Masterstudie laten schieten voor paard (en andere hobby’s)?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Masterstudie laten schieten voor paard (en andere hobby’s)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:26

Lieve lezers,

Ik zit met een kwestie in mijn hoofd waar ik maar aan blijf denken. Ik heb het er al met een aantal mensen over gehad maar vind het nog steeds moeilijk. Vandaar dat ik graag advies wil van mensen die ook héél gelukkig worden van hun paard ;-).

Ik heb een eigen paard samen met mijn moeder, al een aantal jaar. We brengen hem beide uit op wedstrijden en ik ben daarom ook best vaak met hem aan het trainen. Buiten dat ben ik ook gewoon heel graag bij ons paard en maken we ook samen weleens een leuk buitenritje. Hij maakt me gewoon heel gelukkig.

Nu heb ik een aantal jaar geleden een bachelordiploma behaald en na een paar tussenjaren ben ik in september begonnen aan een master. De opleiding zelf ligt me goed, en vind ik ook interessant. Het enige is dat het een fulltime-opleiding is waarbij ik straks ook een jaar stage zou moeten lopen (40 u per week). Dan staat mijn leven dus vooral in het teken van studeren/stage en zal ik veel minder tijd hebben voor mijn paard en de andere dingen die me blij maken. En ik ben dus in twijfel of ik het onderwerp van mijn studie/stage dermate leuk vind dat ik bereid ben om mijn paard en andere hobby’s voor aan de kant te zetten.

Ik heb een andere opleiding gevonden tot paraveterinair die me ook super lijkt. Dat zou ik ook veel makkelijker met mijn hobby’s kunnen combineren. Maar dan denk ik dus weer dat ik misschien spijt ga krijgen van dat ik dan met mijn master ben gestopt.

Iemand een soortgelijke ervaring gehad of misschien advies? Ik vind het erg lastig.

Groetjes,
Eva

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Masterstudie laten schieten voor paard (en andere hobby’s)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:31

Wauw serieus? Een opleiding lijkt me toch wel iets belangrijker dan je paard een jaar iets minder zien. Mensen met een fulltime baan kunnen ook gewoon een paard hebben dus ik zou niet weten waarom t niet te combineren zou zijn. Je hebt ook nog een prachtige backup om voor je paard te zorgen. Ik zou dit zelf echt geen vraagstuk vinden.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:32

“En ik ben dus in twijfel of ik het onderwerp van mijn studie/stage dermate leuk vind dat ik bereid ben om mijn paard en andere hobby’s voor aan de kant te zetten.”

Daar gaat het dus om. Wanneer jij de studie en stage en nadien de job die daaruit voortvloeit echt interessant vindt, weegt 1 jaar toch niet door? Wat is 1 jaar nu, dat is zo om! Bovendien kan je mama het paard verder verzorgen en trainen. Het is niet zo dat je haar moet verkopen of aan vreemden moet overlaten. Maar of de studie de moeite loont en echt is wat je ook later wil, kan enkel jij invullen ...

Succes bij de keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:37

Denk ook aan de lange termijn: als het gaat om het uitoefenen van je passie gedurende de rest van je werkzame leven, welke keuze pakt dan het meest positief uit?
Ik heb een leuke baan, met genoeg salaris om deeltijd te werken, een paard te betalen en tijd aan mn hobby te besteden. Dat is een jaartje afzien met een fulltime stage dubbel en dwars waard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-19 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:38

miccamaaike schreef:
Wauw serieus? Een opleiding lijkt me toch wel iets belangrijker dan je paard een jaar iets minder zien. Mensen met een fulltime baan kunnen ook gewoon een paard hebben dus ik zou niet weten waarom t niet te combineren zou zijn. Je hebt ook nog een prachtige backup om voor je paard te zorgen. Ik zou dit zelf echt geen vraagstuk vinden.


