Wat is: 'De klik'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Wat is: 'De klik'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 21:21

Nee, niet een of andere nieuw spelprogramma op tv.. :D .maar de klik die je als ruiter hebt met een paard of niet hebt....
Waar blijkt die voor jullie uit? Wanneer heb je een klik met je paard?
Het viel me op dat er paarden te koop staan omdat hun Ruiters geen klik voelen, maar ik kan er niet echt over mee praten, tot nu toe had ik met alle paarden die ik heb gereden (of verzorgd) een klik gehad, terwijl er maar 1 tussen zit die echt van mij was. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaring van anderen..... :j
Dus vertel, wat is de klik? Of waarom had je m toch niet?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:25

Ik denk dat het voornamelijk iets is wat ontstaat als jouw karakter past bij dat van je paard waardoor jou behoeftes aansluiten met het gedrag van je paard. Iets waardoor jij en het paard zich fijn voelen samen (gevoel van vriendschap?). :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 22-06-15 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Wat voor mij de klik was? Hij was er niet meteen, maar hij was er toen ik merkte dat Vladimir voor mij respect toonde en me vertrouwde. Toen had ik het gevoel dat ik voor het eerst in lange tijd een paard weer kon vertrouwen en ik het gevoel had dat ik een paard een goede plek kon geven. Sinds toen hebben we een klik. :)

nine1987

Voor mij kwam de klik met Wiebe op het moment dat ik op zijn rug stapte.. Hij wist meteen wat ik van hem verwachtte en deed dit ook, we gingen gewoon vanaf moment 1 goed samen.. Uiterlijk vond ik namelijk helemaal niks aan hem.. :P

Sneakers is gekocht op nav een foto op mp.. Hij was een klein veulen en imho kun je daar nog geen "klik" mee hebben als je ze niet kent vanaf de geboorte..

Parel heb ik via bokt gekocht.. Bij haar kwam de klik direct de dag nadat ik haar gekocht had.. Zij bewees alle eigenschappen te bezitten waarop ik hoopte toen ik haar kocht.. (koel in het hoofd, werkwillig, lief, braaf voor kids) en in haar bleek nog een kleine verrassing te zitten in de vorm van mijn merrieveulen Karma..

En dan hebben we Karma herself.. Tja bij haar kwam de klik zodra ik haar zag.. Smoorverliefd.. En dat terwijl ik absoluut geen cremello wilde.. :D Ze ging dan ook niet weg (zoals oorspronkelijk wel de bedoeling was zodra ik erachter kwam dat Parel dragend was.. :P )
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 22-06-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

De klik... het is te magisch zoals vaak wordt beschreven denk ik :P

Vergelijk het met vriendschappen: met sommige mensen gaat het gelijk goed, met sommige moet de vriendschap groeien en met sommige wordt het nooit echt wat.

Hetzelfde met paarden denk ik. Op de manege had ik paarden waar ik me fijn bij voelde en paarden waar ik liever niet op stapte.
Bij 2 verzorgshetten had ik met eentje (op den duur) echt een klik, een band en met de andere werd het nooit écht wat, terwijl die het liefst was. Zij is tot nu toe een van de speciaalste paarden in mijn leven geweest.

Mijn huidige verzorgpaard is een lief paard, de band moet nog groeien maar het rijden voelde direct goed en vertrouwd :). Of het een directe klik is weet ik nog niet, maar dat groeit wel :j
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-06-15 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:26

Ik kan de klik die ik met mijn (bijrijd)paard heb niet echt goed omschrijven. Het is een gevoel van vriendschap, van bij elkaar aansluiten. Het is gewoon een match. De klik is bijna letterlijk: het voelt alsof je twee puzzelstukjes die precies passen in elkaar 'klikt'. Heerlijk! <3

Ik heb ook een pony gereden waarmee ik helemaal geen klik had. Dat was echt het tegenovergestelde gevoel: alsof je elkaar tegenwerkt, als twee magneetjes die elkaar afstoten in plaats van aantrekken. Vreselijk vervelend, volgens mij voor ons allebei, ben ik ook snel mee gestopt.

