is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:02

Menig mens droomt er van de paarden aan huis te hebben.

Ik heb het geluk dat ik dat altijd gehad heb, met dank aan mijn ouders heb tot ik het huis uit ging ook nooit wat hoeven te betalen enkel de luxe dingen die ik wou dus nog een extra hoofdstel of wat dan ook.
brok, hooi, stro en b.v. als mijn zadel niet meer paste kreeg ik zonder pardon van mijn ouders.
Toen ik uit huis ben gegaan en het huisje, mannetje, kinderen en nog meer werd hebben mijn ouders gezegt dat ik zelf de paarden moest gaan betalen dus puur het brok, hooi, stro en het tuigage.

Nu hebben wij vorig jaar onze woning in de bouw verkocht en hebben nu een nieuw huis aangekocht (die we overigens pas in april kunnen betreden) waar de paarden ook kunnen staan, dus een ruime schuur genoeg land noem maar op.

Nu heb ik momenteel 2 paarden en die kosten me klauwen vol geld, zoveel dat ik in principe goedkoper zou zijn om ze in pension te zetten enkel wat voer betreft al maar nu heb ik dit ook voor 90% zelf in de hand natuurlijk.

Maar nu wat ik bedoel is het wel goedkoper om de paarden aan huis te hebben?

Je moet een huis hebben waar je de mogelijkheid hebt om paarden te kunnen houden, je moet stallen bouwen als deze nog niet aanwezig zijn bij de aangekochte woning je moet een weiland hebben met goede omheining of een bak/ paddock of allemaal het is maar net hoeveel grond en geld je hebt. Dan woon je daar alles klaar, je bent gewend aan de vrij lage gas/water/licht rekening en dan huppa schiet omhoog want de paarden drinken erg veel, de paarden moeten wel eens gewassen worden, de paarden willen graag een lamp in de stal hebben nouja dat wil je eigenlijk zelf want in de winter wil je s'avonds ook wel eens je paard zien om te poetsen of wat dan ook. de prijzen van het voer schieten ook gigantisch de lucht in, een zak brok is al gemiddeld met een euro omhoog gegaan en dat is slechts het begin het stro is verdubbeld en het hooi idem dito jaja allemaal dingen die wel betaald moeten worden en noodzakelijk zijn voor het paard. Dan heb je je paard aan huis, je moet een trailer hebben want op die fijne pension stal waar ze altijd stonden kon je vrijwel altijd de trailer van pietje lenen maar pietje heeft het liever niet meer of je moet continu op en neer rijden voor de trailer leuk met de huidige benzine prijzen. en zo kan ik nog wel heel wat puntjes noemen die de kosten omhoog doen schieten.
Maar allemaal leuk, het huis wat je gekocht hebt is vele malen duurder dan de woning in de bouw die je had of huurde de gemeentebelasting schiet ook heel hard omhoog, ja het is maar jaarlijks maar reken uit je winst.
in de winter wil je ook graag rijden want je bent een gedreven wedstrijd ruiter, tja dan ontkom je er niet aan om zo nu en dan eens af te reizen naar de manege.

Dus ik vraag me wel eens af is het wel zoveel goedkoper om de paarden aan huis te hebben?

Ik persoonlijk kan ze voor het geld dat ze maandelijks opeten al goedkoper in pension zetten en dan heb ik het nog niet over het duurdere huis, het water, het licht en ga zo maar door.

Daarintegen ik wil niet anders, simpelweg omdat ik ook niet anders gewend ben en ik alles zelf wil doen met de paarden zelf de stallen zelf bepalen welk merk voer en wat ik ze allemaal voer, maar dat heeft iedereen uiteraard zelf in de hand.

