Wanneer klaar voor een eigen paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wend25

Wanneer klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 23:00

Hallo,
Zelf rij ik nu bijna 2 jaar en ik en mijn ouders zitten er aan te denken om misschien een eigen paard aan te schaffen.
Dit klinkt wel raar omdat ik nog niet lang rij, maar zoals bijna iedereen die zolang rijd rijd iedereen 1x per week op een manege.
Zelf ben ik 5 dagen per week bezig met paarden 1x per week les op de manege in de half-gevorderd les en 4 x of meer met eigen paarden op een pensionstalling. Na ongeveer 10 maanden mocht ik meedoen in de half-gevorderd les en ik ben na een jaar gewisseld van manege omdat ik mijn eigen manege geen goed les vond geven en de sfeer slecht was. Sommige mensen die mij zien rijden zeggen dat ik wel 4 jaar rijd en in de omgang met paarden weet ik al veel omdat ik 5 keer per week bezig ben met paarden inclusief een zeer eigenwijze en ontzettend stoute merrie. Mijn vraag was eigenlijk wanneer ben je nou echt klaar voor een paard ik heb al veel gelezen via bokt van andere mensen en die zeggen dat als je nog niet lang rijd dat je dan wel een ouder makkelijker paard aan kan, maar als ik een paard zou nemen wil ik echt een innige band met het paard aangaan en ook nog een beetje spanning dus de leeftijd zal tussen de 6 en 8 zitten.
Ben ik er wel klaar voor? zelf twijfel ik er zo erg aan omdat er zoveel mis kan gaan bij een jong paard. Nou bij 6 is hij al ingereden enzo maar hij moet nog wel veel leren.

Graag antwoord,
(Ben nu 15 en als ik een paard zou krijgen 16)

sofiexx

Re: Wanneer klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:19

Ik vind dat het erg verschillend is kwa ruiter, heb je genoeg tijd, is het geld er. Wil je het echt? Je kunt raad vragen aan je instructrice misschien, die kan beter antwoorden dan ik.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:32

Ik vindt het moeilijk om zo te zeggen je bent er wel of niet klaar voor. Overleg eens met je lesgever wat vindt die ervan? Zeker in het begin zou ik je aanraden om op een manege of een pensionstal te gaan staan waar ze je graag willen helpen als je iets niet helemaal weet of snapt. Ook de controle op de gezondheid is dan door een meer ervaren iemand. Je zult op de duur wel merken dat je er zelf handiger in wordt maar uitgeleerd ben je nooit.

Een ander optie is om een bijrijpaard of een leasepaard (manege) te nemen, op die manier kan je ook ervaring opdoen. De leeftijd van een dier is niet zo belangrijk wel het karakter, sommige 10 jarige zijn bomproof en sommige zijn met recht een bommetje. Wel zou ik voor het eerst zoeken naar een dier die rustiger is niets vervelender dan een eerste eigen die je alle hoeken van de weg laat zien.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:36

wat hier boven ook al gezegd word.
het ligt ook helemaal aan de ruiter bij iedereen is het verschillend. tijd is wel heel belangrijk weet wel dat er zooo veel bij komt kijken ook qua geld! tandarts vee arts eten stro hooi vlas wat je ook neemt. hoefsmid!

en idd overleg is met je instructie die weet vast wel of jij er klaar voor bent qua rijden enzo maar denk dan ook nog goed na over de tijd je zal 7 dagen in de week voor je paard meoten gaan ook als je ziek bent of als het heel hard regent. vakanties worden lastiger!

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:37

en qua jong paard het klinkt allemaal leuk enzo en ik weet natuurlijk niet hoe jij rijd! maar geloof me het is heeel zwaar!
dus denk daar ook goed over na zou je neit een iets ouder paardje doen dan heb ik het niet meteen over 15 ofzo maar van een jaartje of 10 ofzo!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:39

1 ding is zeker: je bent noooooit uitgeleerd en of klaar.

Dus..... ik zou wel eerst een verzorgpaard nemen om meer te leren en onder te vinden van hoe het echt is om een eigen paard te hebben, er komt veel meer bij kijken dan gewoon manegepaarden verzorgen.

