overhalen, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

overhalen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:32

De eeuwige vraag; Hoe haal ik mijn ouders ( vooral mijn vader ) over tot een eigen pony?

Het verhaal zit zo: Mijn vriendin heeft een eigen paard en ik ga regelmatig met haar mee naar de stal waar ze staat. Het is een kleine prive stalling met een klein groepje van 7 paarden. Er staat al een tijd een haflinger merrie maar helaas heeft de eigenaresse geen tijd en geld meer voor haar. Het beestje is op 3 jarige leeftijd professioneel ingereden maar heeft daarna een jaar stil gestaan. Ze is nu 4 jaar jong en omdat ze alleen is ingereden en er verder niks mee gedaan is, weet ze niet precies meer hoe ze op de hulpen moet reageren. Het is een schat van een beest en er zit niks van kwaad in. Kijkt altijd vrolijk, alleen wat onhandig en in de war. Sinds kort rijd ik haar een paar dagen in de week en we boeken al grote stappen vooruit. Hoewel ik nooit een "haflinger mens" ben geweest ben ik echt gek van deze merrie! Het is zo'n toppertje en ze doet zo haar best voor alles.
Als ze op die prive stal blijft, mag ze voor gratis en voor niks weg. Inclusief alle toebehoren als zadel, hoofdstel en dekens. De stalling zelf is 40 in de week waar ook alles bij inbegrepen zit. Ze wordt smorgens en 's avonds binnen gezet, ze wordt gevoerd (stal eigenaar betaald het voer dus ik hoef het niet zelf te regelen) en de stal wordt gemest. Omdat ze een haf is, heeft ze hele harde hoeven en hoeft ze niet vaak naar de hoefsmid. Al om al valt het in kosten reuze mee en is dit voor mij toch een kans uit vele.

Mijn vader is een behoorlijke dwarskop en moeilijk over te halen. Vandaar dat ik jullie bokkers om hulp vraag!
Bedankt voor het lezen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:33

TAO --> PP

troi

Re: overhalen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:16

Tja, als je zelf het maandbedrag kan ophoesten (reken stalling en daarbij gemiddeld 50 euro extra elke maand voor vervangin/aanschaf spullen- hoefsmid- wormenkuur) en rond de 2000euro op je spaarrekening hebt als spaarpot voor da kosten dan zou je het kunnen vragen. Kun je het niet zelf betalen dan zou ik het niet vragen, is erg veel geld..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:33

De gouden tip? niet meer zeuren.
Je ouders willen het niet, dit kan door allerlei redenen zijn.
Zoek een leuke verzorgpony, daar zul je meer aan hebben dan bij de ouders te gaan zeuren ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:36

Wat zijn de redenen die je vader geeft? Je bent volgens je profiel 17 dus je zou verantwoord genoeg moeten zijn voor een eigen paard.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:43

_Amigo schreef:
Je ouders willen het niet, dit kan door allerlei redenen zijn.
Zoek een leuke verzorgpony, daar zul je meer aan hebben dan bij de ouders te gaan zeuren ;)

Het punt is, ik weet dat mijn vader het heel graag wil maar ik weet niet wat hem tegen houdt. Waarschijnlijk dat hij niet de exacte kosten weet.
En een verzorgpaard begin ik niet meer aan! Ik heb 4 jaar lang een top verzorgpaard gehad, ze was letterlijk mijn alles! Door prive redenen moest ik er helaas mee stoppen en dit heb mij echt gebroken. Tussendoor nog wat paardjes gereden omdat ik het paardrijden toch miste. Maar nooit goed genoeg geweest (en ik zeg niet dat ik de beste ruiter ben, helemaal niet, maar ik weet wel dat ik goed voor en met paarden ben) en op asociale manier is mij duidelijk gemaakt dat ik niet meer nodig was.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:44

karuna schreef:
Wat zijn de redenen die je vader geeft? Je bent volgens je profiel 17 dus je zou verantwoord genoeg moeten zijn voor een eigen paard.

Dat is dus zo'n voorbeeld van zijn koppigheid, hij geeft geen redenen. Hij mompeld wat en begint dan over iets anders te praten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:45

Je slaat mijn reactie over.. Wil je het dier zelf betalen of moeten je ouders dat ophoesten??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:49

xxemmely schreef:
karuna schreef:

Dat is dus zo'n voorbeeld van zijn koppigheid, hij geeft geen redenen. Hij mompeld wat en begint dan over iets anders te praten.