Dus ik vraag me af, mensen die het graag willen en dromen van de paarden aan huis hebben die over een aantal punten wel heel goed nagedacht? want misschien is het dan in eens niet meer haalbaar om de paarden aan huis te hebben.
Dan heb ik hier enkel nog maar de financiele kant genoemd en om maar te stoppen met de tijd die het met zich mee brengt om de paarden aan huis te houden, altijd op tijd moeten zijn om de paarden binnen te zetten en te voeren, nooit meer uitslapen na die wilde nacht stappen want de paarden moeten wel tijdig gevoerd worden en willen graag hun benen strekken in het land/ paddock of wat dan ook.
Verder hoor ik heel vaak, ja maar jij hebt de paarden aan huis dus niet klagen zo duur is dat niet in verhouding tot wat ik moet betalen aan mijn super de luxe pensionstal. tja tijd om wakker te worden denk ik dan, maar hoe denken jullie hier nou over?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:06

Mee eens hoor. Het ligt er net aan.
Als je puur naar je onderhoud van het paard kijkt ben je goedkoper uit. Ik betaal wat hooi, stro en brok en meer niet. (ja veearts, hoefsmid etc natuurlijk)

Maar ga je alles tellen dus ook je investeringen, onderhoud van je schuren, bak, weiland etc. Aanleg van bak, omheiningen. Hoge maandlasten door gas, licht en water, verzekeringen. Dan ben je niet goedkoper uit maar veel duurder.

Nu rijd ik niet dus is het zelf houden thuis veel goedkoper dan op stalling.
Zodra ik weer wil gaan rijden denk ik er hard over om mijn paard naar pension te doen.

Tja en de inspanning en de tijd die je eraan moet besteden als ze thuis staan, die is enorm. Geen vakanties voor mij, hooguit in juli een weekje omdat ze dan dag en nacht op het land lopen. Verder elke dag voeren, vroeg en laat. Ziek zijn kan niet.

Pension geeft gewoon meer vrijheid en luxe.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 14-02-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:07

Of het voordeliger is, bij weinig paarden denk ik niet.. De stallen zijn duur in aanschaf, een goede rijbaan kost zo minstens 20.000. Tegen de tijd dat je dat eruit hebt ben je heel wat jaar verder. En dan hebben we het nog niet over het werk dat het je zelf kost..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:13

Niet te vergeten de kopzorgen bij een slecht fourage jaar waar nu je hooi en stro in te kopen, de prijzen die enorm gestegen zijn etc.
ben het zeer met je eens dat je duurder uit bent plus de tijd die het je kost!

Daisies

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:16

Hooi, kuil en stro is bijna duurder om het te laten maken van ons eigen land dan te kopen,

pmarena

Het is erg leuk om paarden aan huis te hebben , de vrijheid die je hebt is onbetaalbaar , maar het kost inderdaad erg veel tijd en geld....je komt amper meer aan het paard / rijden zelf toe :P

Ik heb het hier pas uitgerekend , en voor 2 D-ponies de jaarlijkse vast kosten op een rijtje gezet.

Dan ben ik uitgegaan van :

- hooi
- voer
- weidehuur
- ontworming
- kleine onderhoudskosten (van afrastering enzo)

En dan kom ik al uit op 150 euro per pony per maand......

Dan heb ik nog niet eens gekeken naar het verbruik van water en elektriciteit , de bouw van het stalgebouwtje / alle investeringen die we al gedaan hebben aan de wei en paddock en ingekochte spullen enzo , het opnieuw inzaaien van de wei dat van het voorjaar moet gebeuren.... dus dat komt er allemaal nog eens bij.

En inderdaad dat een vrijstaand huis ook al meer kost qua aankoop / energieverbruik / hypotheek / gemeentelijke lasten..... en er natuurlijk veel te klussen is nog in huis omdat een "klaar" huis niet te betalen is :P

We hebben alleen voor de paarden al makkelijk meer dan 10.000 euro uitgegeven hier en zijn nog lang niet klaar met die klussen. En door dat klussen en de tijd van de verzorging komt er weinig van rijden :P

Maargoed , uiteindelijk zal het wel een keer af komen.
En het is leuk om te doen.

Het wordt een hartstikke gaaf paddock-paradise hier , het huis wordt erg mooi en is ruim , dus dat het nu vreselijk veel geld en tijd kost daar moeten we maar even doorheen kijken.

