Weer eens een cursusje, NH voor bokt.nl!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Weer eens een cursusje, NH voor bokt.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 01:38

Sorry, had zo'n last van verveling en inspiratie dan overkomt me dit wel eens.

Voorgaande cursussen:
[KH] [cursus] hoe rijd ik mijn paard in de krul? (Niet van mij)
[PP] Cursus: Zo show ik mijn paard op HAW! (Wel van mij)

Bokt is een prachtig medium waar men de prachtigste dingen tegenkomt. Zo ook dat mysterieuze Natural Horsemenship, door ingewijden ook wel NH genoemt. Natuurlijk voelt ieder jong pennymeisje, en ieder wie dat jonge pennymeisje stiekem nog in zich heeft, zich aangetrokken tot dit dappere geuzenclubje. Talloze topics verschenen de afgelopen tijd al, wat is het nu precies en hoe doe je dat?
Wel, zoek niet langer! Deze cursus is het antwoord op een barre zoektocht, laat de reis beginnen....

We zullen in deze cursus de volgende aspecten behandelen:

:list: Natural Horsemanship, wat is het?
:list: Waarom zou ik hiervoor kiezen?
:list: Hoe begin ik ermee?
:list: Wat kan ik verder nog doen?
:list: Het uiteindelijke doel.
:list: Extra: Veelgestelde vragen.

Natural Horsemanship, wat is het?

Natuurlijk had je er allang van gehoord, maar toch willen we even zorgen dat de definitie duidelijk is.
Zoals de naam al zegt, streven we naar een natuurlijke manier van paardenhouden. Het is zeer belangrijk dat ieder deel van het paardenleven natuurlijk is ingevuld, geboorte, bekappen, genezen opvoeding, beleren, optoming, leefomgeving, training, omgang, en dood. Jaja, NH van dekking tot lijm.
Het is zeer belangrijk dat je je hier aan houd, wie A zegt moet ook B zeggen. Immers, je kunt wel denken een compromis te maken met bitloos, maar zonder boomloos zadel ben je niet compleet, en zul je nooit voledig van je bitloze optoming kunnen profiteren.
Pas als je je 100 procent in zet zal je paard echt gelukkig en gezond zijn. :j Is dit niet het geval, dan moet je gewoon een betere stick kopen en de hoeven korter bekappen, etc. De hond moet vers vlees en jij vegetarisch. We hopen dat we het bij deze duidelijk hebben, NH is vanaf nu je leven!

Waarom zou je hier voor kiezen?

Het zou zeer egoïstisch zijn niet voor NH te kiezen. Niet alleen ontneem je jezelf het geluk van de ultieme band met je paard, maar ook laat je het hulpeloze paard over aan de horror van stallen, dekens, boomzadels, metalen martelwerktuigen, en erger!
Maar als je voor NH kiest, gaat er een wereld voor je open!
Jij en je paard zullen elkaar beter begrijpen dan ooit. Perfect in balans op je boomlooszadel of barebackpad zul je urenlange, en door het gebruik van bij voorkeur neckrope, stress en pijnvrije buitenritten maken. Natuurlijk is dit niet gevaarlijk, want jullie relatie is nu tegen alles opgewassen.
En als je terugkomt, gaat je paard weer vrolijk de wei in, naar zijn maatjes, en hoef jij die pokkestal niet te mesten want die heb je niet!
Bovendien, het geld dat je bespaart op ijzers, dekens, dekjes door boomloos te rijden, stro, hulpteugels etc. kun je nu uitgeven aan hippe parelli accesoires, staart en manenclips en mooie rythm beads. Wie wil dat nu niet? Zie je, jij wil voor NH kiezen!

Hoe begin ik ermee?

Dit is niet zo simpel als het lijkt, dus let goed op, zeker het boodschappenlijstje moet je compleet hebben.
Je kunt allereerst je zadel, hoofdstel, dekens, zwepen, sporen, cap en andere overbodige attributen verkopen. Zeker die cap word overbodig, NH zal je beschermen, daar heb je niets of niemand anders voor nodig. Verder zorg je dat je paard per direct, zonder ijzers, met soortgenoten op een grote mooie wei komt. Vervolgens schaf je dit aan:

[*]Touwhalster
[*]boomlooszadel, of liever nog een barebackpad. Beiden mag ook.
[*]Het eerste level van parelli, samen met bijbehorende accesoires.
[*]Een vijl voor onderhoud van de paardenhoeven.
[*]Een rythm bead, voor die spirituele connectie.