Ik heb heel veel geleerd en ervaring opgedaan juist....... door een eigen paard, maar had al aardig ervaring door jarenlang paarden te rijden en te verzorgen, en toch leer je weer heel veel als je een eigen paard heb.

Dus het is heel verschillend per persoon en situatie.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:40

Tja wanneer ben je klaar voor een paard.
Sommige mensen hebben een paard en zorgen er absoluut niet goed voor :o .
Dan ben je in mijn ogen ook niet klaar voor een paard.

Als je de verantwoording wil en kan dragen door goed voor hem/haar te zorgen vind ik dat je klaar bent voor een paard.
Je kan nl 100 jaar op een manege blijven rijden en nog er niet klaar voor zijn }:0

Ik zou alleen geen jong paard kopen maar eentje die bijv al braaf een L proef kan lopen dan kan je wat van hem leren en verder uitbouwen *\o/*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:43

Ik zou iig niet beginnen met een 6 jarige. Een paard van 12 heeft heel wat meer ervaring, kan ook nog jaren en jaren mee, en is vaak al wat koeler in de kop en een beetje uitgestuiterd, zonder saai te worden.

Ik zou het idd overleggen met je instructrice. Houd er wel rekening mee dat het hebben van een eigen paard meer tijd en energie kost dan het hebben van een verzorgpaard.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:44

rij-ervaring heeft niets te maken met klaar zijn voor een paard.
een paard houden is meer dan rijden.

maak voor jezelf een lijstje
- wat wil je doem met het paard
-waar stal je het
-hoe los de de dierenartskosten op
-wat wil je besteden
-hoeveel tijd heb je
etc etc.

een innige band aangaan is leuk, maar daar kan een paard niet van leven :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:49

Als het je eerste eigen paard is zou ik zowieso geen jong ding kopen, ik denk dat je met eentje rond de tien jaar heel goed zit. Een eigen paard is zowieso al heeeeeel anders dan een manegepaard, of rijden op de manege. En jonge paarden zitten nog weer ingewikkelder in elkaar, dus maak het jezelf niet te moeilijk.

Daarnaast ben je klaar voor een eigen paard als je genoeg geld hebt. Dus als je de hele verzorging er om heen kan betalen en een veearts/fysio/.. kan laten komen als dat nodig is. Vergis je niet, het onderhoud van een paard is vele malen duurder dan de aanschaf zelf! Zelf vind ik het fijn om met mijn eigen paard priveles te volgen, daarin leer je toch meer en omdat telkens alle aandacht voor jouw is leer je nog sneller en krijg je het precies zijn naar je paard toe ook sneller onder de knie.

Een eigen paard is wel heel leuk, dan leer je 'echt' rijden en zelf nadenken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:34

Ik heb Tina gekregen toen ze net 4 was. Ik was 12 en mijn zus 14. We reden 6 jaar op een manege, maar hadden daar blijkbaar alleen de verkeerde dingen geleerd.
Dat ging dus helemaal fout.

Maar daardoor heb ik wel ontzettend veel bijgeleerd! Tina staat nu op een veel betere plek en we hebben een hele goeie band, mijn zus was bang geworden en daardoor de klik kwijt en is gestopt.

Nu ben ik 18, woon met m'n vriend samen met 2 honden een kat en een fret en moet Tina zelf betalen. Door een hoefblessure moet ze nu (tijdelijk) beslagen worden, dat zijn dus ook ineens extra kosten. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een westernzadel, ook niet goedkoop. Ik zou m'n beestjes nooit weg doen, maar het is wel veel druk én verantwoordelijkheid op zo'n jonge leeftijd.
Denk daar dus wel aan dat als je alles zelf moet gaan betalen, je een hele dure hobby hebt!
(Misschien dat bijrijden een idee is?)

Ik denk dat als je een paard koopt wat uiteindelijk te moeilijk voor jou blijkt te zijn dat helemaal geen ramp is. Het is juist een kans om door te groeien. Maar dan moet je dat wel inzien en hulp inschakelen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:45

En Sassol: kunnen doorzetten! Dat is niet voor iedereen weg gelegd.