Het gaat ook niet per se om het jaar, maar de gehele studie plus de baan erna is allemaal fulltime. Ik vind dan dat je wel 100% overtuigd moet zijn van je studie/baan om de rest links te laten liggen. Tuurlijk is het fijn dat er iemand voor mijn paard zorgt, dat is het punt ook niet hoor.

Ik ken zelf eigenlijk ook weinig mensen die 40 uur per week werken en daarnaast ook een eigen paard hebben. Lijkt mij erg lastig te combineren, zeker als je ook nog andere hobby’s hebt.

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:40

safina schreef:
Denk ook aan de lange termijn: als het gaat om het uitoefenen van je passie gedurende de rest van je werkzame leven, welke keuze pakt dan het meest positief uit?
Ik heb een leuke baan, met genoeg salaris om deeltijd te werken, een paard te betalen en tijd aan mn hobby te besteden. Dat is een jaartje afzien met een fulltime stage dubbel en dwars waard.


Voor een baan in dit vakgebied wordt wel verwacht dat men fulltime werkt, parttime is niet echt mogelijk. Na de studie gaan de meeste mensen een Phd doen (ook 40 uur).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:41

Gaat het alleen om het ene jaar of is het een vierjarige studie waar je op doelt?

Mijn advies is volg je hart en doe wat je leuk vindt. Het leven is kort en je leeft maar een keer. Ik vind het dus juist heel goed dat je stil staat bij ambitie en geluk en daar een weloverwogen besluit in neemt.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:42

miccamaaike schreef:
Wauw serieus? Een opleiding lijkt me toch wel iets belangrijker dan je paard een jaar iets minder zien. Mensen met een fulltime baan kunnen ook gewoon een paard hebben dus ik zou niet weten waarom t niet te combineren zou zijn. Je hebt ook nog een prachtige backup om voor je paard te zorgen. Ik zou dit zelf echt geen vraagstuk vinden.


Dit!
Bovendien is het ook fijn dat je het paard (en andere dingen) na je studie nog kan betalen, dat zie ik als paraveterinair niet zo snel gebeuren :=

Wat studeer je dan eigenlijk? Phd's zijn vaak juist heel flexibel qua aanwezigheid.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:44

Ik heb zelf een universitaire studie afgerond maar ik zou het niet doen als ik opnieuw mocht beslissen. Je moet je hart volgen en waarom zou je als paraveterinair niet een prima leven kunnen hebben? Sterker nog, als dat leven waarbij je nog steeds kunt paardrijden leuker is dan zeker daarvoor kiezen!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:44

Je zal na je studie in principe ook gewoon fulltime gaan werken, het geld moet ergens van binnen gaan komen.. Je kunt kijken of je de zorg doordeweeks 2x door je moeder kunt laten doen, dan heb je 2 vrije avonden over.

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:45

Slmt9 schreef:
Gaat het alleen om het ene jaar of is het een vierjarige studie waar je op doelt?

Mijn advies is volg je hart en doe wat je leuk vindt. Het leven is kort en je leeft maar een keer. Ik vind het dus juist heel goed dat je stil staat bij ambitie en geluk en daar een weloverwogen besluit in neemt.


Dankjewel! De studie zelf duurt 2 jaar, maar de stage deed me inderdaad nadenken over of zo’n leven mij wel gelukkig zou maken. Want de stage is representatief voor het beroep later, dus het gaat hier eigenlijk om het geheel van studie + de baan erna

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:46

Goh, ik had vroeger ook een fulltime job, was 3h per dag onderweg en had de paarden aan huis staan. Het valt wel te combineren hoor.
De baan die voortvloeit uit je studie lijkt goed betaald. Dat is toch wel erg comfortabel indien je straks zelf een paard wil houden, niet ?

