Vraagje over paard op proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Vraagje over paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:58

Hoi lieve Bokkers,

Misschien is dit stom om te plaatsen maar ik doe het toch!!

Nou was ik gister met het paard wat ik op proef heb naar de clubles (je kan natuurlijk wachten op commentaar, want dat is er altijd wel)
Nou had iemand (die iemand is een goede paardenfokker) mij zien rijden en had de vriend van mijn moeder helemaal opgebeld :? om te zeggen dat hij het paard niks vondt en dat het helemaal niks zou worden met mij en het paard.
Dat vindt ik nogal kort door de bocht, maar goed het is wel iets waar je van gaat nadenken..Hij heeft er uiteraard verstand van.. (hij heeft daarna ook zelfs meteen mijn instructeur opgebeld)

Dus wat zouden jullie doen in z'on geval? is dit een serieuse waarschuwing of iets anders?
Ik heb het paard op proef dus zit nergens aan vast maar het is wel vervelend om zoiets te horen..

Het paard is 9 jaar en er is nog weinig meegedaan.(geen wedstrijden enz meegereden) (ik heb al een topic geopend met rijden in de picture)
Ik heb mijn andere paard verkocht omdat wij geen klik hadden,(ze was te veel paard voor mij en de baas over mij) toen had ik eindelijk een ander paard gevonden, die werd afgekeurd.. dus nu 1 op proef en het zit weer niet helemaal mee geloof ik...

Misschien zijn er mensen met zulke ervaringen?
Hou het aardig aub!

:wave:

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:03

Ik zou zeggen, kijk eens naar de reacties bij ITP, allemaal positief! Ik denk dat je zelf een klik moet voelen zowel in de omgang als qua rijden. Heeft hij ook gezegt waarom hij vindt dat het niks gaat worden?

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:04

Ik zou het zelf aankijken, bedenken hoe je zelf rijd op 't paard.
Klikt het?

Als je het paardje net op proef hebt is 't logisch dat t nog niet allemaal van een leien dakje gaat, jij moet aan het paard wennen en het paard aan jou. Ik zou nie top de mening van 1 iemand af gaan, zelf voel je altijd nog het beste of het goed gaat tussen jou en dat paard, of juist niet.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:06

Of zou die gene zelf wat te koop hebben, wat volgens hem veel beter bij je past...... :)*

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:07

Wat is je eigen gevoel? Jij bent tenslotte de persoon die erop zit en het paard voelt.

Vertrouw op je eigen gevoel en zoals je in de ITP topic hebt gezegd dat je het fijn vind voelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:10

Wat een sukkel, daar moet je helemaal niet naar luisteren joh.
Als zo iemand daarvoor je ouders en instructeur gaat bellen zit hij wel heel erg om aandacht verlegen.
Dat iemand er 'verstand' van heeft zegt ook niet alles hoor, niemand kan voorspellen hoe een paard over een paar maanden is en bovendien speelt karakter een heel grote rol en daar kun je nauwelijks een inschatting van maken al je hem een uurtje ziet lopen.

Toen ik voor het eerst met mijn pony op clubles kwam stond iedereen met 'verstand' ook vooraan om te vertellen dat het nooit wat zou worden en ze kon maar beter direkt naar de slacht. Inmiddels is de pony M springen, L sgw en L dressuur, helaas heb ik haar niet verder gereden omdat ik toen 18 werd anders was ze zeker ook M sgw en M dressuur geworden.

Ik zal eens bij ITP gaan kijken :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:11

Ik vind het een nogal aparte reactie van die ene persoon als ik eerlijk moet zijn.
Tja.....hoe serieus moet je zo iets nemen?
Ik zou de persoon zelf benaderen en vragen of hij zijn uitleg kan verklaren.....
Dan kan je altijd nog over die argumenten na gaan denken als je dat wilt.

Het beste is nog altijd je eigen gevoel hoor.....daar kan je altijd het meest op vertrouwen.

succes

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:11

@LSP89: Ja precies! ik moet ook zeker naar mijn eigen gevoel luisteren! ik ga vanmiddag weer een poging wagen met rijden!
Maarja het blijft natuurlijk vervelend ;(

@Tones: Ja dat vraag ik me ook af, maar hij heeft alleen maar paarden boven de €12.000 en hij weet geloof ik dat ik niet in die prijsklasse zoek..

