Voorgaande cursussen:
[KH] [cursus] hoe rijd ik mijn paard in de krul? (Niet van mij)
[PP] Cursus: Zo show ik mijn paard op HAW! (Wel van mij)
Bokt is een prachtig medium waar men de prachtigste dingen tegenkomt. Zo ook dat mysterieuze Natural Horsemenship, door ingewijden ook wel NH genoemt. Natuurlijk voelt ieder jong pennymeisje, en ieder wie dat jonge pennymeisje stiekem nog in zich heeft, zich aangetrokken tot dit dappere geuzenclubje. Talloze topics verschenen de afgelopen tijd al, wat is het nu precies en hoe doe je dat?
Wel, zoek niet langer! Deze cursus is het antwoord op een barre zoektocht, laat de reis beginnen....
We zullen in deze cursus de volgende aspecten behandelen:

Natural Horsemanship, wat is het?
Natuurlijk had je er allang van gehoord, maar toch willen we even zorgen dat de definitie duidelijk is.
Zoals de naam al zegt, streven we naar een natuurlijke manier van paardenhouden. Het is zeer belangrijk dat ieder deel van het paardenleven natuurlijk is ingevuld, geboorte, bekappen, genezen opvoeding, beleren, optoming, leefomgeving, training, omgang, en dood. Jaja, NH van dekking tot lijm.
Het is zeer belangrijk dat je je hier aan houd, wie A zegt moet ook B zeggen. Immers, je kunt wel denken een compromis te maken met bitloos, maar zonder boomloos zadel ben je niet compleet, en zul je nooit voledig van je bitloze optoming kunnen profiteren.
Pas als je je 100 procent in zet zal je paard echt gelukkig en gezond zijn.

Waarom zou je hier voor kiezen?
Het zou zeer egoïstisch zijn niet voor NH te kiezen. Niet alleen ontneem je jezelf het geluk van de ultieme band met je paard, maar ook laat je het hulpeloze paard over aan de horror van stallen, dekens, boomzadels, metalen martelwerktuigen, en erger!
Maar als je voor NH kiest, gaat er een wereld voor je open!
Jij en je paard zullen elkaar beter begrijpen dan ooit. Perfect in balans op je boomlooszadel of barebackpad zul je urenlange, en door het gebruik van bij voorkeur neckrope, stress en pijnvrije buitenritten maken. Natuurlijk is dit niet gevaarlijk, want jullie relatie is nu tegen alles opgewassen.
En als je terugkomt, gaat je paard weer vrolijk de wei in, naar zijn maatjes, en hoef jij die pokkestal niet te mesten want die heb je niet!
Bovendien, het geld dat je bespaart op ijzers, dekens, dekjes door boomloos te rijden, stro, hulpteugels etc. kun je nu uitgeven aan hippe parelli accesoires, staart en manenclips en mooie rythm beads. Wie wil dat nu niet? Zie je, jij wil voor NH kiezen!
Hoe begin ik ermee?
Dit is niet zo simpel als het lijkt, dus let goed op, zeker het boodschappenlijstje moet je compleet hebben.
Je kunt allereerst je zadel, hoofdstel, dekens, zwepen, sporen, cap en andere overbodige attributen verkopen. Zeker die cap word overbodig, NH zal je beschermen, daar heb je niets of niemand anders voor nodig. Verder zorg je dat je paard per direct, zonder ijzers, met soortgenoten op een grote mooie wei komt. Vervolgens schaf je dit aan:
[*]Touwhalster
[*]boomlooszadel, of liever nog een barebackpad. Beiden mag ook.
[*]Het eerste level van parelli, samen met bijbehorende accesoires.
[*]Een vijl voor onderhoud van de paardenhoeven.
[*]Een rythm bead, voor die spirituele connectie.
Zo nu kun je beginnen! Allereerst, grondwerk. Je hebt je paard jarenlang verkeerd behandelt, dat vertrouwen kun alleen terugwinnen door dagelijks een aantal join-ups te doen. Je paard zal je zeer dankbaar zijn, en iedereen op stal zal je bewonderen, jij kunt paardenfluisteren!
Nu dit gedaan is kun je gaan rijden. NEE! Niet in de bak natuurlijk. Touwhalster om en naar buiten.

Dit is heus een zeer vriendelijke optoming, je paard is heel dankbaar dat hij geen bit meer in hoeft. Samen ervaren jullie nu een heus gevoel van vrijheid, fantastisch toch? De basis van NH is nu gelegd, hieperdepiep hoera!
Wat kan ik verder nog doen?
Nu de basis er is, zijn de mogelijkheden onbeperkt! Je kunt bijvoorbeeld aan vrijheidsdressuur gaan doen. Nu hoort dit wel niet helemaal bij NH, maar omdat het woord vrijheid in de naam zit, is het goed genoeg. Het is eigenlijk heel simpel, je hoeft er geen eens les voor te nemen. Open een topic op bokt hoe het moet, of zoek op youtube even een tutotorial op. Het plaatje van jou als een god(in) op je paard in het bos word steeds mooier, nu steigert hij zelfs al, of doet andere prachtige kunsten!
En dit is nog niet alles... Want er is nog de laatste stap. De neckrope. Het ultieme bewijs van jullie band. Het schreeuwt gewoon, kijk naar mij, kijk hoe goed ik ben! Niemand zal je nu ooit nog over het hoofd zien!
Het uiteindelijke doel.
Het uiteindelijke doel is natuurlijk het mooiste wat er maar is. Jij en je paard, zonder enig tuig, steigerend in een prachtige omgeving. Natuurlijk het liefst gehuld in een middeleeuws gewaad, voor een fototopic op bokt. Zo kun je laten zien wat je hebt bereikt. Want ja, het was hard werken, maar de beloning! Jij kunt nu risico's nemen waar niemand ook maar aan durft te denken. Jou paard is nu echt jou paard, door jullie band kan alleen jij hem (nog enigzins of iets wat er voor door moet gaan) aan. Wel driemaal hieperdepieperdepiep hoera hoor!
Het is nu officieel, jij hoort bij het clubje dat boven de anderen staat. Niets of niemand kan jou nog raken, jij weet wel beter. Leeftijd doet er niet toe, als je maar dagelijks je join-ups doet. Gefeliciteerd, je bent een diehard NH'er.
Veelgestelde vragen.

Goed, dat was dat dan. Je kunt je hier inschrijven voor de praktijk, daar zal ik wat dieper op de theorie ingaan. Breng eventueel je boomzadel mee, dan maken we een gezellige brandhoop.

Voor wie al klaargestoomd is, pb arask voor, jawel:
Arabesk schreef:Zo weet Bokt mij te vertellen dat ik mijn paarden met kruiden ontworm en bij volle maan dans ik in mijn blote kont in het bos
Gezellige rituelen bij volle maan, hoe supertof!

Note: Ja natuurlijk is dit een grap, ik vond dat de dressuurprikkers al vaak genoeg te grazen waren genomen, dus dan maar eens zo. Volgende keer ga ik denk ik voor springruiters, of iemand anders moet wat beters weten? En het gaat mij altijd puur om de excessen, ik doel hierbij echt niet op iedereen die iets aan NH of VD of whatever doet. Afijn, ik ga er vandoor, voor het geval dat. Toch handig om dit nu te openen, heb nog tot iedereen op kantoor zit om onder te duiken. En sorry arabesk ik blijf die quote hilarisch vinden. Edit: spelfouten zijn een gift voor het taalfouten topic.