Voor ons is onze grootste zorg dat mijn "oude" eigen huis al 2 jaar te koop staat en ècht eens verkocht moet worden...anders krijgen we wel een probleem :=

Maar we gaan er maar vanuit dat het allemaal voor elkaar komt en we kunnen genieten van ons huisje want wij hadden nooit durven denken dat dit voor ons mogelijk was :+:

Thorn2006

Wij hebben de paarden nu bij huis. En ja kost flink wat. Want we hebben alles zelf moeten doen, was geen paardentuin. Bak --> gewoon met lint en we hebben het geluk dat we hem hebben kunnen omgooien. Nog een flink kostenplaatje. De stallen van ons waren gratis, ja we hebben erg veel geluk gehad. Maar wel de verhuiskosten om hem hier te krijgen en heel veel lieve mensen om ons heen die hebben geholpen afbreken en weer opbouwen. Nu hebben we het onderhoud er wel van. Maar bv ben acht maanden in de ziektewet gezeten en wat was ik blij dat ze bij huis stonden en niet op een manege. Dan had ik steeds mensen moeten vragen en nu kan je het allemaal zelf doen en soms hulp. En geen geroddel/bemoei (ik weet het altijd beter verhalen) meer en ik ben dus nu een stuk rustigere en mijn paarden ook. Dus nu ben ik wel goedkoper uit.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:18

Die verhoging in de kosten van stro/hooi/brok betaal je op een pensionstal natuurlijk net zo goed, maar ik denk dat je flink wat paarden moet hebben staan voor al de extra onderhoudskosten (stal/wei/etc) opwegen tegen de kosten van een pensionstal.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:21

yessy denk dat je je daar flink in vergist. soms zie ik topics van mensen dat hun stalgeld wel met €15,0 per maand verhoogd is :wow: mensen zijn compleet in shock maar als je goed gaat rekenen dan zijn de feitelijke kosten voor een pensionhouder veel meer verhoogd dan die €15,- per paard.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:22

Eens met wat daisies zegt. Bij 1 of 2 paarden is het denk lang niet zo voordelig. Bij meerdere paarden loont het natuurlijk meer.
Ik heb de paarden altijd bij me oom op de boerderij gehad, dan zal ik niet beginnen over het 2 keer per dag heen en weer rijden daarnaartoe. Heb alle onderhoud en kosten hiervoor altijd betaald, als je daar later op terugkijkt is dat alles bij elkaar ook nog een hoop geld wat je daaraan uitgeeft. Bovendien is het ook gewoon een hoop werk, maar ik had wel de luxe dat de paarden gewoon in de winter de hele dag in de bak konden staan. Op pension kan dat vrijwel nooit.
Maar goed, pension geeft ook voordelen. Je kan makkelijk een dagje overslaan of gewoon rustig op vakantie.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:24

Misschien wel. Maar mijn paarden staan nu elke dag buiten, kon daar niet. Heb alleen een buitenbak, die goed is niet te zwaar daar wel en een binnen bak waar ze lekker in konden glijden. Krijgen andere eten omdat ik het zelf koop en meer hooi. En zorg altijd dat ik alles op voorraad heb (bv lint voor de bak, paaltjes enz enz) Nu ben ik rond de 200 euro kwijt per maand en als ze op stalling staan ben ik altijd alleen al kwijt maar dan kwamen er ook extra dingen overheen. Dus ik ben een blij mens dat ze thuis staan.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:24

Voor mij is het wel degelijk goedkoper.
Bij ons in de omgeving betaal je ongeveer €325 tot €350 voor een pensionstal.
Ik woon op een boerderij en wij hebben hooi en kuil van eigen land.
Stro laten we bezorgen maar dat zijn van die hele grote balen(veel goedkoper dan die kleiner baaltjes)
Stallen hadden we al en mijn bak hebben we aan laten leggen door een goede vriend die een loon-
werkers bedrijf heeft.Alleen op de bodem heb ik niet bezuinigd.
Ik haal alleen voer bij de groothandel.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:28