@Xjosee: Nee hij heeft niet precies gezegd waarom, wel dat houston bloed lastig is (ik heb hem ook zelf niet gesproken, misschien moet ik dat maar doen?)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:14

Bel zelf de persoon op en vraag hem wat er aan mankeert. Schijnbaar heeft ie een duidelijke mening en wil hij je waarschuwen en mocht je het met hem eens zijn waarom het misschien toch niet zo'n goede combi is als het lijkt kan je hem vragen om je te helpen in je zoektocht.
Misschien is het wel zo dat hij heel iets anders voor ogen heeft wat een goed paard is dan dat echt bij je past en ziet hij een matig paard en vergeet hij te zien dat je misschien helemaal niet op zoek bent naat een super sportpaard maar naar 1 waar je mee kunt lezen en schrijven. Nogmaals:neem contact met hem op en vraag hem ernaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:14

Inderdaad, wat een eikel zeg!
Heeft hij er ook bij verteld WAAROM het niets voor jou was?
Misschien vond hij het juist wel een mooi dier en heeft hij zijn zinnen er zelf op gezet!

MiniLoe

Re: Vraagje over paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:07

Heeft diegene niet zelf intresse in dat paard en probeert jou van de koop af tehouden?
Zolang er geen medische onderbouwing is waarom het paard niet goed zou zijn, zal ik lekker zelf op je gevoel afgaan.
Voel je je prettig bij het dier en voelt het goed, gewoon doen.

Soms moet je een gok wagen om te vinden wat je zoekt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:41

hesterve schreef:
Bel zelf de persoon op en vraag hem wat er aan mankeert. Schijnbaar heeft ie een duidelijke mening en wil hij je waarschuwen en mocht je het met hem eens zijn waarom het misschien toch niet zo'n goede combi is als het lijkt kan je hem vragen om je te helpen in je zoektocht.
Misschien is het wel zo dat hij heel iets anders voor ogen heeft wat een goed paard is dan dat echt bij je past en ziet hij een matig paard en vergeet hij te zien dat je misschien helemaal niet op zoek bent naat een super sportpaard maar naar 1 waar je mee kunt lezen en schrijven. Nogmaals:neem contact met hem op en vraag hem ernaar.

Als diegene er zo van overtuigd is dat het niets voor haar is had hij dat ook gerust tegen haar kunnen zeggen toch?

TS; heeft je instructeur er nog wat over gezegd? Wat vond ze van zijn commentaar?

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:47

Ik heb ook je foto's gezien: wat een leuk paardje! Ga alsjeblieft op je eigen gevoel af. Ik denk dat je best weet wat je wilt! Blijf daar dan ook bij. Heel moeilijk na de teleurstellingen misschien maar ik denk dat je erger spijt krijgt als je niet je EIGEN gevoel volgt.

Jaap_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:01

Vraag aan die man waarom hij deze mening heeft. Pas als een heel goede reden heeft zijn opmerking serieus nemen. Verder gewoon op je eigen gevoel afgaan, het is logisch dat het rijtechnisch nog niet voor elkaar is als je het paard nog op proef hebt.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:13

Bedankt voor alle berichtjes!!

@ Jaap_K: het is zeker rijtechnisch nog niet in orde, daarom snap ik zijn reactie niet helemaal, het kan niet meteen super er uitzien!

Misschien moet ik hem inderdaad opbellen! of maar lekker laten zeuren!

Ik moet goed naar mn eigen gevoel luisteren! al blijft dat best lastig!

@Anneliesdj: Hij had het beter tegen mij kunnen zeggen! dat komt al beter over dan viavia!
Ik heb mijn instructeur opgebeld over hetgene wat die man had gezegd over mij en het paard, waarop hij zei ja hij heeft mij ook meteen gebeld..Hij zegt ik kan er niet goed over oordelen ik heb het paard nu 1x zien lopen en ik kan alleen maar zeggen dat ie verder braaf was! Hij vindt het alleen raar dat een paard van 9 jaar nog niets heeft gedaan (vindt ik zelf ook altijd maar een beetje vreemd) en hij denk dat er nog veel werk aan zit, en gunt mij een paard waar ik gewoon lekker op kan stappen en mee weg kan rijden. en dan binnen een paar maandjes een proefje mee kan rijden! daar kan ik me dan ook wel in vinden na het gedoe met mijn vorige paard (ik was ook opzoek naar een paard waar ik gewoon lekker mee kan gaan rijden en niet te veel gedoe) dus het is nog even proberen allemaal! zaterdag bel ik de mensen weer van het paardje is! en dan moet ik misschien gaan beslissen! het blijft lastig!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:22