Je moet echt voor jezelf uitmaken of later die job, de uren en verantwoordelijkheden daaraan gekoppeld is iets wat jou gelukkig gaat maken.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 20-10-19 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:48

Tiggs schreef:
miccamaaike schreef:
Wauw serieus? Een opleiding lijkt me toch wel iets belangrijker dan je paard een jaar iets minder zien. Mensen met een fulltime baan kunnen ook gewoon een paard hebben dus ik zou niet weten waarom t niet te combineren zou zijn. Je hebt ook nog een prachtige backup om voor je paard te zorgen. Ik zou dit zelf echt geen vraagstuk vinden.


Dit!
Bovendien is het ook fijn dat je het paard (en andere dingen) na je studie nog kan betalen, dat zie ik als paraveterinair niet zo snel gebeuren :=

Wat studeer je dan eigenlijk? Phd's zijn vaak juist heel flexibel qua aanwezigheid.


Ik denk dat het qua financien wel zou lukken aangezien ik hem samen met mijn moeder betaal en dus niet in mijn eentje. Ik studeer Molecular & cellular life sciences. Het gaat dan om onderzoek doen in een laboratorium naar verschillende ziektes. Ik heb al eens stage gelopen tijdens mijn bachelor en daar maakten de Phd’s minstens 40 uur per week.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:48

miccamaaike schreef:
Wauw serieus? Een opleiding lijkt me toch wel iets belangrijker dan je paard een jaar iets minder zien. Mensen met een fulltime baan kunnen ook gewoon een paard hebben dus ik zou niet weten waarom t niet te combineren zou zijn. Je hebt ook nog een prachtige backup om voor je paard te zorgen. Ik zou dit zelf echt geen vraagstuk vinden.


Precies dit. En dan nog als toevoeging, Die opleiding als paraveterinair die hebben al zoveel gedaan en nooit werk in gevonden. Als een dierenarts een vacature uitschrijft wordt die doodgegooid met sollicitatiebrieven. Dat is een opleiding waar je heel slecht werk in gaat vinden.
En wat Safina schrijft, een leuke baan die goed verdiend kan je later met gemak je paard van onderhouden. Ik heb zelf jarenlang minstens 50 uur per week gewerkt, had daarnaast een paard en kwam elke dag op stal. Reed in het weekeinde wedstrijden, enz enz. Het is echt wel te doen, het vraagt alleen planning. Ook met andere hobby's erbij. Ik hoefde ook niet elke dag heen, dat was omdat ik dat wilde.

Ik werk tegenwoordig overigens als paraveterinair zonder papieren bij een DA (ja echt) en het is echt geen vetpot. En als ik zie hoe hard de meiden daar werken en voor welk loon.......... Laat ik het zo zeggen, ik ga die opleiding ook zeker niet volgen.

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:50

Lukasje schreef:
Goh, ik had vroeger ook een fulltime job, was 3h per dag onderweg en had de paarden aan huis staan. Het valt wel te combineren hoor.
De baan die voortvloeit uit je studie lijkt goed betaald. Dat is toch wel erg comfortabel indien je straks zelf een paard wil houden, niet ?


Ja, ik denk dat de baan wel goed betaald wordt idd! Deed jij de paarden dan ‘s avonds, of hoe ging dat bij jou? Het lijkt mij gewoon erg lastig te combineren, maar dat kan aan mij liggen.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:51

Chocomelll schreef:
Tiggs schreef:


Dit!
Bovendien is het ook fijn dat je het paard (en andere dingen) na je studie nog kan betalen, dat zie ik als paraveterinair niet zo snel gebeuren :=

Wat studeer je dan eigenlijk? Phd's zijn vaak juist heel flexibel qua aanwezigheid.


Ik denk dat het qua financien wel zou lukken aangezien ik hem samen met mijn moeder betaal en dus niet in mijn eentje. Ik studeer Molecular & cellular life sciences. Het gaat dan om onderzoek doen in een laboratorium naar verschillende ziektes. Ik heb al eens stage gelopen tijdens mijn bachelor en daar maakten de Phd’s minstens 40 uur per week.


