[Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief Februari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia
Oppermuts

[Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:21

Afbeelding
De eerste tekenen dat de lente in aantocht is
Voorwoord van de Redactie.

Welkom bij BNB nummer 16, alweer het tweede BNB van 2011. Ook dit jaar willen we met het BNB jullie weer een mooi overzicht van bijzondere, droevige, leuke, grappige en inhoudelijke dingen op Bokt geven. Inmiddels is alle sneeuw gesmolten en heeft de sneeuw voorzichtig plaats gemaakt voor de eerste krokussen en narcissen. Duidelijk een teken dat we richting de lente gaan, die voor sommigen niet snel genoeg kan beginnen.
En natuurlijk is Bokt jarig dit jaar! Tien jaren alweer. Ook daarover lees je meer in dit BNB.

De nieuwsbrief van januari is hier terug te lezen. De BNB is een afgeleide van het BBB. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.

Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor of rond de eerste van de nieuwe maand te reageren. Alle reacties worden gewaardeerd. Zo kun je ons ook suggesties voor '...' van de maand toesturen, maar ook je vermoedens voor welk teamlid er op de foto van de maand staat.

De redactie wenst jullie veel leesplezier met dit nieuwe BNB.

C_arola, Delerium, Jans, Leo, Lielle, Nadia, Sammie, Sans6

Highlights van de afgelopen maand

Nieuws
Deze maand was er een aantal artikelen die veel emoties opriepen. Zo was daar een interview met Edward Gal en Hans Peter Minderhoud en hun 'leven' na Totilas. Door de demonstraties in Egypte kwam nog eens extra in beeld dat de dieren en dan voornamelijk de paarden en ezels het niet makkelijk hebben daar. Paarden (en mensenleed) op ander gebied vond de afgelopen weken plaats in Rusland. De kou zorgt er voor de wolfen daar de dorpen intrekken en zich te goed doen aan de huisdieren, waaronder de paarden. De konikpaarden blijven de gemoederen bezig houden. Zeer veel indruk maakte het verhaal van een ziek veulen dat moedwillig achter een auto werd aangesleept een vervolgens overleed. De KNHS meldt dat er de laatste tijd veel zadeldiefstallen zijn. Extra opletten dus!

Topic van de maand
Het verhaal van Shetjjesz is uitgekozen als Topic van de Maand.
Shettjjessz is 16 jaar en heeft een ongeneeslijke ziekte, namelijk Diabetes type 2 (wat zelden voorkomt bij jongeren) en dan ook nog een nierafwijking met cystes in beide nieren die langzaam groeien. Haar dokter en een pedagogisch medewerker uit het ziekenhuis hebben haar opgegeven voor stichting 'Doe een Wens'. Haar verhaal is te lezen in [LZP] Uitgekoze door stichting ‘Doe een wens’ nu wachten op de dag
Shettjjesz is uitgekozen en heeft een geweldige dag gehad, haar verslag kan je lezen in [LZP] Mijn wensdag stichting ‘Doe een wens’ kon niet meer stuk!

Andere opvallende gebeurtenissen op Bokt

De tien van februari
Vanwege het tienjarig bestaan van Bokt is er ook deze maand weer een 'tien' van de maand... Dit maal de meest opvallende nieuwsberichten. [VN] Tien jaar Bokt... "de 10.." van Februari

Bokttwitter bereikt 1.000 followers
De Bokt Twitter zag het levenslicht op 24 januari 2010 en heeft sinds kort meer dan 1.000 followers. De Bokt twitter heeft er in een jaar tijd rond de 2.800 tweets op zitten. Dit waren voornamelijk tweets met links naar de actuele nieuwsberichten op Bokt. Zo blijf je nog sneller up to date met het allerlaatste nieuws op paardengebied. Naast nieuwsberichten werd het twitteraccount ook gebruikt om live verslag te doen van onder andere grote evenementen zoaals CHIO Rotterdam en Indoor Brabant.

Discussie van de maand
De discussie van deze maand gaat over dwang versus hulp in het paardrijden. Heeft je paard een keuze als jij iets vraagt? Als je hierover verder wil discussieren, kan dat hier.

Nieuwstopic van de maand
Deze maand overleden twee paarden tijdens een Engelse race. Op het voorterrein kwamen zij onder stroom te staan. Helaas was de hoeveelheid zodanig dat zij het niet overleefden. Je leest er hier meer over.