Ik doe het gewoon een beetje anders :)
Ik heb zelf 3 paarden aan huis waarvan 1 van mijzelf is en de andere twee van pensionklantjes. De kosten van alle 3 heb ik er dus gewoon maandelijks uit. Ja het kost wat tijd, maar vindt het heerlijk om bij de paarden te zijn en heerlijk bezig te zijn. Dus het voordeel ook weer, nog meer extra beweging voor mijzelf :P
Wij hebben ons huis vrij goedkoop gekocht incl het land, als we in een twee onder één kap zaten betaalden we zelfs nog meer.Draad zat er al om, stallen waren er inprincipe ook al maar wij hebben wel zelf nieuwe gemaakt ( totaal 2 stallen +/- 1500 ) + nog een overdekt stuk voor het ander paard, maar daarvan stond het grootste deel er al. Op vakantie gaan doen we toch al nooit, aangezien ik nog een lading katten in huis heb.

En hobby's kosten nou eenmaal altijd geld, of je het nou bij huis hebt of in een pension.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:30

LZP -> PP

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:32

Het zal afhankelijk zijn van de situatie.
Als je er een huis voor moet kopen met alle faciliteiten en/of alles aan moet laten leggen vergelijkbaar met de luxe van een beetje pensionstal denk ik dat je echt veel duurder uit bent, jaren lang, totdat je voor die paar paarden al je investeringen eruit hebt.
Maar ben je al agrarier, heb je al veel land, of hou je je paarden low budget alleen een weitje en stel je geen eisen aan je rijbaan dan zou het wel goedkoper kunnen zijn. Alhoewel er voor mensen met minimale eisen (24/7 buiten, simpele of geen rijbaan) er ook hele goedkope stallingsfaciliteiten zijn.
Wij hebben onze paarden op een luxe pensionstal en zouden niet per definitie goedkoper uitzijn als je wilt wonen met dezelfde faciliteiten voor de paarden. En daarbij ben je altijd aan huis gebonden door je hobby. Het zou mijn keuze daarom echt niet zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:39

Ik denk dat je de lange en korte termijn kosten moet splitsen. Ja je gaat duurder wonen voor je hobby maar je investeert daarmee in een 'oudedagsvoorziening'. Op korte termijn kan het zeker niet uit maar als je achteraf terug kijkt en je verkoopt over 40 (?) je perfect ingerichte paardenobject dan is het ws wèl geslaagd.

loveeguess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:41

ik denk wel zeker dat aan huis voordeliger is als je ziet wat sommige mensen p.m betalen moeten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:43

Inderdaad, niet goedkoper, wel veel leuker en prettig dat je alles helemaal zelf in de hand hebt. We zijn net bijna klaar met de bouw van de nieuwe paardenstal ( gebouw van ca. 9 bij 9, ca. meter hoog), zelf gebouwd met wat hulp maar qua kosten toch gauw een 10.000 euro ( zonder uren gerekend te hebben). Aanleg rijbak ook grotendeels zelf gedaan, maar de bodem koste natuurlijk wel weer geld en de kunststof omheining, die we ook om de paddocks weilandjes hebben staan.

Afschrijving en onderhoud van alles kost ook geld, maar bijv. de kunststof omheiningen zijn een eenmalige uitgave en die gaan niet kapot en hoeven niet geschilderd te worden ( gaat minstens 25 jaar mee), de schuur heeft dakpanplaten ipv. dakpannen en kunststof schroten als afwerking aan de kopse kanten; ook daar vrijwel geen kosten meer voor onderhoud.
De kosten voor de paarden zijn per maand aan voer etc. wel veel lager dan op een pensionstal ( minder dan de helft!). Daar komt bij dat we 2 dekhengsten hebben, dus die kan je ook niet overal kwijt, je valt bijna automatisch in het het duurdere segment qua stalling. Alles bij elkaar zullen ze ons dus vrijwel herzelfde, of iets minder kosten, dan in pension. Als er bijv. weer een paard bijkomt, wat waarschijnlijk wel een keer gaat gebeuren, zijn de kosten per paard weer lager!

