzelf verder aangeleerd om bij nieuwe enge dingen de angst weg te drukken / op te kroppen. Dat was altijd al haar methode, en bij kots is ze daar beter in geworden : ze hield het langer vol.

Nu met jouw trt methode, is ze erachter aan het komen dat het opkroppen niet zo goed meer voor haar werkt. Ze is aan het uitvogelen wat ze er dan nu mee moet.
Daarom zie je ook nog explosies. Ze kropt de angst nog altijd op, jij houdt daarna nog vol en dan zegt het knap. Jij bent nog niet zover dat je haar op tijd in de patronen etc te zetten, callas is al helemaal nog niet zover dat ze zelf die patronen zoekt.
Als ze dat eenmaal helemaal door heeft bij de bal: als het niet meer uitmaakt of hij stil ligt, rolt of stuitert, en als hij haar verrast zij zichzelf in een patroon zet om te ontspannen zonder jouw hulp.

Dan is ze bij 1.


Ik begreep uiteraard dat het om 1 voorwerp/actie, 2e vw/actie etc gaat. Zo hebben we dat ook getraind bij Bruno. Die deed tig dingen achter elkaar en dat leek te werken, maar innerlijk kropte ze het op.

Met de trt methode is het niet zo dat je volhoudt tot het 'knap' zegt, je houdt vol tot het paard een teken geeft van ontspanning. Er is absoluut geen 'knap' bij trt. Juist niet, juist het tegenovergestelde.

Bij trt zal een paard never nooit uit zichzelf het gehele patroon gaan lopen. Dat is ook absoluut niet de bedoeling. De bedoeling van het patroon is dat het paard weet dat het na het patroon zijn ontspanning kan zoeken. Dus er gebeurt bijv ohz iets wat het paard spannend vindt, de ruiter zet het paard dan in het patroon, dat is veilig dat kent het paard en het paard zoekt na het patroon zijn eigen ontspanning in kauwen of hals laag etc en de enge gebeurtenis is verwerkt.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:46

Heb de uitleg van Sintara gelezen en zo werkt de TRT methode ook. Paarden leren uiteindelijk zelf hoe ze moeten ontspannen. Het gaat niet om de voorwerpen die je gebruikt, het gaat om de handvatten die je een paard geeft om zelf de ontspanning te vinden.
Het karakter van het paard speelt ook nog mee, zo heb ik zelf een paard met een zelfverzekerd dominant karakter die de TRT methode zo oppikt maar ik heb er nog een met een dominant onzeker karakter die voor hij van mij was nogal wat meegemaakt heeft en voor hem is de TRT methode een hele uitdaging. Dan moet je wel heel alert zijn op ieder signaal. Hij heeft nog weleens een dag dat hij in de totale paniek modus is, dan is geen goed idee om met hem te werken en natuurlijk door alle training krijg ik hem sneller rustig, maar feit blijft dat hij wel eens zo’n dag heeft en dat is oké, dit hoort bij hem.

Ik denk dat dit ook voor Monique geldt, volgens mij heeft ze grote stappen gemaakt met Callas, maar ik denk dat dit paard altijd een uitdaging zal blijven door haar karakter. Juist van deze paarden leer je zoveel.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:30

fardoe schreef:
Juist van deze paarden leer je zoveel.


Voorlopig ben ik nog niet uitgeleerd :D Vandaag erachter gekomen dat ik toch écht nog meer met 1 hand sturen moet oefenen met Callas. LOL. Thor had ik al zoooo lang (en ik had ook langere stangen) en ik hoefde mijn hand maar een beetje te draaien en hij reageerde al. Mwah, Callas en ik snappen elkaar nog niet helemaal.

Ik ging namelijk rijden met Shadow als handpaard en vriendlief bleef thuis. Er komt tien dagen slecht weer aan en deze ochtend de laatste droge ochtend, dus hij had zat te doen en kon niet mee. En uitdaging geslaagd! Wat ik zei het blijft wel een leerproces om Callas op 1 hand te sturen en aan je andere hand een opstandige shet te hebben. Callas deed het ontzettend goed, maar Shadow was in zijn draak-mode. Dribbelen. Moeilijk aan mijn been willen blijven. Bijten naar Callas haar hoofd. Callas opzij naar links drijven. Pfff, wat een stout paardje.

Het moeilijkste is dan om heel duidelijk hun namen eerst te zeggen. Zodat niet Callas denkt dat ik op haar mopper. Er was ook een paard bij dat heette g*dverd*mme. Hahaha. Wat ook heel moeilijk voor Callas is om te begrijpen dat het uiteinde van het touw van Shadow wel eens tegen haar buik aan kan komen en dat dat niet betekent dat ze moet gaan draven.