Communitynieuws

Bokkers in de media
Deze maand stond Bokker Frederique volop in de aandacht; op de radio en in diverse artikelen, zo ook op VN hier op Bokt.
Frederique is als één van twee Nederlanders geselecteerd om deel te nemen aan de Mongol Derby 2011. Nooit eerder reed een Nederlander deze monsterlijke race. Op 6 augustus zal ze samen met maximaal 24 internationale avonturiers vertrekken vanaf een nog geheime locatie in Mongolië. De deelnemers kunnen zich niet voorbereiden op de route, die tot aan de start geheimgehouden wordt. Ze moeten het doen met een GPS waarin drinkplaatsen en wisselpunten staan. Om de veertig kilometer ruilen ze hun vermoeide paard in voor een fris exemplaar – zoals de boodschappers van Genghis Khaan dat in de 12e eeuw ook deden. Hoe van het ene naar het volgende wisselpunt komen? Dat mogen de deelnemers zelf bepalen: over de berg of eromheen, door de rivier of toch liever op zoek naar een veilige oversteekplaats. Onderweg slapen ze bij nomadenfamilies of helemaal alleen, onder de sterrenhemel.
Voor meer info, klik hier.

Sta jij in de krant, PaardenSport, Bit etc. en wil je dat aan heel Bokt laten weten? Even een PB-tje naar sans6! Dan sta je de volgende keer in deze rubriek :)

Quotes van de maand
Deze maand helaas geen ingezonden quotes. Althans.. we hebben er wel eentje binnen gehad, waarvoor onze dank!! We zijn zeker blij met het meedenken en doen! Maar helaas was de ingezonden quote niet helemaal geschikt voor deze rubriek. Quotes die voornamelijk bestaan uit spelfouten mogen in het Taalblooper topic geplaatst worden. In deze rubriek willen we vooral leuke, ontroerende, grappige, lieve, lollige en/of geinige (en alles wat daarbij past) quotes. Kom jij een opmerking tegen waarvan je ervan overtuigt bent dat deze in de BNB hoort. Aarzel dan niet en stuur hem in via de e-mail: nieuwsbriefBokt@gmail.com

Hartekreten
Deze maand zijn er géén hartekreten binnengekomen. Vind jij dat iemand wel een hart onder de riem kan gebruiken? Of wil je iemand even in het zonnetje zetten? Of is er iets anders wat je graag kwijt wil aan je medebokkers? Stuur Bellatrix een PBtje!

Hoe is het nu met.. update van een schaduwaccount
Deze maand een update van Vernetta. Vernetta heeft een eetprobleem, haar verhaal is hier te lezen: [MW] Eetprobleem, ik eet te veel en ben veel te zwaar.
Haar update vind je hier.

Het vernieuwde testrecept
Deze maand missen we helaas een paar rubrieken, maar we hebben wel het vernieuwde testrecept. Dat is hier te lezen.

Kunstwerk van de maand
Afbeelding
Kendi

Wederom was het lastig kiezen wat het kunstwerk van de maand zou worden. Er kwamen toch zeker meerdere werken voor in aanmerking. Uiteindelijk is om meerdere redenen gekozen voor de tekening van Kendi gemaakt door KG_Images. Kendi was een bijzonder paard wat veel bokkers van de oude stempel zich nog wel zullen herinneren. De woorden van Kate:
KG_Images schreef:
In denk dat een aantal Bokkers van de oude stempel haar nog wel kunnen herinneren. Die kleine merrie met die grote witte bles, die alles overwon en de harten stal van menig paardenliefhebber. Helaas stuitte deze merrie alweer bijna 5 jaar geleden op een onoverkomelijke gebeurtenis; ze brak haar been in de wei. Er zat niets anders op dan haar te laten gaan, maar ze zit nog steeds in mijn hart en in die van mijn ouders.

Niet alleen is het een technisch mooi opgebouwde tekening, ook de emotionele lading erachter maakt het het kunstwerk van de maand.

Uiteraard willen we ook nog wat andere werken in het zonnetje zetten, neem bijvoorbeeld deze leuke koeien, geschilderd door Flaaf. Het nieuwste werk van Babe, dit abstracte kunstwerk van Red_Savage en de diverse schilderijen van Fnanne.

Ook voor volgende maand mogen jullie uiteraard kunstwerken insturen welke jullie de moeite waard vinden om in aanmerking te komen voor het kunstwerk van de maand. Dit kan door een PBtje te sturen naar Jans of Neej of door te mailen naar de redactie.

Het virtuele bloemetje
Deze maand willen we 2 Bloemetjes uitdelen aan 2 Bokkers die beide een groot verlies moeten verwerken.
Coot verloor op 12 januari 2011 haar vader, hij bleek een gescheurde aorta te hebben. Helaas heeft een zware operatie niet meer mogen baten en heeft ze afscheid moeten nemen van haar vader. Haar verhaal is hier te lezen [LZP] Wat een rotbegin van 2011.. Kan alleen maar beter nu..
Anderhalve week geleden werd melsey gebeld dat haar paard ziek was, vele dierenartsbezoeken en medicijnen mochten helaas niet baten, ze heeft haar Amelle in moeten laten slapen. Haar verhaal is hier te lezen [MD] Doodziek paard, en ik kan niks voor haar doen!
We willen allebei heel veel sterkte wensen met hun verlies.