Al zou het in pension geodkoper zijn, dan nog zou ik ze niet hier thuis willen missen, want je krijgt op deze manier een heel andere band met je paard door het vele contact dan als ze in pension staan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:45

amalrab dat zegt dus niet alles, dat wil niet automatisch zeggen dat je overwaarde hebt in de woning het moet ook betaald worden. en een oude dag voorziening? mwa is ook niet altijd waar je hebt diverse soorten hypotheken waarbij je aan het einde van de rit nog bijna niks afgelost hebt dus sorry maar dat gaat niet op althans niet altijd.

sythaa dat is ook niet waar, want een agrarier moet wel ruimte creeren voor de paarden er moeten misschien koeien ingeleverd worden want waar die 4 koeien staan kunnen net 2 mooi paardenboxen staan of die tracktor moet buiten staan zodat de paarden onder dak kunnen, de koeien moeten weiland inleveren want de paarden moeten op het land. tuurlijk de vaste lasten blijven gelijk in dit geval maar gaat niet op dat zo iemand niet hoeft te investeren.

verder ter extra aanvulling ik zou mijn paarden voor geen goud in pension willen hebben niet omdat ze het daar niet goed hebben, maar simpelweg omdat ik alles zelf wil doen en beslissen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:47

Amalarab schreef:
Ik denk dat je de lange en korte termijn kosten moet splitsen. Ja je gaat duurder wonen voor je hobby maar je investeert daarmee in een 'oudedagsvoorziening'. Op korte termijn kan het zeker niet uit maar als je achteraf terug kijkt en je verkoopt over 40 (?) je perfect ingerichte paardenobject dan is het ws wèl geslaagd.

Inderdaad, het huis wat wij 4 jaar geleden hebben gekocht is alleen al door de bouw van de ( zeer luxe) paardenstal met 3 ruime boxen, hooizolder, wasplaats, etc. , rijbak en aanleg weilandjes ( + drastische verbouwing woonhuis) flink gestegen. Dus bij verkoop gaan we er dan ook vanuit dat we onze investering terugverdienen. Dus als iemand nog op zoek is naar een mooi paardenobject in de Achterhoek :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:56

en dat probeerde ik net uit te leggen, dat gaat dus niet op dat je de gemaakte overwaarde gewoon in je zak kan steken.

b.v.

je hebt een hypotheek van (even een getal) 4 ton, je hebt hem grotendeels aflossingsvrij want dat scheeld in de maandlasten uhh laten we zeggen voor 2 ton aflossingsvrij, je hebt door diverse verbouwingen geinvesteerd voor uhh 50.000 euro dus in totaal ben je 4,5 ton kwijt aan de verbouwing dat wil niet zeggen dat je het terug verdiend, nu leverd het huis je misschien meer op maar nu heb je nog vrij weinig afgelost (hypothetisch je hebt het huis pas uhh 5 jaar en dus nog vrijwel niks afgelost) maar de bank wil aan het einde van de rit wel zijn geld hebben overwaarde of niet dus het wil niet per defenitie zeggen dat je er echt aan verdiend hebt, het klinkt heel leuk natuurlijk we hebben verbouwd en hebben nu overwaarde gemaakt ja ja maar zo werkt het in de praktijk niet altijd, wil ze de kost niet geven die zo met schip en al gezonken zijn.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:57

Hier ook de paarden aan huis.In mijn ogen heb je inderdaad te maken met een waardestijging van je huis en verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Stallen: gebouw stond er al,€ 1500 aan stalinrichting uitgegeven ( 4 stallen)
Rijbak: gewoon omgezet,360/jaar te rijden kosten € 1500
Weiland hebben we afgezet met palen,stroomdraad en regels.totaal kosten € 2000

Verder kosten de paarden zo ongeveer 75-100/maand.Staan op vlas,krijgen havens brok en hooi bij een vriendin uit de wei.Buiten het feit dat ik het heerlijk vind om in mijn ochtendjas de paarden te kunnen voeren,vind ik het ook zeker goedkoper dan een pensionstal.Voor 1 paard zou ik het denk ik niet allemaal op de hals halen,maar aangezien ik er meer heb,is dit echt super!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:04

Ik heb mezelf dit ook vaak afgevraagd. In de toekomst zou ik graag een huis mét grond willen kopen (of het er ooit van komt is een tweede...), en ik zat dus ook te bedenken wat dat allemaal wel niet gaat kosten aan geld en tijd....