En als je gewoon doorvraagt en vraagt wat hij mompelt of zegt dat je hem niet verstaat? Heb je nog een moeder die kan meebeslissen zo ja wat is haar mening?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:54

niet overhalen heeft geen zin je bent op een leeftijd dat je het zelf zou moeten kunnen betalen met een bij baan..en kunnen sparen ik heb pas een eigen paard gekocht toen ik 20 was en paarden kosten meer geld dan jij denkt...

wat als ze wat mankeren heb je daar geld voor? even een voorbeeld ik heb een 3 jarige gekocht toen 10 jaar geleden je wil niet weten hoeveel zij heeft gekost in DA rekeningen en fisio enz nu heb ik een 13 jarige grasmaaier en dan? kun je dat veroorloven, dit zijn wel dingen waar je over na moet denken voor je begint aan een eigen paard

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:59

Maak een schema van alle kosten en een duidelijk overzicht van alles. Je vader kan natuurlijk best bang zijn voor de gevolgen- pony-gaat goed met rijden-wedstrijden-trailer nodig en weg vrije zaterdagen.

Alles op papier en dan nogmaals het gesprek aangaan, bedenk ook wat je voor school/opleiding doet, blijf je de eerste jaren nog thuis enz wil je wedstrijden gaan rijden, gewoon alles bedenken wat er toe doet.
Heb je geen baan dan meteen eentje zoeken en zelf de kosten betalen, dat kan best als je 17 bent.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:12

Eens met troi! Kijk of en hoe je het zelf zou kunnen betalen, maak hier een mooi overzicht van en overleg aan de hand daarvan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:13

O je bent al 17! Nou over een jaar uit huis gaan en op kamers en dan kun je zelf een paard kopen en onderhouden ;)

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:34

@ troi Ik zou een deel van de stalling mee kunnen betalen, maar niet alles. Ik ben al een tijd lang opzoek naar een baan maar wordt niet snel aangenomen omdat ik te oud ben. Mag nu binnekort wel op een solicitatie gesprek en hoop dat ik aangenomen wordt zodat ik meer kan mee betalen.

@ karuna Als ik door blijf vragen negeert hij me gewoon. En mijn ouders zijn gescheiden en ik zie mijn moeder niet vaak meer. Zij weet wel hoe belangrijk het voor mij persoonlijk is maar ze heeft er het geld niet voor. Mijn vader heeft dat geld wel. Ik help hem met zijn boekhouding dus dat weet ik zeker. Ook weet ik dat hij graag een pony wil omdat hij het leuk vind om met pony en kar door het dorp te rijden.

@ bigone Bedankt voor de tips voor zo'n uitgebreid schema, ga het zeker proberen.

Iedereen bedankt voor de positieve en negatieve verhalen, zet mij ook weer aan het denken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:57

Ik zou eerst een leasepony doen.
Ik wilde vroeger ook altijd een eigen pony maar nu heb ik een top leasepony en wil ik geen eigen meer. :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:08

xxemmely schreef:
Ik ben al een tijd lang opzoek naar een baan maar wordt niet snel aangenomen omdat ik te oud ben.

Hier krijg ik een beetje een hard hoofd in... Meid je bent 17... Op die leeftijd liggen de baantjes voor het oprapen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:13

Als je ouders geen pony aan je geven, is dat echt niet raar hoor.

Heb ik ook nooit gehad, en 1,5 jaar geleden zelf een pony gekocht.
Mijn ouders betalen er niets voor. Ze kunnen dat gewoon niet opbrengen. Als ik was gaan zeuren was het echt niet ineens wel zo geweest.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:20

Zet alles op een rijtje wat de kosten zijn, en laat dit aan je vader zien, en maak ook een lijste met voor-nadelen van een eigen paard/die merrie.

@MrUlbe baantjes voor het oprapen voor 17 jarige? Helaas niet :n Ik zoek ook al bijna een jaar, bij genoeg winkels etc solicitatie formulier ingeleverd, maar heb nog nooit iets terug gehoord, en zo gaat het bij bijna al mijn vrienden ook, of ze vinden een baantje bij familie/vrienden, werk vinden is voor ons 17 jarige ook niet makkelijk meer

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:26

Niet. Je ouders zijn verstandig. Een paard kost geld, veel geld. Das niet alleen de aanschaf, maar ook maandelijks terugkerende bedragen.
Waarschijnlijk kunnen je ouders het niet missen. Wellicht heb je broertjes/zusjes en vinden ze het niet eerlijk als jij een pony krijg en zij niks.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:29

Love_shyboy: is dat werkelijk zo? Dan heb ik niks gezegd. Toen ik 3 jaar geleden (ik was 16) solliciteerde kon ik gelijk aan de slag. En bij iedereen die ik nu zie solliciteren is dat ook zo. Ik denk alleen dat je niet het best van het beste wil krijgen en ook tevreden moet zijn met een supermarktbaantje of een horecabaantje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:29

Citaat:
@ karuna Als ik door blijf vragen negeert hij me gewoon. En mijn ouders zijn gescheiden en ik zie mijn moeder niet vaak meer. Zij weet wel hoe belangrijk het voor mij persoonlijk is maar ze heeft er het geld niet voor. Mijn vader heeft dat geld wel. Ik help hem met zijn boekhouding dus dat weet ik zeker. Ook weet ik dat hij graag een pony wil omdat hij het leuk vind om met pony en kar door het dorp te rijden.