Het virtuele zonnetje
Nieuw deze maand is de rubriek het zonnetje. Er wordt in deze rubriek een virtueel zonnetje uitgedeeld aan iemand die positief in het nieuws is gekomen. Dit kan op verschillende manieren, een goede daad voor een ander, een positief woord en/of actie voor een bokker, medemens, paard, hond of ander dier. Deze maand gaat het zonnetje naar [LZP] C'est une belle histoire. Zowel naar Lawboy als naar zijn 'wederhelft'. Het team wenst het duo veel plezier en geluk samen.
Wil jij ook iemand in het zonnetje zetten laat het ons weten!

Wikinieuws
Nieuws uit het team
De wikimods zijn afgelopen maand druk bezig geweest met huishoudelijke wiki-zaken zoals het vullen van charters met relevante wiki-links van alle welkomstopics in alle fora. Een voorbeeldje:Welkom op Seizoensvragen Ook is er onderhoud gepleegd aan de wiki zelf, zo zijn alle artikelen ingedeeld in categorieën en wordt de lijst met verwijzingen naar niet bestaande pagina's nagelopen om de foutjes er uit te halen. Nog altijd zijn we op zoek naar foto's en naar schrijvers voor artikelen, zie ook de openingspost in de sticky voor (nieuwe) wiki artikelen. En daar hebben we jullie hulp voor nodig!

We hebben het schrijvers team afgelopen maand kunnen uitbreiden met twee nieuwe schrijvers: Nonawen en Auky. Welkom dames, en alvast hartelijk dank voor jullie aanvullingen!

Vorderingen van de afgelopen maand
Er zijn nieuwe artikelen toegevoegd aan de wiki over praktische zaken zoals scheerapparaten, meetcertificaat,
Afbeelding
Nordsvenk draver in de sneeuw
paard en verkeer en het veiligheidscertificaat.
Maar er zijn ook artikelen geschreven over 'gekke' onderwerpen zoals Metworstrennen. En uiteraard ook informatieve artikelen, zo is de lijst van giftige planten aangevuld.De rassenpagina is uitgebreid met informatie over het Deens Warmbloed Paard. Het artikel over slachten is uitgebreid met informatie over wat er met het vlees gebeurd na slachting. En natuurlijk is er melding gemaakt van het eerste veulen van Totilas. En het artikel over bokken is herschreven. In het stuk over startkaarten is informatie toegevoegd over de verschillende soorten startkaarten, waaronder de manegestartkaart.

Uiteraard zijn er ook foto's verzameld de afgelopen maand. Nog veel artikelen missen een foto, wil je weten of jij misschien een foto kan bijdragen? Kijk dan eens hier: Categorie: mist foto Toegevoegde foto's zijn onder andere van Mermus en het Deens Warmbloed Paard. En een mooie foto van een vetlok is aan de collectie toegevoegd. Ook zijn er mooie foto's aan de collectie van beroemde paarden toegevoegd, zoals eentje van Charmeur. Tot slot nog een foto die mooi laat zien hoe equine metabolic syndrome er uit ziet.

Wist je dat...
Ben je benieuwd welk teamlid een nieuwe baan heeft?? En bij wie het werk nu lekker gaat lopen?? Of wil je weten van welk teamlid de paarden er van overtuigd zijn dat zéér langzaam rijdende auto's heel erg eng zijn??
Hier lees je alles.

Het verhaal van ..... Berdien
Afbeelding
Wie o wie is het teamlid op deze foto?
Het teamlid wat de afgelopen maand op de foto stond was niemand minder dan Berdien. Berdien is tijdelijk zwart, dus jullie houden haar verhaal van ons tegoed.
Ook deze maand hebben we weer een nieuwe foto om te raden. Heb jij enig idee wie er op deze foto staat? Stuur dan een mailtje naar nieuwsbriefBokt@gmail.com

Binnengekomen post
Ook deze maand zijn er weer leuke berichten ingestuurd door de diverse Bokkers, wij willen jullie daar hartelijk voor bedanken en vergeet vooral niet opvallende, leuke, ontroerende dingen door te sturen!

Op het subforum [HA] Haflingers is bokker DDW1190 met het leuke initiatief gekomen een website te maken gericht op Haflingers die meedoen in de sport. Met deze website wil zij mensen laten zien hoe veelzijdig de Haflinger is. Via dit topic kunnen Bokkers vertellen over hun eigen ervaringen met Haflingers in de sport, over de discipline die ze rijden en welke resultaten ze hebben geboekt. Met deze informatie en de foto's die door de Bokkers zijn aangeleverd heeft DDW1190 deze mooie website gerealiseerd: http://www.desporthaflinger.nl

Een mooi initiatief voor en door Bokkers! Je kunt je verhalen nog steeds delen in het topic.

