Zonder zadel opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Zonder zadel opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 17:44

Hoe doen jullie dat bij een groot paard waar je niet zo vanaf de grond opkomt, en waar je niet naast kunt staan als je op iets staat wat groter is als een krukje?

Paard heeft een longeersingel met een dekje om maar de ringen zijn niet sterk genoeg om een stijgbeugel aan te hangen om daarmee samen met een krukje op te stijgen en dan weer eraf te halen en we hebben geen mogelijkheid om aan een BBP te komen.

midgie

Re: Zonder zadel opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:09

Je hebt opstap hulpen met 3 treden die steviger zijn dan een krukje en waar je dan behendig even een sprongetje op kan maken om over het paard te hangen en dan je been er over.
Zelf heb ik ook een paard van 180 en kom je op deze manier op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:11

kan niet iemand je een voetje geven?
of anders via een hek opstappen ofzo?

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:15

Kennis van mij (klein vrouwtje met mega paard ;) ) klimt altijd op de bakrand, en dan hops, zo op t paard :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 18:17

Via bakrand of hek kan lukt dus niet en voetje hebben we ook geprobeerd maar ben redelijk groot met het daarbij horende gewicht dus dat ging ook niet.

midgie schreef:
Je hebt opstap hulpen met 3 treden die steviger zijn dan een krukje en waar je dan behendig even een sprongetje op kan maken om over het paard te hangen en dan je been er over.

Was een goed idee geweest maar heb een mieperd die mij er dan waarschijnlijk bokkend enz vandoor gaat als ik dat doe(al eens geprobeerd, ze begon al te stuiteren toen ik omhoog sprong)
Laatst bijgewerkt door amillia op 04-12-10 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:18

Wat ik altijd deed, met zadel opstappen, achter het zadel gaan zitten en het zadel er af halen van af de rug :) ..
Of via een kuilbaal opstappen ..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:21

amillia schreef:
Via bakrand of hek kan lukt dus niet en voetje hebben we ook geprobeerd maar ben redelijk groot met het daarbij horende gewicht dus dat ging ook niet.

midgie schreef:

Was een goed idee geweest maar heb een mieperd die mij er dan waarschijnlijk bokkend enz vandoor gaat als ik dat doe(al eens geprobeerd, ze begon al te stuiteren toen ik omhoog sprong)

is het dan wel een goed idee om er zonder zadel op te willen??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:09

amillia schreef:

midgie schreef:

Heel veel oefenen dus. Paard is kennelijk te weinig gewend qua anders dan standaard.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:22

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:29

RT-->PP.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:39

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:52

juval schreef:
is het dan wel een goed idee om er zonder zadel op te willen??

Paard heeft slechte ervaringen met het zadel+dat wij vermoeden dat ondanks dat na dat er 3 zadelmakers geweest zijn het zadel nu goed is dat het misschien toch niet helemaal lekker ligt. Heb d'r nu 1x zonder zadel gereden(stijgbeugel aan ring longeersingel, die toen deels afgescheurd is) en hoop echt dat ze ooit zo loopt met zadel want dan is het 1 groot gevecht terwijl het zonder zadel heerlijk ging(en we hebben ondertussen al 4 zadels erop gehad, allemaal zelfde verhaal).

tamary schreef:
Heel veel oefenen dus. Paard is kennelijk te weinig gewend qua anders dan standaard.

Opstijgen is ook met zadel een drama, al sinds we haar hebben.

sflj schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=QRPQIIZkyY8
Meestal gebruik de 1e, soms de 2e en de 3e heb ik ook wel eens gedaan. Die laatste nooit geprobeerd.

Dat is dus precies waar ze te groot voor is...(en ik niet sterk genoeg)

tamary schreef:

Was idd een leuke optie geweest! Maar helaas is ze ook nog kopschuw... (al wordt dat langzaam beter, dus misschien ooit nog!)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:56

Poeh, lastig! Ik heb al moeite met het opstijgen op m'n Haflinger (lees: ik heb hele korte benen :o ), daarvoor gebruik ik een hoge voerton. Een krukje is vaak net even te laag voor mij. Maar lastig is het wel, want ze wil nog wel eens weglopen als ze een plukje hooi in de smiezen krijgt.... :+ Ik rij zelf met een barebackpad (ook zonder stijgbeugels), dus als ik eenmaal "hang", dan heb ik gelukkig nog wat grip om verder te "hupsen". Helemaal zonder dekje rijden is geen optie, omdat ik er dan zo weer afglij (ze is nogal rond, glad en zonder schoft ;) ).
Dus voor een paard dat hoger is dan mijn pony van 1.42 lijkt het me helemaal een lastige opgave! Ik ben wel heel benieuwd welke tips je krijgt, misschien heb ik er ook wat aan! ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:57