Zo nu kun je beginnen! Allereerst, grondwerk. Je hebt je paard jarenlang verkeerd behandelt, dat vertrouwen kun alleen terugwinnen door dagelijks een aantal join-ups te doen. Je paard zal je zeer dankbaar zijn, en iedereen op stal zal je bewonderen, jij kunt paardenfluisteren!
Nu dit gedaan is kun je gaan rijden. NEE! Niet in de bak natuurlijk. Touwhalster om en naar buiten. :j
Dit is heus een zeer vriendelijke optoming, je paard is heel dankbaar dat hij geen bit meer in hoeft. Samen ervaren jullie nu een heus gevoel van vrijheid, fantastisch toch? De basis van NH is nu gelegd, hieperdepiep hoera!

Wat kan ik verder nog doen?

Nu de basis er is, zijn de mogelijkheden onbeperkt! Je kunt bijvoorbeeld aan vrijheidsdressuur gaan doen. Nu hoort dit wel niet helemaal bij NH, maar omdat het woord vrijheid in de naam zit, is het goed genoeg. Het is eigenlijk heel simpel, je hoeft er geen eens les voor te nemen. Open een topic op bokt hoe het moet, of zoek op youtube even een tutotorial op. Het plaatje van jou als een god(in) op je paard in het bos word steeds mooier, nu steigert hij zelfs al, of doet andere prachtige kunsten!
En dit is nog niet alles... Want er is nog de laatste stap. De neckrope. Het ultieme bewijs van jullie band. Het schreeuwt gewoon, kijk naar mij, kijk hoe goed ik ben! Niemand zal je nu ooit nog over het hoofd zien!

Het uiteindelijke doel.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk het mooiste wat er maar is. Jij en je paard, zonder enig tuig, steigerend in een prachtige omgeving. Natuurlijk het liefst gehuld in een middeleeuws gewaad, voor een fototopic op bokt. Zo kun je laten zien wat je hebt bereikt. Want ja, het was hard werken, maar de beloning! Jij kunt nu risico's nemen waar niemand ook maar aan durft te denken. Jou paard is nu echt jou paard, door jullie band kan alleen jij hem (nog enigzins of iets wat er voor door moet gaan) aan. Wel driemaal hieperdepieperdepiep hoera hoor!
Het is nu officieel, jij hoort bij het clubje dat boven de anderen staat. Niets of niemand kan jou nog raken, jij weet wel beter. Leeftijd doet er niet toe, als je maar dagelijks je join-ups doet. Gefeliciteerd, je bent een diehard NH'er.

Veelgestelde vragen.

:o? Moet ik mijn extreem domintante hengstveulen, die op een pensionstal staat, nu castreren of niet?
-:) Nee absoluut niet, hengst is natuurlijker dus gelukkiger. Ruinen zijn doodongelukige dieren.

:o? Heeft mijn paard zo zonder deken in haar wei geen schuilstal nodig?
-:) Welnee, dat hebben ze in de natuur ook niet hoor.

:o? Werkt zo'n touwhalster niet scherp in?
-:) Nou het is veel fijner als een bit, dus wat zeur je. >;)

:o? Is dat niet gevaarlijk, op buitenrit met een neckrope?
-:) Welnee, de ultieme band met je paard zal je altijd redden, hoef je heus niet over na te denken!

:o? Dat steigeren, is dat wel verantwoord?
-:) Waarom niet? Een NH'er doet het, dan is alles verantwoord.

:o? Kan ik nog wat vragen?
-:) Nee, lees gewoon de cursus en ga dat doen, dan zul je het licht wel zien, jij dwalende ziel! En zoniet, dan ben je gewoon zo'n duivelse traditional die blind is van de vooroordelen. :(

Goed, dat was dat dan. Je kunt je hier inschrijven voor de praktijk, daar zal ik wat dieper op de theorie ingaan. Breng eventueel je boomzadel mee, dan maken we een gezellige brandhoop. *D
Voor wie al klaargestoomd is, pb arask voor, jawel:

Arabesk schreef:
Zo weet Bokt mij te vertellen dat ik mijn paarden met kruiden ontworm en bij volle maan dans ik in mijn blote kont in het bos

Gezellige rituelen bij volle maan, hoe supertof! :D

Note: Ja natuurlijk is dit een grap, ik vond dat de dressuurprikkers al vaak genoeg te grazen waren genomen, dus dan maar eens zo. Volgende keer ga ik denk ik voor springruiters, of iemand anders moet wat beters weten? En het gaat mij altijd puur om de excessen, ik doel hierbij echt niet op iedereen die iets aan NH of VD of whatever doet. Afijn, ik ga er vandoor, voor het geval dat. Toch handig om dit nu te openen, heb nog tot iedereen op kantoor zit om onder te duiken. En sorry arabesk ik blijf die quote hilarisch vinden. Edit: spelfouten zijn een gift voor het taalfouten topic.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 25-10-10 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:42