Voor de BNB redactie,
Ik wilde het volgende topic graag aandragen voor de volgende BNB: [RIJ-ITP] 25 jaar, een ode aan Daisy.
Ik vond het een hartstikke leuk en positief topic over 'een kwart eeuw Daisy', die er na 25 jaar duidelijk nog geen genoeg van heeft...

Oproepje
Kom je op Bokt een topic tegen waarvan je denkt: die Bokker kan wel een Bloemetje gebruiken. Of een topic met nuttige informatie/een interessant onderwerp/een goede discussie. Of een Bokker die zich heeft ingezet voor anderen en in het zonnetje gezet moet worden...laat het ons weten!
Help mee om de BNB te maken en stuur een een bericht naar nieuwsbriefBokt@gmail.com of naar één van de redactieleden.

Nadia
Oppermuts

Re: [Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:29

Vernetta schreef:
Hoi allemaal,

Ik kreeg een pbtje van een van de moderators of ik mijn verhaal achter mijn SA wilde vertellen en dat wil ik natuurlijk wel.

Het begon allemaal met dit topic; [MW] Eetprobleem, ik eet te veel en ben veel te zwaar.

Mijn openingspost;

Onderwerp: Eetprobleem, ik eet te veel en ben veel te zwaar.

Vernetta schreef:
Beste bokkers,

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount wat ik heb aangevraagd bij de moderators.

Helaas heb ik een probleem maar daar heb ik vreselijk veel moeite mee.
Mijn schaamte is zo groot dat ik het hier eigenlijk niet durf neer te zetten, maar ik moet...

Ik heb een eetprobleem....

Ik eet te veel, als ik problemen heb, eet ik, als ik geen problemen heb ook.
Lijnen lukt me niet. Ik heb een masker op en lijk altijd blij en vrolijk, meestal ben ik dat ook, maar bij alles wat ik doe denk ik aan mijn overgewicht.
Ik wil heel graag hulp, maar met de HA is het me niet gelukt, ik ben doorgestuurd naar een diëtiste maar die kon ik makkelijk om te tuin leiden, ze was nog jong en wist niet hoe ze om moest gaan met mijn onderliggende problemen, na 5 keer vergoedde mijn verzekering niet meer en ben ik gestopt.
Nu wil ik meer hulp maar ik weet niet hoe en waar. Ik denk aan een maagverkleining en zou graag aan de bokkers willen vragen over hun ervaringen en bij welke verzekering ik me dan moet laten inschrijven, mijn eigen verzekering dekt het niet.

Ik durf en wil dit niet onder mijn eigen naam, dan zwijg ik liever.
Zelfs op mijn werk weten ze dit niet van mij en de schaamte is me te groot.
Ik kan er zelfs met mijn vriend niet over praten, hij zegt dat ik 'gewoon meer moet sporten' maar geloof me, ik ben al te ver.

Mijn vriend en ik willen graag in een kindje, maar ik ben bang dat ik te zwaar ben.
Mijn knieën doen pijn en ik heb rugklachten. Ik zit vreselijk in de knoop, ook geestelijk. Bij iedereen die ik tegenkom denk ik 'zou ze me erg dik vinden?'. In de spiegel kijken is de ergste kwelling die er is...

Ik heb dus meer nodig dan alleen hulp bij het afvallen, ook psychisch zit ik erg in de knoop, ik heb een nare jeugd gehad met heel veel persterijen. Mijn ouders konden me hier niet in steunen omdat ik ze niets heb verteld. De schaamte was te groot en ik wilde ze niet teleurstellen. Ook heb ik een klap gehad van een paar mislukte relaties waardoor ik weinig zelfvertrouwen heb. Een boodschapje halen is voor mij een enorme opgave, ik vind het heel eng om de straat op te gaan omdat ik bang ben voor oordelen van anderen.

Nu ik hulp durf te vragen en mijn probleem onder ogen durf te zien, wil ik de juiste weg inslaan en niet –voor de zoveelste keer- weer iets verkeerd doen. En ik wil dat heerlijke gevoel terug, het kunnen rennen over het strand, stoeien met mijn vriend. Ik wil weer nagekeken worden en ik wil die verliefde trotse blik in de ogen van mijn lieve vriend kunnen zien...

Alvast bedankt voor alle hulp!
Groetjes, Vernetta

Het schrijven van mijn openingspost kostte me al heel veel moeite. Er lag echt een heel groot stuk emotie in en zelfs nu, als ik het nalees, voel ik weer de pijn die ik nu had.

Na alle reacties in het topic ben ik hulp gaan zoeken. Helaas was dat niet zo makkelijk. Mijn ziektekostenverzekering is een vrij kleine en zit in het westen van het land. Zelf ben ik 2 jaar geleden verhuist naar een ander deel van Nederland en helaas zitten hier maar 2 psychologen die aangesloten zijn bij mijn ziektekostenverzekeraar. En de wachtlijst was maar liefst 5 maanden.... Die tijd wilde en kon ik niet wachten. Daarom ben ik toen weer teruggegaan naar mijn huisarts. Zij heeft me toen aangegeven dat ik ook doorgestuurd kon worden naar de Nederlandse Obesitas Kliniek. Dat heb ik toen gedaan.

