Mijn paard op proef ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Mijn paard op proef ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:54

Ik verkoop mijn E pony, er zijn mensen wezen kijken die hem graag op proef zouden willen,
heeft hier iemand ervaring mee ? betalen de mensen die hem op proef nemen het hele bedrag,
de helft, of hele maal niets, moet ik een contract op maken, en wat gebeurt er als mijn paard in
de tijd dat die mensen hem op proef hebben, een blessure ofzo iets krijgt..
alvast bedankt, hoop snel op antwoord !
(weet niet of het hier goed staat)

confetti

Re: Mijn paard op proef ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:56

Een paard op proef geven, dat zou ik persoonlijk niet doen. De risico's blijven voor de eigenaar.
Is het niet mogelijk, dat ze de pony bij jou een week proberen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:56

Ik zou mijn paarden nooit op proef meegeven.
Je hebt geen idee wat er in die tijd mee gedaan wordt en als ie terug komt in welke staat dat is. (en dus welke problemen jij vervolgens hebt)
Volop proefrijden mag wel, maar dan gewoon bij mij op stal.
Als ze echt interesse hebben doen ze dat ook wel.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:57

Zou ik niet doen geloof ik.. maar zo wel: alles in een contract vastleggen wie voor wat verantwoordelijk is.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:59

het probleem is dat ze willen kijken of mijn paard in hun kudde past, het is om de hoek, dus kan altijd en elke dag gaan kijken. Ik was er ook op tegen, zou het eigelijk ook niet willen, maar als ik het toch zou doen.. het hele bedrag laten betalen of niet ?..

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:00

Ik heb mijn eerste pony op proef mee gekregen, we hadden de helft betaald en een contract opgesteld dat na een week of de pony terug zou gaan en wij geld terug kregen, of het laatste bedrag gingen betalen.
En de eigenaar van die pony is zelf de andere helft van het bedrag op komen halen op de afgesproken datum.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:02

hey
ik heb mn pony 4 jaar geleden gekocht met een clausule in het koopcontract dat als hij geen match heeft met de kudde hij terug mag binnen 4 weken
ik heb het hele bedrag gewoon betaald
(en hem nooit meer terug gebracht)
als er in die periode iets met hem gebeurt was was dat mijn verantwoording natuurlijk.
maar laat het goed vastleggen op papier.

succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:02

Citaat:
het probleem is dat ze willen kijken of mijn paard in hun kudde past, het is om de hoek, dus kan altijd en elke dag gaan kijken

En wat als het niet past en jouw paard mag de nodige rake klappen incasseren?
Als ze op proef is zit jij met die problemen aangezien ze het paard dan waarschijnlijk niet nemen.
Als het paard al verkocht is ligt dat bij de nieuwe eigenaren.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:06

Ja.. jeetje nu zit ik echt te twijfelen... ik weet het gewoon niet. morgen komen ze nog een keer kijken, maar denk dat ik ga zeggen, dat ze hem koopt voor het hele bedrag, na een week mag ze hem terug brengen 'in de oorspronkelijke staat'

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:08

dominiquesr schreef:
het probleem is dat ze willen kijken of mijn paard in hun kudde past, het is om de hoek, dus kan altijd en elke dag gaan kijken. Ik was er ook op tegen, zou het eigelijk ook niet willen, maar als ik het toch zou doen.. het hele bedrag laten betalen of niet ?..

Dan absoluut niet! Dat is kort gezegd hun probleem. Ik zou echt niet dat risico durven te nemen, dan zoeken ze maar verder. Je moet er toch niet aan denken dat hij een been breekt of weet ik veel wat en dat zij hem doodleuk terug brengen :n

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:09

dominiquesr schreef:

en als dat niet gaat krijg je je pony kreupel terug?
en niets mondeling doen, hoor.
alles op papier, al lijkt het nog zo overbodig
Laatst bijgewerkt door humanoidR op 28-11-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:10

Gewoon niet doen, er zijn te veel haken en ogen, echt waar.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:10

Ik zou er dan zeker ook voor zorgen dat je erbij bent als ze voor het eerst aan de kudde geintroduceert word!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:11

Helemaal mee eens.
Zorg wel dat je het goed op papier zet voor de zekerheid!!

dominiquesr schreef:
Ja.. jeetje nu zit ik echt te twijfelen... ik weet het gewoon niet. morgen komen ze nog een keer kijken, maar denk dat ik ga zeggen, dat ze hem koopt voor het hele bedrag, na een week mag ze hem terug brengen 'in de oorspronkelijke staat'

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:12

Citaat:
'in de oorspronkelijke staat'

Hoe leg je dit vast?
Als je paard iets krijgt in de proefperiode heb je grote kans dat de testers (om ze zo maar even te noemen) behoorlijk moeilijk kunnen gaan doen.
Hoe kun je aantonen dat het probleem niet bij jou was ontstaan, dus wie zegt dat het bij hun is gebeurd enz. Mensen die geld terug willen kunnen behoorlijk moeilijk doen als jij niet meewerkt.

Ik zou het echt niet doen. Dan maar iets langer in de verkoop, maar wel zekerheid voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:37

Bedankt voor de reacties iereen ! Meer mogen er natuurlijk altijd komen !