Wend25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:48

Okee dankje!
Ik denk dat ik in de omgang met paarden en alles al veel verder ben dan het rijden zelf.
Ik ben 5 dagen in de week bezig met paarden en rij zeker niet al die dagen ik ben aan het mesten, poetsen, longeren, losgooien, wandelen enz..
Zelf heb ik een vriendin die 8 jaar rijd en hem/haar 2x in de week zou kunnen doen.
Volgens mij heb ik alles niet zo goed uitgelegt in het vorige stukje tekst..
En ik denk dat een jong paard wel een hele uitdaging is maar het ligt ook heel erg aan het karakter van het paard.
Over de tijd besteding in de vakanties, ik heb een aantal vriendinnen die in de vakantie zouden kunnen verzorgen en ik ben dan 16 en ga misschien niet meer mee met mijn ouders op vakantie of 1 weekje en misschien op kamp dan met mijn eigen paard.
Alvast bedankt voor alle reacties en degene die nog zullen volgen.

De kans dat het doorgaat is ook niet erg groot maar ik wilde graag weten wat jullie meningen waren en ik ben er zelf namelijk wel erg mee bezig.
Over een verzorg paard ja ik heb er nu een soort van 2 waar ik 4 dagen in de week mee bezig ben.

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:53

aangezien je zelf al aangeeft dat je twijfels hebt, zou ik even wachten nog. doe eerst goed ervaring op. ga een hoop andere paarden rijden/verzorgen. ga dan eens kijken hoe het is om op een jong paardje te rijden. het is echt heel zwaar! mocht dit goed gaan neem dan alsnog geen overhaaste beslissingen. probeer het nog eens bij wat jonge paardjes. daarna kun je misschien over een iegen paard na gaan denken. het is niet iets wat je zomaar impulsief kunt kopen. een paard heeft heel veel verzorging, aandacht en training nodig. schrijf misschien even op wat je verwacht van een eigen paard. vraag daarna eens rond bij andere mensen met een eigen paard en kijk of alles overeen komt. nogmaals denk er goed over na en nu je nog tijwfels hebt zou ik even wachten.

EDIT: sorry voor de spel fouten mijn laptop is een beetje kapoetksi
Laatst bijgewerkt door valerie88 op 28-03-11 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:54

Wat je ook kunt doen is een paard leasen op een manegen, zo is het bijna je eigen paard, maar als het niets is dan zeg je het contract op na een jaar.
Daarnaast denk ik dat het ook belangrijk is om na te gaan of je nog wil gaan studeren. Want nu heb je misschien alle tijd voor het paard, maar hoe is dat als je gaat studeren, uit huis wil gaan e.d.?

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:04

Volgens mij zijn de belangrijkste punten al wel genoemd maar ik wel er toch een aan toevoegen. Je bent nu 15 dus misschien heb je er nog niet over nagedacht maar als je na de middelbare school verder gaat leren wat wil je dan leren en belangrijker waar kan dat dan. Het is niet altijd makkelijk om vlakbij je opleiding een betaalbare stalling te vinden en als je die vindt hou je dan genoeg tijd over?

Ik ken best veel mensen (mijzelf meegeteld) die tot en met de middelbare school gereden hebben maar dit pas weer zijn gaan doen nadat ze een paar jaar aan het werk zijn (er zijn zoveel dingen die je nog wilt doen en kopen als je net aan het werk bent). Voor mij is dit de reden geweest dat ik pas op mijn 32e m'n eerste eigen paard heb gekocht (beter laat dan nooit, eerder had natuurlijk gekund maar we zijn eerst veel gaan reizen). Daarvoor heb ik twee keer een halfjaar een bijrijdpaard gehad om te zien hoe dat bevalt.
Succes met bedenken wat je wilt en wat haalbaar is.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:56

PP -> YRT

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:05

Voordat ik een eigenpaard kreeg reed ik 8,5 jaar op de manege. Toen zou ik per toeval een eigen paard krijgen (ja lang en lastig verhaal) paard werd afgekeurd. Dus, ik wou een niet te jong paard, dressuur, wel wat ervaring. Nou, ik heb een paard van 6 jaar, L, vaak bang en terughoudend in nieuwe situaties maar ontzettend braaf en heeft echt nog nooit gebokt. Kortom, helemaal niet volgens de beschrijving. Toch ben ik heel erg blij met haar, het was echt liefde op het eerste gezicht.
Mijn boodschap is houd je niet helemaal aan de regels, niet dat je nu een paard van 3 jaar net ingereden moet kopen(hoewel dat niet aan mij is) maar kijk gewoon welke je leuk vind en natuurlijk een beetje een braaf paard dat niet al te snel door het lint gaat.
Verder kan ik vertellen dat je school gecombineerd met een paard en ook nog eens sociale contacten onderhouden bijzonder zwaar is. Maar het is het waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:05