Toen ik daar was heb ik een gesprek gehad met een psycholoog. Zij vertelde me dat ik wel in aanmerking zou kunnen komen voor een maagverkleining als ik door de 'keuring' heen zou komen. Die keuring zou bestaan uit een gesprek met een psycholoog om te onderzoeken of je geen héél erge psychologische problemen hebt, een gesprek met een diëtist, een lichamelijk onderzoek door een chirurg en een conditietest om te kijken of je lichamelijk in staat bent om überhaupt geopereerd te worden.

Er zijn 3 soorten operaties die veel worden uitgevoerd;
1. De Maagband. Een maagband is een siliconen bandje die om het bovenste deel van de maag wordt gezet. Hierdoor krijg je een vernauwing tussen de bovenmaag waar het eten en drinken inkomt, en de grote maag eronder. Je kunt het een beetje zien als een zandloper, door de vernauwing kan ook maar een klein beetje zand doorheen, en daardoor ben je sneller vol en kun je minder eten. Door een poortje wat onder de huid wordt geplaats, kun je de band 'oppompen' met vloeistof zodat het bandje strak genoeg blijft. De maagband operatie is de minst ingrijpende en geeft maar weinig complicaties, ook is de maagband weer te verwijderen. Helaas is het wel zo dat maar liefst 44% van de mensen met een maagband na 5 a 6 jaar problemen krijgen en opnieuw geopereerd moeten worden. Hierdoor wordt deze operatie steeds minder uitgevoerd en kiest men liever voor een Gastric sleeve of een Gastric Bypass.

2. De Gastric Sleeve. Bij een sleeve wordt er ongeveer 3/4e deel van de maag verwijderd. Deze operatie is niet omkeerbaar en je kunt nog maar ongeveer 25% eten van wat je vroeger at. De maag heeft een soort rugbybal-vorm en de ronding wordt eraf gehaald. Je houdt dus alleen een soort buis (sleeve) over. Deze operatie is vooral geschikt voor mensen die zogenaamde 'volume eters' zijn, mensen die zichzelf dus graag vol(vr)eten. Ook wordt het 'hongerhormoon' wat onderin je maag aangemaakt wordt, verwijderd. Daardoor krijgen je hersenen niet steeds het seintje dat je iets moet eten. Deze operatie geeft in ervaren handen weinig complicaties. Helaas wordt deze operatie nog niet zo heel lang uitgevoerd en daarom zijn de resultaten op lange termijn (langer dan 10 jaar) nog niet bekend, maar de resultaten tot nu toe zijn veelbelovend.

3. De Gastric Bypass. Op dit moment is dit de meest uitgevoerde operatie. Van het bovenste gedeelte van de maag wordt een klein maagje gemaakt, de darm wordt een stuk verder doorgesneden en aangesloten op het nieuwe maagje, hierdoor slaat het voedsel dus een stuk over en kunnen je darmen minder voedsel opnemen. De oude maag blijft achter en blijft ook verteringssappen aanmaken, de darm komt verderop samen met de omgelegde darm. De operatie is iets risicovoller dan de sleeve-operatie, en hoort alleen door een ervaren arts uitgevoerd te worden. De resultaten zijn zeer goed, men kan 80% van het overgewicht kwijtraken.

Op 1 april had ik mijn grote keuring, en ik was doodnerveus. 2 maanden later, op 1 juni hoorde ik dat ik een perfecte kandidaat was voor een Gastric Sleeve, dit omdat ik vooral een volume eter ben (was). Omdat ik doorgestuurd was door mijn huisarts kreeg ik alles vergoed door mijn verzekering.

Op 1 september was mijn grote dag. 3 weken voordat ik geopereerd werd, moest ik op een speciaal dieet, dit om mijn lever te laten krimpen. Mensen met overgewicht hebben vaak te te vette lever, maar omdat de lever over de maag heenligt, kan de chirurg er lastig bij. Door 3 weken een dieet te volgen (bij mij modifast), krimpt de lever en is de operatie dus een stukje minder risicovol. Die 2 weken waren voor mij zwaar... Modifast is smerig en je bent je er heel erg van bewust dat de operatie eraan komt, dat drukt psychisch ook erg op je.

Hier is het verslag van de operatie;

Op woensdagmorgen 9:30 moest ik me melden, ik werd meteen naar mijn kamer gebracht en ik kreeg een operatieschort, een infuus en lange steunkousen. Daarna moest ik bed gaan liggen en kreeg ik een soort beenpompen om die om en om opgeblazen werden met lucht, dit om mijn benen te blijven masseren tegen trombose. Na een half uurtje werd ik opgehaald.