Wat is je eerste eigen gevoel over t paard?
Ik heb t idee dat je door anderen aan t twijfelen bent.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:31

Luister naar je eigen gevoel, dat je had voor het commentaar.
Je hebt al een paard gehad waar je de klik niet mee had, dus je weet hoe het niet moet aanvoelen.
Proef is misschien nog kort om het geheel te beoordelen, maar geef jullie beiden een kans.
Het is misschien een paard waar je aan moet werken,maar wie weet wat je eruit haalt, onder goede begeleiding.
Ik vind de foto's van je topic er niet verkeerd uitzien! Maar hoe voelt het aan?
Maar snap dat het last is hoor! Maar naar je eigen gevoel luisteren!!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:33

Hoi,

zoals de andere zeggen: gewoon op je eigen gevoel af gaan.
Ik heb sinds kort een eigen paardje, een fjord. Ik had haar al een hele tijd geleden op marktplaats zien staan, maar volgens mijn oom had ze zomerexceem. Dus advertentie gelaten voor wat het was, hoewel ik het een prachtpaard vond. Toen heb ik na een paar maanden, toen ik nog niet het juiste paard was tegen gekomen een advertentie gezet voor wat ik zocht. De eerste reactie gind over die fjord. Ik uitgezocht, bleek geen exceem te hebben... Dus ik proefrijden. Ik was na die middag echt verkocht, super mooi paard en het rijden ging ook erg goed. Kom ik thuis, mailtje van mijn oom: dat dit paard niet de makkelijkste zou zijn. Ook ik zocht een paard waar ik zo op kon stappen en mee weg kan rijden en dan is zo'n bericht niet leuk. Ik heb contact gezocht met de vorige eigenaren en de vrouw die haar daarvoor had. Die hadden allemaal een logische verklaring voor de titel 'moeilijk paard' maar niet iets wat voor mij een probleem zou zijn. Ook het stamboek gemaild en daar kreeg ik maar vage antwoorden.
De vorige eigenaren stelden voor dat ik haar wel op proef mee kon krijgen, ik had nl vakantie dus lekker de tijd. Door verschillende omstandigheden liepen die twee weken niet echt lekker. Dus ik heb wel aardig lopen twijfelen. uiteindelijk heb ik iemand om hulp gevraagd om naar ons te kijken en met ons te werken. Iemand die er totaal geen belang bij had dat ik het paard zou kopen, maar die er wel verstand van heeft. Zij zag wel dat de klik er was (en die heb ik ook zelf altijd gevoeld). Op dit moment hebben wij freestyle lessen en zijn we lekker bezig met grondwerken. Ik kan alleen maar zeggen dat het super gaat en dat ik zo onwijs blij ben met dit paard! binnenkort wil ik het rijden op gaan pakken en hoewel ik denk dat we heus nog wel kleine dingen zullen gaan tegen komen ben ik ervan overtuigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Wij horen bij elkaar!

kortom: volg je gevoel. Zoek goed uit waar de negatieve reactie vandaan komt, zodat je evt. weet dat je te wachten staat. Maar als jouw gevoel zegt dat dit paard het moet zijn, dan moet dit paard het zijn. Ook al zit er dan wat meer werk aan dan je in eerste instantie zou willen, je hebt dan wel straks een top paard wat helemaal bij jou hoort!

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:03

Uit je ITP topic krijg ik het idee dat je echt een klik voelt en blij bent met dit paard. Je instructeur zegt je een paard te gunnen waar je zo mee weg rijdt en snel een proef mee kunt starten (en dit paard is schijnbaar nog niet zo ver). Maar wat gun jij jezelf?

Ik denk dat het voor jezelf heel belangrijk is om na te gaan wat nu je doel is! Waarom heb je je vorige paard verkocht (geen klik met paard, of geen klik qua rijden, etc)?
Wil je graag lekker rijden en plezier hebben met je paard? Ik denk te zien en te lezen dat je dat met dit paard hebt. Lijkt mij dat die dressuur dan wel op z'n pootjes terecht komt hoor! Okee, de weg naar je gewenste niveau zal misschien wat langer duren: aan jou de vraag of je dat erg vindt!

