Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ninx schreef:Lindsey_99 schreef:Het klinkt l*llig, maar zo is het inderdaad wel... Ik vind het heerlijk als ik 's ochtends begroet wordt met een nicker, en verbind daar mijn eigen waardes aan, maar het gaat hem er eigenlijk alleen maar om dat ik hem van vers hooi voorzie... en dat hij zo braaf is, komt omdat we elkaar precies begrijpen. Een ho, euh, of klakje en hij snapt wat ik wil; die communicatie hebben we samen afgesproken met veel brokjes.
Stel je vindt een andere baas die hem goed behandeld, hem een goed leven kan bieden en hem niet overvraagt; dan is het even wennen, maar schikt een paard zich weer vrij snel in de nieuwe rol. Zo zijn ze nu eenmaal, de ene wat makkelijker dan de andere, maar zo gaat het nu eenmaal.
Ik heb nu twee shetjes, snoesjes, waarvan eentje te leen; het paardje weet echt niet dat ze straks terug mag, ze zijn helemaal thuis op de nieuwe plek...
Zo ERVAAR jij het, zo IS het niet.....
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de emoties van dieren heel wat complexer zijn dan wij weten.
Dat niet iedereen een diepgaande band ervaart of echt connectie maakt op die manier, betekent niet dat het niet zo is.
Dat is jouw persoonlijke beleving, en dat is uiteraard helemaal prima.
Suzanne F. schreef:Dat paarden emoties herkennen is iets anders dan dat ze zelf emoties hebben. Paarden kennen geen spijt, teleurstelling of angst voor morgen. Het toekennen van menselijke emoties aan paarden wordt veel gedaan maar het kost je alleen maar geld. Vaak omdat er veel te lang wordt doorgedokterd en er duizenden euro’s ingaan omdat het ‘jouw liefde’ is en je er alles aan wilt doen zodat hij misschien nog in de wei kan lopen en je maandelijks geld blijft kosten. Ieder zijn eigen keuzes en als je het geld hebt, waarom niet natuurlijk.
Maar paarden hebben hele basale emoties. Tuurlijk herkennen ze mensen. Maar ze vinden andere mensen ook lief als deze ze eten geven en goed voor ze zorgen. Mensen blijven bij andere mensen ondanks dat ze soms slecht behandeld worden, soms zelfs mishandeld. Uit liefde en trouw en ‘morgen wordt het vast beter’ blijven mensen bij een ander. Een paard blijft echt niet bij je als hij de keuze heeft tussen jou zonder gras en een groen weiland verderop. Hij zal zo weglopen naar het weiland als hij eenmaal honger krijgt. Je kan en mag paarden niet met mensen vergelijken. Het is egoïstisch te denken dat jij de enige goede eigenaar bent voor een paard. Als jij hem niet meer kan geven wat hij nodig heeft is hij niet gelukkig. En is hij dus beter af ergens anders.
Ninx schreef:Suzanne F. schreef:Dat paarden emoties herkennen is iets anders dan dat ze zelf emoties hebben. Paarden kennen geen spijt, teleurstelling of angst voor morgen. Het toekennen van menselijke emoties aan paarden wordt veel gedaan maar het kost je alleen maar geld. Vaak omdat er veel te lang wordt doorgedokterd en er duizenden euro’s ingaan omdat het ‘jouw liefde’ is en je er alles aan wilt doen zodat hij misschien nog in de wei kan lopen en je maandelijks geld blijft kosten. Ieder zijn eigen keuzes en als je het geld hebt, waarom niet natuurlijk.
Maar paarden hebben hele basale emoties. Tuurlijk herkennen ze mensen. Maar ze vinden andere mensen ook lief als deze ze eten geven en goed voor ze zorgen. Mensen blijven bij andere mensen ondanks dat ze soms slecht behandeld worden, soms zelfs mishandeld. Uit liefde en trouw en ‘morgen wordt het vast beter’ blijven mensen bij een ander. Een paard blijft echt niet bij je als hij de keuze heeft tussen jou zonder gras en een groen weiland verderop. Hij zal zo weglopen naar het weiland als hij eenmaal honger krijgt. Je kan en mag paarden niet met mensen vergelijken. Het is egoïstisch te denken dat jij de enige goede eigenaar bent voor een paard. Als jij hem niet meer kan geven wat hij nodig heeft is hij niet gelukkig. En is hij dus beter af ergens anders.
Nogmaals: dat is iets dat jij concludeert op basis van eigen bevindingen. Of het 'waar' is, is iets volstrekt anders.
Met de laatste dikgedrukte zin ben ik het eens.
Prima2Donna schreef:Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje... Meelezen van dit topic heeft me al best wat laten realizeren maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen.