Verder heb ik met al mijn verzorg- en bijrijdpaarden in meer of mindere mate wel een klik gehad, maar nog nooit zoals met mijn huidige bijrijdpaard :) Met manegepaarden trouwens nooit echt zo gevoeld. Daarvoor is 1x per week denk ik niet vaak genoeg, en zijn er teveel andere ruiters in the picture, in ieder geval niet voor mij.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:26

Ik moet zeggen dat ik deze gedachte ook vaak gehad heb, zovan, die klik is er altijd wel....

Totdat ik Kyano kreeg. NU pas besef ik het verschil, de band met hem is onvergelijkbaar met een ander paard en andere paarden kunnen er ook (bijna) niet aan tippen.

Bij gebrek aan klik in advertentie denk ik zelf vooral aan niet matchende combinatie; dus groen-groen, onzeker-onzeker, sportruiter-recreatie paard of andersom etc

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:27

Da's eigenlijk wel een hele goeie. Als ik het kon omschrijven had ik het gedaan.
Helaas kan ik dat niet. Het is een intuitie-ding denk ik.
:))
Dit word een heel diepgaand, filosofisch topic denk ik :):)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:27

Ik vind dat een klik hebben een beetje onzin is, het klinkt een beetje sprookjesachtig. Je vindt een paard leuk of je vindt hem niet leuk, zo is het eigenlijk gewoon. :P

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:29

Bij mij is er pas een klik als er van beide kanten veel vertrouwen is en je gewoon lekker samen kunt zijn en de rest om je heen kunt vergeten.

Ik ben wel van mening dat een klik kan groeien.

Ben ooit een paard gaan rijden waar ik totaal niets mee had,en een paar jaar later, heel veel bokken en elkaar niet begrijpen kon ik lezen en schrijven met hem. Er was zoveel respect en vertrouwen. Ben nog nooit zo gek op een paard geweest <3

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:30

ik zag haar en wauw wat een knappe schim <3 zo lief op de poetsplaats en zo makkelijk in de hand na 2 jaar nog steeds mijn piepje

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:30

Change3x schreef:
Ik vind dat een klik hebben een beetje onzin is, het klinkt een beetje sprookjesachtig. Je vindt een paard leuk of je vindt hem niet leuk, zo is het eigenlijk gewoon. :P

Als jij dat durft te zeggen, durf ik ook te zeggen dat jij "de ware" in paardenzin, nog niet tegen gekomen bent. ;)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:31

Change3x schreef:

en het paard moet jou ook en beetje leuk vinden (lees: genoeg snoepjes in je jaszak)

Ik kan mij wel vinden in het bovenstaande. Dat er een match moet zijn in beide karakters. Maar ook intuïtief moet het kloppen. al matchen de karakters van de ruiters en het paard nog zo goed en zijn ze in theorie 'voor elkaar gemaakt'. als het niet goed voelt... voelt het niet goed (???)

Als ik van een paard die helemaal bij mij zou moet passen een onderbuik gevoel krijg denk ik er wel even twee keer over na voor ik opstap

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:32

Een klik is inderdaad magisch :))

Heb met enorm veel paarden gewerkt de afgelopen jaren, maar heel, heel soms werk je met een paard dat jou aanvoelt en die jij aanvoelt. Je werkt niet met hulpen, niet eens met lichaamstaal maar letterlijk met gedachtes :j

Maar zo'n klik kan trouwens wel gewoon groeien :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:33

VisibreTeam schreef:

Dat is er inderdaad poef in één keer :j

:')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:33

'Geen klik' in verkoopadvertenties is ook vaak een manier om niet te hoeven zeggen dat je problemen met je paard hebt. Dat je dan geen klik hebt moge duidelijk zijn, maar vaak gaan de problemen veel verder dan alleen maar een gevoel en kan de ruiter/amazone gewoon echt niet overweg met het paard. Verkooptechnisch is het natuurlijk niet handig om dat te zeggen, dus dan maar 'geen klik'...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:35