Als je dan kijkt naar:
- onderhoud weilanden en afrastering. Ik zou dan voor bemesten e.d. een loonwerker langs moeten laten komen, want ik zou niet weten hoe en wat er op het land gespoten/geinjecteerd zou moeten worden. Zou ik natuurlijk ook allemaal wel kunnen leren, maar een loonwerker lijkt me dan wel makkelijker :P
- afvoer mest. Bij mijn oude stalling was dat al € 70 per keer om te legen (door loonwerker)!
- stro hooi kopen, kost ook enorm veel (zit hier al tegen de 5,50 aan per baaltje). Je moet dan geluk hebben om zelf van eigen land te kunnen maaien en inpakken.
- de tijd die je kwijt bent aan mesten/voeren etc etc (dat heb ik al praktisch niet dagelijks...)
- op vakantie kan je ook niet makkelijk. Of je moet een verzorgster achter de hand hebben die kan helpen....

Nu sta ik op een stalling waar álles gedaan wordt, en ben s'zomers 115 kwijt, en s'winters 150. Wordt alleen af en toe gevraagd of ik de verzorging met mede stalgenoten op me wil nemen voor als de eigenaren even op vakantie zijn of een weekendje weg. Prima, daar doe ik niet moeilijk over hoor, dat hoort er ook wel bij als je een paard hebt :D Ik zou denk ik al meer kwijt zijn aan geld als ik mn paard aan huis zou hebben!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:13

Hier ook de paarden aan huis. Weide genoeg, buitenbak, stallen hebben we zelf gebouwd en hebben niet zoveel gekost. Weideonderhoud en hooien doen we zelf. Stro komt van het land van de buurman, kost haast niks.

Verzorging en voer waren we op een pensionstal ook kwijt geweest. Nee voor het geld waar we normaal 1 paard in pesion zouden hebben lopen ern nu 2 en ook nog 2 pony's

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:33

.
Pashon schreef:
en dat probeerde ik net uit te leggen, dat gaat dus niet op dat je de gemaakte overwaarde gewoon in je zak kan steken.

b.v.

je hebt een hypotheek van (even een getal) 4 ton, je hebt hem grotendeels aflossingsvrij want dat scheeld in de maandlasten uhh laten we zeggen voor 2 ton aflossingsvrij, je hebt door diverse verbouwingen geinvesteerd voor uhh 50.000 euro dus in totaal ben je 4,5 ton kwijt aan de verbouwing dat wil niet zeggen dat je het terug verdiend, nu leverd het huis je misschien meer op maar nu heb je nog vrij weinig afgelost (hypothetisch je hebt het huis pas uhh 5 jaar en dus nog vrijwel niks afgelost) maar de bank wil aan het einde van de rit wel zijn geld hebben overwaarde of niet dus het wil niet per defenitie zeggen dat je er echt aan verdiend hebt, het klinkt heel leuk natuurlijk we hebben verbouwd en hebben nu overwaarde gemaakt ja ja maar zo werkt het in de praktijk niet altijd, wil ze de kost niet geven die zo met schip en al gezonken zijn.

Ja, de praktijk is altijd een ander verhaal, zeker op het moment. Maar het is, volgens mij, wel zo dat bij verkoop van dit huis en aankoop van een volgend huis je die overwaarde dus wel kan gebruiken om weer te investeren. Dus dan heb je er niet aan verdiend in de vorm van het geld in je zak steken, want dat is in Nederland toch al onmogelijk, maar wel in de vorm dat je je dus een ander huis zou kunnen veroorloven wat in aanschafprijs hoger ligt en waardoor je dus meer keur hebt. Je moet geld dat je "verdient" bij de verkoop van een huis investeren in een ander huis, anders komt de belasting je ook nog een kaalplukken :( Stel je verhuisd van een dure naar een goedkopere regio, dan kan je dus voor die overwaarde een ( beter, groter, luxer, meer land, etc) huis kopen.
Het beste wat je dus kan doen is huis verkopen en heel snel naar het buitenland vertrekken :D ;) 8-)