Ik werd laatst extra geconfronteerd over bepaalde paardenzaken, waarbij ik nogmaals werd herinnerd aan allerlei dingen waarvan ik had gewild dat iemand het mij veel eerder had geleerd. En het leek mij op zich een erg interessant onderwerp voor een topic! Want misschien kunnen andere mensen er van leren en zelfs eerder dan dat wij dat konden.
Ik zal wel even beginnen met een aantal zaken

1. Ik ben de enige in de familie met interesse voor paarden, dus toen ik begon met paardrijlessen op de manege, was dat mijn enige bron van informatie inwinnen. Op deze manege kwamen de paarden nooit buiten en stonden ze met 2 pony's in 1 stalletje. Ook stonden ze de hele dag met zadel op.
Toen ik een eigen pony kreeg en de mogelijkheid had om te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden welgeteld 4 uur buiten kwamen, vond ik het geweldig dat het kon!
Ik had graag eerder geweten dat zelfs 4 uur echt veel te kort is en dat paarden echt zo veel mogelijk buiten moeten staan. Maar destijds was 4 uur al heel speciaal vergeleken met wat ik kende van de manege.
(Inmiddels staat dezelfde pony lekker de hele dag buiten te genieten van haar pensioen

2. In hetzelfde onderwerp met buiten staan: toen ik mijn tweede paard erbij kreeg, werd ik door de eigenaar van de stal wijs gemaakt dat mijn merrie het verschrikkelijk vond om buiten te staan, want ze rende de wei helemaal kapot. Het was beter om haar 1x per dag 15 min in de stapmolen te doen naast het rijden. Gelukkig kon ik haar overhalen om mijn merrie wel een uur of 2 op de paddock te zetten. Maar ik kan mij tot de dag van vandaag mezelf hier zo hard voor op mijn kop slaan

3. Ik kwam laatst een erg beschamend topic van mij tegen, die van 8 jaar geleden denk ik. Mijn moeder had destijds een filmpje laten zien over falabella's die dan als "huisdier" werden gehouden en ik vond dat als penny meisje destijds wel heeeel erg leuk

Ik zou dus willen dat ik destijds niet zoiets doms zou hebben gevraagd online

Dat was het voor mij. Ik heb vast nog veel meer maar die zal ik dan wel als reactie posten

Dus vertel, wat zouden jullie graag veel eerder hebben geleerd?
(Dit topic is een veilige plek, het is niet te bedoeling om commentaar te geven op de vroegere onwetendheid van een ander.)