Ja wel 40 uur per week, maar je kunt dan (begrijp ik van vriendinnen die gepromoveerd zijn) ook prima in het weekend of 's avonds een keer wat doen in plaats van overdag.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:52

Ik ben na bijna 4 jaar werken ook weer gaan studeren vanaf september. Ik moet 2 jaar “fulltime” studeren, werk 1-2 dagen per week en heb ook een paard. Ja dat is wel pittig. Heb hem gelukkig op een fijne plek staan en hoef echt niet elke dag te komen/ rijden.

Een tijd terug heb ik een nare smak gemaakt. Het was toen niet meteen zeker of ik weer (fanatiek) kon en wou gaan paardrijden. Gelukkig is dat helemaal goed gekomen. Maar dat heeft mij wel het besef gegeven dat er meer is dan alleen paarden. Ook al houd je ontzettend veel van die beesten. Een leuke/ goede baan is eigenlijk wel nog belangrijker.

Of jij de studie en straks de baan leuk vindt kunnen wij natuurlijk niet beoordelen. Dat moet jij zelf beslissen. Wat voor opleiding doe je? Bij de meeste banen is parttime wel een optie dacht ik. Deze studie periode is wel te overzien denk ik, en je hebt je moeder die ook je paard kan doen.

Maar ik krijg het idee dat je nog niet zeker weet of je deze studierichting wel wilt, en dat dat eigenlijk meer het probleem is. Klopt dat?

Edit: zie net dat je onder mijn typen gepost hebt wat je precies doet.
Laatst bijgewerkt door san4nie op 20-10-19 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:53

Hier ook fulltime (jaja.. pdh :+ ) en een paard, twee shets en nog 5 andere aan huis. Tijdens mijn studies zou het niet gelukt zijn. Maar met een 40u baan.. makkelijk! Maar plannen is key. Ik kom thuis rond 6u-half 7 op de dagen dat ik ga rijden (ik rijd 3x pw) en rond 7u op de andere. Daarna eten en rond half 8-8u gaan rijden en snel nog alle andere viervoeters doen (ook nog 1u werk) oftewel paard binnen zetten en dan de andere incl. Alles uitmesten (1.5-2u). Vaak ben ik nog om 11u s avonds bezig, zeer zelden klaar voor 10u30. Maar ik ben dat gewoon, vind het geweldig :D met alleen 1 paard lijkt het helemaal feest ;)

(*vertrekt weer naar de paarden na dit getypt te hebben*)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 20-10-19 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:54

rina schreef:
miccamaaike schreef:
Wauw serieus? Een opleiding lijkt me toch wel iets belangrijker dan je paard een jaar iets minder zien. Mensen met een fulltime baan kunnen ook gewoon een paard hebben dus ik zou niet weten waarom t niet te combineren zou zijn. Je hebt ook nog een prachtige backup om voor je paard te zorgen. Ik zou dit zelf echt geen vraagstuk vinden.


Precies dit. En dan nog als toevoeging, Die opleiding als paraveterinair die hebben al zoveel gedaan en nooit werk in gevonden. Als een dierenarts een vacature uitschrijft wordt die doodgegooid met sollicitatiebrieven. Dat is een opleiding waar je heel slecht werk in gaat vinden.
En wat Safina schrijft, een leuke baan die goed verdiend kan je later met gemak je paard van onderhouden. Ik heb zelf jarenlang minstens 50 uur per week gewerkt, had daarnaast een paard en kwam elke dag op stal. Reed in het weekeinde wedstrijden, enz enz. Het is echt wel te doen, het vraagt alleen planning. Ook met andere hobby's erbij. Ik hoefde ook niet elke dag heen, dat was omdat ik dat wilde.

Ik werk tegenwoordig overigens als paraveterinair zonder papieren bij een DA (ja echt) en het is echt geen vetpot. En als ik zie hoe hard de meiden daar werken en voor welk loon.......... Laat ik het zo zeggen, ik ga die opleiding ook zeker niet volgen.