Dus ik had mijn handen letterlijk enorm vol om alles in goede banen te leiden, maar het belangrijkste is dat er geen een schrik is geweest. We waren met zijn allen wel erg opgefo*kt doordat Shadow zo etterde, dus er was weinig rust, maar wat gaan we dan mooi! Gedragen draven (Shadow galopperen natuurlijk) en zo lekker om door te zitten.

Ook rust in gebracht door wat graasmomentjes op commando in te lassen en wat is het dan moeilijk voor dat kleintje om echt netjes te luisteren. Niet grazen voor het mag en ophouden als het moet. Vlak bij huis waren er nog gillende kinderen en een rennende hond. Dat bracht de hoofdjes erg hoog, maar geen paniek verder. Een half uurtje later stonden ze weer lekker op stal uit te dampen. Straks gaan de shetten weer onder de regendekentjes en iedereen weer op het land.

Ik ben weer blij! Zo mogen er nog vele ritjes volgen van mij.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:18

Dat klinkt goed Monique :) En ik heb de indruk dat Shadow het ondanks de hoge leeftijd nog prima kan bijbenen ;) En je hebt dus een extra uitdaging te gaan. Callas beter leren sturen op 1 hand. Zet wat pionnetjes of whatever op je veldje en ga slalommen op 1 hand. Gebruik je navel als 3e oog. Oftewel kijk duidelijk met je navel in de richting waar je wilt gaan, dat scheelt vaak al de helft van je teugelhulpen :)

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:21

Ik werd helemaal blij van je bericht Monique. Zo gaaf en zo'n overwinning jij met je twee paardjes. Lekker gaan genieten komende maanden en dan zie je wel verder.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:04

Hé Mo, had je Shadow aan een halster of met een hoofdstel mee? Dat scheelt misschien ,ook als handpaard, maar ook als je samen met je man en Shadow en Callas op stap gaat. Je kan altijd het halster onder het hoofdstel doen en daarmee beginnen, als hij dan teveel zijn eigen plan strekt, doe je het touw aan het hoofdstel.
Wel heerlijk om jouw laatste berichten te lezen, er straalt weer zoveel plezier ( en lef) vanaf!

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 19:05

O lieve mensen mag ik even van me afhuilen. Wat ik nu gezien heb is met geen woorden te beschrijven. Ik ben compleet van het padje. De vrouw van 'John' belde me vandaag of ik nog gras heb voor Kabir en Belle-Ange want Belle-Ange werd volgens hun wat mager. Ik wilde eerst weten waar we het over hadden en over Belle handelbaar is en zo, want Kabir is een lieverd (voor mensen) maar als ik wat op mijn hals haal wil ik wel weten waar ik het over heb. Mensen, dit kan ik met geen pen beschrijven. Zo mager. Kabir is niet vet, beslist niet, maar voor een oud paard is dat wel begrijpelijk, maar Belle. Jezus zo zo zo verschrikkelijk mager. Ze heeft bijna geen binnendijbenen meer van achteren. Je kijkt zo onder haar anus door naar haar buik. Ik tik zo verder. Ben echt van het padje.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:13

Ach nee hè.. Hoe kunnen mensen het toch zover laten komen...

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:23

Oh wat vreselijk! Dikke knuffel vanaf hier Y;(

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:30

Oh hemeltje. Ik zou met vet positief reageren op je mooie buitenrit avontuur, lees ik je 2e berichtje. Gadverdamme. Is er in Frankrijk niet ook zoiets als dierenbescherming? Dit is weliswaar door onkunde maar grenst toch gewoon aan dierenmishandeling?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:32

Dat grenst er niet aan, dat is het. Onkunde of niet...

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:34

Jeetje Mo wat een toestand zeg....

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:35

O Mo, wat verschrikkelijk! Ik zou ze als ze wel bij je komen, goed apart houden van je eigen paarden en ze heel grondig ontwormen. Wat vreselijk dat ze er zo slecht aan toe is, misschien is Kabir toch wat bazig naar Belle waardoor ze te weinig kan eten als er al zo weinig te eten is. En het kan ook best dat het gebit van Belle groot onderhoud nodig heeft. Wat erg dat hij daar nu pas mee aankomt en niet toen ze wel al magerder werd, maar het nog niet zo erg was.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:36

Oh, wat naar, Monique! ;(

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:37

Ohh wat vreselijk...En nu zadelen ze jou op met hun probleem. En qua liefde voor paarden denk ik dat je wel weer gaat helpen. Snap dat wel! Maar jeetje je hebt hun al zo erg proberen te helpen. Sterkte!

Ik zat met een lach met je verhaal over het ritje met Callas en Shadow te lezen en helemaal over dat er een “derde” paard mee liep. Hoe verzin je het!

