30 oktober ga ik een merrie met veulen ophalen, een 7 jarige shire met veulen geboren in mei.
De merrie is geboren in nederland en als 2 jarige op de zuidlarenmarkt aan een Deen verkocht. Via hem is ze gekomen waar ze nu is hier in Zweden. Vorig jaar heb ik een toen jaarling opgehaald bij hun van ook deze merrie, het veulen wat er nu naastloopt is dan ook een vol zusje.
De merrie, heavy horse daisy’s dana, geeft teveel aan dr veulens. De eigenaar is een echte handelaar en geeft haar dus geen extra voer/mineralen/vitamines wat ze nu wel hard nodig heeft. Wel krijgen ze in de winter onbeperkt hooi, ik wil niet zeggen dat ie slecht is voor zn beesten maar net het beetje extra wat deze merrie nodig heeft krijgt ze niet. Zou ook niet weten of ze ooit is ontwormt voordat ik bedacht dat ik ze beide zou halen.
Eigenlijk had ik alleen interesse in het veulen maar hij wilde perse beide aan me verkopen, even over nagedacht en toen toch maar langs gegaan om het er nog eens over te hebben, en vooral over de prijs. Het heeft even geduurd voordat ik de beslissing had genomen, ook omdat ik al 4 paarden heb staan thuis.
10 september ben ik dus langs gereden en maakte ik deze foto’s:

En het veulen:

Toen dus een tijdje nagedacht, wat heen en weer gebeld en met de fokker kontakt gehad.
1 oktober weer langs geweest en de merrie was er toch wel veel slechter aan toe dan ik eigenlijk al dacht. Gelijk een wormenkuur ingestopt. Ook nog wat foto’s gemaakt:

Het duurde even voordat ik haar eindelijk te pakken had, ze loopt met een kudde van nog 5 merries met veulens, de hengst en wat oudere merries. Een flinke kudde dus. Ze heeft de afgelopen 4 jaar amper aandacht gehad, ze is dus best bang/voorzichtig naar mensen toe. Veulen is buiten geboren en is al helemaal niet te vangen. Wel nieuwsgierig en heb haar kunnen aaien maar er gaat echt wel wat tijd in beide zitten, maar die tijd gaan ze natuurlijk gewoon krijgen.
Nog een reden dat ik twijfelde is dat ze dus altijd met de hengst loopt, met een beetje pech voor haar zit er dus weer een veulen in en heb ik er dus 3 paarden bij, mij lijkt het natuurlijk super leuk maar had het liever op een andere manier gehad en vooral met een gezonde merrie. Maar een echo laat ik doen als ze wat meer gewend is aan mensen en wat vertrouwen terug heeft.
Voor degene die het leuk vinden, dit is de vader van het veulen:

Ook een die ze van de zuidlarenmarkt hebben geplukt
En dit is de nu 2,5 jarige die ik thuis heb staan