Een jaar geleden kwam er op facebook een "like-deel-en-win"-actie voorbij op mijn tijdlijn op Facebook. Het ging om een 10-daagse cursus horsemanship van Chris Irwin op een ranch in Canada. Onder de mensen die het bericht gedeeld hadden werd zo'n cursus verloot.
Omdat ik ook Facebookvrienden in Canada en de VS heb dacht ik: dat deel ik even, want dat is voor hen misschien wel interessant! Dus ik heb dat braaf gedaan en dan zie je na een paar weken ineens op facebook staan dat je de cursus gewonnen hebt!

Helemaal te gek, ik had de hele zomer co-schappen gepland staan (student diergeneeskunde), dus dat hebben we even verzet, en eind juni vloog ik dan naar Canada om 4 weken op Willow Ranch door te brengen. 10 dagen cursus, en dan nog 2 weken vakantie. Als je er dan toch bent.

Willow Ranch ligt in Valemount, in Brits-Columbia in het Westen van Canada. Midden in de Rocky Mountains! Om precies te zijn:

De ranch is een familiebedrijf. in 2014 is de familie Hendriks vanuit Nederland naar Canada geëmigreerd om hun dromen na te jagen en de ranch te bouwen. Het was gewoon een stuk land, en inmiddels staat er een woonhuis met stallen eronder, een rijbak, paddocks, schuilstallen, schuren voor de werktuigen, een tack-shed. Echt onwijs mooi allemaal en ongelofelijk dat mensen zoiets zo snel uit de grond kunnen stampen! Echt te gek!!
Het woonhuis vanuit de paddock gezien:

Willow Ranch is een guest ranch, wat wil zeggen dat je er ook kan overnachten in 1 van de 4 prachtige cabins die iets hoger op de berg staan. Je loopt zo even naar de ranch, maar je kan bij de cabins ook heerlijk genieten van de rust en de natuur:

Het uitzicht vanuit het woonhuis op de paarden:

De paarden (een stuk of 35, inclusief de mini paardjes) staan in de winter op de weide, en in de zomer bij de ranch op de paddock. Elke dag gaan ze dan op de zomerweides. In de nacht staan ze dus op de paddock, met meerdere schuilstallen, voer- en waterplaatsen per groep. De groepen worden samengesteld op karakter en vriendschappen zodat alle paarden een vriendje in de groep hebben, maar ook zo op hun gemak kunnen zijn dat ze lekker languit liggen te slapen.
De rijbak, lekker ruim en overzichtelijk. Een binnenbak staat nog op de planning, zodat ze ook in de winter door kunnen trainen.

Het uitzicht op de ranch is gewoon geweldig. Elke dag maakte ik zowat weer een foto omdat het zo mooi was, en thuis kan je dan gewoon niet kiezen welke de mooiste is. De kwaliteit van de foto's is om te huilen, ik had alleen een smartphone mee.

Ik had me niet heel goed ingelezen, dus ik had een hele stapel long sleeve shirts ingepakt tegen de muggen, en ik was mijn hele stapel t-shirts vergeten in te pakken

Ik kwam erachter dat het ook in Canada 30 graden kan worden, dus na het werk zochten we allemaal het randje schaduw naast de tack shed op.

Afgezien van het feit dat Canada gewoon een prachtig land is, was er iets anders wat mij zo goed beviel op Willow Ranch. De paarden staan altijd, maar dan ook echt altijd!!! op de eerste plaats.
Veel van de paarden zijn rescues.
Willow Ranch is een guest ranch, dus een aantal van de paarden loopt trails of lessen, maar er zijn er ook genoeg die daar niet (meer) geschikt voor zijn. En ook dan ben je als paard van harte welkom! Ook dan krijg je mooi hooi, spelen met vriendjes op de wei, uitstekende zorg. Dat vond ik echt top! Het is een bedrijf, maar echt met hart voor de dieren!
Ik ben dierenarts en ik wil me uitbreiden in de training van paarden. Dus ik kijk ontzettend kritisch naar de gezondheid en het welzijn van de dieren. Dat is wat me vaak tegenstaat van paardenbedrijven voor toeristen. De dieren zorgen voor het brood op de plank, dus ze moeten door. Hier was dat zo anders. Door de bosbranden verderop hing er op een gegeven moment veel rook in de lucht. Dan worden de trails dus afgezegd omdat je de paarden niet wil laten werken met een verminderde luchtkwaliteit.
De paarden staan overdag met vliegenmaskers en elke dag worden de verder op hun lijf ingesprayed met vliegenspray (dat is serieus best veel werk met zoveel paarden), om te voorkomen dat de horse flies ze bijten. Elk paard kan in een schuilstal, er is altijd voer, ze staan altijd buiten in de groep. Als ik paard was, wilde ik hier wel wonen!!
De paarden lopen allemaal met zadels die passen. Sommige bitloos, anderen met bit, maar net wat dat paard zelf het fijnst vindt. 1 van de medewerkers is hoefsmid, dus dat is ideaal. Alle paarden op de blote voetjes die goed bijgehouden worden.
Opstijgen doen ze met een opstijg blok. Is voor de toeristen even gek, maar natuurlijk veel beter voor de ruggen van de paarden

Zoals ik al zei kwam ik naar Willow Ranch voor de horsemanship cursus van Chris Irwin. De certificatie dagen gingen helaas niet door ivm de bosbranden in die periode. De luchtkwaliteit was matig tot slecht dus we besloten unaniem om niet met de paarden te werken (ik zei toch dat de paarden altijd op de eerste plaats kwamen

Het is gewoon zo'n toffe plek met geweldige mensen! Echt! Als je in de buurt bent moet je zeker langskomen op Willow Ranch!
Ik maakte al snel kennis met Rain. Een ontzettend lieve merrie-merrie die heel goed kwaad kon kijken en niet vies was om te happen bij het aansingelen. Fysiek was ze helemaal in orde (best handig als je dierenarts bent, kan je direct zo'n paardje even nalopen), dus we gingen qua training aan de slag. En mevrouwtje zuurpuim kwam langzaam maar zeker los. Dat is zo fijn, dat je hier de gelegenheid krijgt om een paar uur extra aan een paard te besteden om te fysiek en mentaal te verbeteren.

Ik kijk nog regelmatig door de foto's en ik realiseerde me dat ik gewoon nooit foto's van de fantastische uitzichten op de trail rides gemaakt heb

Voor meer informatie over Willow Ranch en mooiere foto's: http://www.willowranchvalemount.com
Ik blijf dit een toffe foto vinden, dus deze moest er ook bij, haha!

Als er interesse is wil ik komende zomer wel updates plaatsen (soort volgtopic) over mijn ervaringen op Willow Ranch. Ik zal van 2 juni tot 28 augustus op de ranch verblijven voor de horsemanship cursussen. (Er zijn nog enkele plaatsen vrij voor de cursus.)