:') geniaal

ook die quote van Arabesk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:44

haha geweldig _O-

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:46

Geweldig geschreven :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 01:46

Ja? Gelukkig, ik vond deze wat enger dan de dressuurprikkers, en zeker moeilijker maar ben blij dat jullie 'm iig op prijs stellen. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:46

+:)+ geniaal stukje!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:51

Het is gewoon veel goedkoper om je paard natuurlijk te houden
kosten vd ijzers vallen weg en kosten vd smid als je het zelf doet :P
Geen dure zadels meer kopen van rond de duizend euro
Gewoon lekker een barebackpad aanschaffen voor on 75 :$

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:52

ik doe meteen dat afschuwelijke boomzadel en dr. cook hoofdstel weg en ga met de sneeuw lekker zonder cap en hoofdstel de weg op. de band van Noah en mij beschermt mijn hoofd als ik val, en als hij schrikt en ik er per ongeluk af schuif dan komt hij direct teruglopen om te gaan liggen en mij weer op z'n rug te duwen :Y)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 01:53

Ja, er zitten zeer veel arme drommels tussen. ik zelf rijd met alleen een halstertouwtje, meer kan ik niet betalen... ;(

Idd Tammy! Thats the spirit!

kimmie88

Re: Weer eens een cursusje, NH voor bokt.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:54

GE-WEL-DIG hahaha

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:55

Zo hee.. Er gaat een wereld voor me open!
Het scheelt natuurlijk al dat ik een boomloos zadel (wel met bling bling natuurlijk, eens een dressuurprikker, altijd een dressuurprikker) en een (roze natuurlijk) touwhalster heb, dus ik ben al best goed op weg met mijn paard. Alleen heeft ze nu wel een deken op ;( Heb je niet nog tips voor mij om de vacht op natuurlijke wijze sneller te laten groeien zodat de deken eraf kan? _O-

Ge-ni-aal geschreven!
Laatst bijgewerkt door Jinte op 25-10-10 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 01:57

Gewoon buiten in de wei zetten, dan moet ze wel. Eventueel kruipt ze maar wat dichter tegen haar nieuwe vriendjes daar aan, in een natuurlijke kudde komt toch geen geweld voor. :) Ze zal je zo dankbaar zijn! En thumbs up voor je optoming hoor!

Hihi thx voor de leuke reacties. :o

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:58

Kan iemand mij een tip geven hoe de wonden van mijn paard beter en sneller helen, zonder hulp van een DA :o

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:58

en die hoeven natuurlijk gewoon zelf bekappen, als ik even een site doorblader weet ik wel genoeg toch :D en bij de praxis zag ik van die grote raspen, goed genoeg toch :Y) ook ga ik maar eens kijken voor donor-ballen, want een ruin is hartstikke sneu! :(
moet ik meteen ook die deken er af halen, want die arabier moet maar gewoon zonder kunnen! die is natuurlijk gewend aan de woestijn zoals zijn voorouders 200 jaar geleden, en daar kan het ook koud worden.

edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 25-10-10 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 01:59

Kruiden, net als ontwormen dus! Zilveren spateltje, en bij volle maan het bos in om ze uit te graven. :j

Tammy wauw ik ben onder de indruk mijn volgeling, jij word een super nh'er. 8-)

Edit: als je maar goed kort bekapt, als je niet af en toe eens perongeluk in het leven zit doe je het verkeerd. :7

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:01

ja echt, ga ik meteen wat probleempaarden bij de slager ophalen om ze te transformeren in een wonderpaard! :))

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:01

Jij bent echt een van de leukste en geniaalste bokkers op dit moment :')

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:03

Miss_Malfoy schreef:
Kruiden, net als ontwormen dus! Zilveren spateltje, en bij volle maan het bos in om ze uit te graven. :j

Prima. Ga meteen de korst eraf krabben en het proberen.
Tnx
Hahaha

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 02:03

Doe dat, maar ik ga nu eindelijk slapen. :')
Val om zeg.
Hoop morgen levend wakker te worden. :+

@Lot: :o Nu nog wel ja, wacht maar tot club penny en alles wat zich nh'er waant dit leest. Je praat tegen een dooie. :Y)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:03

Slaap lekker

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:06

club penny kom maar op met je VD steigerpoowns :')

ik ga ook onder zeil, morgen moet er gewinkeld worden :Y)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:07

Wuhaha, geweldig geschreven allemaal! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:17

Ik wil me graag in schrijven voor de curses, ben erg benieuwd naar de dag verdelingen hoevaak er minimaal nodig is, en wat de koste zijn???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:29

Citaat:
[*]Een rythm bead, voor die spirituele connectie.

Valt me op dat die dingen idd populair aan het worden zijn en dat mensen er ook nog bepaalde krachten aan toeschrijven _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:35

GEWELDIG! _O-