Ik ben via een gesloten groep in contact gekomen met een meisje uit Noorwegen die hulp zoekt. Zij heeft in 2014 een paard gekocht. Dit paard is afkomstig uit Nederland en samen met een ander paard geimporteerd. Ze vermoed dat de paarden van dezelfde plek komen.
De verkoper klonk mij nogal shady. Hij/zij wil haar niets vertellen over haar paard en de paspoorten hebben zij ook niet zelf begreep ik. Goed, alles wat zij dus weten over deze paarden is hun naam, geboortejaar en een plaatsnaam.
Nu willen beiden eigenaren graag meer te weten komen over hun paarden. Ze weten dus al niet hun rassen. (edit: overigens heb ik zelf vermoeden dat het NRPS is) Mede door de taal en omdat zij beiden niet thuis zijn in de Nederlandse paardenwereld hebben zij hulp gevraagd aan Nederlanders.
Wat zijn de opties hierin? Het lijkt mij een kleine kans, maar het enige wat ik mij ook kon bedenken is nagaan of de paarden misschien niet ooit in aanraking zijn geweest met het KNHS. Zelfs dan zou ik niet weten hoe verder.

Alvast bedankt!