Momenteel ben ik bezig met mijn examenjaar van vwo. Hierna ga ik studeren in een andere stad (en waarschijnlijk op kamers) dus dan hou ik niet veel vrije tijd meer over.
Ik heb nu bijna 2 jaar een eigen pony. Ik vind hem (meestal) hartstikke lief, maar hij en ik zijn eigenlijk geen goede combinatie. Dit heb ik de afgelopen jaren gemerkt door hoe vaak ik gefrustreerd raakte als het niet ging zoals ik wou, zowel met rijden als op de grond.
Mijn pony is heel dominant, ik juist niet. In het begin moest ik echt leren hiermee om te gaan en het gaat nu al wel stukken beter. Tijdens het wandelen wordt hij zo sterk dat hij eerder met mij aan de wandel gaat. Met dresssuurmatig rijden botst het soms heel erg, en soms gaat het juist super. Het springen ging aan het begin meer dan poedersuiker. Hier zijn we inmiddels doorheen en nu springt hij thuis eigenlijk best fijn (al zijn er nog steeds momenten dat hij alles weigert).
Ik wilde eigenlijk een eigen pony om mee te kunnen doen aan spring- en crosswedstrijden. Je raadt het al, dit is nooit gelukt. Vorig jaar 1x een oefencross gedaan en 1x een tripalon. Beide keren weigerde mijn pony werkelijk alles. Wel had ik ervaren dat de cross echt is wat ik wil, ik vond het heeerlijk. Afgelopen maand weer een tripalon gedaan (dit keer samen met twee anderen) en die ging stukken beter. Helaas, paar dagen later leek hij ineens spierbevangen. Dit was hij gelukkig toch niet, maar wel zo stijf waardoor we opnieuw moesten opbouwen. Hierdoor heb ik de ADT gemist, waar ik super verdrietig over ben geweest.
Dit gebeurt nou altijd. Telkens als ik een wedstrijd oid wil doen, is mijn pony niet fit. Maar dat is dus niet alles.
Het klikt gewoon niet tussen ons denk ik. Heb de afgelopen maanden al meerdere keren nagedacht over verkopen maar er zijn dingen die me tegenhouden.
Ik ben namelijk ontzettend bang dat ik hem ga missen. Ik vind het heerlijk om 4 dagen p/week op de manege rond te dwalen. Behalve als ik het druk met school heb maar daar gaat het nu niet om. Door mijn pony sport ik dus ook 4x in de week en dat zou wegvallen als ik hem zou verkopen. Een nieuwe pony weet ik dus niet zo goed omdat ik over grofweg een jaar aan het studeren ben in een andere stad.
Maar moet ik hem nou verkopen of niet? Er is één meisje in mijn rijles die een pony zoekt en zij gaat binnenkort een proefritje op die van mij maken maar ik ben bang dat het niks wordt. Zij is namelijk een beetje hetzelfde als ik en dat past gewoon niet bij deze pony. Daar is hij te dominant en te sterk voor...
Heeft iemand hier nog tips voor mij?
Amalarab schreef:Heb je al eens op Facebook gekeken bij de De paarden detective? Lijkt me goed om die pagina te volgen voor twijfelende paardenverkopers..
(niet vervelend bedoeld)
Jessix schreef:Kijk anders eens of je een springpaard mag trainen van een andere eigenaar. .
Ninx schreef:zo ERVAAR jij het, zo IS het niet.....
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de emoties van dieren heel wat complexer zijn dan wij weten.
Dat niet iedereen een diepgaande band ervaart of echt connectie maakt op die manier, betekent niet dat het niet zo is.
Dat is jouw persoonlijke beleving, en dat is uiteraard helemaal prima.
Citaat:Mijn eerste paard heb ik verkocht omdat ik er niet gelukkig meer mee was aan iemand die helemaal blij was met hem. Heb andere kopers afgewezen omdat ik die niet vond passen bij hem. Paard was blij, hij wilde me drie dagen later al niet meer begroeten toen ik kwam kijken waar hij was terecht gekomen.
Jessix schreef:Dat kan je alleen zelf bepalen. Mijn paarden blijven altijd, het zijn mijn maatjes en meer heb ik niet van ze nodig. Ik heb nog niet half het talent wat hun hebben, in ons verhaal ben ik de kneus.![]()
Maar goed, er zijn genoeg mensen met een paard voor de sport of fokkerij of welk ander doel dan ook. Jij moet er gelukkig van worden en waar je gelukkig van wordt weet je zelf het beste. Ik kan je alleen als tip geven om te wachten bij twijfel. Verkopen kan altijd nog.