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 19:51

pfff mensen, wat kan ik zeggen. Ik ben weer een beetje bijgekomen. 'John' is trots, eigenwijs, krap bij kas en houdt van dieren. Dus hij heeft eerst Kabir opgevangen, heeft toen Belle een jaar geleden erbij genomen. (die stond bij een pensionstal maar de eigenaar van Belle had niet meer betaald en kwam het paardje ook niet ophalen, dus zocht die pensionstal iemand waar Belle een mooie oude dag kon hebben en John kwam op haar pad) Het heeft Kabir absoluut goed gedaan. Dat arme dier stond al zeker 6 jaar alleen en zwierf alleen door het dorp tot mijn vriend hem toen vond. Die eigenaar van Kabir hebben wij toen enorme ruzie mee gehad dat hij zijn paard niet verzorgde en uiteindelijk heeft John met zijn goede hart Kabir in zijn tuin genomen. En een tijd later is belle erbij gekomen. Belle was niet vet toen ze bij john kwam, maar nu...
Afijn, ze komen naar mij. Allebei. Ze blijven van hun respectievelijke eigenaren. Johns vrouw heeft mij dus gebeld omdat John zelf te trots is om hulp te vragen. Hij bedoelt het goed, maar geen geld, eigenwijs en trots zijn geen goede combi om dieren op te vangen. Ze vonden haar twee weken geleden al 'wat' mager en hadden toen de dierenarts gebeld om advies. Niet hem laten komen. Dierenarts zei stop er eerst maar een wormspuit in. Dat heeft ze dan 2 weken geleden gehad, maar er moet een erger probleem zijn.
De diaree spuit eruit. Maar ze is wel levendig en wil graag eten, maar zij hebben geen gras en gooien hooi op de grond neer dat volkomen vertrapt wordt.
Afijn, ik kan uren doorgaan over de misstanden daar, maar we gaan het oplossen. Ze komen naar mij. Ik ga ze apart van mijn paardjes houden want ik weet niet wat Belle bij zich heeft voor ellende. Maar Belle is een uitbreker en heeft al div keren buiten hun tuin gelopen, maar misschien was dat omdat er geen eten meer in de tuin was. Jezus wat triest. Ik heb de paardjes ook al een tijd niet meer gezien omdat ik daar niet meer langskom met Callas omdat er een pad is afgesloten.
Afijn, al bij hun thuis hebben we Belle opgemeten en op internet een regendeken voor haar gekocht. Alle energie die ze in warmhouden en droogblijven moet steken, moeten we voorkomen, ze heeft haar eigen energie hard nodig. John vroeg verschrikt hoeveel dat wel niet ging kosten, maar we zijn voor 50 euro geslaagd en dat heeft zijn vrouw er dan doorgedrukt.
Morgen gaan we eerst een stuk land van mij met zijn allen in orde maken. Mijn paardenmest moet eruit gehaald, worden, doe ik normaal nooit, want mijn paardjes zouden daar pas weer in januari op gaan. Het schrikdraad moet daar helemaal aangepast worden. De mijne respecteren zelfs een strotouwtje maar als Belle zo'n houdini is, dan moeten we aan de gang. Leuk in de pleurende regen morgen. We dragen allemaal ons steentje bij. John heeft nog een schrikdraad app, want die van mij zit op een ander circuit aangesloten. Wij hebben nog palen. Ik heb ook nog schrikdraadogen en John heeft nog schrikdraad. Er staat een schuilstal op dat land, die moet schoon dat gaan hun kids doen. Er moet daar een slowfeeder in komen, die gaan we bouwen van oud spul dat ik heb liggen.
Ze gaan de dierenarts bellen. We hopen alles morgen klaar te krijgen en dan moet ze zsm naar ons toe komen. Dat is maar een half uur wandelen dus dat gaan we over de weg doen. Ik zie met de trailer gaan halen niet zitten, teveel stress denk ik.
Sorry ik ratel, maar ik vind dit zo erg. Voel me er ergens ook verantwoordelijk voor. Had ik niet vaker moeten gaan buurten om het in de gaten te houden. Maar het is zo moeilijk kaas eten met John, want hij vindt dat hij het goed doet. Gelukkig dat zijn vrouw nu ingrijpt.
Ik zal morgen nog even bij hun langs gaan en foto's van Belle maken. We gaan de taken wel verdelen. Zij blijven haar voer kopen en hooi en ze blijven zelf regelmatig langs komen en tja wat het dan moest kosten. Ik heb gezegd dat ze dat zelf maar moesten besluiten, zij kopen tenslotte alles, leveren ook heiningmateriaal aan, ik hoef alleen maar af en toe te voeren als zij niet komen en ik zal ook dekentje op en af doen en zo. Dus het is alleen maar mijn gras. Vind het belangrijker dat dat paardje zich heel snel beter gaat voelen. Maakt mij niet zoveel uit verder. Pffff wat een ellende. Ben er ondersteboven van. Wist niet dat een paardje zo mager kon zijn.