Lillian__ schreef:
VisibreTeam schreef:

Nah, ik geloof niet in 'poef in 1 keer', maar wat ik bijvoorbeeld met Silke had... Die pony kon ik alles laten doen puur op mijn gedachten, dat is niet anders te beschrijven dan 'magisch' :')

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:35

Voor mij is het moment dat je een klik hebt het moment dat je als duo elkaar samen aanvult waar nodig, elkaars goeie kanten complimenteerd en naar boven probeerd te halen. De klik voelt voor mij als thuis komen, het vertrouwen wat het paard mij direct geeft en het lijkt alsof je samen alles aankan.

Heel erg penny omschreven, maar ik heb maar met 1 merrie in mijn hele leven een klik gehad en verder maar met 4 ruinen van de 9 jaar tijd dat ik met paarden bezig ben.
En mijn eerste eigen paard is dan toch wel het paard waar de klik het meeste mee is, zo ongelooflijk <3

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:37

VivaByoux schreef:
Heel erg penny omschreven, maar ik heb maar met 1 merrie in mijn hele leven een klik gehad en verder maar met 4 ruinen van de 9 jaar tijd dat ik met paarden bezig ben.

Ik ken het hoor... ;) 13 paarden versleten en slechts met 3 een échte klik gehad.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:37

VivaByoux schreef:

Ik ken het hoor... ;) 13 paarden versleten en slechts met 3 een échte klik gehad.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:43

Altijd heb ik niet mee kunnen praten over dit, omdat ik nooit een klik heb gehad met een paard, altijd op manegepaarden gereden en de klik is dan ver te zoeken.

Maar nu, nu heb ik een verzorgpony, een c-ponietje. Ik ben/heb wat ze nodig heeft als paard om te kunnen groeien. Ze vertrouwt me, heeft geduld, let op me en begrijpt me zelfs als ik alles fout doe in mijn lichaamstaal. Het is nog wat zoeken, want ik rijd haar nog niet zo lang, maar ik heb er alle vertrouwen in :) en ik denk dat dé klik komt als we wat verder zijn samen.

*lekker penny deze verhalen*

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:47

Chiave schreef:
Change3x schreef:

Als jij dat durft te zeggen, durf ik ook te zeggen dat jij "de ware" in paardenzin, nog niet tegen gekomen bent. ;)

Daar heb je dan geen gelijk in. :P Ik ben dol op mijn pony's en zou geen andere willen. ;)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:49

Lillian__ schreef:
VisibreTeam schreef:

Nah, ik geloof niet in 'poef in 1 keer', maar wat ik bijvoorbeeld met Silke had... Die pony kon ik alles laten doen puur op mijn gedachten, dat is niet anders te beschrijven dan 'magisch' :')

ik heb ook wel eens een foto van jou en vienna gezien in een topic van ejl-itp voordat je overging op VD :') Jullie waren toen nog geen maatjes haha

Spoiler:
(mijn opmerking was ook een beeeetje sarcastisch)

JolisaJ

Re: Wat is: 'De klik'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:51

Dit topic klinkt voor niet-paardenmensen vast ontzettend onwerkelijk. Maar 'de klik' is zo geweldig, moeilijk uit te leggen vind ik! Het heeft inderdaad iets magisch. :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:55

De echte klik is een een keer in je leven paard. Soms vind je die soms niet. Je kan met meerdere paarden je weg vinden dat is ook al een klik maar als je echt een zeer speciale band hebt met een paard weet je het en weet je hoe het voelt. Dat is heel anders dan met meerdere paarden je weg te vinden dat het rijden soepel gaat. uitleggen onder woorden is bijna niet te doen. Je voelt het je ademt het. En het paard zoekt jou uit om dat dieper gaan te doen:) Niet wij het paard....het hoeft niet liefde op het eerste gezicht te zijn. Maar vaak wel het geval. Het zit in je bloed, je kan niet zonder het is een soort drugs;0
Laatst bijgewerkt door Almighty op 22-06-15 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt