Ik heb geen plezier meer met mijn pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sissie2

Ik heb geen plezier meer met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 08:33

Hoi Bokkers,

Ik heb nu al 3 jaar een eigen pony, daarvoor is ze 2 jaar mijn verzorgpony geweest.
Toen ik haar begon te verzorgen was ze nauwelijks onder het zadel en had ze veel moeilijk gedrag, bokken, steigeren en zo.

Ik heb met haar heel veel overwonnen en nu zijn we zo ver dat ik ontspannen naast haar kan staan en ze bijvoorbeeld zelf op nieuwe objecten afloopt. Ze reageert verder ook braaf op mijn hulpen, kan op de trailer, ik kan op wedstrijd, ik kan springen, crossen en alleen buiten rijden, kortom ze doet eigenlijk braaf alles wat je met je paard zou willen doen.

Alleen vind ik het nu niet meer leuk om naar haar toe te gaan. Ik heb geen motivatie meer en haal er geen voldoening uit. Het lijkt voor mij zo zinloos want als ik iets duidelijk vraag doet ze het direct.

Ik ben ook iemand die van veel uitdaging houdt. Ik heb vroeger op de manege ook altijd op de moeilijke paarden gereden en vond dat leuk. Ik haal met paarden ook de meeste voldoening uit "een stapje verder komen en een drempel overwinnen".

Tegelijkertijd ben ik ook aan mijn pony gehecht, het is mijn paardje en ik heb haar zo ver gebracht. En ik voel ook echt wat bij haar. Ik wil haar niet zomaar verkopen, maar ik merk ook dat het haar niet ten goede doet als ik met tegenzin bij haar kom.

IK heb al verschillende dingen geprobeerd, ik ben meer grondwerk gaan doen, heb andere lessen geprobeerd, dagen genomen om alleen te poetsen o.i.d., ben meer gaan variëren tussen buitenrijden, springen en dressuur maar niks lijkt te helpen. Ik heb er nog over zitten denken om haar te laten dekken en dan vooral met het veulen aan de slag te gaan, maar ik kan pas in het voorjaar dekken en dan moet je nog een jaar wachten, dus dan moet ik nog heel veel tijd uitzitten.

Ik weet niet zo goed meer wat ik er mee moet.
Heeft iemand tips of advies?

agee

Re: Ik heb geen plezier meer met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:44

Verkopen of ruilen tegen een jong paard waar je weer van vooraf aan mee kunt beginnen.
Er zal best interesse zijn in een braaf gereden pony.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:03

Ik begrijp eigenlijk niet hoe je geen uitdaging in het rijden kan hebben. Rij je al steevast 100% in de Grand prix dan? Zo niet, dan doe je het toch echt zelf en zul je anders moeten gaan trainen.

Verkopen en een andere pony kopen kan natuurlijk ook, dat is geen schande.

Maryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:06

Ik zou toch een heel goed ander huisje zoeken denk ik. Zoals je zelf al aangeeft doet het haar ook niet ten goede als je (zeker al voor een lange periode) met tegenzin komt en als je daarnaast ook al zoveel hebt geprobeerd met afwisseling en dergelijke en er geen verbetering is. Is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar dan kan jij weer een nieuw jong of projectpaardje kopen om ook weer veel plezier aan te beleven. Of je moet echt op zoek gaan naar nieuwe doelen met je huidige paardje, bijv hogerop komen in de sport of heel veel bezig gaan met vrijheidsdressuur, maar dat moet je ook net leuk vinden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:28

Stel je geen doelen? Ik weet niet waar je nu staat, maar ook in dressuur en springen kan je nog veel verbeteren.
Met alleen rijden kan ik ook geen motivatie vinden. Maar met les te nemen en dan telkens een doel te stellen, vb ‘dit jaar wil ik mijn paard nagefelijk in alle gangen en overgangen’, ‘perfecte keertwending kunnen rijden’, ....

Of heb je er al eens aan gedacht om een andere tak te proberen? Cross of western? Misschien zelfs opleiden voor de kar?

SilviaKok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:31

Misschien kun je een leuk ruitertje voor je pony zoeken en hem/haar begeleiden?
Wat jij met je pony kan overbrengen op iemand anders is misschien een leuke nieuwe uitdaging.
Loopt ze al voor de wagen? Misschien kun je dit gaan doen?
Er zijn ook best veel andere takken van sport die je zou kunnen gaan beoefenen. Working Equitation, Polocross.
Ik heb zelf ook een pony die ik never nooit weg ga doen maar waar ik zelf niet veel mee kan, beestje is 25 en veelste klein voor mij. Ik heb haar nog voor de wagen beleerd en 2 heb meisjes die haar een vaste dag in de week verzorgen en die ik dan leuke dingen laat doen, daar geniet ik dan weer van!
Dit kan je dan misschien combineren met een bijrijpaard?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:47

Uitdaging (en daarmee plezier) is iets wat in heel verschillende dingen kan zitten. Een aantal jaren geleden zat dat voor mij in zo hoog mogelijk springen of kunnen wijken of vanuit stap aangalopperen. Nu kan ik oprecht blij worden van perfect vierkant halthouden :+
Je zou eens kunnen kijken waar je nog meer uitdaging in kan vinden. Waarschijnlijk loopt je pony prima zijn rondjes en lukken de meeste dingen oké. Wat mij nog altijd helpt is les van een goede, kritische instructeur die me vraagt iets te perfectioneren en het uiterste vraagt. Dus niet streven naar goed, maar fantastisch. Probeer maar eens een perfect ronde volte te rijden, met een constant tempo, goede lengtebuiging en een nageeflijk paard. Mij is het nog nooit gelukt :+ Dát zijn dingen waar ook je uitdaging kan liggen, juist in die "puntjes op de i". En als je dat op die manier kan zien, gaat er nog zo'n wereld voor je open en heb je de rest van je leven aan uitdaging geen gebrek!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:12

Zou je haar willen verkopen?
Zo ja, dan kun je op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.
Zo nee, ga inderdaad doelen voor jezelf stellen en uitdagingen zoeken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:30

Idd wat andere al zeggen, doelen gaan stellen?

Anderzijds snap ik je. Vriendin van mij haalt ook veel voldoening om moeilijke paarden (lees soms echt wel gestoorde) weer om te scholen tot gewoon rijpaard wat de sport in kan.
Als ze eenmaal echt weer braaf zijn haalt ze er ook geen voldoening uit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:36

Ik snap je best , maar je weet nu wat je hebt......
ik heb zo ook ooit eens een pony verkochten heb er spijt van gehad als haren op mijn hoofd, en zijn huidige eigenaar heeft hem na 20 jaar nog!.En wilt hem niet verkopen juist omdat ie zo leuk is!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:41

Goede pony's zijn erg gewild en er loopt vast iemand rond die heel graag zo'n pittige veelzijdige pony wil. Deze is voor jou te braaf geworden, ik zou deze verkopen en iemand anders er een plezier mee doen, en zelf weer een nieuwe uitdaging aanschaffen.
Wellicht zit er binnen je eigen netwerk iemand, of kent iemand een ander die zo'n pony zoekt.

Sissie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 21:44

Dankjewel voor de tips.

Ik zal eerlijk zeggen, er zit nog genoeg uitdaging in het perfectioneren van oefeningen. Maar ik kan mijn aandacht er gewoon niet bij houden en vind het ook niet leuk om elke keer maar door te vragen totdat het perfect is.
Ik heb ook een instructrice die mij les geeft en ook wel dingen mee naar huis geeft om mee verder te gaan. Het ding is meer dat ik het saai vind worden zodra het doorvragen en perfectioneren is. Ik hou van de variatie, de actie en onverwachtheid, maar ook de bijzonderheid van het contact die naar voren komt als een paard moeilijk of inderdaad soms wel gestoord is.

Jullie tips hebben me wel geholpen om helder te krijgen dat ik met haar waarschijnlijk niet meer bij mijn plezier kom en dat ik dus verder moet gaan kijken.
Misschien dat ik inderdaad een bijrijdster voor haar kan zoeken, zelf een uitdagende pony bij kan gaan rijden en daarnaast nog 1 of 2x in de week wat met haar kan doen. Want haar weg doen vind ik ook een risico, ik ben bang er spijt van te krijgen.
Ik probeer het denk ik liever eerst met een verzorgster of zoiets, en als ik haar dan echt niet mis zou ik haar pas verkopen.

Sissie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 22:08

Is er misschien nog iemand die toevallig iemand kent die een uitdagende pony of paard heeft om bij te rijden?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:15

Je zou haar eventueel ook kunnen verleasen :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:21

Als je daadwerkelijk alleen voldoening haalt uit het trainen van 'moeilijke' paarden, zou ik me afvragen of een eigen paard wel een goed idee is.

Lijkt mij dat als je met een paard aan de slag gaat, deze niet altijd moeilijk blijft. Dus dan zou je na bepaalde tijd altijd uitgekeken raken op je paard.

Is het dan geen beter idee om paarden voor een trainingsstal te gaan rijden? Heb je vaak veel verschillende paarden.

Ik persoonlijk ben juist blij als het uitdagende gedrag verholpen is en ik een fijn rijpaard over hou :+

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:32

Tja, wat ik zie is dat kinderen toch vaak na een paar jaar interesse verliezen en de pony weer wordt doorverkocht... en daar heb jij dan niets meer over te zeggen. Dus als het tot de mogelijkheden behoort (ook financieel, voor jou bedoel ik) dan zou ik je aanraden haar te verleasen, zodat je altijd controle houdt over waar ze terechtkomt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:49

Tja, "'t gaapt lijk nen oven," zeggen ze in West-Vl1anderen.

Je pony is klaar bij jou:
- volwassen
- goed opgevoed
- all-round inzetbaar
Massa's mensen zijn op zoek naar zo een pony, daar zitten veel adresjes tussen waar de pony perfect gelukkig kan blijven, met kinderen die echt van hem gaan houden.

Jijzelf bent klaar met de pony:
- je hebt er jarenlang een kluif aan gehad, de voortdurende vooruitgang gaf je plezier. Je bent dus een opleider-ruiter. Je moet doen waar je goed in bent, met een jong paard aan de slag gaan. Een nieuw, jong en onbeholpen paard weer een kans bieden om te evolueren tot een gerespecteerd en graag gezien huisdier.
Je bent een soort leraar op school: het zou totaal verkeerd zijn om je leerlingen bij jou te houden, omdat jij ze graag hebt!

Je hebt nu 1 verantwoordelijkheid: zoek het best mogelijk adresje voor je pony.

Nog een tip: ga ook wedstrijd rijden, echt wel uitdagend.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:55

Ik ken meer mensen hoor met zo'n gevoel. Mn een kennis van mij die bizar goed is met paarden die met zichzelf in de knoop zitten en probleemgedrag vertonen. Zij weet ze allemaal om te turnen in blije tevreden paarden die niet meer denken aan het uithalen van bok/steiger en wegren acties. Maar dan vind ze het niet zo leuk meer dus bij haar komen en gaan de paarden relatief vlot. En wat is daar mis mee? Ze levert enorm fijne paarden dan weer af waar de volgende eigenaar (die eerlijk is eerlijk wel handig moet zijn om dat goede gedrag vast te houden..) enorm veel lol mee heeft. Het paard is enorm geholpen want weer in balans. En zij kan een volgend draakje op de rit krijgen waar ze enorm veel voldoening uit haalt.
En eerlijk is eerlijk, voor een brave krijg je meer geld dan voor een draak dus krijgt ze er dan ook een paar extra centen voor (tov aankoop, niet je stalgeld meerekenen, dan heb je 0 winst) die ze dan weer in de volgende draak steekt.

Het is alleen wel voor veel mensen tegen hun ideaalbeeld, immers veel mensen kopen 1 paard en willen daar altijd mee samen blijven (niet dat dan altijd lukt maar goed). Ik weet dat er ook wel eens commentaar op is. De vraag is of je je daar nu zo vreselijk veel van aan moet trekken. Zolang je een goede nieuwe eigenaar zoekt is het juist prima! Dan wordt zo'n dier ook weer echt gewaardeerd immers!
Laatst bijgewerkt door troi op 01-12-20 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:00

ik denk een paar opties

Een laser zoeken die op jouw locatie komt rijden.. als het klikt en t voelt goed kan diegene mss met de tijd de pony overnemen?? ( hoop mensen die op deze manier een pony durven te kopen)

Een bijrijder zoeken en zelf nog 1 a2 x per week ontspannend rijden en de andere dagen zelf een " opleidpaard" berijden

Verkopen zou ik nog niet doen.. je zegt zelf dat je bang ben dat je spijt krijgt.. dan ben je nog niet zover
doorleren geef je aan dat je dat ook niet meer wilt....

succes..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:46

En als je nu eens een heel nieuwe discipline zoekt? Trec, polo, dat soort dingen? Iets waarbij jij en je paard zelf eigenlijk weer 'op nul' moeten beginnen? Zou dat voor jou weer een uitdaging geven?

Sissie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 21:49

Bedankt voor de reacties!

Als eerste denk ik dat ik wel echt uitgeprobeerd ben qua mogelijkheden. Ik heb afgelopen zomer ook bv een TREC kamp gedaan, heb al cross gedaan, ook wedstrijden heb ik geprobeerd maar dan komt het toch neer op het perfectioneren van de hulpen.

Ik denk inderdaad dat ik meer ben weggelegd om probleempaarden te helpen, of om paarden in te rijden. Aangezien ik nu nog niet direct een oplossing heb blijf ik ook naar mijn pony toe gaan. Ondertussen ga ik denk ik maar mijn ogen open houden of ik iemand kan vinden die haar wil leasen, of er iemand in mijn omgeving is die ik goed ken die haar misschien wil kopen.

Een eigen paard is voor mij lang wel een must geweest. Op zich zou dit denk ik ook kunnen met een paard waar ik (tijdelijk) volledig verantwoordelijk voor ben. Ik vind het ook gewoon fijn om de kleine momentjes met je paard te hebben, en ook gewoon te komen voeren en mesten. Maar dit hoeft natuurlijk niet per se een eigen paard te zijn.