Blijft weinig over, zik zou maar gaan oefenen met krukje/laddertje/bakrand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:00

al ik zonder zadel ga rijden ik kom er dan ook niet zo op ) zet ik haar naast t hek of muurtje of bankje en klim ik er zo op, ze blijft altijd netjes staan :)

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:07

Mijn vader heeft voor mij een ikea krukje verhoogd tot 60 cm.
Een heel groot succes!!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:10

Dat word denk ik moeilijk :(:)

Ik spring overigens overal zo op zelfs op een paard van 170 maar ik ben dan ook overdreven lenig
Ben zelf 176
Maar dat is ook al lastig als je paard wat schuw is

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:46

TwankoLover schreef:
Mijn vader heeft voor mij een ikea krukje verhoogd tot 60 cm.
Een heel groot succes!!

Da's een goeie! +:)+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:53

en dan? Voor altijd zonder zadel gaan rijden?
misschien reageert ze goed op boomloos en kan je dat eens proberen.

Verder snap ik niet dat je niet op kan stappen vanaf iets hogers.
Hoezo niet dan?
Als ze weg loopt moet je dat gewoon met zn tweeen gaan oefenen.
Als ik bij de bakrand op wil stappen is het mijn paard geraden dat hij dat toestaat, als sta ik heel de middag
te knoeien, als ik erop wil ga ik er op en daar heeft hij vrij weinig van te vinden...

Anders misschien twee strobalen. Één om vanaf op te stappen en de ander aan de andere kant van haar neerleggen
zodat ze niet weg kan draaien.
succes iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:36

TS: een stijgbeugel aan een ring hangen is sowieso geen optie, want dan drukt jouw gewicht op een heel smal stuk van de rug en dat is zeer pijnlijk voor het dier. Dus dat idee zou ik sowieso laten varen, al vind je een longeersingel waarvan de ringen sterk genoeg zijn.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:08

Huh, hoe wil je via de bakrand opstappen? Daar kom ik niet op hoor?:P

Ik stap zonder beugels gewoon op via een krukje, hij is redelijk hoog, ik zet het krukje gewoon een stukje van ponylief af en dan zwaai ik me been er over. Maar goed, ik ben 1,60 en Pepper is een c/dtje, dus dat is niet zo hoog haha.

Ik zou inderdaad een hoog stevig opstakkrukje aanschaffen, en dan maar oefenen en oefenen..

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:18

Als ik zonder zadel ga uitrijden, krijg ik gewoon een voetje.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:43

zodiacje schreef:
en dan? Voor altijd zonder zadel gaan rijden?
misschien reageert ze goed op boomloos en kan je dat eens proberen.

Verder snap ik niet dat je niet op kan stappen vanaf iets hogers.
Hoezo niet dan?
Als ze weg loopt moet je dat gewoon met zn tweeen gaan oefenen.
Als ik bij de bakrand op wil stappen is het mijn paard geraden dat hij dat toestaat, als sta ik heel de middag
te knoeien, als ik erop wil ga ik er op en daar heeft hij vrij weinig van te vinden...

Anders misschien twee strobalen. Één om vanaf op te stappen en de ander aan de andere kant van haar neerleggen
zodat ze niet weg kan draaien.
succes iig!

Ik rij altijd zonder zadel. Boomloos rijden heeft bij mijn pony geen zin, omdat werkelijk geen enkel zadel (en ik heb ze zelfs op maat laten maken) blijft liggen. Ze zit heerlijk, net een luie stoel, dus je hebt op haar gewoon geen zadel nodig. En het is nog goed voor je ook! ;)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:50

maar met zadel gaat niet, via hek niet, ze is ook kopschuw, er zijn blijkbaar nog veel dingen die ze erg spannend vindt.
Ik denk dat ik eerst heel veel tijd zou nemen om heel veel vertrouwen op de bouwen, dan komt rijden later ook wel goed.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:58

TS als je paard moeilijk loopt met een boomzadel,probeer dan es een boomloos zadel!
Misschien kun je die es lenen van iemand?