Kijk buiten dat je vader het geld heeft kan het natuurlijk heel goed zijn dat zijn prioriteiten ergens anders liggen dan het aan een paard te besteden.
Daarbij zeg je dat hij heel graag een pony wil maar als hij dat echt zo graag had gewild en het kan betalen had je er al wel eentje gehad of zou hij het wel goed willen dus dat hij er graag een wil zou ik toch niet zo zeker van zijn.
Ik zou dus niet te veel zeuren wachten tot je zelf baantje hebt en meer kan inbrengen of het helemaal zelf kan betalen.

En het is inderdaad niet makkelijk om een baantje te vinden. Voor in de supermarkt end ben je gewoon weg te oud en zoeken ze liever 15 jarige.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:31

De enige manier om ze over te halen is te laten zien dat je alles goed op orde heb ( dus spaargeld voor als het paard ziek word en een vast inkomen om het onderhoud te betalen ) en dus alles zelf kan betalen..

Mijn ouders konden het ook niet betalen en vlak voor ik 18 werd, kocht ik samen met hulp van vriendlief ( oké dat was dus ook absoluut niet handig!!! ) een pony.
Maandelijks kon ik het zelf betalen maar als er echt iets was, stonden mijn ouders wel achter me om eventuele hele hoge DA rekeningen voor te schieten. Gelukkig is dat nooit nodig geweest.
Maar dat was de enige manier om aan een paard/pony te komen. Alles zelf betalen..

Over baantjes, hier liggen die ook voor het oprapen.. Zeker op die leeftijd!! Als je WIL, is er altijd wel wat te doen!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:31

Omdat je te oud bent?:')

17 Is eerder te jong dan te oud. Ik ben 19 jr, ben gister aangenomen en begin vandaag. Hij zei; Je verdiend niet veel, je bent nog maar 19 dus hartstikke jong.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:39

Hier heb je als 17-jarige ook geluk hoor als je aan wordt genomen bij een supermarkt, als je er al langer werkt kun je blijven, maar hoe meer je richting 20 gaat hoe minder je mag werken of je moet bij een persoonlijker/kleiner bedrijf werken of de leiding over een afdeling op je willen nemen. In de horeca ligt dat iets anders, maar dat moet je echt liggen anders moet je er niet aan beginnen, daar wordt niemand vrolijk van. Verder heb ik ook geen moeite gehad met het vinden van een baan, maar dat komt omdat ik via via aan de slag kon en bij mijn andere baan heb ik vroeger altijd gesport, dus dat ligt ook anders. Maar misschien ligt dat er aan dat ik in de stad woon, je hebt hier enorm veel 'concurrentie', genoeg mensen uit mijn vroegere klas die moeite hadden met het vinden van een baan omdat de baantjes 'weggekaapt' werden door de 14/15/16-jarigen.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:00

@ belle_boef Ik heb inderdaad 1 broertje. Nu is het zo, en ik wil niet zielig doen of zo, hij krijgt alles en ik bijna niks. Bijvoorbeeld, mijn bed was kapot en ik krijg niet eens een nieuw bed, ik lig nu op de grond met mijn matrasje. En waarom mijn vader geen nieuw bed koopt, ik heb werkelijk geen idee. Iedere keer als ik er over begin, negeert hij me. Zoals met alles zeg maar.

@ Tigra_ Ik weet wel zeker dat hij een pony zou willen. Ik zou ongeveer 2 jaar geleden een eigen pony mogen, we hadden zelfs al ontwerpen voor de tuin gemaakt waar zijn stal en wei etc zou komen en we hadden ook al samen naar pony's gekeken. Maar doordat mijn oma plotseling borstkanker kreeg en hij voor een groot deel van de kosten op moest draaien ging het toen niet door. Nu zegt hij nog regelmatig dat hij een pony voor de kar zou willen, maar wanneer ik een pony voorstel negeert hij me.

@ Vealosz Ik heb bij alle supermarkten hierin de buurt gesoliciteerd en ik krijg toch echt iedere keer te horen dat ik te oud ben. Ook mijn vriendinnen worden niet aangenomen, allemaal te oud. Ik hoor alleen nog de mensen die net 16 zijn geworden die aangenomen worden en ik wordt dit jaar 18. Ik heb nu bij een kruidvat gesoliciteerd en mag binnekort op gesprek komen.