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:00

Het lijkt me in elk geval verstandig dat zij jouw pony eerst eens een paar dagen apart zetten in de buurt van hun kudde. Dan eentje van de kudde erbij, nog eens eentje en als dat allemaal goed gaat, kunnen ze dan met zijn drietjes bij de rest van de kudde. Dan is er het minste risico dat er iets gebeurt.
Ik heb de mijne ook twee weken op proef gehad, wel volledig betaald, maar die heb ik die twee weken dus bewust apart van de andere paarden gehouden, ik durfde het niet aan in die periode.
In de eerste week is ze gekeurd, dat verliep goed en toen is ze gebleven.
Als ze echt van plan zijn jouw pony gelijk bij hun bestaande kudde te doen, moet je geen proeftijd afspreken en ze gelijk het volledige bedrag laten betalen, dat risico is gewoonweg veel te groot. Dan moet dat maar hun risico zijn.
Ik heb het één keer gezien dat het goed mis ging met een nieuwe in een bestaande kudde van drie pony's, de nieuwkomer was een groot paard, maar binnen vijf minuten had hij in het draad gezeten, opgejaagd door het groepje, en zijn pezen door...

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:01

ik zou er ook nooit aan beginnen, de kans dat er iets mis gaat is reeel en dan zit jij met de gebakken peren....

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:41

Ik denk dat je het wel kan doen doom, alleen alles op papier en gewoon gaan kyken.
en laat ze wat vaker komen!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:50

Toen ik mijn haflinger verkocht, heb ik hem wel op proef mee geven.
Eerst heb ik hem bij mij helemaal laten keuren, toen alles op papier gezet en allebij de partijen dit getekend.
De nieuwe eigenaares had een aanbetaling gedaan.
De haflinger is daar gebleven, en heb de rest van het geld gekregen zoals afgesproken.

Toen ik voor een andere paard ging kijken, heb ik deze ook op proef gevraagt.
Met deze eigenaar hebben we het zelfde afgesproken.
maar zij wou het paard niet laten keuren op haar kosten, dus hebben wij het gedaan in de proeftijd.
het paard werd helaas afgekeurd.
en we hebben het paard terug gebracht, en de aanbetaling terug gekregen.

Ik heb hier nooit problemen mee gehad, en als ik weer een paard zou kopen(heb er nu 1 dus voorlopig niet nodig :P )
Dan vraag ik hem/haar weer op proef.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:26

weet je wat mij ook wel verbaasd
dat hier iedereen zo "tegen" op proef meegeven lijkt.
uiteindelijk is het gewoon een heel nette manier van zaken doen vind ik
want als de koper wil heeft die alle recht zelfs om binnen een bepaalde periode (dacht 14 dagen) de aankoop
(in dit geval het paard) retour te brengen als het niet aan de eisen voldoet.
voordeel van het op proef meegeven en op papier vaststellen is dat je er wat meer grip op houd denk ik.
ben benieuwd wat je gaat doen eigenlijk

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:42

Ik ben blij dat ik mijn paard destijds wel op proef heb meegegeven. Paard zou daar doodongelukkig geweest zijn (en toonde dat ook héél duidelijk, door niets meer te eten, niets meer te drinken, te bokken, te bijten en zich in de stal constant met haar kont naar de deur te dreigen), om die reden is ze daar ook niet gebleven.

MAAR: ik heb er echt wel een stevig contract aan opgehangen. Proef was één week, helft werd vooraf betaald. Bij 'aflevering' hebben we haar ook samen volledig onder de loep genomen: geen uiterlijke 'wonden' of dergelijke, links/rechts gelongeeerd, rechtdoor laten lopen. Stond ook duidelijk in het contract dat dat gebeurd was en in orde was. Paard mocht ook niet samen met andere de wei op (mij te riskant). Verwondingen/schade aangebracht door haar (aan mens of dier) waren voor hun kosten. Als het paard blessures oploopt tijdens het verblijf, die niet in korte termijn verholpen kunnen worden (dus bv hoefzweer/schaafwondje niet meegerekend -korte termijn is dan hier 1/2weken), dan wordt de volledige verkoopsom betaald (ongeacht of ze dan kiezen om paard al dan niet te houden). Anderzijds hadden zij ook wel de 'clausule' dat ze een bloedproef lieten doen in die week, en als die achteraf niet goed bleek te zijn (inzake verdovende middelen ed) zouden wij ook verplicht zijn geweest om ze (zelfs na die proefweek) terug te nemen.

Als zij per sé op proef willen, mij goed.... maar ze moeten wel beseffen dat zij dan echt ALLE risico dragen. Als ze daar niet mee akkoord wilden gaan, welja, simpel.. dan ging ze niet op proef :).

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:47

Onder normale omstandigheden zou ik het niet doen (zonder goed opgesteld contract) maar je zegt dat ze om de hoek wonen? Kun je dan bijv niet zelf meegaan en kijken hoe ze dat aanpakken? Hoe is je paard over het algemeen tegenover andere paarden? Heb je een vermoeden dat het moeilijk gaat worden?

Ga kijken hoe hun paarden erbij staan en beslis dan. Als het lukt heeft je paard wel een heel fijn huis met meerdere soortgenoten, lekker buiten. Ik zou dan wel een contract opstellen voor het geval het paard geblesseerd raakt en je het dan zo terug krijgt. Maar in deze situatie zou ik het denk ik wel proberen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:52

In feite geeft iedere paarden verkoper zijn/haar paard "op proef", een paard mag voor zo ver ik weet binnen een bepaald tijdsbestek terug gebracht worden naar de vorige eigenaar. Als je de keuze krijgt om je paard op proef te doen zou ik het wel weten; niet doen! Wie weet hoe je je beestje terug krijgt ;)