Ik zou nog even wachten en nog een paar jaar bijrijdpaardjes doen.
Ik had 15 jaar ervaring, waarvan 13 jaar bijrijdpaarden en dacht het ook wel te weten na al die tijd.
Een eigen paard is toch echt hele andere koek...
Ik heb zeker de eerste 3 maanden afgezien, jong paard gekocht wat niet veel kon en echt wel eens op mn bek gegaan dat ik het echt niet meer wist.
Inmiddels wil ik haar echt niet meer kwijt en vind ik het heerlijk om met haar bezig te zijn maar nog kan het soms zwaar zijn.
Je hele leven verandert door de verantwoording die je krijgt,je ben nog jong met bijna geen ervaring, ik zou nog even wachten en een vast bijrijdpaard zoeken :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:38

Ik raad je aan om niet vast te houden aan leeftijd.
Tis vaak het eerste waar mensen aan denken, omdat ze er dan "lekker lang mee kunnen doen" , máár als hij eerst nog te moeilijk is, zijn de eerste jaren echt niet leuk voor ruiter én paard. Leeftijd tussen de 6 en 8 is het duurste, dus wanneer je butget niet zo heel groot is raad ik dat ook dáárom niet aan. Maar ook een ouder paard wil niet zeggen dat hij makkelijker is. Echter raad ik een paard van 3 a 4 jaar wel sterk af. Die beginnen vaak braaf, maar worden snel sterker en leren sneller dan hun ruiter.
Bij het eerste paardje raad ik veeel priveles aan, dus hou daar met je butget rekening mee! Ook voordat je een paard gaat aanschaffen, neem priveles! Zorg ervoor dat die (kundige) instructeur je ook kan behoeden voor en "te moeilijk paard" of een paard met gebreken. Zeker wanneer je verliefd wordt op een paard, is het heel moeilijk om kritsch te kijken of jullie een goede combi zijn en blijven.

Je hebt het over een stoute merrie, maar wat is stout? Menig verzorgster hier dacht aardig te kunnen rijden omdat ze op de moeilijkere paarden in de gevorderde les mochten rijden. Echter waren mijn BRAVE paarden nog erg moeilijk voor hen, gewoon omdat ze niet gewend waren aan paarden die gevoelig reageerden op de hulpen (zoals het hoort).

Wat ik een goede richtlijn vind om te zien of iemand nog veel moet leren met rijden = het gebruik van de buitenteugel. Begrijp je dat gebruik én loopt geen 1 paard dus over de buiten schouder weg als je aan het rijden bent?

Veel mensen sparen voor hun eerste paard en bezuinigen dan op les etc, omdat ze denken dat het een betere investering is na het kopen van een paard. Dit is geen goed idee. Hoe beter je kan rijden en hoe beter je de lichaamstaal kan lezen, hoe meer keuze je hebt in paarden die je "aan kan". Ook weet je dan beter wat je te wachten staat en kun je ook beter wéten (niet dénken te weten) wat voor soort paard je wilt en welke eisen deze moet voldoen. Ervaring speelt echt een grote rol!

Charlotte098

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:48

Hallo ! Ik zit er ook over na te denken of ik misschien een eigen paard Zou kunnen nemen.
Ik rijd 6 jaar op een manege , ik heb een halfjaar een shetlander ingreden en verzorgt en een halfjaar een soort eigen paard gehad . Daar ging ik met plezier 6 x per week naartoe. Dat lukte ook wel met school .
Ik rijd heel graag op jonge beestjes , maar ik wil mijn paard zeker niet verpesten door hem zelf in te willen rijden! Ik twijfel alleen wel omdat ik me af vraag wat er moet gebeuren als ik ga studeren .
Ik hoop dat iemand mij advise kan geven !