Dankjewel voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan, ik had nog geen idee van de baankansen. Dat maakt dat plan inderdaad een stuk lastiger. Ik zou aan het werk kunnen met mijn bachelordiploma overigens. Maar het is fijn om advies te krijgen van iedereen!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:56

Bijna iedere (jong) volwassen die een paard heeft werkt daarnaast fulltime en vaak ook nog een eigen huishouden. Nu woon jij gok ik nog thuis en deel jij je paard ook nog dat zou zeker haalbaar moeten zijn.
Hoe wilde dat anders straks doen als je op jezelf woont en moet werken om alles te betalen ? Meestal redt je dat zeker als je begint met werken niet met bv baan van 28u p/w

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:57

Wat heb je in die paar tussen jaren gedaan?

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:57

san4nie schreef:
Ik ben na bijna 4 jaar werken ook weer gaan studeren vanaf september. Ik moet 2 jaar “fulltime” studeren, werk 1-2 dagen per week en heb ook een paard. Ja dat is wel pittig. Heb hem gelukkig op een fijne plek staan en hoef echt niet elke dag te komen/ rijden.

Een tijd terug heb ik een nare smak gemaakt. Het was toen niet meteen zeker of ik weer (fanatiek) kon en wou gaan paardrijden. Gelukkig is dat helemaal goed gekomen. Maar dat heeft mij wel het besef gegeven dat er meer is dan alleen paarden. Ook al houd je ontzettend veel van die beesten. Een leuke/ goede baan is eigenlijk wel nog belangrijker.

Of jij de studie en straks de baan leuk vindt kunnen wij natuurlijk niet beoordelen. Dat moet jij zelf beslissen. Wat voor opleiding doe je? Bij de meeste banen is parttime wel een optie dacht ik. Deze studie periode is wel te overzien denk ik, en je hebt je moeder die ook je paard kan doen.

Maar ik krijg het idee dat je nog niet zeker weet of je deze studierichting wel wilt, en dat dat eigenlijk meer het probleem is. Klopt dat?

Edit: zie net dat je onder mijn typen gepost hebt wat je precies doet.


Ja, misschien is dat inderdaad het onderliggende probleem. Daar had ik nog niet zo over nagedacht. Ik vind het allemaal interessant, maar het is niet mijn passie. Al weet ik niet of dat echt nodig is. Ik heb al een gesprek gehad met de studieadviseur en hij zei dat ik moest doorzetten en dat hij ook nu nieteens weet of wat hij doet zijn droombaan is. Dus dat maakt het ook wel lastig

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:58

Meen je dat nu? Jij hebt de (intellectuele) mogelijkheid om het diploma: master in de Molecular & cellular life sciences te halen??? => je hebt bijna gegarandeerd werk EN bijhorende middelen om een paard te onderhouden. 40 uur werk + paard + nog extra hobby's gaat prima hoor! Je moet je tijd goed indelen maar het lukt vast wel.

Chocomelll

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:59

genja schreef:
Bijna iedere (jong) volwassen die een paard heeft werkt daarnaast fulltime en vaak ook nog een eigen huishouden. Nu woon jij gok ik nog thuis en deel jij je paard ook nog dat zou zeker haalbaar moeten zijn.
Hoe wilde dat anders straks doen als je op jezelf woont en moet werken om alles te betalen ? Meestal redt je dat zeker als je begint met werken niet met bv baan van 28u p/w


Ik woon al een hele tijd op mezelf :). Ik deel de financien met mijn moeder, dus dan is het prima te doen. Ik heb in mijn tussenjaren 4 dagen per week in de horeca gewerkt en met mijn salaris daarvan was het allemaal goed te bekostigen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:01

Gewoon die master doen en zorgen dat je financieel onafhankelijk word.
Want van vier dagen serveren word je dat niet .