Heftig ongeluk met Irish gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Heftig ongeluk met Irish gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:35

Vanochtend gingen we op buitenrit met 4 paarden, allemaal goede ruiters en paarden die al vaak met elkaar onderweg geweest zijn. We hadden een heerlijke staprit en hadden enorm veel plezier.
Tot een van de paarden ervandoor ging. Omdat mijn paard altijd de stabiele factor is probeerde ik direct voorop te komen om haar paard af te remmen, dat ging prima tot we een hele scherpe bocht ingingen, ik voelde Irish wegschieten en trok haar om om te voorkomen dat ze een moeras in dook. Daarbij liet ik mezelf erafvallen omdat we anders allebei onderuit gingen. Helaas kon ik haar niet vasthouden en zij ging er in paniek vandoor. Doordat ik viel en de andere paarden in paniek raakten viel iedereen eraf, de paarden gingen alleen verder op 1 na die we wel hadden kunnen houden.

Gelukkig hadden de ruiters niets, maar 3 van de paarden waren weg. Ik heb direct de stal opgebeld die naar de weg gingen, de politie opbelden en mensen op de been brachten. Helaas was het nog best een einde naar huis en de paarden moesten een grote weg over.

Enige tijd hoorden we niets en we hadden ons gesplitst om de paarden te zoeken. Mijn telefoon had 5 min. geen bereik en juist toen werd ik gebeld, ik bleek dus na 5 min. een voicemail bericht te hebben. Hierop vertelde de stalhoudster dat de paarden terecht waren, maar Irish was een hek ingevlogen en werd uitgezaagd door de brandweer. Ze was gewond. Het gesprek eindigde met de mededeling dat ik de stal moest bellen.

Helaas was daar iedereen naar Irish gegaan en was er dus niemand bereikbaar, ik wist dus niet waar ze was, en ook niet hoe gewond ze was.
Toen was ik wel even gigantisch in paniek.
Gelukkig kwam ik een bekende tegen die wist waar Irish was en die me direct met de auto wegbracht.

Daar aangekomen stond Irish gelukkig al, en ze kroop zowat in me, zo blij was ze dat ik er weer was.

Ze blijkt achteraf door een voetgangerspoortje hebben willen lopen, dit haalde ze niet en ze is voorovergeklapt en in het poortje blijven liggen.
Gelukkig kwam er iemand langsfietsen die wist wat er moest gebeuren en hij is op haar hoofd gaan zitten om haar kalm te houden. De brandweer is gebeld en die hebben haar uitgezaagd.

De mensen die erbij geweest zijn zeggen allemaal dat ze dachten dat het einde verhaal was, Irish wilde niet opstaan en bleef plat liggen zonder te bewegen. Gelukkig kwam er na een paar minuten weer beweging in en stond ze op.
Op het moment dat ze net weer liep kwam ik aan met de auto.

Ze heeft enkel schaafwonden op haar hoofd en een flinke shock, de da is geweest en heeft haar medicijnen gegeven. We zijn allemaal stijf en geschrokken en mijn zadel is waarschijnlijk niet meer te maken.

Maar ik besef eens te meer hoeveel ik van dit gekke paard houd en ik ben enorm blij dat ze het na kan vertellen, toen ik later naar de plek ging waar het gebeurde ben ik enorm geschrokken. Het is bijna onmogelijk dat ze er zo ongeschonden uitgekomen is.

Ik wil iedereen enorm bedanken die geholpen heeft, ook de meiden die zijn gaan zoeken ( ze lezen dit vast Tong uitsteken ). De brandweer ( die met 6 man uitrukte, en de politie die snel ter plaatse was)

En ik ben enorm blij dat ik mijn lieve meisje nog heb, hoewel dat volgens veel mensen echt een wonder is.

Jessicoo

Re: Heftig ongeluk met Irish gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:45

jeetje zeg wat een verhaal!!
Je hebt echt mazzel gehad ,,,
Hope dat ze er gauw weer beetje bovenop is! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:47

He bah wat naar zeg! Hopen dat het snel weer goed komt met Irish Ach gut

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:48

zo de knetter wat een belevenis, Ik ben blij dat het allemaal toch nog goed is afgelopen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:48

echt een verhaal om naar van te worden maar fijn voor je dat je haar toch nog hebt

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:50

Zo, dat is niet niks zeg. Kan me voorstellen dat je onwijs geschrokken bent.

Gelukkig dat jullie allemaal in orde zijn.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:53

Pfoeeeh meis.. wat heb jij een mazzel gehad.....

Hopen dat ze er snel weer bovenop is.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:01

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:07

Echt geluk gehad idd Lonneke!
Toen me moeder het vertelde schrok ik me echt dood Wow!
Ik vroeg eerst hoe het met Jointy was en die had gelukkig niks dus ik dacht fjuw.. maar toen ze 't vertelde van Irish dacht ik echt woow, echt geluk gehad!

Gelukkig is het allemaal aardig goed afgelopen en hebben Jointy,Bart en Myla niks en hopelijk is Irish ook snel weer de oude!!

Vond het trouwens wel super dat iedereen zo snel in aktie kwam en iris enzo Jointy en myla hadden opgehaald en de rest naar irish ging!
Laatst bijgewerkt door Tienn op 17-12-06 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:08

Pff wat een verhaal, je schrikt je dan dood. Niemand verwacht dat dit jezelf overkomt.... Ik hoop dat ze niks overhoudt aan dit avontuur, ik zou haar wel voor de zekerheid over een tijd na laten kijken door een osteopaat oid, om uit te sluiten dat ze geen scheve wervels heeft overgehouden...
Arme jij en arm dier. Ach gut Beterschap voor haar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:10

Je mag blij zijn dat er iemand was die wist hoe hij handelen moet op het moment dat je paard vastzat.
En misschien een les voor jou...als een paard er vandoor gaat, denk dan aan de rest van de groep en ga niet in volle galop achter het paard aan dat wel de benen neemt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:16

@Cassidy, ik ga hier niet eens woorden aan verspillen.