Ik was heel bang maar de mensen in de OK waren heel aardig en maakte grapjes met me. Ik kreeg een masker op en het infuus werd aangesloten op de narcose. Toen zakte ik weg…
Ik werd wakker door een vervelende fel licht en iemand die vroeg hoe ik me voelde, ik probeerde mijn ogen open te krijgen maar dat lukte niet goed, ik was heel erg misselijk, daar kreeg ik iets tegen door mijn infuus maar het hielp niet zoveel. Omdat ik een bril draag en die was afgezet zag ik niks, dat was het heel vervelend, ik voelde me zo beroert, maar kon niemand naar me toe vragen voor hulp omdat ik niet zag of iemand naar me keek, daarom voelde ik me ellendig. Na een uurtje werd ik teruggebracht naar de afdeling. Van die dag heb ik heel erg weinig meegekregen omdat ik constant weer in slaap viel, de misselijkheid bleef nog een tijdje, maar ging daarna over. Ik had ook een katheter gekregen, maar dat had ik pas door toen iemand de zak kwam verschonen. De eerste en tweede dag heb ik ook regelmatig mijn morfinepomp nodig gehad, dat was echt heel fijn en merkte je direct.

Ik kreeg toen ik wakkerder was (in de avond) een glaasje water maar ik durfde niet te drinken. Toen er een lieve verpleegster was (en ze waren allemaal heel lief) heb ik 2 slokjes genomen maar ik begon vreselijk te boeren Geen succes dus maar het bleef wel zitten. ’s Nachts heb ik slecht geslapen, iedere keer werd mijn bloeddruk opgemeten, zuurstof in mijn bloed gemeten en hartslag. Omdat mijn waardes niet goed waren, moest de katheter langer inblijven en pas op dag 3 eruit gehaald, ook heb ik lang met een zuurstofslang in mijn neus gelegen. De verplegers waren bang voor een ontsteking, maar dat bleek gelukkig loos alarm. Mijn waardes schoten steeds omhoog omdat ik me zo druk maakte dat ze zo hoog waren (snap je hem nog), gelukkig kwam een verpleger erachter, hij zei dat ik nu eens rustig moest ademhalen en even de andere kant opkijken en tadáá, de bloeddruk en hartslag gingen naar beneden en de zuurstof schoot omhoog naar de minimale waarde die ik moest hebben Ik hoefde geen extra zuurstof meer.

De eerste dag na de operatie kreeg ik alleen water en suikervrije limonade (mmm!), en om 5 uur kwamen de ‘papjes’, ik heb een paar muizenhapjes met vanillevla gegeten maar vond het heel eng. Ook snapte ik niets van mijn buik, hij knorde en krampte erop los. Ik was bang dat ik te veel had gegeten, maar het bleek juist dat ik meer moest eten, daar kwam ik pas aan het einde van de 2e dag achter. Als ik kramp heb, dan moet ik iets eten, mijn maag verteld het me Ik voelde me prima!

Ik had gehoopt dat ik de 3e dag ’s morgens naar huis mocht maar helaas… omdat ik nog niet goed had gegeten en mijn waardes lang niet goed waren (en daarom de katheter er nog niet uit was) mocht ik pas op dag 4 naar huis. Dat was zo jammer… maar… na een beetje zeuren bij de arts (hihi) mocht ik ook naar huis als ik 3 maaltijden goed had gegeten en gedronken. Ik ben de hele dag bezig geweest met eten en drinken. Zo gek is dat, je denkt dat je eraf bent, maar juist nu had ik het idee dat ik tjokvol werd gestopt met van alles en nog wat. Het smaakte me prima, maar er gingen maar kleine porties in. Gelukkig redde ik toch (net aan) om voldoende binnen te krijgen en ik mocht naar huis!! Ik moest wel beloven dat ik nog 200 ml water zou drinken in de avond (dat is ook gelukt). Om 7 uur gisteravond werd ik opgehaald en thuisgebracht, wat heerlijk om weer in mijn eigen bedje te liggen! Gisteravond heb ik een half pakje knijpfruit gegeten en vanmorgen heb ik een half klein mokje yoghurt gegeten.

Ook heeft mijn vriend maagbeschermers en Fragmin spuitjes (tegen trombose) bij de apotheek gehaald. Al met al is de operatie me erg meegevallen. De eerste dag ik wel heel beroert, maar dat trok wel snel weg. Mijn maag doet totaal geen zeer, net alsof er niets is gebeurd, ik merk alleen dat ik minder kan eten.

----

Als mensen het niet durven of bang zijn, zou ik zeggen, niet bang zijn!! Het is me echt heel erg meegevallen en ik liep na 2 dagen al de hele afdeling over. Ook heb ik heel veel lol gehad met mijn lieve buurvrouw op de afdeling en met het verplegend personeel.