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:06

eens met Muizenissen. Ik denk dat de band het belangrijkste is, dat je met de persoonlijkheid van het paard erg klikt. Wat je er dan nu op dit moment al dan niet mee kunt is m.i. minder belangrijk, juiste klik maakt juiste training veel makkelijker. Of wil jij liever meteen wedstrijdrijden? Ja, dan is het misschien wat minder geschikt,dat kan.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:40

@ Tones: Mijn eigen gevoel was de 1e paar dagen goed! maar dan vraag je niet zoveel van zon paard natuurlijk! Nu is hij met opzadelen als hij alleen staat heeel onrustig en ongeduldig. En het rijden gaat wat minder goed, maarja dat kan onwennigheid zijn of het is zn karakter! heel moeilijk te zeggen in een korte tijd.
Ik neem ook wel meningen van andere (mijn instructrice en instructeur) mee in mijn besluit maar uiteindelijk doe ik wat ik zelf wil...(het paard wat afgekeurd werd die ik helemaal leuk vondt, vondt mijn instructrice helemaal niet zo leuk (was meer een spring/eventing paard) Dat geeft wel aan dat ik als ik het helemaal leuk vindt toch wel doe :o

@Scheepie en Muizenissen: Ik had met mijn vorige paard qua omgang zeker een klik! maar het rijden ging niet lukken, we kwamen niet vooruit en zij was echt de baas over mij uiteindelijk ;(
Ik gun mezelf een paard waar ik lekker mee aan de gang kan, dressuur springen en als het helemaal goed gaat wil ik graag wedstrijden gaan rijden..Misschien ben ik met dit paard nog wel even bezig voordat dat kan dat is lastig te zeggen..

@jojootje84: Wat goed dat het toch goed is gekomen met je paardje en dat je de juiste keuze hebt gemaakt! en naar je gevoel hebt geluisterd! Kan ik wat van leren haha :P

@Daydream: Het liefst wil ik graag wedstrijden rijden.. dit wilde ik al zooo graag met mn vorige paard, maar door onzekerheid en mislukte pogingen ben ik daar mee gestopt. Dus heeel eerlijk geef ik toe graag snel op wedstrijd te willen.
maar goed ik weet niet hoe het allemaal kan en gaat lopen...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:53

Het is ook moeilijk om naar je gevoel te luisteren. Zeker als anderen en/of je verstand iets heel anders zeggen. Toch denk ik altijd dat naar je gevoel luisteren de beste keuze is. Je voelt dat niet voor niks. Als je gevoel zegt dat dit het paard voor je is ook al is er meer werk aan dan je eigenlijk zou willen dan is daar een reden voor. Soms blijft die reden je eeuwig onduidelijk, soms kom je daar heel snel achter.
Maar als jouw gevoel je zegt dat je snel op wedstrijd wil en dat dat niet bij dit paard past tja, dan is het natuurlijk ook duidelijk. Maar ik denk toch dat die gevoelsmatige klik de belangrijkste is, en dit paard is natuurlijk niet voor niets al op proef bij je... En is het niet juist geweldig als je uiteindelijk dit paard zover krijgt als jij graag wil, op jouw manier, door samen hard te werken? Is dat niet leuker, ondanks dat het iets langer duurt, dan een paard wat al het juiste niveau heeft en waar je na een korte periode wennen zo mee naar een wedstrijd kan?
Ik ben absoluut geen wedstrijd ruiter, maar het lijkt mij geweldig als je door echt samen hard te werken ergens komt. Je kan dan misschien niet gelijk morgen een Z dressuur wedstrijd met m lopen, maar je werkt wel samen naar een bepaald niveau en doel toe. Dat lijkt me veel mooier, zeker als jullie die klik hebben en er samen plezier in hebben. Dat je ziet hoe je paard vooruit gaat...
Maar goed, ik ben geen wedstrijd ruiter, dus misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd hoor...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:44

Ik kijk naar jouw topic en ik zie niks anders dan een hele leuke pittige combinatie. Natuurlijk zijn het slechts foto's en kan je pas een goed oordeel vormen als je de combi irl ziet, maar vraag me toch sterk af waarom die man zo'n scherpe mening had. Ik denk ook aan een onderliggende reden, of een soort jaloezie.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:48

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is je gevoel volgen.
Buitenstaanders hebben altijd wel wat te zeggen maar jij moet de keuze maken en niet hun.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:48

De vraag is of jij die klik hebt met het paard, niet of die man die paarden fokt dat heeft. Ik heb je RITP gezien en ik vind het een leuke combi!
Natuurlijk gaat er tijd overheen voordat het 'echt' wat wordt. Maar dat komt vanzelf! Ik zou gewoon lekker mijn eigen kop volgen!

Toen ik mijn paard kreeg, waren er ook mensen die hem te klein vonden voor de springsport. Echter, toen we erg goed gingen in de B en ze zijn potentie zagen, was hij ineens geweldig!