@Pauline, daar heb je een goede! Ik zal haar binnenkort meteen bellen om een afspraak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:35

He jakkes wat een verhaal zeg Lonneke... lijkt me inderdaad enorm rotschrikken. Dan ben je die persoon die toevallig langskwam wel enorm dankbaar dat ze wist wat ze moest doen en daardoor ze rustig is gebleven... Verwen je meid maar even goed en voor jou nog een dikke Ach gut

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:41

wow! wat een verhaal! wat een mazzel dat het zo goed nog is afgelopen!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:45

Jemig Lonneke wat een verhaal!!
wat een geluk heeft Irisch gehad zeg! en jij en de anderen ook natuurlijk.
ppfff mooi dat iedereen er zo redelijk ongeschonden uit is gekomen!!
Lien
Laatst bijgewerkt door desillies op 17-12-06 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:46

Waarom zou je niet reageren op de opmerking van Cassidy? Ik ben het wel met haar eens.

Maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:51

Oef, dat is een partij schrikken zeg Bloos!. Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen Lachen.

Ik sluit me wel aan bij Cassidy, achter een paard aan dat ervandoor gaat zou ik nooit doen.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:52

jeetje Lonneke, pfff dat is schrikken,.... gelukkig heeft Irish een engeltje op haar rug zitten en is ze ongeschonden weer thuis

heel veel knuffels voor jullie!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:58

ok dan zal ik even toelichting geven.

Zoals ik al eerder zei is Irish de stabiele factor in de groep, het paard dat er vandoor ging is van een vriendin van mij. Hoewel ze goed kan rijden is ze snel onzeker. Ze is daarom vaak bang dat haar paard ervandoor gaat. Dit is al eerder gebeurd en ook die keer heb ik Irish ervoor gezet. Op dat moment heb ik beloofd dat ik altijd irish ervoor zou zetten als er iets zou gebeuren. De andere paarden hadden goede ruiters en de paarden ook nog redelijk onder controle. De bossen bij ons zijn smalle paden waar de paarden niet uit de paden kunnen. De paarden konden dus nergens heen behalve rechtdoor. Als de bocht er niet geweest was zou er niets aan de hand geweest zijn. Ik had het voorste paard gestopt en we hadden stil gestaan. Pas op het moment dat ik eraf sprong ging het fout.
Noem het een verkeerde keuze, maar we zijn het er achteraf allemaal over eens dat ik de enige juiste keuze gemaakt had.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:59

Ok, als dat de afspraak was dan is het een ander verhaal Lachen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:04

Jeetje, wat een geluk hebben jullie gehad zeg...... En top dat een voorbijganger zo goed wist te handelen!

FF Off-topic; Verder ben ik het wel eens met de opmerking van Cassidy. Je loopt namelijk het risico dat de hele groep dan aan de kletter gaat. Ik heb het ooit van dichtbij meegemaakt, en dat is niet goed afgelopen voor de pony helaas.... Nee, liever één aan de kletter dan de hele meute.

*Edit* Lees net de verklaring, begrijp het nu wel Knipoog Maar dat kan ook echt alleen maar als de rest van de groep dan niet in paniek raakt. Maar jij kent die parden het beste dus ga ik er vanuit dat jezelf het beste weet wat wel en niet kan.....

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:09

Zal ik ook nog even erop reageren, ik was er dan wel niet bij maar mijn moeder en ons paard Jointy was 1 van de paarden.

Het is misschien achteraf niet helemaal goed uitgepakt en toen ik het hoorde dacht ik ook wel 'HOE KAN DIT NOU ZO GEBEUREN?'
Maar als ik degene was die als eerst ging zou ik het ook super vinden als iemand mij probeerde te helpen.
Iedereen die mee was kon rijden en gingen vaker met elkaar naar buiten zoals al gezegd was.

Op zo'n moment handel je naar wat je denkt wat op dat moment het beste lijkt.
Ik ben in ieder geval superblij dat iedereen het goed maakt en dat Lonneke toch geprobeerd heeft het te voorkomen.. het had immers nog een stuk erger kunnen aflopen.

[edit] dit had eigelijk boven de 2 berichten gemoeten Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:16

BitchyWitchy schreef:
*Edit* Lees net de verklaring, begrijp het nu wel Knipoog Maar dat kan ook echt alleen maar als de rest van de groep dan niet in paniek raakt. Maar jij kent die parden het beste dus ga ik er vanuit dat jezelf het beste weet wat wel en niet kan.....

En dat is hier helaas wel gebeurd. Uiteindelijk 4 ruiters ernaast en 3 paarden los naar huis.

Maar goed, dat is achteraf praten Lachen.

Om zo'n moment neem je een beslissing, in dit geval volgens afspraak. Was het goed uitgepakt niets aan de hand en nu helaas wel.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:27

Apple schreef:
BitchyWitchy schreef:

En dat is hier helaas wel gebeurd. Uiteindelijk 4 ruiters ernaast en 3 paarden los naar huis.

Maar goed, dat is achteraf praten Lachen.

Om zo'n moment neem je een beslissing, in dit geval volgens afspraak. Was het goed uitgepakt niets aan de hand en nu helaas wel.

Dat bedoel ik Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:48

Heb het gelezen hoor.. Ik heb me ouders ook nog bedankt namens jou.. Je heb echt veel geluk gehad. Het zag er idd heel heftig uit toen Irish daar zo lag. Gelukkig is alles nog goed gekomen.Lachen