Nu ben ik 5,5 maand verder en ben ik 35 kilo afgevallen. Ik woog 120 kilo en nu 85 kilo. Het afvallen is nog niet gestopt maar gaat niet meer zo snel, ik hoop nog 10 kilo af te vallen. Het eten gaat prima, ik kan bijna alles eten, maar wel met mate. Vlees valt soms wat zwaar en heel gekruid eten is ook wat moeilijker. Vroeger at ik 's morgen 4 boterhammen (en was ik nog niet vol) en nu 1. Omdat je maag vol zit, heb je ook niet het idee dat je 'aan de lijn' bent, je maag zit gewoon vol na het eten dus je hoeft ook niets meer. Zou je wel dooreten, dan komt je maag in protest en moet je overgeven. Dit is bij mij in het begin wel eens gebeurd, maar nu bijna niet meer, je leert heel snel hoeveel je kan verdragen.

Mijn hele leven is veranderd. Ik loop de hele dag te stralen en heb weer overal zin in. In loop, fiets, rij weer volop paard en geniet dag na dag. Mijn angst om een boodschap te halen is verdwenen, ik loop wel 2 keer naar de supermarkt als het moet. Heb een hele nieuwe garderobe moeten aanschaffen en ik wist niet dat kleding shoppen zó leuk was! Alles staat ineens leuk en ik moet echt op mijn portomonnee letten :D
Mijn vriend is ook heel blij, hij zegt dat hij zijn vriendinnetje 'van vroeger' weer terug heeft, het vrolijke meisje waar hij lang geleden verliefd op werd. Hij is apetrots op me!

Wat ik met dit verhaal wil vertellen, sta niet zo negatief tegenover een enge operatie. Als je te dik bent (BMI boven de 40) en je wilt afvallen maar het lukt niet, ga dan eens met je huisarts praten. Helaas zijn er veel huisartsen die niet zo positief tegenover staan, maar laat je daar niet door weerhouden en laat je doorsturen. Dit soort operaties zijn enorm in opkomst en de resultaten zijn heel erg goed.

Groetjes van Vernetta.
Mocht je heel graag in contact met me komen, kun je een pbtje sturen naar een mod.

meer info kun je hier vinden;
http://www.obesitaskliniek.nl/
http://www.ra-medical.nl/
http://www.stichtingsmile.nl/
http://www.wlsinfo.nl/
http://www.wlsinfo.nl/forum

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:37

Het vernieuwde testrecept
Goed, hier het inmiddels tweede verslag van het nieuwe testrecept topic.
Helaas heb ik over de maand december (waarbij het thema: Kerstrecept met een twist) geen verslag kunnen maken wegens tijdgebrek en de inzendingen van recepten waren eigenlijk te verwaarlozen. Maar, goed..
Ik heb nu de maand januari en februari in één gedaan. Het topic van januari was vrij laat gestart, daarom is deze heel de maand februari nog doorgegaan.

Het thema voor januari was: Sudderen, stoven of in de oven. Titel spreekt voor zich lijkt me!
Er zijn heel wat lekkere recepten voorbij gekomen!
Vegetarisch, ovenschotels of gewoon stoofpotten. Voor ieder wat wils.

Hierbij even een samenvatting van de recepten,
Als eerst doe ik even de rundvleesrecepten:
Blackpegasus kwam met een recept voor gevulde paprika’s. Een lekker ovenrecept met gehakt!

Bokster F_Orumster was lekker op dreef! Zij heeft behoorlijk wat recepten gepost.
Een Indonesisch recept voor Semoer Djawa en een Mexicaanse rundvleesschotel heeft zij onder andere hier neergezet. Twee heerlijke recepten met riblappen!
Ook heeft ze een recept voor Lams of Rundvleestajine geplaatst. Lekker buitenlands! Ook heeft ze en tajine geplaatst van Ei, Kefta en rundergehakt. Een kruidig en orgineel recept. Wederom heel erg lekker.

Andere recepten met rundvlees die ze gepost heeft zijn recepten voor: Griekse Moussaka, Afrikaanse Bobotie en Siciliaanse Spaghettitaart. Dus wil je een keer iets anders wat lekker internationaal is? Deze gerechten zijn zeker aan te raden!

Bokker Izie kwam met een rodekool taart, dit is een ovenschotel met rundergehakt! Een lekkere fruitige ovenschotel.
En Nouka kwam ook met een ovenschotel met rundergehakt, maar dan met spitskool. Dit is een frisse ovenschotel met lekkere kruiden en een romige saus.

Dan kwam ik (Brittol) nog met een Caribische stoofpot, Stoba. Een lekker kruidig gerecht met riblappen (of geitenvlees, oorspronkelijk, maar dat is niet te krijgen). Lekker om met rijst of op een broodje te eten.

Lamsvlees recepten:
Sirius_ heeft een recept geplaatst voor lamsschenkel uit de oven.
Lekker veel kruiden erbij en witte wijn en je hebt een heerlijk gerecht op tafel staan.

Dan ga ik over op de kiprecepten in dit topic.
Natuurlijk had F_Orumster ook een lekker kiprecept geplaatst. Kip met bier, witlof, tijm en krieltjes. Dit is een heerlijk ovenrecept voor malse kip.
En Ellepel kwam met een klassiek gerecht voor de bekende Coq au Vin, oftewel, Franse kip in wijn. Echt een aanrader! Lekker sudder gerecht met wijn, kip en champignons.

Dan zijn er ook nog 2 visrecepten geplaatst:
Ook hier kwam F_Orumster met een recept, voor witvis. Lekker vis recept met witte wijn en ham. Lekker bereid in de oven.
En Chrisje_83 kwam met een recept voor vis in bladerdeeg. Ook in de oven, maar ook erg lekker.
Emytje had een vis voor kids recept geplaatst, wit vis recept voor in de oven. Lekker met banaan en crème fraiche. Zeker een aanrader voor kinderen die geen vis willen en lusten.

Vervolgens zijn er nog 2 varkensvleesrecepten geplaatst:
Lielle had een lekkere stoofschotel met hamlappen, erg lekker voor op wintersport. Zitten ook lekker veel groentes in, dus ook nog eens erg gezond.
Clovertje had een recept geplaatst voor karbonades uit de oven, ook erg lekker en een mooie variatie voor de karbonades, in plaats van bakken in de pan.

Ten slotte nog de vega recepten:
Emytje heeft een vegastoofpotje geplaatst. Heel veel groente, met aardappels en vega burgers. Ook dit is een aanrader! (Zelfs voor vleeseters!)

Brittol

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:43

Rock geniet van de natuur die zich klaarmaakt voor de lente
sans6 per 1 maart een nieuwe baan heeft en daar héél veel zin in heeft!
Jans het eigenlijk weer erg druk heeft :+
Dribbel zin heeft in de lente.
Yasmine na 1,5 maand examens lekker is gaan uitwaaien in Stockholm en het daar heerlijk naar haar zin heeft gehad! En ze intussen ook haar examenresultaten heeft gekregen en ze volledig geslaagd is *\o/*
Leo's werk nu echt begint te lopen, en ze daarnaast ook nog een zwangerschapsverlof gaat overnemen.
De paarden van Sammie er van overtuigd zijn dat zéér langzaam rijdende auto's heel erg eng zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:31

Daar is hij :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:33

*\o/* Weer goed bezig geweest allemaal :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:36

leuk om te lezen... dank jullie wel :D

Wel 1 kleine tip: Wiki moet overal met hoofdletter geschreven worden... is een eigen naam zeg maar... :o

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:06

Fijn allemaal om lezen (ik moet toch maar eens meedoen aan dat testrecept), maar de taalpuritein komt ook even langs: wolfen???

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:27

Weer een mooi stuk! Top gedaan allemaal..

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:07

Wauw... ben er gewoon stil van dat mijn werkje kunstwerk van de maand geworden is. Echt een mooi gebaar :(:) . Dankjewel

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:14

Wat een prachtig overzicht +:)+

En kippenvel bij het schilderij van Kendi, prachtig.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:38

Weer een leuke BNB :)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:12

Anders ik bij Kendi, speciaal en lief diertje en een hart op de juiste plek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:13

Weer mooi gemaakt...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:00

Wat leuk het staat er toch bij :D

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:26

Dank jullie van zowel mijn wederhelft als mezelf voor de vernoeming 

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:51

Wat een leuk stuk zeg! En bedankt voor de bloemen.. snik!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:05

Tjeetje zeg wat een grote BNB weer :O
Alleen een klein foutje ondekt:
Citaat:
Paarden (en mensenleed) op ander gebied vond de afgelopen weken plaats in Rusland. De kou zorgt er voor de wolfen daar de dorpen intrekken

Moeten natuurlijk wolven zijn natuurlijk! (sorry als het verkeerd mocht vallen)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:12

ontdekt :+

Er zitten er wel meer in hoor :)

maar daar voor kun je beter gewoon TeM'men in plaats van het hier te plaatsen. Dan wordt 't gewoon aangepast en het is een stuk overzichtelijker dan het hier te plaatsen.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:49

Leuk om te lezen maar heb wel een vraag. Het is de versie van de maand februari die naar mijn beleving nog niet is afgelopen. Hoe zit dat eigenlijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:58

Nee, dat klopt. Omdat de BBB op de eerste van de nieuwe maand komt is besloten om de BNB halverwege de maand te doen. Topic's/verhalen etc. van 15 feb t/m 14 maart zijn voor de bnb van maart. (enz.)

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:01

kei leuk dat erin sta, had eigenlijk echt niet verwacht!